Vakantie, vakantie, vakantie...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Het blijkt echter lunchpauze te zijn en het museum is een uurtje (of zo) gesloten.
Veel musea hebben een lunchpauze van 12:00 tot 13:00 uur.
Handig om van tevoren museumwebsite op te zoeken. Als die niet duidelijk is, zoeken op de naam met toevoeging "czecot", dan kan je NL beschrijving en openingstijden zien zoals hier.
@ Pelhrimov, erg leuk om jullie hele rondreis zo te volgen met duidelijke uitleg en foto's. :toppie:
 

Pelhřimov

Donateur
woensdag 31 juli (deel 1) - rond Chřibská
Vandaag doen we niet zo veel en blijven in de omgeving van het pension.

01 DSCN5720.JPG 03 DSCN5725.JPG
De bergen rondom het pension zijn tussen de 500 en 600 meter hoog. ’s Morgens hangt er nog wat laaghangende bewolking.

02 DSCN5724.JPG 04 DSCN5732.JPG
Als we met Marek ons rond de middag naar Varnsdorf rijden om de auto op te halen bij de garage is het best wel bewolkt.

05 DSCN5733.JPG 06 DSCN5734.JPG
Die wolken zien er niet zo veel belovend uit en het kerkhof langs de weg ^ lijkt nog troostelozer....

07 DSCN5737.JPG 08 DSCN5738.JPG
We krijgen onderweg zelfs een klein buitje.
Maar net als die ene hoosbui van een dag geleden, is dit slechts een buitje voor het stof.

09 DSCN5735.JPG 10 DSCN5749.JPG
Maar als we met een omweg weer richting Chřibská rijden zien we zelfs een beetje blauw ^ aan de lucht te voorschijn komen.

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
woensdag 31 juli (deel 2) - Chřibská
In de 10 jaar dat we bij onze vrienden in het pension komen - soms meerdere malen per jaar - hebben we nog nooit het plaatselijke museum bezocht. Vandaag kwam daar verandering in.

Na de lunch bezochten we het museum wat gewijd is aan de Tsjechische botanicus, filosoof, arts en ontdekkingsreiziger Thadeáš Haenke (1761-1817).

11 DSCN5754.JPG 12 DSCN5754DSCN6349.JPG

Hij is de man die de grootste waterlelie - de Royal Victoria - ter wereld ontdekt heeft.
In 1791 werd een nieuw ontdekt eiland in Alaska naar hem vernoemd: Heanke Island.
In 1804 beklom hij als eerst de Chimboraso (6310 m), de hoogste berg in het Andesgebergte.
Hij miste de boot terug, wat zijn geluk was, want die boot verging onderweg.
Hierdoor heeft hij een belangrijk deel van zijn leven doorgebracht in Bolivia doorgebracht.
In 1817 stierf hij er.

Het museum is gevestigd in zijn geboortehuis in Chřibská en is alleen op woensdagmiddag, zaterdagmiddag en zondagmiddag geopend.

Meer over Heanke en Chřibská o.a. hier, hier en hier

13 DSCN5752.JPG 14 DSCN5756.JPG
Na het ^ museumbezoek steken we bij het gemeentehuis ^^ de weg over...

15 DSCN5757.JPG 20 DSCN5766.JPG
...en gaan een kijkje nemen bij Kostel sv. Jiří - de kerk

16 DSCN5758.JPG 17 DSCN5768.JPG
de kruisweg - uitleg in de eerste foto's van het volgende deel

18 DSCN5760.JPG 19 DSCN5761.JPG

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
woensdag 31 juli (deel 3) - Chřibská
21 DSCN5762.JPG 21 dscn5762-1.jpg

We nemen ook een kijkje op het - deels overwoekerde - kerkhof omdat daar vele oude grafstenen en een oud oorlogsmonument te vinden zijn

22 DSCN5770.JPG 23 2 DSCN5767.JPG
(deze grafsteen die rechts in de kerk gemetseld is, is nr 2 en wordt in de eerste foto's beschreven)

25 DSCN5763.JPG 26 DSCN5769.JPG
(dit oorlogsmonument ^ is nr 4 en wordt in de eerste foto's beschreven)

26 DSCN5771.JPG 28 DSCN5772.JPG

29 DSCN5775.JPG 30 DSCN5776.JPG
(de pastorie - fara - is nr 1 en wordt in de eerste foto's beschreven)

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
graag gedaan :ja:

't is nu even een hoop werk, maar zo weet ik zelf ook weer wat we allemaal op een dag gedaan hebben en kan ik na dit verhaal aan mijn fotoboek beginnen en hoef ik niet alle foto's nogmaals uit te zoeken.
 

Pelhřimov

Donateur
woensdag 31 juli (deel 5) - rondom Chřibská
We gaan maar weer een stukje toeren door de omgeving.

40.JPG
Ik heb de plekken die we vanmiddag nog zullen zien in geel gemarkeerd...

41 DSCN5803.JPG 42 DSCN5792.JPG
Van Kytlice rijden we naar Nová Huť waar we halverwege stoppen bij de Hraniční rybnik. (visvijver)

43 DSCN5805.JPG 44 DSCN5795.JPG
André probeert er met zijn nieuwste speeltje (tablet) foto's te maken, waarvan ik dus weer een foto maak.
Bij de boom stond een grote zwam.

