Vakantie Vižňov 2023

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na 6 jaar geen Tsjechië, mag het aftellen weer beginnen. Over een kleine maand hopen we van 8-22 juli vakantie te vieren in Vižňov Meziměstí.

2017 was onze laatste keer vakantie in in Tsjechië. Daarna volgden 3 keer in de regio Neder Silezie, Polen, een coronajaar thuis, en Beierse Woud. Nu dus weer Tsjechië.
Oudste dochter gaat dit jaar haar eigen pad, wat betekent dat we op stap gaan met met onze jongste dochters (10 en 12) en zoon (16).
Met het aftellen is ook het plannen maken wat concreter geworden. Onvoorbereid op reis gaan we eigenlijk nooit. M'n vrouw verdiept zich graag in de culturele achtergrond van de regio waar we terechtkomen, en ik zoek wat mooie wandelplekken uit en wat sportievere uitstapjes. Mapy is my friend.:)
Ervaring leert dat het lijstje meestal langer is dan de beschikbare tijd. Ach, dan hoef je in ieder geval niet te bedenken: wat zullen we vandaag eens gaan doen. Maar wordt het meestal de avond ervoor: wat kiezen we voor morgen van de lijst.;)

Omdat we natuurlijk maar op een steenworp afstand zitten van de Poolse grens, zullen we zeker ook nog wel de oversteek gaan maken. Sowieso komen we via Cottbus en Legnica uiteindelijk bij Mieroszów de grens over. Benieuwd ben ik wel hoe slecht de A18 over de grens bij Cottbus nu eigenlijk echt is, en hoe het opschiet met de wegwerkzaamheden daar. Waarschijnlijk gaan we nog even snel langs Bolesławiec om daar in de outlet shop wat serviesgoed aan te vullen. Een paar jaar geleden zijn we hier ook geweest...
Op het lijstje komt ook Książ Castle. Hier zijn we een keer geweest, maar hebben het nog niet gezien. Verder denken we aan uiteraard Broumov en het klooster.
Waarschijnlijk geen Adršpach. Veel te druk ben ik bang. Maar eerder Teplické skály. Goede herinneringen hebben we ook aan Ostaš. Misschien daar ook nog even gaan kijken.
Natuurlijk ook gewoon een rondje om het huis. Voor een iets groter rondje kan ik met de kids de mountainbikes pakken.
Of een wandeling naar Hvězda in de Broumovské steny. Of Szczeliniec Wielki. Maar Skály Bischofstein lijkt me ook mooi om te wandelen.
Zondags willen we een kerkdienst bezoeken. Waarschijnlijk gaan we hiervoor naar Trutnov.
Praag komt ook op het lijstje. Het is wel een stuk rijden, maar we zijn er in 2016 voor het laatst geweest. Met name de Joodse wijk willen we met de kids bezoeken.
Ik las ook al dat we op 14 of 15 juli naar vestingstad Josefov zouden moeten gaan.
En tja, Doni Morava ziet er ook wel spectaculair uit. Is ook wel een stukje rijden, en om eerlijk zijn ook best prijzig als je dan ook de lift wilt nemen, sky walk en rodelbaan. Ach we zien wel...
En we zullen ook wel eens ergens moeten eten. Restaurant Švejk is dichtbij... Of gewoon lekker thuis. worstje.. vuurtje...:bbq:

Kortom, het wordt vast weer een geweldige vakantie.
Verslag hoop ik na die tijd wel uit brengen.
En mochten er nog geweldige tips zijn? Het lijstje kan altijd uitgebreid worden. ;)
 

kuurgast

Donateur
Restaurant Švejk
Is altijd prima eten bij de brave soldaat die in veel meer Tsjechische plaatsen is te vinden, kan je alvast de menukaart vertalen. ;)
En mochten er nog geweldige tips zijn?
Jullie hebben waarschijnlijk al de website van de Regio Broumovsko gevonden, waar nog veel meer tips van oa restaurants staan.
En Léto na Broumovsku....Dovolená na týden, zážitky na celý život.
Zomer in Broumovsko....Vakantie voor een week, ervaringen voor het leven.
Mapy is my friend.
Ja mapy.cz is geweldig en heeft gratis app.
Veel plezier met de voorbereiding en goede reis.
 
Bovenaan