Aanrader Van metaalafval tot kunst in Praag

Topic in 'Kunst & Literatuur' gestart door Ad Verschoor, 02-12-2018.

  1. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Reportage: Gallery of Steel Figures in Praag
    Van metaalafval tot levensgrote supercar

    Door Bart Oostvogels. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren.

    Lamborghini’s, Ferrari’s en McLarens gemaakt van metaalafval? Ze bestaan in Gallery of Steel Figures, kortweg GSF. Het van oorsprong Poolse fenomeen is tegenwoordig te vinden in vier Poolse steden: Krakau, Pruszków, Gliwice en Warschau. Ook in hartje centrum van het Tsjechische Praag is een Gallery of Steel Figures te vinden. AutoRAI.nl ging op bezoek.
    [​IMG]

    Uiteenlopende voorwerpen
    Gallery of Steel Figures (GSF) is een plek waar metaalafval is gebruikt voor het maken van de meest uiteenlopende voorwerpen. Ongeveer zeven jaar geleden ontstond het idee bij sloper ‘Skup Zlomu przy Czolgu’ – vrij vertaald als ‘Scraphyard Near the Tank’ – in Pruszkow, nabij Warschau. De bedenker van dit project is Jose Mariusz Ojejnik. Hij begon met een koffietafel met daaronder een V8-motor. Al snel volgden andere creaties en werd het team dat deze creaties ontwerpt groter en groter.

    120 leden
    Inmiddels heeft het team 120 leden die deze kunstvoorwerpen maken. Honderdduizenden elementen zijn gebruikt voor de constructie van deze sculpturen. Alle onderdelen zijn gevonden in sloperijen in de landen waar de teamleden werken. In de basis vormen vooral tandwielen, elementen van transmissies, remschijven, kettingen en diverse bouten en moeren de basis van de kunstwerken. Met behulp van lastechnologie is alles aan elkaar verbonden. Een beperking in creativiteit is er niet. Dieren, meubels, figuren, alledaagse objecten en tot slot zelfs auto’s zijn te maken. Na de koffietafel met V8-motor werden de sculpturen van robots ontwikkeld, gevolgd door auto’s en andere figuren.

    [​IMG]

    Zwaar? Of valt dat mee?
    De wat kleinere sculpturen met een hoogte tot ongeveer 140 centimeter wegen zo’n 50 tot 100 kilogram. Dat is een heel ander verhaal voor de voorwerpen met een hoogte tot 230 centimeter. Die wegen alweer 300 tot 500 kilogram. De getoonde auto’s hebben een gewicht van tot wel 1.200 kilogram. Geen enkel voorwerp in de tentoonstelling is gemaakt met behulp van zware machines of mallen. Het is stuk voor stuk handwerk, gemaakt met één lasapparaat, een brander, een hamer en snijgereedschap.

    Eerst prototype
    Maar hoe werkt het maken van zo’n stalen supercar dan? Nou, allereerst gaat het ontwerpteam aan de slag met het maken van een prototype in de schaal van 1 op 18. Na goedkeuring wordt pas begonnen aan het échte kunstwerk. Per kunstwerk duurt dat ongeveer 1 tot zelfs 8 maanden, afhankelijk van het formaat en de gewenste details. De gemaakte auto’s zijn voor 90 procent gelijk aan de originele body. In elke auto zitten maar liefst 7.000 manuren.

    [​IMG]

    Historische pand
    In hartje Praag lopen we het prachtige City Palais-pand binnen. In dit historische pand vind je het Gallery of Steel Figures museum. Bij de ingang schittert een stalen chopper en direct na binnenkomst valt ons oog op een schattige Fiat 500, op levensechte schaal. “Je mag erop zitten, in zitten, wat je maar wilt. De tentoonstelling is interactief”, zegt de dame aan de kassa. Nu gaat het mij wat ver om daadwerkelijk óp deze kunstwerken te gaan zitten, maar kinderen trekken zich hier niets van aan. Het mag, dus leven ze zich naar hartenlust uit. Het kan toch niet kapot.

    [​IMG]

    De moeite waard
    In de auto’s plaatsnemen is meer dan de moeite waard. De makers hebben het interieur namelijk tot in detail nagemaakt en het stuurwiel draait echt. Links naast de Fiat 500 staat een Lamborghini Aventador Roadster met daarnaast een Ferrari LaFerrari. Daar tegenover staat een Mercedes-Benz SLR Stirling Moss met daarnaast weer een McLaren P1. Verscholen in een hoek schittert een hotrod. Net zo leuk zijn de Lamborghini Aventador Coupé, Ferrari California T, Mercedes-Benz G-Klasse (!) en Dodge Viper die ook in het historische pand in Praag te vinden zijn. Stuk voor stuk tot in detail uitgewerkt.

    [​IMG]

    Bovenste verdieping
    Op de bovenste verdieping heb je niet alleen mooi uitzicht op de getoonde supercars, maar is er nog veel meer te zien, zoals stalen versies van de beroemde Minions, alle Marvel-actiehelden en nog veel meer. De autoliefhebber zal vooral beneden wandelen. Dat de auto’s beneden staan, heeft een reden. Het gewicht van alle auto’s is namelijk zo fors dat het niet verstandig is om het beton van het oude gebouw daarmee te belasten.

    Lang niet alle auto’s te zien
    In Praag zijn overigens lang niet alle auto’s te zien, want zoals gezegd zijn er nog vier andere GSF-tentoonstellingen. Ook een Aston Martin One-77, Bugatti Veyron en Maserati GranTurismo zijn bijvoorbeeld opgenomen in de collectie, alleen zijn deze auto’s niet in Praag te zien, maar in andere musea in Polen. De Veyron staat in het Poolse Krakau. Ook zijn er metalen versies gemaakt van de Lamborghini Veneno, Mercedes-Benz SLS AMG, Mercedes-AMG GT, Mercedes-Benz 190 SL Roadster, Bugatti Contintental Supersports Convertible, Ferrari 488 Spider, Mercedes-Benz 300 SLR, een heuse Formule 1-auto en zelfs Lightning McQueen uit de beroemde animatiefilm Cars.

    Maak wat tijd vrij
    Wie een bezoek brengt aan Krakau, Pruszków, Gliwice, Warschau of Praag: maak wat tijd vrij om een van de Gallery of Steel Figures te bezoeken. De kunstwerken stellen echt niet teleur. GSF is een voorbeeld van een prachtig staaltje vakmanschap. En een mooie manier om metaalafval een tweede leven te geven.

    Praktische informatie
    Adres:
    Můstek, 110 00, Praha 1, Tsjechië
    Telefoonnummer: +420 727 850 257
    E-mailadres: office@galleryofsteelfigures.com
    Openingstijden:
    Ma tot do: 10.00 – 22.00 uur
    Vr en za: 10.00 – 23.00 uur
    Zo: 10.00 – 22.00 uur
    Entreeticket: € 11,50 (omgerekend)

    Bron: autorai.nl
     

Deel deze pagina