Varkens slachten in Tsjechië/Zabijacka

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Archief sechtl

Foto uit het Sechtl archief 1902

Dit is een historische opname van meer dan 100 jaar geleden
řezník,řemesla: Řeznictví pana Slabého ve Střelnické ulici.
 

Bijlagen

  • deska6953.jpg
    deska6953.jpg
    47,6 KB · Bekeken: 12

Tabe

† In Memoriam
Ik heb tweemaal een varkensslacht meegemaakt. Het is opa (jedicek ?) die het eerste werk verricht. Zeker de eerste keer heel indrukwekkend, Ik zal de details maar achterwege laten. Het vervolg is meer voor de pivonist die zich hierbij heelgoed thuis had gevoeld. En ja, de worstjes waren lekker. En niet de vergeten die heerlijk gerookte ham. !!!:D
 
Dit verhaal van Pepo is zoals ik het uit de verhalen van mijn moeder herken.
Zij is in nederland opgegroeid en inmiddels 85. Ik denk dat dat inderdaad een stukje Tsjechische cultuur is.
Misschien dat juist dat voor ons nostalgische ,ons zo aantrekt in Tsjechië.
De gemoedelijkheid straalt je tegemoet in de door ons bezochte restaurantjes en dorpswinkeltjes. Mensen zijn (terecht )trots op hun producten.
Ik heb hier dus ook geen moeite mee itt tot de plezierjacht.

Groetjes Hilde
 
Ik ben van kleins af aan ook gewend aan het fenomeen zabijacka. Het lijkt misschien wat primitief en het is eigenlijk ook niet meer nodig om voor eigen gebruik varkens te slachten, maar het zit waarschijnlijk zó in de cultuur geweven. Vrienden van mij kopen één keer per jaar met elkaar twee varkens en die geven reden tot een feestelijke samenwerking (verwerken van al het vlees en koken daarvan) en een vriezer vol lekkers. Want er wordt buiten het vel volgens mij niets van het varken weggegooid. En ik moet toegeven......vlees van een zabijacka is toch wel erg lekker...zo krijg je ze niet in de winkel.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Wel het volgende; Wil men een lekker recept van bv. gegrilde varkensbuik of stooflappen a la mijn opoe dan is er vlees nodig, ook voor bv. kip kerry moet een van onze gevleugende vrienden het ontgelden.
Hoe bemachtend men vlees; 1. ga naar de slager 2. is er een beest die voldoet aan bovengenoemde benodigtheden dan zal deze het loodje moeten leggen. Dat kan A. Op een slachthuis ook wel Abottoir genoemd.
B. Men kan ook vlees bemachtigen dat door jagers is geschoten.
C. op het erf is een van de kandidaten aanwezig en wordt deskundig voor de oven klaargemaakt. Dus Marcel resume, het heeft dus alles met gastronomie(ja, met een n) na zdravi en eet smakelijk!!
 
Bovenaan