Vakantie zomer 2010

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Ik wilde jullie gaarne verblijden met een verslag van onze 1e vakantie in Tsjechie.

Omdat we (man, zoon van 9, dochter van 5)eerst nog naar Legoland (Duitsland) zijn geweest zijn we bij Waidhaus (snelweg naar Pilzen) de grens over gegaan. Natuurlijk gelezen over de oplichters aan de grens en vast voorgenomen hier niet in te trappen. Ik ging dus een tolvignet halen, 350 kronen, maar die hadden we nog niet dus er stond €15. Ik dacht dat valt nog mee. Ik gaf een 20 biljet, kreeg mijn vignet maar geen 5 terug. Hij overal wijzen, nou er hingen wel duizend brieven aan de ramen en muren geplakt, dat kun je niet allemaal gaan lezen, en het meeste is natuurlijk in het tsjechisch. Het kwam er op neer dat ik de 5 euro niet terug kreeg.:kwaad: Ik kon ook niet meer mijn vignet teruggeven en geld terug. Dus helaas pindakaas! Ik was best boos en dacht, nou leuke 1e kennismaking met Tsjechie. Misschien iemand tips/ideeen voor dit jaar? Of moet ik "gewoon" maar €20 betalen?

Enfin, wij weer op weg, de adrenaline zat hoog!
In een boekje een camping aan een stuwmeer gevonden, camping Transkemp Hracholusky. Het meer was prachtig! De camping tegen een berg, vond het vrij steil naar beneden/boven met de caravan. En de draai helemaal! Maar we hebben het gered. We stonden naast een huurhuisje met de afvoerput naast onze caravan, die werd regelmatig geleegd door een ouderwetse strontkar. Echt gezellig als je dan lekker zit te lunchen!:nee:
Verder savonds (overdag eigenlijk ook) veel herrie van dronken gasten en de 3 barretjes met keiharde muziek.
Toen moeders wilde douchen kwam natuurlijk de volgende schok; ja jullie voelen hem al aankomen! Grote ruimte met een bank in het midden waar je je kleren op kon leggen. Wel aparte douches met een doorschijnend gordijn. Maar als de douche stopte moest je toch er weer uit om er een muntje in te gaan gooien.
Ook leuk, de muurtjes tussen de douches hadden ruimtes voor je zeep neer te leggen, alleen keek je dan zo bij de buurvrouw in haar ...:bloos2:, sorry hoor. Voor mij was het even schrikken, maar later wen je eraan. Alhoewel ik toch liever een eigen douche heb.

Onze eerste dagen waren dus eigenlijk niet zo, ik mag wel zeggen dat we een soort van cultuurshock hadden.
We zijn ons hele leven naar Frankrijk en Spanje geweest, dan is het in Tsjechie toch wel heel anders.
Alhoewel, de verlaten gebouwen, autowrakken, vervallen huizen dat zag je vroeger in Frankrijk ook, nu niet meer. Alles is tegenwoordig opgeruimd. En dit vinden wij dus eigenlijk weer erg leuk in Tsjechie.

Op de camping was in het meer ook een grote trampoline en van die opblaasdingen waar je over heen moet klimmen etc. Een beetje a la Wipeout. Mijn zoon is hier 25 min op geweest voor 40 kronen. Als je bedenkt wat zoiets in Spanje zou kosten! Dat is dan weer erg leuk natuurlijk.

Water op de camping alleen boven op de berg halen, niet echt makkelijk. En wat is dat met die keuken? Mag je die gebruiken, we snapten er niks van!

Nou ik hou er even mee op, ga wat nuttigs doen!
De rest volgt!

