Van wie is het eitje in onze tuin?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vorige week was ik weer eens onkruid aan het wieden en dode bladeren aan het verwijderen. Tussen de Hosta lag een half ingegraven eitje. Ik vermoed dat het eitje van een hagedis of hazelworm is. Het is zeker niet uit een vogelnest gevallen, daarvoor was het eitje teveel ingegraven.

Wie weet welk diertje dit eitje gelegd heeft?
 

Bijlagen

  • DSC00464verkleind.jpg
    DSC00464verkleind.jpg
    66 KB · Bekeken: 14
  • DSC00463verkleind.jpg
    DSC00463verkleind.jpg
    80 KB · Bekeken: 9
In ieder geval niet wat ik gezien heb. Ik heb geen aarde weggehaald om niet verder alles te verstoren. Het eitje kwam te voorschijn toen ik doodblad van de Hosta weghaalde.

@Piet: Ik wist niet dat een Hazelworm levend baarde. Goed om te weten.
 
Hi, Jeanne. Zo'n reactie als jouw onderste opmerking had ik ook al per pm ontvangen. :lmfao: Zulke reacties verwachtte ik al. :top:

Het eitje was denk ik tussen de 1,5 en 2 cm groot. Het had geen spikkels.
 
Ik denk ook van een hagedis, een zandhagedis? Zie vaak zandhagedissen in Tsjechië, gewoon in tuinen. Goed dat je het gat niet verder hebt opengemaakt Esther, de eieren hebben namelijk een iets vochtige grond nodig en zitten vaak net onder de grond. Het lijkt me nog wel wat vroeg maar vanwege het warme weer van de afgelopen tijd is het best mogelijk dat ook de hagedissen denken dat de zomer in aantocht is? Of het is een oud eitje wat niet bevrucht was? :denk:
 
Of het is een oud eitje wat niet bevrucht was? :denk:

Nee, een oud eitje was het niet. In oktober heb ik ook onkruid gewiet, dan zou ik het gezien moeten hebben. En volgens mij zou het dan ook een beetje gelig (wit dat aangetast is door het licht) zijn geweest en de grond erop heen is zoals ik het had gevonden.

Ik denk dat je gelijk hebt, Lina. Het warme weer van de vorige weken heeft zeker geholpen dat sommige dieren eerder aan de leg begonnen zijn.

Het eitjes is inderdaad blauwig wit, Piet.

Dus ik denk dat het een hagedisseneitje is.
 
Denk dat het dan zeker beetje blauwig, grappig maar dit is het natuurlijk niet krokodil ei ziet er bijna gelijk uit, maar het is dezelfde familie reptielen. Wel erg vroeg maar wat wil je met de schitterende dagen in april helaas is het vandaag bere koud ik schrok me vanmorgen kapot. Ik was gewaarschuwd maar dacht dat kan nooit. Ik loop met een dikke jas aan, en de airco weer op rood gezet ipv blauw
 
Ik zag tijdens het kersenboom zagen weer een zand/duinhagedis Esther, (een mannetje)
ze hebben een mooie schutkleur en zijn zeer snel. ( Maar ik deze keer ook. :stout:)
DSC_62230.jpg
(ps: ze zijn beschermd)
 
Hagedissen ( reptielen) leggen eieren met een leerachtige schaal. I.t.t. tot vogels waar de schaal veel harder is.
Zie [URL="http://www.google.nl/search?q=ei+van+zandhagedis&hl=nl&rlz=1W1ACAW_nl___NL385&tbm=isch&tbs=simg:CAESEgmAi1HbfVTjCiH6yUVNHKp_1wQ&iact=hc&vpx=772&vpy=98&dur=4961&hovh=194&hovw=259&tx=46&ty=283&ei=qS3QTemsDI2M-wa29cjrCQ&page=1&tbnh=164&tbnw=211&ved=1t:722,r:3,s:0&biw=1899&bih=839"]http://www.google.nl/search?q=ei+van+zandhagedis&hl=nl&rlz=1W1ACAW_nl___NL385&tbm=isch&tbs=simg:CAESEgmAi1HbfVTjCiH6yUVNHKp_1wQ&iact=hc&vpx=772&vpy=98&dur=961&hovh=194&hovw=259&tx=46&ty=283&ei=qS3QTemsDI2M-wa29cjrCQ&page=1&tbnh=164&tbnw=211&ved=1t:722,r:3,s:0&biw=1899&bih=839[/URL]
helaas is het bijbehorende filmpje verwijderd.
 
Bovenaan