Varen met een gemotoriseerde zodiac in Tjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

ik ga waarschijnlijk binenn 14 dagen een trip naar tjechie plannen samen met een vriend.

We zouden gaag onze opblaasbare zodiac met 9.9Pk meepakken en ginder wat varen op tjechies water.
Er is echter zeer weinig informatie beschikbaar waar wat mag en waar niet.

Een meer en/of rivieren lijken ons wel geestig om te doen.
Iedereen die informatie heeft hieromtrend mag dit ondestaand posten.

Bedankt.

Tom
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hier de met google vertaalde "versie" van de wetgeving motorove cluny.cz Daaruit begrijp ik dat je over een vaarlicentie moet beschikken vanaf 5 Hp.

Op de site staat ook een kaart met de toegelaten en verboden wateren voor motorboten.
 

Bijlagen

  • mapavc.jpg
    mapavc.jpg
    59,2 KB · Bekeken: 64
varen motorboot

Hallo, wij zijn ook van plan te gaan varen in tsjechie. Na speurwerk is het volgens mij niet toegestaan om op het meer van Orlik te varen. Wij zijn zoekende naar een camping bij een meer waar je gemotoriseerd mag varen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Na speurwerk is het volgens mij niet toegestaan om op het meer van Orlik te varen. ... een meer waar je gemotoriseerd mag varen.


Kijk op bovenstaande kaart en zie dat je op het Orlikmeer wel mag varen. Er is zelfs een scheepslift voorzien. Op de meeste andere meren mag je als particulier niet varen. En als er enig motorvermogen is moet je bovendien ook over de nodige vaarlicenties beschikken.
 
Mja, in België heb je pas een vaarbewijs nodig van af 10PK.
Vandaar dat ik een 9.9 heb gekocht indertijd. Vraamd dat het in Tsjechie dan vanaf 5 PK is.

Bedankt alvast voor het kaartje !!

Tom
 
zodiacboot met motor

Hallo allemaal.

Wij zoeken een leuke camping waar we met de camper kunnen staan en ook nog eens aan het water.
We willen namelijk met onze Zodiac boot met buitenboord motor varen Zijn er Tsjechische gangers die z'n plek weten op een camping ?
Graag horen we dat .
We zijn nl van plan om 30 Juli die richting uit te gaan.
We wachten met spanning af en alvast hartelijk dank.

Adrie en Dimitry,
 
Jazeker,
Sterker nog we zijn al druk bezig met het vertalen van de vaarkaart.
Niet alle woorden hebben we gevonden maar
wel deze:
plavba is zeiltocht,reis,zeereis,pleziervaart
povoleni is de toestemming
rychlost is snelheid
vodni is water
doprava is transport
plachetnic is zeilboot
motorem is motor

Verder weten we van de anwb dat je een ICC en ICP document nodig hebt.

Deze camping vonden wij bij Orlik
http://www.campingwijzer.nl/Tsjechie/Midden-Bohemen/Koli-u-Orlika/Velky-Vir.aspx
Echter geven ze aan dat buitenboormotoren niet zijn toegestaan.
Hoe kan dat dan?
 

Pelhřimov

Donateur
Vodní nádrz Orlík - ofwel het drinkwater reservoir voor Orlík en omgeving.


aanvulling:
Plavba povolena - zeilboten toegestaan
Povolena veřejná vodní doprava a plavba plachetnic se pomocným - toegestaan voor .... (pomoc = hulp)
Zákaz plavby se spalovacím motorem - Verboden voor zeilboten met verbrandingsmotor
povoleno vodni lyžováni - waterskiën toegestaan
povoleny vodní skútry - waterscooters toegestaan
plavba povolena rychlostí do 25 km/h - snelheid tot 25 km/uur

campingzoeksite: http://www.czech-camping.com/nl/speurtocht-kampeerplaatsen-uitgebreid/
 

Vodnik

† In Memoriam
Op orlik meer zijn motoraangedreven boten niet toegestaan, je ziet ze wel maar dat is een bepaalde categorie tsjech waar ik liever niet mee bevriend ben. (ofwel het type dat sch... aan alles en iedereen heeft)

Er wordt gezeild, niet makkelijk trouwens in de valse wind tussen de bergen! Je ziet weinig zeilplanken terwijl het daar best voor geschikt is.
 
Semabyt hartelijk dank voor je reactie.

Internationale vaarbewijs hebben we(ik) in onze bezit.
Ook hebben we ons ingelezen waar we verder ons moeten aanhouden cq bij ons moeten hebben en waar we aan moeten voldoen.
Wat je heb aan gegeven gaan we ons verder in verdiepen om een leuke plek te vinden.

Nogmaals hartelijk dank,

Adrie en Dimitry.
 
Bovenaan