Groetjes, Mireille
 
Goh Mireille, jouw avonturen zijn niet standaard voor een Tsjechië-vakantie.
Om te beginnen ben je afgezet bij de grens. Is mij nog nooit overkomen, gelukkig. Heel jammer en onbegrijpelijk.
En dan camp Hralolusky. Tsja... Daar ben ik ooit eens geweest en na twee dagen heel hard weer weggereden. Wat een k..camping! Dapper dat jullie zijn gebleven. Ook mooi dat jullie je verder vermaakt hebben. Geloof mij maar maar als ik zeg dat er in Tsjechië veel mooiere, ruimere en rustiger campings zijn. Met betere douches en meer waterkranen.
Ik hoop dat deze grensovergang en deze camping je de lust nog eens naar CZ te gaan niet hebben ontnomen.
Oh ja, die keuken kun je gewoon gebruiken. De koelkast ook, maar iedereen kan er bij...:D
 
We zijn uiteindelijk 4 nachten op deze "gezellige" camping gebleven.
Mijn man wilde ook graag vissen. Maar dat gaat natuurlijk zomaar niet in Tsjechie! We zijn, hoe vaak weet ik niet meer, van het kastje naar de muur en weer terug gestuurd. We hebben heel wat gebouwen in Pilzen van binnen bezichtigd en uiteindelijk ben ik op een bankje gaan zitten en heb gezegd; zoek jij het maar uit met je viskaart, ik ga hier zitten en zie je wel als je klaar bent. Ik geloof dat we er een uur of 3 over gedaan hebben (alles te voet he?)
Toen nog de plaatselijke visvergunning, fantastisch, niet te vinden.
De volgende dag nog eens geprobeerd en uiteindelijk gelukt, bij een oud vrouwtje gewoon thuis aanbellen, en eindelijk geregeld!

In Pilzen zijn we naar de ondergrondse van de bierbrouwerij geweest. Engelse prijs:220 kronen, tsjechische prijs 180 kronen. Kijk ik kan geen tsjechisch maar ik ben ook niet gek! Dus ik zeg 2 x 180? Uiteindelijk ging ze akkoord. De rondleiding was helemaal in het tsjechisch, ze sprak 4 woorden engels. Namelijk: ssst!, silence! en hurry up! Dus als ik er al iets van snapte en het aan de kids wilde uitleggen moest ik mijn mond houden en gauw doorlopen.
Op zich vond ik het daaronder ook niet zo bijzonder, misschien omdat ik van de uitleg niks snapte.
Oh ja, voor de kassa was het souvenirwinkeltje, het was voor mij niet meteen duidelijk dat dat zo was maar de winkeljuffrouw maakte met woeste gebaren duidelijk dat we maar gauw moesten doorlopen.
Sorry hoor!

Daarna wilden we in een redelijk modern cafeetje wat drinken.
Nou, die mevrouw was ook erg aardig. Ben nog nooit zo afgesnauwd. (zie ook mijn verhaal bij effe voorstellen).

Maar goed, we houden moed!
De volgende dag naar Orlik nad Vltavou gereden, naar camping Velky Vir. Ook weer aan een mooi meer. Hier staat iedereen door elkaar en bijna op elkaar! Lekker gezwommen op het kleine/volle strandje.
ook hier weer volop herrie, tot 5.00 smorgens. De douches heb ik geen gebruik van gemaakt, te ver lopen en niet te fris.
Hier hebben we maar 2 nachtjes geslapen, ik vind het ook niet fijn als er mensen helemaal om je heen staan, dus naast je, voor en achter. Is zo onrustig.

Maar goed, vanuit hier zijn we naar Pribram gereden naar het mijnmuseum. Erg leuk! Helemaal niet druk, het was begin augustus. Ik denk dat we de hele dag 20 andere toeristen hebben gezien.
Ik vond het ook helemaal niet duur, wel moest je voor alles afzonderlijk betalen.
We gingen eerst met het treintje, we gingen er eens goed voor zitten...hij kwam net lekker op gang en stopte toen. We dachten nog, misschien moet hij even ontkoppelen of weet ik wat, maar nee, dit was het eindpunt al! Haha! Superkort, dus maar weer mee teruggegaan. Ach ja, en dat voor maar 30 kronen!
Daarna met een treintje de mijn ingegaan, uitleg op een groot bord, gelukkig ook in een andere taal! Wat rondgelopen, er weer uit.
Daarna met de lift naar beneden de mijn in, door pikdonkere smalle gangen, met helm en zaklamp, erg leuk!
En als laatste heeft mijn zoon in de afvalberg nog stenen lopen zoeken. Meegenomen naar de kassa, zo'n heel oud vrouwke pakte ze 1 voor 1 in een oud tijdschrift. En bij elke steen zei ze:o wat mooi, heb je die hier gevonden? Knap hoor! We hadden een hele zak vol voor 10 kronen.
Gelukkig, eindelijk vriendelijke mensen! En een hele leuke dag gehad. Komt het dan misschien toch nog goed met ons en Tsjechie?

