Vakantiewoning die permanente-bewoningstatus had, weer omzetten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden.

Ik heb reeds jaren een vakantiewoning in CZ. Dit is in het verleden een huis geweest voor vaste bewoning. Dit is door de vorige bewoner omgezet naar vakantiehuis. Is het mogelijk om dit weer om te zetten/veranderen naar vaste bewoning? Hoe kan ik dat doen? Ik wil daar gaan wonen als mijn verbouwingen klaar zijn. 🙂
 
Gewoon aan de gemeente/obecni urad vragen is de makkelijkste eerste stap (naar binnen lopen en niet een briefje sturen). Neem aan dat je dan een controle krijgt/of moet doen voor de technische eisen die voor beide statussen kunnen afwijken.

Bestemmingsplan zou doorgaans technisch geen issue moeten zijn (maar kan wel voorkomen). Uiteraard is dit wanneer de vorige bewoner iets was van 10 jaar geleden. Kan me voorstellen als het 30 jaar geleden was, dat het wel in de papieren kan lopen.

Meestal is naar obecni urad gaan het makkelijkst, want die weten ook precies wie je eventueel kunnen helpen.
 
Bedankt voor je antwoord. Cert.
Heb begrepen dat er andere eisen zijn voor een permanente bewoning tov recreatiewoning.
Tevens watermeter, btw en andere belastingen...

Mvgr. Cor
 
cert, een vraagje aan jou, misschien weet je dat dan ook wel.
Kan je in het kadaster zien wat de status van de woning is?
Ik meende dat mijn woning toen hij gebouwd werd, de status van vakantiewoning kreeg, maar we wonen er nu toch echt al meer dan 3 jaar permanent in.
Ik heb geen idee hoe dit nu dus zit.

Edit: na wat snuffelen heb ik dit gevonden: Dat zou dus betekenen dat het een familiehuis is.
Budova s číslem popisným:Starý Jiříkov rodinný dům
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Hoe het gebruik van een gebouw te veranderen van recreatief naar wonen in het kadaster

Definities van termen
Rodinný dům/gezinswoning is een gebouw dat qua constructie en technische indeling voldoet aan de eisen voor gezinsleven. Meer dan de helft van het vloeroppervlak van de kamers moet worden gereserveerd voor huisvesting (en de bouwcode bepaalt ook hun minimumgrootte, evenals de hoogte van de plafonds, enz.). De gezinswoning kan maximaal drie afzonderlijke appartementen hebben, maximaal twee bovengrondse en één ondergrondse verdieping en zolder.

Rekreační chata/vakantiehuis is een gebouw ontworpen voor individuele recreatie. Het heeft een beperkte afgesloten ruimte - slechts tot 360 m3 op een bebouwde oppervlakte van maximaal 80 m2. Het kan een kelder en maximaal één verdieping en een zolder hebben.

Er is nog concept van zahrádkářská chata/tuinhuisje. Het mag een bebouwde oppervlakte hebben van maximaal 110 m3 en een bebouwde oppervlakte van maximaal 25 m2. Het kan een kelder en maximaal één verdieping en een zolder hebben. Het tuinhuisje is echter niet bedoeld om te wonen, maar alleen voor korte termijn recreatie en opslag van tuinbenodigdheden.

Een ander verschil is dat, že rodinný dům má číslo popisné i orientační (een beschrijvend en indicatief nummer), kdežto rekreační chata mívá pouze číslo evidenční (meestal alleen een registratienummer).

U kunt in het chata/huisje wonen zonder andere officiële vergunningen. Het is zelfs mogelijk om er een vaste verblijfplaats te vestigen. Wilt u echter de gite bijvoorbeeld boven de wettelijke maat vergroten, dan wacht zeker een herkeuring op u. En onder andere, als het even kan, waarom drie keer zoveel onroerendzaakbelasting betalen als een buurman?

TIP: Voor onderhandelingen met de bouwautoriteit is het handig voor u: Bijlage nr. 14 bij besluit nr. 503/2006 Sb.", U vindt deze onder de titel "Oznámení změny v užívání stavby/Melding van wijzigingen in het gebruik van het gebouw." Veel bouwafdelingen hebben op hun websites nog andere alternatieve formulieren die u kunt gebruiken volgens de specifieke kenmerken van uw zaak.

Hoe lang wacht je op het bouwkantoor (case zonder gebouwaanpassingen)
Als alles in orde is voor de ingediende aanvraag en geen van de vereiste documenten ontbreken, geeft de bouwautoriteit binnen 30 dagen na de dag waarop u de melding heeft gedaan toestemming voor de wijziging van het gebruik van het gebouw.
Daarna moet je melding van wijzigingen in bouwgegevens in het vastgoedkadaster doen.

Bronnen realitymorava.cz + ceskestavby.cz.
 
Bovenaan