Vakantie van Baan 2011

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het voelt als thuiskomen. Vooral het laatste stuk van je verslag, de omgeving Telc, Trebic die lelijke Blokkendoos in Jihlava op het mooie plein veel mooie herinneringen komen boven.
3 jaar achter elkaar stonden we 3 weken op camping Vidlak en bekeken een aantal van deze plaatsen meerdere malen.
Ook de voorliggende verhalen en foto`s laten me genieten.

Dank je!
 
Tjonge wat is Tsjechië toch mooi. Veel kilometers gereden deze dag maar wel zeer de moeite waard. Ik geniet van je verhaal , ik wacht met ongeduld op het vervolg. Top Hendrikus ga zo door:top:
 
Dag 21

We rijden richting Z`Dar nad Sazavou


Net voor Zdar in het plaatsje Hamry nad Sazavou zien we aan de linkerzijde een beeld waar we meer van willen weten , maar dat op de terugweg, later op deze dag.

We zijn eerder in Zdar geweest om het kasteel te bezoeken, maar hebben daar op 100 meter toch een werelderfgoed monument gemist namelijk Sint-Johannes Nepomucenniskerk op Zelená hora (Žďár nad Sázavou)

(Tsjechisch: Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře)


Tsjechie_zomer_2011_1417_.JPG


Na de Barok brug in Zdar met acht standbeelden van heiligen wisten we het weer, we kunnen hier links parkeren.



De parkeerplaats is leeg dus kunnen we niemand vragen waar we heen moeten.
We lopen richting het kasteel maar ook hier is alles in de middag pauze.


Tsjechie_zomer_2011_1418_.JPG



We lopen terug naar de brug en zien een foto van het klooster ,



En een smal pad dat omhoog gaat.
We nemen dit pad en zien al snel dat we de juiste richting op gaan, het klooster komt langzaam in beeld.


Tsjechie_zomer_2011_1421_.JPG



De Bedevaartskerk van Sint-Johannes van Nepomuk op de Zelená Hora
De kerk, die in 1722 gebouwd werd, staat sinds 1994 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.


Tsjechie_zomer_2011_1424_.JPG


Best een hele klim, maar je kunt via de achterzijde ook met de auto er naar toe.



Tsjechie_zomer_2011_1428_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1429_.JPG


Hier virtueel


Tsjechie_zomer_2011_1430_.JPG





Tsjechie_zomer_2011_1431_.JPG


Een prachtig LIJNEN spel



Tsjechie_zomer_2011_1433_.JPG




Tsjechie_zomer_2011_1434_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1435_.JPG




Tsjechie_zomer_2011_1436_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1437_.JPG




Tsjechie_zomer_2011_1440_.JPG




Tsjechie_zomer_2011_1441_.JPG


Op de terugweg een heerlijk uitzicht over het kasteel.

Tsjechie_zomer_2011_1450_.JPG


En terug via de steile helling.



En we hebben het kasteel voor de 2e keer bezocht.


Tsjechie_zomer_2011_1453_.JPG




Tsjechie_zomer_2011_1452_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1454_.JPG


Hier waak ik.


Tsjechie_zomer_2011_1455_.JPG




Tsjechie_zomer_2011_1457_.JPG


En ze waren er nog.


Tsjechie_zomer_2011_1462_.JPG


prachtig toch?



Tsjechie_zomer_2011_1463_.JPG


Je kunt met een paard gaan slepen naar de waterbak, maar moet zelf wel drinken.

Ik gebruik dit wel eens in mijn lessen om te motiveren, zelf aan het werk te gaan.


Tsjechie_zomer_2011_1468_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1473_.JPG




Het blijft een mooi uitstapje waar je van de rust kunt genieten.



We rijden dezelfde weg terug via Hamry nad Sazanou en proberen te parkeren maar dat was bijna geen veilige mogelijkheid voor aan deze doorgaande weg.
Dus dan maar vanuit de auto enkele foto`s maken.


Tsjechie_zomer_2011_1477_.JPG



Het oorlogspaard válečný kůň


Tsjechie_zomer_2011_1476_.JPG


De kunstenaar is Michala Olsiaka




Nu ik het verslag maak kom ik er nog meer BEELDEN tegen van dezelfde kunstenaar Michala Olsiaka


een olifant

en de dodo

en de schildpad


Maar als je wil weten hoe de beelden tot stand komen moet je deze film even bekijken.


En hier staan nog meer beelden op de foto.


Na dit prachtige beeld te hebben gezien rijden we door naar het stadje Pribyslav waar we ook even zijn uitgestapt voor wat bezienswaardigheden.
 