Volgende keer verder!
 
Hoi Mireille,
wij gaan ook altijd via Waidhaus de grens over en de laatste keren namen we steeds een vignet in een tankstation in Duitsland.
Vóór die tijd kochten we het vignet met kronen die we nog over hadden van de vorige reizen omdat we inderdaad gemerkt dat de wisselkoers niet zo zeer in ons voordeel was.:(
De ondergrond in Pilsen vond ik wel tof maar ja wij hebben dan ook geen kinderen bij en onze mannelijke gids viel nog mee bovendien hadden wij een koptelefoon, in welke taal weet ik niet meer, maar wel niet in het Nederlands.
De mijnen in Pribram hebben we nog niet bezocht maar na jouw verslag zullen we dat de volgende keer op ons programma zetten. Bedankt voor jouw verslag!
 
Daar gaan we weer verder!

Na onze belevenissen op de luidruchtige tsjechische campings besloten we eens een nederlandse camping te proberen.
Het werd camping Kolodeje in Kolodeje Nad Luznici. Inderdaad alleen maar nederlanders, netjes op een rijtje. De camping ligt aan een rivier, stroomde nog best snel. Toch lekker (wel koud!) kunnen zwemmen.
Als je dacht dat alleen tsjechen of duitsers luidruchtig zijn? Nee hoor, de nederlanders kunnen er ook wat van. Had ik niet verwacht, kwam voor de rust! Maar goed. Hier begon eigenlijk ook de regenperiode, jammer. Het had flink gespookt op de camping, de luifel hing er bij en het was een zompig gedoetje. Helaas voor de campingmeneer maar mijn man heeft wat geulen in het mooie grasje gegraven om het water weg te laten lopen.
De volgende dag naar Tabor. Zal best een leuk stadje zijnmaar we zijn er niet echt in geweest. Ik had op een kaart gezien dat je ergens moest kunnen zwemmen. Na flink zoeken, een achteraf straatje in, in een woonwijk; gevonden!
Er stonden wat van die verlaten stasi omkleedgebouwtjes, een leeg vervallen zwembad, grasje en zowaar een paar tsjechen die lekker op het gras lagen te zonnen. Toch even lekker gezwommen.
De volgende dag zijn we toch maar weer gegaan, het was heel fijn dat we heerlijk in een superschone douche heet konden douchen. En ook even de wasmachine aan. Maar na een dag heb ik het wel weer gehad met: goedemorgen buurvrouw, lekker geslapen? Allemaal heel vriendelijk maar het is het net niet voor mij. De mensen die er stonden vonden het er heerlijk, alles geregeld, netjes naast elkaar staan, zo clean. Maar wij verlangden alweer naar die rommelige tsjechische campings!

Dus op weg; naar het Lipnomeer. Ik denk voor sommigen van jullie een soort costa brava van tsjechie?
Maar goed, dat wilden wij ook wel eens zien.
De 1e de beste camping genomen:Olsina in Cerna v Posumavi.
Een plek aan het water. Echt super! Wcs in orde en de douches ook, ieder apart, ook fijn!
Het leukst daar vonden we toch dat je vanuit je caravan zo je hengel uit kunt gooien. En lekker een vuurtje maken, hout sprokkelen en dan savonds een beetje vissen, naar de ondergaande zon kijken, kortom genieten! Zwemmen kan er ook. Wij hebben trouwens geen controle gehad voor de visvergunning maar nl-ers die net weggingen zeiden dat ze 1 x gecontroleerd waren maar dat ze niet zo streng waren. We hadden wel de algemene viskaart maar niet die voor het Lipnomeer. Wij trekken veel rond en om nou voor elk dorp een aparte vergunning te gaan zoeken, daar deden we wel een paar uur over. Dus we namen het risico maar...
We hadden ook tsjechische buren, 3 dikbuiken zeg maar. De hele dag vissen, bier drinken en vissen op het vuur gooien. Maar verder geen last van. Ik snap trouwens niet zo goed wat nou de lol is van met een roeiboot het meer op te gaan, een volle emmer met vissevoer in het water te kieperen en dan de vissen er zo uit te tsjoepen? Zou je voor de prijs van al dat vissevoer niet veel beter gewoon eten kunnen kopen?

