Vakantie, vakantie, vakantie...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
maandag 22 juli (deel 1)

We maakten 's morgens nog een laatste rondgang over het plein voordat we ons hotel in het centrum van Plzeň moesten verlaten. (Ik was helemaal vergeten in mijn vorige verslag dat ik deze foto's ook gemaakt had. Omdat het bewerken van berichten met foto's momenteel niet zo gemakkelijk gaat op het forum plaats ik ze maar gewoon in een nieuw bericht...)

1 DSCN3105.JPG 2 DSCN3109.JPG
^ Een paard en wagen maakt een rondje over het plein

3 DSCN3111.JPG 4 DSCN3110.JPG
^ De apotheek en nogmaals de St Bartohlomeus kathedraal

5 DSCN3112.JPG 6 DSCN3113.JPG
^ Zomaar een gebouw op de hoek van het plein met op het dak een zittend figuur

7 DSCN3115.JPG 8 DSCN3118.JPG
^ Het stadhuis met een detailfoto

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
Dank je Kukel.

Op het vervolg van ons reisverslag zullen jullie nog even moeten wachten. Ik heb vorig week bij een val mijn beide polsen en knieën gekneusd en ik heb nu erg veel last van mijn rechterarm omdat ik iets te veel op de PC gewerkt heb :bloos2:
 

Pelhřimov

Donateur
Bedankt voor al jullie lieve beterschapswensen.
Het gaat nu weer wat beter met mijn polsen, al heb ik wel 2 tijdelijke braces, dus ik doe het nog even voorzichtig aan...

maandag 22 juli - klášter Chotěšov (deel 2)
Ik ga voorzichtig weer verder met mijn vakantie verslag nu André voor het werk op de Noordzee zit...

Nadat we ons hotel in het centrum van Plzeň verlaten hebben gaan we verder naar ons volgenden hotel in, jawel, Plzeň. Ditmaal verblijven we een week in een hotel buiten het centrum. We brengen eerst de bagage op onze kamer. Vandaag willen we namelijk Domažlice gaan bezoeken.

10 Klaster Chotesov.JPG

Onderweg er naar toe zien we een groot gebouw en besluiten om er te kijken.
(In "waar is dit?" had ik al een foto ervan geplaatst)

11 DSCN3153.JPG 12 DSCN3152.JPG
De stad Chotěšov ligt 20 kilometer ten westen van Plzeň op de hoofdroute van Plzeň naar Domažlice. Het wordt gedomineerd door een voormalig Premonstraten nonnenklooster met zijn aangrenzende gebouwen. Dit imposante Barokke complex is zowel van de toegangsweg vanaf Dobřany als van de snelweg Plzeň-Klatovy in al zijn glorie te bewonderen.

De geschiedenis van het klooster:
Het nonnenklooster van Chotěšov werd opgericht in de jaren 1202-1220 door Hroznata. Zijn zus Vojslav werd de eerste abdes van het nonnenklooster.
In 1421, werd tijdens de Hussietenoorlogonder onder leiding van Jan Žižka vele kloosters en abdijen in West-Bohemen vernietigd. Het nonnenklooster van Chotěšov werd ook getroffen door deze ramp.
In de loop van de 15e eeuw werd het klooster gerepareerd na deze verwoestingen.
De Dertigjarige Oorlog werd een ommekeer in het leven van het nonnenklooster.
In 1618 werden alle nonnen gevangen genomen en werd het nonnenklooster geplunderd.
Het barokke klooster kreeg zijn huidige verschijning in de jaren 1737-1756 door de architect Jacob Auguston jr.
Op 2 september 1750 namen de nonnen ceremonieel de nieuwe gebouwen van het klooster in gebruik.
Echter, het nieuwe leven in het klooster duurde niet lang. Zoals veel andere kloosters, abdijen en kerken, werd op 21 januari 1782 het nonnenklooster van Chotěšov afgeschaft onder het bewind van Jozef II. De eigendommen werden toen overgedragen aan een nieuw opgericht religieus fonds.
In januari 1822 werd het gekocht door prins Karl Alexander Thurn-Taxis uit Regensburg voor 1.080.000 gouden munten.
In 1878 werd het klooster een meisjeskostschool in Chotěšov, die daar voornamelijk vreemde talen studeerden.
De activiteiten werden onderbroken door de oorlog in 1939.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog kregen de nonnen de leiding van de het oude vrouwenhuis in het klooster. In één van de vleugels van het klooster werden 200 Duitse meisjes geplaatst die werkzaam waren in de omliggende munitie fabrieken.
Na 1945 verlieten de nonnen met de Duitse nationaliteit het klooster. Slechts 30 Tsjechische nonnen bleven er wonen.
Een verdere ramp volgde in 1950. Toen werden de nonnen verdreven en nam het Tsjechoslowaakse leger zijn intrek in het, toen nog mooie, Barokke nonnenklooster. Op dit moment startte de culturele verwoestingen. Het leger verliet het klooster in de jaren 1973-1975. De schade welke het leger veroorzaakte door hun verblijf bedroeg 10 miljoen kronen, een bedrag dat is nooit vergoed.
Het nonnenklooster was sindsdien leeg gebleven en werd beheerd door "het Centraal Bureau van Communicatie in Praag” en later door de "National Trust in Plzeň”.
In 1991 werd een deel van het klooster de eigendom van de gemeente Chotěšov (de prelatuur en de bijgebouwen). Het grootste deel (het klooster, het paviljoen en de tuinen) viel onder de orde van de zusters van de Visitatie van Onze-Lieve-Vrouwe in Chlumec.