Dag 21 (vervolg)

Na dit prachtige beeld te hebben gezien rijden we door naar het stadje Pribyslav

Hier parkeren we onze auto voor een winkel in het centrum en lopen naar de kerktoren,


Tsjechie_zomer_2011_1485_.JPG


Vierkante toren en de Johannes de Doper kerk
ook hier zijn ze aan het bouwen en of verbouwen en kunnen er niet om heen wandelen.


Tsjechie_zomer_2011_1478_.JPG



De zuil staat voor de school.



Tsjechie_zomer_2011_1480_.JPG




We zien een mooie toegangspoort.
Het blijkt het oude ziekenhuis Starý špitál te zijn.


Tsjechie_zomer_2011_1484_.JPG


De kerk


Tsjechie_zomer_2011_1483_.JPG





We lopen de straat over naar het informatie centrum. (Informační centrum)


Hier zien we enkele beeldjes of kunstwerkjes aan de gevel.



Tsjechie_zomer_2011_1493_.JPG



Het eerste borstbeeld is van een schrijver en uitgever Jan Otto of John otto(1841-1916).




Tsjechie_zomer_2011_1492_.JPG



Het tweede is deze en maakte indruk op mij omdat het heel erg mooi was .


Tsjechie_zomer_2011_1488_.JPG



Holocaust gedenkteken.


Tsjechie_zomer_2011_1491_.JPG



Maar ik kan geen enkel gegeven vinden van dit mooie werk, en dat spijt me ontzettend.



We slenteren langs het

STANDBEELD VAN ST. WENCESLAS


en nog veel meer bezienswaardigheden.

Bekijken een heren huis “Kurfürstův dům”

En slenteren verder langs het ruiterstandbeeld van Jan Zizka van Bohumil Kafka


Tsjechie_zomer_2011_1495_.JPG


Maar er staan ook gewone huizen.


Na heel veel te hebben gezien in dit stadje rijden we terug naar Zebrakov voor een bak koffie en doen vandaag verder rustig aan en genieten van de soms zon en soms bewolking.


Tsjechie_zomer_2011_1497_.JPG



Ik loop nog wat rond op de boerderij van de fam. Sviták.


Tsjechie_zomer_2011_1500_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1502_.JPG




Tsjechie_zomer_2011_1526_.JPG


Tsjechie_zomer_2011_1537_.JPG


En dan kunnen we traceren, wie de rover is van de vernielde vuilniszakken deze week.

Het was weer een dag met prachtige bezienswaardigheden.
 
Dat hebben we gedaan Lina , maar het enigste wat ik heb begrepen is wat ik al had gelezen, Holocaust.

Ik zat dus met de handen in de haren.

Wie is deze kunstenaar?
En waarom is er niet meer info te vinden?
 

Pelhřimov

Donateur
Hendrikus bedankt voor je mooie verslag weer. Ik lees het deel van Pelhrimov en de rest nu pas omdat ik afgelopen dagen in het buitenland was.
Dat kustwerk op je laatste foto's in Pelhrimov heb ik er nog niet eerder gezien. Een volgende keer zal ik eens zoeken waar het staat. Van die maker ervan staan er in Pelhrimov en omgeving nog meerdere (o.a. bij pension Lucerna en in het restaurant bij Kremesnik).

Op je foto, waar je verwijst naar het museum in het rode kasteel, staat ook het streekmuseum. Dit bevindt zich net als de toerist info in het witte gebouw. Een paar gebouwen naar links zit, onder galerie M, het spookmuseum. Aan de andere kant van het plein zit in de toren het record- en rariteitenmuseum.
En vlak bij de St Vituskerk zit nog een dependance ervan. Hierin is een mooie tentoonstelling van o.a. objecten die gemaakt zijn van lucifers, afbeeldingen gemaakt met verschillende soorten macaroni, tekeningen van bekende personen gemaakt door een sneltekenaar, houtsnijwerken gemaakt mbv een kettingzaag en nog veel meer...
IMG_9372.jpg IMG_9373.jpg
IMG_9414.jpg
In mijn eigen vakantieverslag, waar ik door tijdgebrek nog aan moet beginnen, zal ik meer foto's ervan plaatsen.

Maar ook leuk om te lezen dat je afgelopen zomervakantie op veel dezelfde plaatsen geweest bent als wij.
 
Pelhřimov

Bedankt voor de aanvullingen .