Helaas begon het hier ook weer te regenen. We gingen een dag naar Cesky Krumlov, enig! Vooral in de stromende regen! Na een half uur waren we allemaal tot op het bot nat. Dan is het toch allemaal niet zo leuk meer! (dit was toen er in Tsjechie en Polen overstromingen waren geweest, vorig jaar) Ergens, in een soort theater/kunst cafe, warme chocomel besteld. Leek wel of ze een paar repen chocola hadden gesmolten, echt niet lekker! Maar dat cafe was erg grappig, stoelen aan het plafond enzo.

Een dagtochtje met de auto naar Oostenrijk gemaakt. Waren we ook nog nooit geweest. Helaas was het zondag en alles dicht. En als je dan vergelijkt met Tsjechie; wat is alles dan clean und sauber da!
Terug via Lipno, met de stoeltjeslift de berg op, nou ik sch... alle kleuren! Niks voor mij, zo hoog boven de grond bungelen! Onder je mountainbiken de jongelui zo de berg af.

Nou, ik krijg last van mijn arm, typ later weer verder!
Groetjes, Mireille
 
Zo, mijn arm is weer een beetje uitgerust! Ik zal nog even verder vertellen…
Volgende dag op weg naar Jihlava. Camping Pavov, erg moeilijk te vinden, stond nergens aangegeven. Op de camping zelf stonden 2 caravans en 1 tent. Hier had het ook flink geregend dus de caravan kon niet in het gras, was een zompige modderboel. Dus de caravan maar op een geasfalteerde parkeerplaats gezet. De camping was niet duur (385 kronen per nacht; auto + caravan, 2 volw + 2 kids en electriciteit) maar ja, het was dan ook eigenlijk niet zoveel! Het lag aan een meer, met een leuke, hoge en steile,gammele glijbaan. Deze zou in NL al lang door de brandweer verwijderd zijn!
Er was ook een algemeen kampvuur met bankjes eromheen. Alleen had de plaatselijke schoonmaakster de huurhuisjes uitgemest en had ze alles op een hoop gegooid. Denk aan bedden, stoelen, matrassen etc. Toen de fik erin. Natuurlijk kwam de rook naar onze caravan, heel de camping verder leeg maar goed…
Het sanitair is ook even het vermelden waard; een soort van oud communistische gebouwtjes, niet echt fris, maar wel met zeep en wcpapier! Alleen gebruik ik dat dan weer niet…
Ik moest wat kleren wassen en deed dat in het wcgebouwtje in de wasbak. Er hing een rare sfeer, een beetje griezelig. Ik ben 40 maar ik was zelfs een beetje bang daar in mijn eentje! Net of er daar rare dingen gebeurd waren en die energie er nog hing. Ik heb diverse malen over mijn schouder gekeken!
Maar goed… vanuit de camping naar Telc gereden. Een prachtig oud stadje, natuurlijk veel toeristen en kraampjes maar daar moet je dan maar doorheen kijken…
Er liepen ook van die mensen in middeleeuwse kleren die muziek maakten, erg leuk.

De volgende dag naar het meer Nove Mlyny gereden. Dacht dat het daar wel mooi zou zijn…
De omgeving is platter, geef mij de bossen maar. Naar camping Autokemp Merkur in Pasohlavky gereden. Afgrijselijk! Wat een massacamping, bij de receptie een uur moeten wachten voordat je je überhaupt kon inschrijven. Het lijkt wel een heel dorp, winkels, restaurants, terrassen etc. Wel aan het meer, fijn voor de kids, ook hier een glijbaan in het water, alleen moet je er hier voor betalen elke keer dat je eraf wilt (10 kronen)
Er was wel veel wind, droog en zonnig maar door de wind niet echt lekker.

