Van Mozart tot Metallica met o.a. muziekschool Jičin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur

Van Mozart tot Metallica in Hoogeveen, Martin en Jičin​

Op vrijdag 19 maart om 19.30 uur is de You Tube première van een wel heel bijzonder concert. Te horen en te zien zijn leerlingen van de muziekscholen van drie Europese steden. Ze trakteren op muziek van Mozart tot Metallica. Het concert is een initiatief van Gerrit Jan Rutgers van Scala Centrum voor de Kunsten in Hoogeveen en de directeuren van de muziekscholen in partnergemeente Martin in Slowakije en diens partnergemeente Jičin in Tsjechië. De You Tube link naar het concert is te vinden op de website ontdekscala.nl.

Internationaal concert muziekleerlingen Martin, Jicin, Hoogeveen


Gerrit Jan Rutgers: ‘Corona plaatst ons voor nieuwe uitdagingen en brengt ons ook op mooie ideeën, zoals deze digitale muzikale ontmoeting in het kader van culturele samenwerking. Overal krijgen de leerlingen in verband met de coronamaatregelen op dit moment digitaal les. Veel van de opnames van dit concert zijn dan ook thuis gemaakt. Van elke muziekschool zijn zo’n acht leerlingen te horen, zowel hele jonge kinderen als volwassenen. Samen brengen ze een breed repertoire, er komt klassieke muziek en pop en rock voorbij. Iedereen die het leuk vindt kan meekijken. In de drie steden gaat de You Tube link vrijdagavond op hetzelfde moment in de lucht zodat we er een echte première van maken.'
 
Na enig zoeken vond ik de link
Goed opgezet! Wel vraag ik me af wie je er een plezier mee doet een violiste te laten horen die net weet hoe je een snaar laat klinken en een pianist die net met zijn voeten bij de pedalen komt of een cellist die net ze groot is als zijn instrument.
Wat ik op muziekscholen meemaakte was soortgelijk. Jammer voor de gevorderde leerlingen!
 
Bovenaan