Tegenwoordig wordt het complex beheerd door de gemeente Chotěšov. De verlaten gebouwen zijn gedeeltelijk vervallen en worden met instorting bedreigd, ondanks hun architectonische en historische waarde en de grote inspanningen van de lokale gemeenschap om hen te redden. Het klooster staat zelfs op een lijst van 100 meest bedreigde monumenten ter wereld.

Het complex is op sommige dagen te bezichtigen en er zijn regelmatig concerten en evenementen.
Kijk voor meer informatie op de website van het klooster. Andere info is o.a. hier en hier te lezen.

13 DSCN3148.JPG
Als we ons omdraaien zien we ook nog een watermolen staan.

We rijden weer verder richting Domažlice en zien in de verte deze toren op een heuveltop liggen.
We gaan er naar op zoek...
DSCN3165.JPG


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
maandag 22 juli - Areál Bolfánek - Žďár nad Chudenice (583 m) (deel 3)
We verlaten de weg en slaan bij Lučice een bospad in. Na een paar honderd meter parkeren we de auto onder de bomen. Er hangen allerlei borden met dingen die in dit gebied (Areál Bolfánek) te bezichtigen zijn zoals de Amerikaanse Botanische tuin, zámek Lázeň en de uitkijktoren Bolfánek op de heuveltop Žďár nad Chudenice.

21 DSCN3174.JPG 22 DSCN3180.JPG

We besluiten om de toren Bolfánek te bezoeken (49°27'34.674"N, 13°9'45.550"E). De rest van de weg moeten we te voet afleggen. Het pad is maar 500 meter lang, maar bleek achteraf wel steil omhoog te lopen, wat niet echt meevalt voor mij.

Op de plek van de huidige toren stond vroeger een Barokke bedevaartskerk, gebouwd door de architect Maximilian Kanka. Deze werd tussen 1722-1725, op aandrang van František Josef Černín, om het bezoek van de heilige bisschop Wolfgang van Regensburg, die er in 983 geslapen had op zijn reis naar Praag, te herdenken. Volgens deze bisschop werd de heuvel ook wel Svatý Wolfgang genoemd.

20 Bolfanek.JPG

De kerk raakte in verval na de religieuze hervormingen van keizer Jozef II. Het werd in 1785 net als vele anderen kerken gesloten. In 1810 was het zo vervallen dat het zelfs moest worden gesloopt.
In 1845 werd de toren, welke gespaard was gebleven, verbouwd tot een 45 meter hoge uitkijktoren. Het dak wordt uitgerust met vijf torentjes. Dit werk werd uitgevoerd door meester-timmerman J. Kubat uit Pušperk. De fundamenten van de kerk zijn nog steeds zichtbaar in de nabijheid van de toren.

24 DSCN3203.JPG 25 DSCN3187.JPG

23 DSCN3204.JPG 26 DSCN3193.JPG

27 DSCN3190.JPG 28 DSCN3191.JPG

29 DSCN3197.JPG

In de toren is op de 1e verdieping een tentoonstelling (in het Tsjechisch) over de klederdrachten uit de streek en de TV-Film “Za ranních červánků” die in 1970 in deze streek is opgenomen.