Vanuit hier naar Mikulov gegaan. Hier hebben we de holy berg beklommen, dat is pas zwaar! Ik dacht; hoe ver kan het zijn? Nou, ver! Eenmaal boven heb je natuurlijk wel een prachtig uitzicht. Er staat ook een kerkje en kapel, maar die zijn dicht. Je kunt wel door een spleet naar binnen gluren, alles staat er nog in.
Toen weer naar beneden, dat ging wel iets gemakkelijker, alleen gingen mijn benen trillen, toch een flinke klim! In het stadje wat gedronken, ook gezellig plein.
De volgende dag een rondrit naar/door Slowakije gemaakt. Toevallig kwamen we in een oud stadje waar een marktje bezig was en er liepen allemaal van die oude (ik noem ze maar Napoleon) soldaten. Leuk!
Savonds op de camping was er van alles te doen, een gezellige travestietenshow, de kids vonden het geweldig! En er is ook een pizzeria, dus de kids waren zeker tevreden. Helaas papa en mama minder dus de volgende dag weer op pad naar de volgende camping.

Weer regen, helaas. Naar Benesov gereden, camping de Bongerd. Veel over gelezen (nadat we terug waren gekomen, was wel benieuwd hoe andere mensen over de camping dachten!)
1e indruk; aardige mensen. Zwembad was nog (steeds) in aanbouw en erg koud. Lekkere hete douche! Ze hebben heel veel informatie van de omgeving en alles wat je wil bezichtigen in het nederlands vertaald, dat is erg fijn.
We zijn een dag naar de grotten van Macocha geweest. We waren er om 9.30. De 1e plek was om 10.50 dus goed te doen. Naar beneden gekeken, de grot in, 138 meter diep! We zijn door het bos naar de ingang gelopen.
Toen de grot in. Echt prachtig! Het mooiste is als je beneden staat en naar boven kijkt in dat grote gat en de lucht dan ziet, wauw! Je voelt je klein daar. Daarna met een bootje over de onderaardse rivier, ook erg mooi. En wel bukken! Echt absoluut de moeite waard om naar toe te gaan! We zijn uiteindelijk maar met het kabelbaantje naar boven gegaan, om nou weer te gaan lopen, dat zagen we niet zitten.
Hierna naar Blansko gegaan, niet echt een gezellige stad.
Wel een heel aardige man in een winkel die ons zijn voetbalplaatjesboek van de WK liet zien en ons gratis kaarten van de plaats gaf.

De eigenaar van de camping raadde ons aan om naar het restaurant in het dorp te gaan. Gedaan, erg lekker gegeten en niet te duur.

Next day; naar WesternPark Boskovice gegaan. Helaas weer in de regen.
Het was wel leuk maar niet super. Je moest entree betalen en daarna ook nog voor elk ding wat je wilde doen apart. Er waren wel een aantal shows, die waren erg leuk.
Hier ook nog met een Tsjechische zakenman gesproken, hij sprak goed engels.
Het was me nl opgevallen dat heel veel jongeren geen antwoord geven als ik ze iets in het engels vroeg. Wat is dat nou? Volgens mij leren ze het toch wel op school, tv, liedjes etc?
Hij zei dat ze het gewoon niet durven. Tsja, ik heb het echt vaak geprobeerd maar ze keken me allemaal aan of ik gek was en liepen gauw weg.

De volgende dag naar Bouzov gereden. Prachtig kasteel, alles in het tsjechisch, dus wij erg blij met de Nederlandse vertaling van de camping.
Savonds weer naar het restaurantje. Ze hadden de menukaart (slecht) vertaald en er stonden veel fouten in. Dus ik nam aan toen er stond ; slagroom met chocoladesaus, dat ze bedoelden; ijs, slagroom en chocoladesaus. Maar nee, het was echt slagroom met chocoladesaus. Een hele grote coupe slagroom, wie eet dit nou? Ik was helemaal misselijk!