--------------------------------------------------------------------------------------------

Dat kustwerk op je laatste foto's in Pelhrimov heb ik er nog niet eerder gezien. Een volgende keer zal ik eens zoeken waar het staat. Van die maker ervan staan er in Pelhrimov en omgeving nog meerdere (o.a. bij pension Lucerna en in het restaurant bij Kremesnik).


De laatste drie foto`s horen bij elkaar, de gevel met 2 kunstwerken.
dan in detail de kunstwerken.
Het is op het plein. (Namesti)
 
Hallo familie Baan,(Hendrikus)

Leuk om te lezen wat jullie nog meer in de vakantie hebben gedaan. Ik herkende ons op een paar foto's in Dolni lanov, grappig hoor.
Fantastisch geschreven!!!:top:
ik heb alweer heimwee.

Groeten van jullie buren in Dolni Lanov

Sandra, Tjipco, Robin en Nikki Werkman(de kinderen hebben de laatste nacht heerlijk geslapen in jullie tent)
 
Dag 22

Ledeč nad Sázavou

In Ledec n. s. hebben we een kasteel op de berg zien staan en daar willen we vandaag wel even een kijkje nemen.
Het grote werk hebben we gehad we hebben ons gestelde doel bereikt in deze regio, dat wil niet zeggen dat we alles al hebben gezien.
Maar vandaag willen toch maar eens proberen het rustig aan te doen.

Tsjechie_zomer_2011_1564_.JPG


We rijden via de borden omhoog en zoeken een parkeerplek, maar die is niet te vinden dus parkeren we de auto net voor de brug in de berm.


Tsjechie_zomer_2011_1540_.JPG


Op deze kaart kun je heel goed zien dat het een waterrijk gebied is.


Tsjechie_zomer_2011_1541_.JPG


Naast het bord kun je deze foto maken.

Tsjechie_zomer_2011_1542_.JPG




Tsjechie_zomer_2011_1544_.JPG


Gezien het onkruid op de brug komen hier geen drommen bezoekers.

Tsjechie_zomer_2011_1545_.JPG



Hier de binnenplaats.


Tsjechie_zomer_2011_1547_.JPG


Tsjechie_zomer_2011_1548_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1554_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1555_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1549_.JPG


De binnenplaats oversteken.


Tsjechie_zomer_2011_1553_.JPG


Hoe maken ze dit, het is kraswerk en stucwerk?


Tsjechie_zomer_2011_1551_.JPG




Vanaf de rivier is het kasteel te bewonderen.

En hier nog meer foto`s van het kasteel


We rijden de stad in om ook daar eens te kijken.

En hier meer toeristische informatie van de omgeving


We hebben afgesproken met camping gasten , zeg maar buren dat we in de stad bij de Aziaat wat gaan eten, maar we moeten er voor 17.00 uur zijn want er na is het zaakje gesloten.


Tsjechie_zomer_2011_1590_.JPG



We zoeken een menu uit via de gepresenteerde plaatjes achter de balie

Tsjechie_zomer_2011_1560_.JPG


Tsjechie_zomer_2011_1559_.JPG



We betalen het menu en het drinken .


Hier nog meer restaurants en hotels in de omgeving.


We gaan nog even genieten van een ijsje op het plein, waar onze buurman een foto maakt van het standbeeld , ik reageer direct met mislukt.
Het is een contrast in zwart en wit.

De buurman richt en drukt gelijk door, resultaat is onscherpe foto.
En hier hadden we ook nog te maken met tegenlicht.

Tsjechie_zomer_2011_1586_.JPG


Ik maak enkele foto`s en bespreek het probleem met automatische toestellen.

We nemen plaats op een bankje.
En begin te vertellen wat ik weet van een foto maken.
Rust is erg belangrijk, richten(wat wil ik op de foto hebben), scherpstellen ( wat moet scherp zijn), en dan voorzichtig doordrukken om de foto te maken.
Reactie dat heb ik nog nooit geweten, dat het knopje twee standen had, eerste stukje scherpstellen en dan pas doordrukken voor een foto.

Is het wat bewolkt dan kun je het beste maar steun zoeken om het toestel zo stil mogelijk te houden.( het toestel heeft meer tijd nodig om de foto te maken)

Tsjechie_zomer_2011_1595_.JPG



We maken een hele serie proef foto`s, van alles en nog wat, tegen de zon in de camera om de tuin leiden ivm tegenlicht , scherpstellen vasthouden en dan het juiste beeld zoeken.

