Vakantie zomer 2016

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo liefhebbers van het mooie Tsjechië.
Vandaag begin ik met mijn verslag van onze vakantie in de zomer van 2016.
De planning was gemaakt in het begin van het jaar, maar in juni moest ik de planning een beetje bijsturen. Bij Alie, mijn vrouw, werd voor de 2e keer de ziekte van Lyme aangetroffen en aangezien wij meestal nogal een druk programma hebben, moest ik dat een beetje aanpassen. Nieuwe planning en daar gaan we dan.

DSC06938.JPG
 
4 augustus 2016 - 6 uur in de morgen, we gaan. Voor het eerst in 14 jaar niet op zondag beginnen met vakantie, maar op donderdag. Zeer benieuwd hoe de reis zal verlopen naar onze 1e camping. 100% meegevallen we waren om 16.00 uur in Brozany nad Ohri. Onze Iveco op plek gezet op de camping en toen eerst maar even een pivo gepakt. Op het terras even op de tablet naar de weersvoorspelling gekeken en wederom gaat onze planning niet door. De bedoeling was Nachod, maar slecht weer besloot ons om toch een andere kant op te zoeken en dat werd Zuid Moravië, waar het weer wel goed was.

5 augustus - Om 9 uur klaar om verder te gaan, dus op naar Lednice naar camping Apollo. We waren hier al vaker geweest, het is een prachtig gebied om te fietsen. Groot gedeelte van de route over de autoweg om toch mooi op tijd in Lednice te wezen. Aangemeld op de camping en plaats gezocht, voortent opgezet. Hoorden we van mede-kampeerders dat er in de kantine een countryband kwam, dus de fiets gepakt naar de stad om even de inwendige mens verrassen, wat uiteraard in Tsjechië wel lukt. Nog even door de kasteeltuin lopen en dan terug naar de camping. Even opfrissen en dan naar een countryavond met schitterende muziek, zowel in Engels als in het Tsjechisch. Ongeveer 200 personen in de kantine, waarvan 2 niet-Tsjechen. Fantastische avond gehad, pivotje erbij, altijd goed.

6 augustus - Na een goede nachtrust om 11 uur op de fiets naar de stad via een omweg, om toch wat fiets km te maken. Het park lag er weer mooi bij en werd dan ook helemaal bekeken. Na een terras te hebben bezocht voor een hapje, een drankje en een toetje, mooi weer, dus een heerlijke coupe met ijs, zijn we naar de roofvogelshow geweest wat altijd weer leuk is. Na de show terug gewandeld door het park aan de andere kant van het kasteel, wat toch ongeveer 1 1/2 uur was en we dus al in de avond zaten en dus maar een restaurant opgezocht en lekker eten. Om +/- half 10 weer op de camping nog even naar de kantine voor een pivo en daarna douchen en naar bed.

7 augustus - Om 10 uur op de fiets om via een mooie route (ik heb fietsnavigatie en dat is geweldig) naar Valtice. In Valtice een Chateau bezocht met prachtige wijnkelders en museum over de wijnbouwen. Uiteraard een vinotheek waar dus toch een paar flesjes werden gekocht. Nog een mooie tuin bekeken en toen weer naar het centrum, waar we tegen een ijssalon aanliepen (Alie vraagt altijd hoe dat kan) dus...... Nadat het goed en lekker had gesmaakt, naar het plaatselijk natuurhistorisch
museum wat ook zeer de moeite waard was. De route terug ging grotendeels door de bossen met onderweg nog verschillende bezienswaardigheden. Terug in Lednice een restaurant met terras gezocht om te blijven genieten van het mooie weer.
Om een uur of 9 terug op de camping het nodige beginnen op te ruimen want de volgende dag willen we verder dus niet te laat naar bed. Ik plaats nog een paar foto's en schrijf binnenkort verder.

DSC07005.JPG DSC07022.JPG DSC07065.JPG 20160807_125637.jpg DSC07084.JPG DSC07088.JPG DSC07092.JPG
 
En we reizen weer verder.

8 augustus We vertrekken om 10 uur van camping Apollo naar ons volgende doel en dat ligt in Novy Pavov. Dit is ongeveer 150 km, dus de autoweg maar mijden. Lekker rustig aan en om een uur of 2 komen we aan bij ATC Pavov. Dit is een camping die een poosje dicht is geweest, maar nu met een jonge eigenaar die er veel zin in heeft om er weer wat moois van te maken. Keurig gemaaid gras, allemaal nieuwe elektra-aansluitingen, een nieuw goed en mooi sanitairgebouw en een gebouw in aanbouw voor kantine en recreatieruimte, dit verdient een kans. Reclame genoeg. Tent opgezet, fietsen eraf en nog even naar de stad Jihlava voor wat boodschappen. Weten we meteen wat de afstand minimaal is naar de dierentuin die wij gaan bezoeken. Om een uur of 7 terug op de camping, even opfrissen en dan maar eens kijken of er bij de hospoda net buiten de camping iets voor de inwendige mens te krijgen (koop) is. Dit is goed maar eenvoudig, pivootje erbij en zo komt ook aan deze dag een eind.

