Vanuit Cesky Raj

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn naam is Aat Visser. Ik ben al jaren bezig om van een grote vervallen boerderij in het Boheems Paradijs een pension te maken. Niet bedoeld voor mensen die maar een enkele dag komen. Vooral bedoeld om met een groep een aantal dagen samen activiteiten te ontplooien. Er komt accommodatie voor 16 gasten. Mocht zich een grotere groep aanmelden die met minder luxe genoegen neemt, dan is er ruimte voor meer personen. Door te beperkte financiën is het project nog niet afgerond. De naam Stadla wordt al eeuwen gebruikt voor de boerderij en is op landkaarten aangeduid. Stadla wordt door de naamvallen in Tsjechië ook wel aangeduid met Stadel. Het woord heeft te maken met de beslotenheid van een woning.
Het perceel in eigendom is ruim 2 ha en bestaat uit erf, tuin, boomgaard, weiland en bos. Verbindingen met de auto vanuit Vysker naar Turnov en Jicin zijn goed. Met bus en trein minder. Vanuit Turnov de snelweg naar Liberec en dan een verbinding met het drielandenpunt Tsjechië, Polen en Duitsland. Afstand tot Praha 85 km.
Direct vanuit het pension loop je het bos in. Even verderop zijn de zandsteenformaties van Hruba Skala. Op 4 km een leuk meer. Op 8 km een complex met diverse activiteiten voor kinderen en volwassenen, Happy World Resort.
Ik heb veel interesse in muziek en ga daarom veel naar concerten in Turnov en Liberec. In die stad worden ook veel opera's uitgevoerd, waarbij de toegangsprijzen liggen tussen 4 en 13 euro. Voor de laagste prijs heb je het beste geluid, voor de hoogste prijs zit je loge.
In de omgeving zijn zeer veel eetgelegenheden. Langs het pension loopt een fietsroute. Ook ballonvluchten zijn te realiseren en parasailing op niet te grote afstand. Richting Liberec is een rodelbaan te vinden. Vanzelfsprekend is het hier goed wandelen. Klimmen op rotsen is mogelijk. Springen in het water vanaf rotsen is toegestaan. In de winter wordt op het meer geschaatst. Langlauf is vaak goed mogelijk (hoogte circa 380 m). Afstand tot skigebieden 30 tot 40 km.
Ik kan natuurlijk veel meer informatie geven. Zal graag reageren op vragen.
 
Hallo Aat, Ik krijg wel eens een verzoek van een scoutinggroep uit Nederland. Heb je ook een website dan kan ik dat doorgeven mocht er weer vraag zijn. Misschien kun je anders foto's plaatsen.
 
Dank voor je reactie! Zoals ik al schreef moet er nog wel het een en ander gebeuren voordat ik gasten kan ontvangen. Zonder water en WC is dat nu toch nog te lastig. Er wordt aan gewerkt. Ik heb de reactie in mijn archief opgeslagen!
 
Ik maak gebruik van een veel mooiere bron: https://en.mapy.cz/zakladni?x=15.1840000&y=50.5150403&z=17&source=base&id=1832085
De appartementen genoemd in de link van Chlum zijn in de plaats gekomen van de appartementen die in de winter van enkele jaren geleden zijn afgebrand. Was een hele klus voor de brandweer om bij een forse sneeuwlaag daar te komen. Het heeft enkele jaren gekost eer ze zijn vervangen door de huidige. Heb niet gevolgd of er sprake was van brandstichting. Ik wandel er vaak langs. Kreeg tot voor kort niet de indruk dat er van bewoning sprake was.
 
Vandaag gezien de informatie er langs gelopen. Het restaurant is beperkt open, maar meer dan vroeger. Wel mikt men op bezoekers met een dikkere portemonnee: de prijzen zijn ongeveer het dubbele van wat elders in de buurt gebruikelijk is. Zocht nu hun site op: chlum.com Daar is gemeld dat de appartementen zijn volgeboekt voor deze zomer.
 
Bovenaan