Tsjechie_zomer_2011_1596_.JPG


In een half uur cursus is mijn leerling dik tevreden en kan nu beter mooiere foto`s maken.
Ik durf mijn foto`s nu wel te tonen aan mijn zoons die altijd zeiden dat ze niet scherp genoeg waren, ik weet nu waarom.

Tsjechie_zomer_2011_1598_.JPG


De dames hebben zich voorbeeldig gedragen tijdens dit half uurtje, maar zijn vaak als test op de foto gekomen.

We rijden weer terug naar Zebrakov voor een kop koffie en nog wat.

Ook vandaag hebben we weer kunnen genieten van onze vakantie.
 
Dag 23

Opruimen en schoonmaken heet de titel, niet echt vakantie werk maar als je de kans krijgt heb je thuis een dag extra vakantie.
We zijn vroeg op , het is bewolkt en hoop dat de weersberichten het goed hebben, dan is het vandaag stralend mooi weer.

Tsjechie_zomer_2011_1528_.JPG





Ik loop nog even te dwalen in en rond de camping en ga kijken bij het zwem meertje.


Tsjechie_zomer_2011_1517_.JPG


Tsjechie_zomer_2011_1513_.JPG


Tsjechie_zomer_2011_1507_.JPG


Tsjechie_zomer_2011_1576_.JPG

Het weer is steeds mooier en warmer aan het worden.


Tsjechie_zomer_2011_1583_.JPG


Nadat alles schoongemaakt en opgeborgen is voor de overwintering, is het tijd voor een boek.


Tsjechie_zomer_2011_1585_.JPG



Of om foto`s te maken met veel meer kleur.

Tsjechie_zomer_2011_1573_.JPG




We hebben vroeg gegeten vandaag en het is lekker weer , we spreken af met de buren om nog een wandeling te maken rond de camping.
We nemen twee foto toestellen mee , er moet nog een eerder gemaakte foto overgemaakt worden .


Tsjechie_zomer_2011_1610_.JPG



De uitzichten zijn mooi.

Tsjechie_zomer_2011_1608_.JPG


Tsjechie_zomer_2011_1607_.JPG


hoogzit tegen het licht in , ook hier weer een mini cursus belichting.
Of beter gezegd de camera afleiden.


Tsjechie_zomer_2011_1612_.JPG

Je komt van alles tegen onderweg.

Tsjechie_zomer_2011_1619_.JPG

Maar zo goed kennen wij de taal nu ook weer niet.


Tsjechie_zomer_2011_1614_.JPG


De piste van de buurt.

Tsjechie_zomer_2011_1617_.JPG


En de fruitbomen die door Napoleon zijn troepen zijn geplaatst.

Tsjechie_zomer_2011_1620_.JPG



Tsjechie_zomer_2011_1622_.JPG


en we komen weer op de weg naar de camping bij het huis van de Nederlander.


Tsjechie_zomer_2011_1604_.JPG


Achter de caravan op 50 meter afstand is Bambi zoals elke avond weer aan het grazen.

We nemen allen een bak koffie en een borreltje Tuzemak , om de wandeling af te sluiten.

Alles wat we vandaag hebben gedaan is voortreffelijk gegaan.





Tsjechie_zomer_2011_1627_.JPG


Het is onze laatste avond op camping Zebrakov.





We kunnen terug kijken op een geslaagde vakantie dag.
 
Dag 24


Het is na een stevig ontbijt in de morgenzon tijd om de auto te starten , caravan aan te koppelen en weg te rijden naar huis.

Jammer maar er komt altijd een eind aan de vakantie.


We rijden richting Praag en daar ziet het er erg donker uit, we rijden de snelweg af en de rondweg Praag op, en de bui barst los.

Tsjechie_zomer_2011_1629_.JPG



Met de ruitenwissers op de hoogste stand,


Tsjechie_zomer_2011_1628_.JPG


Kunnen we een snelheid aanhouden van ongeveer 40 km/h .


En dan te bedenken dat Praag heel erg groot is hebben we meer dan een half uur nodig om Praag te verlaten .
Na ongeveer een uur is het wat lichter in de lucht en het is wat minder gaan regenen.

De zon komt er door en het lijkt er op dat we weer kunnen zonnebaden.

We moeten even een sanitaire stop inlassen, en tegelijk tanken en een kop koffie drinken.

Tsjechie_zomer_2011_1632_.JPG


En we zien enkele Nederlandse auto`s stoppen en de kofferbak openen, de tent over het hek gooien.

Het water loopt er uit, en we denken en weten het haast zeker dat ze rond Praag op de camping hebben gestaan.


P1160752.JPG




We rijden verder en af en toe een spatje regen maar ook veel dreigingen van zwaar weer.