9 augustus Vroeg op, want we gaan naar de dierentuin. Het is deze morgen een beetje triest weer wat we niet gewend waren, maar op de fiets naar de dierentuin. Door de stad en dan nog een stukje bos en daar kregen wij een hoosbui, niet te zuinig. Regenpakken aan en maar even schuilen toch, en dan zie je de dierentuin, maar dat is toch nog een paar km fietsen. Na 15 min. is het droog en gaan we verder. De dierentuin van Jihlava is niet groot, maar wel mooi. Er wordt flink vernieuwd, gaat met de tijd mee en is een aanrader. De zon was weer aanwezig toen we terug fietsten naar de camping. Op de camping maar even weer gebruik maken van de nieuwe en uitstekende douches om dan naar de hospoda te gaan. Daar aangekomen troffen we een Nederlands stel dat ons uitnodigde om bij hun te komen zitten, en wat er toen allemaal gebeurde. Het stel kwam uit Appelscha, maar 35 jaar geleden bij ons in het dorp gewoond. Even eten met elkaar en dan de verhalen over en weer, een stuk of paar pivo erbij en het was zo weer middernacht. Tijd om te gaan slapen.

10 augustus De volgende morgen iets later wakker dan normaal, maar je hebt vakantie. Onze oud-dorpsgenoten hadden alweer gepakt, zij bleven maar 1 nacht op iedere camping. Wij gingen op de fiets weer naar Jihlava om de stad te bezichtigen. De uitzichttoren beklommen, wat een schitterend uitzicht opleverde, maar ook minder interessante dingen liet zien (vond ik). Alie ziet een mega overdekt winkelcentrum dus...... Na even te hebben gewinkeld, kwamen we ook nog een goede winkel tegen met wel 40 soorten schepijs en dat maakt dan weer een hoop goed. Later in de middag, nadat we nog een park hadden bezocht, hebben we een restaurant opgezocht en hebben we heerlijk gegeten. Terug op de camping nog een pivo op het terras en dan de fietsen achterop gezet en al de nodige dingen opruimen, want de volgende dag gaan we verder.

Nog een paar foto's en dan kom ik later teug met het vervolg.

DSC07095.JPG DSC07108.JPG DSC07109.JPG 20160809_135245.jpg DSC07122.JPG DSC07137.JPG DSC07153.JPG DSC07157.JPG
 
De vakantie is nog niet voorbij dus gaan we nog even verder.

11 augustus De reis word vervolgd naar Telc, wat na 14 jaar vakantie in Tsjechië ook wel een keer mag (moet), dacht ik.
Een camping op loopafstand gevonden. Zeer eenvoudig, maar goed en schoon. Er waren in de paar dagen dat wij er waren 2 buitenlanders op de camping, wij dus, wat we niet als vervelend hebben ervaren, integendeel zelfs. In de loop van de avond kwamen van verschillende kanten Tsjechen aanlopen met een gitaar, banjo, bas en viool om dan onder het genot van een pivo even lekker te jammen met elkaar met zang in het Tsjechisch en Engels. De reis naar Telc was mooi, ook weer geen autoweg gezien, wat ook niet hoeft als de afstand niet zo groot is, je toch vrij bent en dus een beetje het idee van kruip door en sluip door en zo ook geniet van een verplaatsing. Nog even (?) in de stad geweest om een restaurant op te zoeken, wat ook gelukt is net buiten het centrum, iets minder toeristen, er kwamen er 2 binnen toen wij naar binnen gingen en lekker gegeten voor iets minder als op/aan het plein. Terug op de camping dus genieten van de muziek en een pivo erbij en de avond kan niet meer stuk.

12 augustus Vandaag gaan we het stadje bewonderen, want het is mooi maar wel heel erg druk. Wij hebben het kasteel bezocht, waar ook een tentoonstelling was over een speelfilm die ging over een stukje geschiedenis (legende) uit die omgeving. We hebben nog een kerk bezocht en zijn toen weer naar het stadsplein gegaan. Er moest toch nog even bij de winkeltjes gekeken worden en er was een oude ambachtsmarkt, wat ook leuk is. Dat gezien hebbende, wordt het tijd voor iets verfrissend en wat zie ik, ja een ijssalon dus ............. We zitten net, wordt er tegenover ons in no time een podium gebouwd en komt er een countryband spelen, wat ons wel bevalt, dus na de ijssalon maar een ander terras gezocht, een pivo erbij en genieten. De band speelde ongeveer een uur en toen kwam er een nieuwe band. Wij zijn toen naar het muzeum Technicky gelopen om dat te bekijken en dat is ook de moeite waard. Terug in de stad maar het restaurant van de vorige avond opgezocht en de inwendige mens even verwend. Terug op de camping alvast iets opruimen voor vertrek voor de volgende dag. En dan nog even de gezelligheid opzoeken op het terras van de kantine, om nog even een jamsessie te beluisteren en dan niet te laat naar bed.