De volgende dag op weg naar Nederland. De baas en zijn hulp stonden al klaar om ons van de plek af te duwen. Want anders ging zijn grasje eraan.
Ze zijn erg vriendelijk maar het is wel een beetje betuttelend allemaal. Overal hangen briefjes, met dit mag niet, dat niet. Dingen die voor elk weldenkend mens normaal zijn.

Bij Zittau de grens over, hier zagen we overal de naweeen van de overstromingen, dikke lagen modder, bergen puin. Aan de rand van Zittau; een enorme plek vol met puin, bergen koelkasten, meubels etc. We hebben voor ons doen veel regen gehad maar gelukkig geen overstromingen!
Toen we weer in Duitsland reden ging eindelijk de zon weer schijnen!
Al met al is het ons toch wel goed bevallen; we gaan dit jaar weer!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn verhaal te lezen!
Ik heb alweer pijn in mijn arm van het typen!

Groetjes, Mireille


 

char

† In Memoriam
Ik vind dit zo ontzettend geweldig!!.. Mag ik een jaartje met jullie mee??..

Wat een Wereldvakantie hebben jullie gehad!!..

En denk nou niet dat ik zottigheid maak!!.. Ik meen het bloedserieus!!..

Maar, ja,.. ik ben natuurlijk ook geen doorsnee vakantieganger...

Char.
 
Wat eerlijk en open geschreven Mireille, gewoon zoals het is. :top:
Ik noem dit mopperen met een brede glimlach, :D want dat wat Tsjechië nou zijn mooie charme geeft hebben jullie ontdekt. Deze is ook wel leuk:
Een hele grote coupe slagroom, wie eet dit nou? Ik was helemaal misselijk!
Wie eet dit nou? Jij dus! :deuk:
Ik weet niet of jullie deze zomer weer naar Tsjechië gaan, indien ja, dan hoop ik weer zo'n leuk verslag van je te lezen!
 

Tabe

† In Memoriam
Hallo Mireille.
Leuk geschreven en als ik dit zo lees dan is er kennelijk in de afgelopen 20 jaar maar weinig veranderd. Maar juist dergelijke toestanden zoals door jou beschreven hebben er toe geleid dat wij van dit mooie land zijn gaan houden. Ongecompliceerd, eenvoud, het aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden. Het hééft wel wat!
Inmiddels zijn we het campinggedoe ontgroeid en hebben we een klein oud boerenwoninkje in Zbyslav bij Nepomuk/Klatovy. En we voelen ons daar thuis.
 
Hoi Mireille,

Ik heb genoten van je verslag! En wat ik het leukste vind is dat je, ondanks dat niet alles even leuk en positief was, gewoon weer naar CZ gaat!
Je zult merken dat alles makkelijker wordt naarmate je het land en de mensen meer leert kennen. Zo weet je nu dat warme chocomelk in Tsjchië een soort vla is... Niet te drinken...
Als ik je een goede tip mag geven: (Ik kan ook heel goed betuttelen:D) Koop een reiswoordenboekje (bij voorkeur Cosmos). Op de achterkant staan de meest gebruikte uitdrukkingen. Probeer die in je kop te stampen en gebruik ze. Begin een gesprek, bestelling o.i.d. altijd in het Tsjechisch, dat vinden ze leuk. Maak dan duidelijk dat je een Nederlander bent en vraag wat ze kunnen; engels of duits. Onze ervaring is dat men daar heel vriendelijk op reageert. Ook moeten ze altijd lachen om onze domme uitspraak. Het ijs is dan al gauw gebroken. Heb je hiermee geen succes dan heb je waarschijnlijk met een chagrijn te maken. En die komen we in Nederland ook wel eens tegen...
Misschien komen we elkaar deze zomer wel tegen! Wij gaan in ieder geval naar Moravië, weer een hele hoop campings uitproberen. Altijd weer spannend!
 
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag ook een boel verhalen en tips van jullie zitten lezen. Er zitten heel wat bruikbare bij!
Nu ga ik nog het net afstruinen, heb ook nog een boel folders van de vakantiebeurs meegenomen, die moet ik ook nog lezen, en als ik dan nog vragen heb kom ik weer bij jullie!
Groetjes, Mireille
 
Bovenaan