45 DSCN5817.JPG

Omdat onze vriend binnenkort jarig is besluiten we alvast op zoek te gaan naar een kado.
Zo komen we weer in Varnsdorf uit, maar daar was niet veel te vinden.
Misschien dat we elders nog wat vinden?

46 DSCN5821.JPG 47 DSCN5823.JPG

48 DSCN5826.JPG 49 DSCN5828.JPG
Voor ons ligt Jiřetín pod Jedlovou - we zien in de verte zelfs de uitkijktoren Jedlova en de kruisweg op de Křížová hora

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
woensdag 31 juli (deel 6) - rondom Chřibská
We besluiten om via het dorp, wat parallel aan de doorgaande weg ligt, terug te rijden richting het pension.

51 DSCN5834.JPG 52 DSCN5836.JPG
In deze streek staan veel "Umgebindehäuser"

53 DSCN5833.JPG 53 DSCN5838.JPG
In Horní Podluži steken we de spoorbaan over. We hebben geen idee waar we heen rijden en of we wel verder kunnen...

59 DSCN5875.JPG 54 DSCN5866.JPG
De verharde weg houdt op en gaat over in een grindpad, maar we kunnen hier niet keren, dus rijden we maar verder.
Dan rijden we langs een vijver. Opeens zien we ook een windmolen door de bomen. Het is Větrný mlýn Světlík

56 DSCN5851.JPG 55 DSCN5855.JPG

57 DSCN5853.JPG 60 DSCN5853IMG_4580.JPG
Bij het bord met de uitleg staat een bankje waar je een mooi uitzicht op de omgeving hebt

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
woensdag 31 juli (deel 7) - rondom Chřibská
61 DSCN5842.JPG 61 DSCN5867.JPG
André twijfelt welke kant we op moeten en besluit maar om om te keren.

DSCN5899.JPG 63 DSCN5893.JPG
We zien nogmaals Jiřetín pod Jedlovou liggen met rechtsboven de ruïne van Hrad Tolštejn op de top

64 DSCN5894.JPG DSCN5910.JPG
En nogmaals de uitkijktoren Jedlova. We nemen nu de spoorovergang verderop in het dorp.

DSCN5912.JPG DSCN5917.JPG
Ook hier staan "Umgebindehäuser"

DSCN5916.JPG
Het is etenstijd zien we dus we gaan terug naar het pension.

- wordt vervolgd -
 
Ik stop in dit topic maar met "Vind ik leuk" aanklikken, want ik krijg er een lamme poot van! In plaats daarvan: ik geniet enorm van de heerlijke foto's, zo mooi, vooral zo door blijven gaan (hoeveel heb je er nog???), Pelletje, echt geweldig! :top::D

Potverdorie, Kukel (zijn wij een beetje bruin geworden, meneer?) was me net voor! :tong:
 
Bruin zeer zeker. Maar eindelijk weer een ongestoorde verbinding met jullie. Gek he, maar zo midden in de zon dacht ik altijd: hoe zou het in Tsjechië zijn? De gekte van woningen, appartementen die te koop staan en onverkoopbaar zijn komt gelukkig niet voor in Tsjechië. Ik verlang gewoon weer naar Tsjechië. Zeker na het zien van al die machtig mooie foto's. Ik zag zelfs Krasna Lipa, alleen een andere mooie linde. Wat een mooi landje is het toch!!!!
 

Pelhřimov

Donateur
Ik stop in dit topic maar met "Vind ik leuk" aanklikken, want ik krijg er een lamme poot van! In plaats daarvan: ik geniet enorm van de heerlijke foto's, zo mooi, vooral zo door blijven gaan (hoeveel heb je er nog???), Pelletje, echt geweldig!:top::D...

Punk, ik heb momenteel zelfs 2x per week fysiotherapie voor mijn polsen :D

Helaas voor jullie heb ik nog maar 3 vakantiedagen in Tsjechië (van dit jaar).
Ik probeer het allemaal voor Sinterklaas afgerond te hebben, want dan is de volgende reis gepland :fluit:
 

Pelhřimov

Donateur
donderdag 1 augustus (deel 1) - op zoek naar de Pravčická brána
Vandaag toeren we wat rond. We proberen de Pravčická brána te vinden tussen alle rotsen...

01 DSCN5922.JPG 02 DSCN5927.JPG
Deze schuur staat wel erg scheef.

03 DSCN5925.JPG 04 DSCN5928.JPG
Deze boer maakt een puinhoop van zijn stapels hooirollen...

05 DSCN5929.JPG
Onze vriend helpt een vriend van hem om momenteel zijn pension in Janov te bemannen.
We proberen het te vinden, maar we wisten geen adres en er zijn wel erg veel pensions daar.

06 DSCN5933.JPG 07 DSCN5934.JPG
We zagen een huisje met enorm veel kopjes, mokken en soepkommen op het hek.

08 DSCN5937.JPG 09 DSCN5938.JPG
Dan komen we uit in Hřensko bij de vernieuwde ingang naar de Edmunds kloof en de Wilde kloof...

10 dscn5938 20130731 Klamm 2.JPG

- wordt vervolgd -
 
Bovenaan