Nog een paar foto's en dan reizen we binnenkort weer verder.

DSC07169.JPG 20160812_123223.jpg 20160812_225530.jpg DSC07212.JPG DSC07252.JPG DSC07208.JPG
 
13 augustus. We trekken weer verder. De reis gaat nu naar Beroun naar camping Na Hrazi. Een paar jaar niet geweest want het werd er niet beter op. Nu is er een nieuwe beheerder en hij zou de camping een boost moeten geven en dat begint te komen. Na een rustig verlopen reis ons spulletje geplaatst, de fietsen gepakt en nog even een tochtje gemaakt langs de Berounka naar Nizbor en toen langs de andere kant weer terug naar Beroun waar we nog even een terrasje hebben opgezocht. Terug op de camping ons even opfrissen en dan maar eens naar een restaurant gaan om lekker te gaan eten. We komen terecht bij Pivovar Berounsky Medved, een kleine brouwerij dus met een uitstekend restaurant erbij, en weer lekker eten voor weinig kronen. Terug op de camping maar even naar het terras waar een country gezelschap mooie muziek maakte, een pivo erbij en dan kom je de avond wel door.

14 augustus Op de fiets naar langs de Berounka naar Karlstein, wat heel mooi te doen is over grotendeels goed aangelegde fietspaden. In Karlstein aangekomen met de paardentram naar boven, wat we normaal lopend zouden doen, maar het werd Alie dan toch wel te vermoeiend, wat te maken had met de ziekte van Lyme. Boven aangekomen een tour door het kasteel gedaan, wat zeer de moeite waar was met een perfect sprekende gids. Terug naar onze fietsen ging toch met de benenwagen, want de souvenirwinkeltjes moesten gezien (bezocht) worden en ook nog een mooi wassenbeeldenmuseum.
Gelukkig halverwege een prima ijssalon, dus even een stop gemaakt en ook voor mij even genieten. Beneden bij de fietsen nog een terrasje gepakt voor een pivotje en dan op de fiets naar de camping. Even opfrissen en de brouwerij nog maar eens bezoeken voor een lekkere maaltijd en daarbij een uitstekend glas bier. S`avond op de camping de fietsen alvast weer achterop gezet en wat ingepakt kon worden ingepakt, want de volgende verplaatsing kwam er aan.

15 augustus De planning was om in Kladno (omgeving) een camping te zoeken en daarvandaan op de fiets naar Lidice te gaan om daar het oorlogsmonument te bezichtigen. Niet de camping gevonden en na overleg besloten (nog tijd genoeg) om na een bezoek aan Lidice door te reizen naar Melnik wat toch in de planning zat. Het bezoek aan Lidice was zeer indrukwekkend en zal mij altijd bijblijven. Het is goed dat deze plek zo goed bewaard blijft voor het nageslacht. Het museum, het park en het indrukwekkende bronzen monument, alles is tot in de puntjes verzorgd en onderhouden.
De reis verder naar Melnik ging bijna in stilte.

De camping in Melnik was prima, schoon-netjes en een prima prijs en een goed restaurant op de camping waar we hebben gegeten. S'avonds bij de Iveco de dag nog maar eens laten passeren, want het had ons toch wel even geraakt vandaag.
Ik plaats nog wat foto's en reis binnenkort weer verder.

DSC07255.JPG 20160814_152302.jpg DSC07265.JPG DSC07319.JPG DSC07321.JPG DSC07308.JPG 20160815_211632.jpg 20160815_195636.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ad Verschoor

Donateur
Hennie volgens mij ben je muziekliefhebber, want geregeld wordt er op jullie campings muziek gemaakt. De camping in Melnik is waarschijnlijk het autokemp aan het meer met een midgetgolfbaan en een uitstekend restaurant. Wij hebben er gelogeerd in een appartement en hopen er in september weer te komen. Bedankt voor weer een verhaal. Ik vind het heerlijk om te lezen. Mooie foto's van Lidice trouwens. Heeft ook op ons diepe indruk achtergelaten.
 

Ad Verschoor

Donateur
Anny, welkom op het forum en alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Uiteraard weet ik niet of Hennie in Hrensko geweest is. Wij hebben deze regio "Tsjechisch Zwitserland" meerdere keren bezocht in 2015, in 2012 en onze eerste kennismaking was in 2010. Steeds genieten wij van deze omgeving en komen er heel graag. Ook dit jaar staat het weer op ons verlanglijstje.
 
Bovenaan