P1160754.JPG



We zouden nog op de helft van de rit overnachten in de omgeving van Helmsted , maar toen we daar waren was er een hele sterke wind .

We rijden door tot het wat rustiger is, en dat was bij het tanken en de Mac. we zijn nog 5 uur rijden van huis af en besluiten om door te rijden.

We hebben de rit als ontspannen ervaren en er ruim 12 uur over gedaan, inclusief de nodige pauze`s.


Maar wat belangrijker is we zijn gezond weer thuis zijn gekomen na een prachtige vakantie in Tsjechië met de caravan.
 

kuurgast

Donateur
Heerlijk Baan om je verhaal te lezen ,wat een verschil met die van vorig jaar. Nu konden jullie helemaal genieten van de voorbereidingen tot aan het eind en wij mochten gedeeltelijk meegenieten. :top:
 
Samenvatting.


Na het verslag te hebben geschreven ben ik van mening dat het ontzettend leuk is om te doen.
De tijd die er in gaat zitten was wel eens een probleem, voor één dag verslag gemiddeld 2 uur werk, maar gezien de reacties heb ik het er heel graag voor over gehad.
Je bekijkt de foto`s en maakt een keuze welke informatief zijn , maar het moet ook nog een beetje een persoonlijk verslag worden.
Niet echt gemakkelijk is het om een keuze te maken uit ruim 1600 foto`s die voor anderen belangrijk zijn en misschien hun vakantie er wel op gaan plannen.
Dan ga je zoeken naar de informatie links om het anderen makkelijker te maken om zich te verdiepen.
En zelf kom je er dan achter dat er in die plaats nog meer is wat je graag had gezien, maar je wist het niet, gaan we nog eens terug?
Wel kunnen we zeggen dat we weer een gedeelte van Tsjechië hebben ontdekt wat mooi is.
En wat is mooi? is persoonlijk , waar ligt je interesse.
Er is een topic dat heet zo iets van wat is het mooiste van Tsjechië? We dwalen hier nu vanaf 2005 rond op verschillende jaargetijden, en we hebben altijd met veel plezier rondgereden en activiteiten ondernomen, maar wat is nu het mooist?
Alles wat we hebben gezien en beleefd had wel wat nieuws, en wij willen graag nieuwe dingen ontdekken .
De omgeving van het Reuzengebergte hebben we nu wel gezien, denken we .
We hebben wel leuke dingen gedaan maar voor ons is er nu na 7 jaar veel te weinig uitdaging om nog iets te bezoeken wat ons interesseert .

Er komt nog een tijd dat we het foto`toestel niet meer gebruiken omdat er van alle bezienswaardigheden genoeg op het net staan, en vaak nog mooier zonder storende elementen zoals auto`s .
Kun je dus een digitale foto album gaan maken, en daarna met de album in de hand gaan kijken hoe het er in werkelijkheid uitziet en het zijn allemaal foto`s met zon en voldoende licht die gemaakt zijn door professionele fotografen.
Ik heb foto`s genomen die gewoon te veel tegenlicht hadden en dus zwart wit overkomen , mijn toestel is daar niet geschikt voor.
Een toestel dat wel geschikt zou zijn is voor mij te zwaar om mee te nemen, ik heb jaren gesloft met apparatuur en wil het niet meer, gewoon nu een compact camera, later nog een met GPS aanduiding .
Kortom : Met deze resultaten zul je het moeten doen.

Hoe zal de “vakantie van Baan 2012” eruit gaan zien?
Wordt het Tsjechië of een ander land?
Wij hebben nog Zuid-Tsjechië op het oog, we kunnen genieten van leuke plaatsen bezoeken, mooie kastelen, de rust en de natuur, en `s avonds nog lang in de korte broek bij de caravan zitten.
Met de caravan er op uit, want ons dan aanspreekt zijn campings met Nederlandse eigenaren, hoe doen ze het, en met name de aanspraak ’s avonds van landgenoten, verschillende mensen ontmoeten, wat vinden ze van Tsjechië, en tips krijgen en tips geven.

Misschien horen we op de forummeeting van 5 november in Apeldoorn, nog wel informatie, waar we onze vakantie in 2012 op kunnen richten.

Kortom het verslag “ Vakantie van Baan 2011” was veel werk maar met liefde gemaakt, en we waarderen jullie berichtjes en opmerkingen.


Linken naar “Vakantie van Baan”

2009


2010



2011






En natuurlijk allen hartelijk bedankt voor jullie belangstelling.
 
Bovenaan