Vakantie zomer 2014

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Hennie, ik heb genoten van je reisverslag. :top:en bedankt !!!!:dank2: Ik zie alweer uit naar je volgende verslag van dit jaar.
Ja, ook wij gaan in april die kant weer op.:yess:Wij beginnen deze keer op de plekken Cheb en Loket, waarvan je ons wat foto's liet zien. Ziet er goed uit en ik verheug me er op. :wow:
 

Ad Verschoor

Donateur
dag 6
Op de fiets naar het kasteel waar ook een grote kas bij is bij ons vaak de oranjerie genoemd was het hier het palmhuis, prachtige bloemen en planten en voor ons de moeite van het bezoeken waard (1 1/2 uur). Daarna met paar en wagen naar het/de Januv Hrad wat ook weer mooi was om te zien, even een terrasje gepakt en toen met de boot verder door een mooi gebied. Ik heb daar het ijsvogeltje gezien wouw hem op de foto zetten maar hij was te snel (of ik te traag). Eindpunt van de bootreis was het begin van een wandeling naar de Minaret van Lednice
Hennie, de tocht met paard en wagen en later per boot lijkt me heel leuk. Kun je er iets meer over vertellen ? Waar kun je opstappen en wanneer ? Wat waren de kosten ongeveer en hoe kwam je vanaf de boot weer bij de fietsen enz.
 
Toen wij er van de zomer waren kon je opstappen op zowel boot als paard met kar bij het Maurská vodárna (Moorse waterwerken/turbinehuis). Dat is ongeveer 200 meter ten Noorden van het hoofdgebouw van het kasteel.
Je kunt van daaruit de minaret al zien liggen, ongeveer 1,2 km verderop in vogelvlucht, maar zowel boot als paard en kar gaan er in een slingerbeweging naar toe en leggen een afstand van ruim meer dan die 1,2 km af.
In het kasteelpark zelf (waar de minaret ook onderdeel van uitmaakt) mag je niet fietsen, maar er zijn voldoende (gratis) fietsstallingen/muurbeugels aan de rand ervan, bijvoorbeeld bij de Zámecká jízdárna (paardenrijschool aan de zijkant van het kasteel, ook op 200 meter van de opstapplaats voor paard en boot).
Op loopafstand van de minaret is wederom een aanlegsteiger voor de boot en ook paard en kar stoppen er zowat recht voor.
Idem bij Januv Hrad waar zowel stopplaats voor paard en (koets)wagen als bootaanlegsteiger zijn.
klikkerdeklik voor prijzen en routes met paard.
klikkerdeklik2 voor prijzen en routes boot.
Januv Hrad is overigens van twee zijdes per fiets bereikbaar en ligt buiten het voor fietsers verboden gedeelte van kasteelpark/tuinen.
Je kunt er dus voor kiezen om met een combinatie van paard en boottocht vanaf het kasteel via de minaret naar Januv Hrad te gaan, maar je zou ook het geheel in omgedraaide richting kunnen doen, de fiets bij Januv Hrad ergens stallen en dan mbv boot/paard combi via minaret naar kasteel en weer terug naar Januv Hrad gaan.
De afstand minaret-Januv Hrad is ongeveer 2 km in vogelvlucht, maar ook daar geldt voor boot en paard dat je een behoorlijk grotere afstand dan die 2 km aflegt vanwege de slinger die in zowel pad als waterweg zit.
De afstand kasteel-minaret is te voet nauwelijks meer dan de 1,2 km vogelvlucht. Dat zou evt. ook nog te doen zijn.
De afstand minaret-Januv Hrad is te voet echter niet aan te raden vanwege de grote omweg die je moet maken.
Verder is het handig te weten dat er een paard met kar rijd (soort huifkar) en een paard met wagen (open koets) en dat die koetsritten vele malen duurder zijn dan paard met kar.
Paard met kar rijdt heen en weer tussen minaret en kasteel. Paard met koets rijdt heen en weer tussen kasteel/rijstal en Januv Hrad. De meeste bezoekers kiezen er daarom voor om Januv Hrad met de boot vanaf de minaret te bezoeken en de minaret te bereiken ofwel te voet vanaf het kasteel, ofwel met paard en kar vanaf het kasteel, ofwel met boot vanaf het kasteel.
Er zijn er ook (zoals ons) die ervoor kiezen om kasteel en Januv Hrad per fiets te bezoeken, maar deze route kun je niet afleggen met de minaret erbij omdat je dan buiten om het park moet fietsen en niet bij de minaret komt.
Hopelijk heb je alvast iets aan deze info.
Veel (voorbereidingsplezier alvast)!
 
Ad, ik heb even een kaartje in elkaar gezet zodat je een idee krijgt wat waar is.
De blauwe vlagjes a1, a2 en a3 zijn de aanlegsteigers voor de boot vlakbij respectievelijk de Moorse waterwerken, de minaret en Januv Hrad. Binnen zichtafstand daarvan zijn ook de opstapplaatsen voor paard en kar (bij a1 en a2) en paard met koets (bij a1 en a3).
Bij het groene vlagje ruim voldoende beugels om je fiets aan te stallen.
De rode vlagjes staan bij respectievelijk het kasteel, de oranjerie, de Moorse waterwerken, de minaret en Januv Hrad.
De boot legt zoals je kunt zien via een zijtak van de Dyje een behoorlijke slingerweg af tussen de minaret en Januv Hrad.
Voordeel is dat je van de natuur vanuit de boot optimaal kunt genieten (zie foto hieronder).

full

Omgevingskaartje kasteel Lednice, rechtsonder een indicatie van de schaal

full

Paard met kar (kleine uitvoering)

full

Paarden met kar (grotere uitvoering)

full

Aanlegsteiger a1 (links) tegenover de Moorse waterwerken (rechts)

full

Bootje onderweg op de zijtak van de Dyje tussen minaret en Januv Hrad​
 
Bovenaan