We klimmen verder naar het uitkijkplatform...

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
maandag 22 juli - uitkijktoren Bolfánek en Zámek Lázeň (deel 4)
De toren is 45 meter hoog en telt 138 traptreden. We klimmen verder naar het observatiedek, wat zich op 25 meter hoogte bevindt. We hebben er een prachtig panoramisch uitzicht op de omgeving en op de plateau’s zien we wat we zoal zouden kunnen zien. De verrekijker lag echter nog in het dashbordkastje.:D

1 Kasperske hory DSCN3232.JPG 2 IMG_3163 62 Cerna hora - Kolovec .JPG
^ In de verte ligt de Kašperskohorské vrchy en op de andere foto ligt o.a. de Černa hora (662 m) en het plaatsje Koloveč.

3 DSCN3224.JPG 4 IMG_3159.JPG
^ Wat deze vreemde “hangende dozen” zijn weten we niet...

5 DSCN3244.JPG
^ ...we vermoeden dat het iets met bijen te maken heeft, want op de tussenverdieping is ook nog een kleine tentoonstelling te zien met wat bijenkasten en andere toebehoren.

(klik hier voor meer info en openingstijden van de toren)

6 IMG_3212 (2).JPG 7 IMG_3244.JPG
^ We hebben de toren inmiddels verlaten en lopen via een langer, maar minder steil pad weer terug naar beneden.
Via een mooie tuin met allerlei verschillende soorten bomen komen we uit bij Zámek Lázeň.

8 DSCN3251.JPG 9 IMG_3233.JPG
^ het slot met de bijbehorende tuinen.

10 Chudenice zamek.JPG
^ We laten de andere toeristische bezienswaardigheden, zoals o.a. de Amerikaanse tuin, het meertje en nog een uitzichtpunt voor wat het is, want we waren tenslotte op weg naar Domažlice, maar dit kwam toevallig op ons pad.

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
maandag 22 juli - van Chudenice naar Domažlice (deel 5)
Op onze weg van de uitkijktoren naar Domažlice rijden we door het dorpje Chudenice en stoppen nog snel even voor een paar foto’s van het oude kasteel. We zijn er nu toch, dus waarom niet...

1 DSCN3260 stary zamek .JPG 2 DSCN3261.JPG
^ Starý zámek Chudenice: Let ook eens op hoe de elektriciteits-leidingen in de muur zijn verwerkt....

3 DSCN3265.JPG 4 DSCN3264.JPG
^ Binnen staan een aantal koetsen. Op het bord kan je lezen wat er nog meer te zien is.

5 DSCN3263 engels,jpg.jpg 6 DSCN3263 duits .jpg
^ Een Engelse en Duitse uitleg over de geschiedenis van het oude kasteel.

7 DSCN3268.JPG 8 DSCN3272.JPG

9 DSCN3271.JPG

We verdwalen in het dorpje en zien een groot gebouw (huis nr. 165) met een enorme grote schoorsteen op het dak. Voor de deur ligt een flinke stapel brandhout. We vragen ons nog steeds af waar die schoorsteen toch voor dient.

10 DSCN3283.JPG
Maar we komen steeds dichter in de buurt van Domažlice...

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
maandag 22 juli - eindelijk in Domažlice (deel 6)

11 DSCN3281.JPG 12 DSCN3282.JPG
^ Onderweg is men druk met de graanoogst (^^ ingezoomd)

13 DSCN3287.JPG 14 DSCN3289.JPG
^ Het is al kwart over 6 als we dan eindelijk toch Domažlice binnen rijden.

15 DSCN3295.JPG 16 DSCN3300.JPG
^ We rijden een keer heen en terug over het plein en besluiten om later deze week nogmaals terug te komen.

17 DSCN3334.JPG 18 DSCN3366.JPG
^ Via een andere binnendoorweg rijden we weer terug naar ons hotel in Plzeň. (^^ Mag die fietser hier eigenlijk wel fietsen?)

19 DSCN3370.JPG 20 DSCN3369.JPG
^ Om kwart over 9 kunnen we genieten van ons diner. Wat een smakelijke verrassing, alleen jammer dat er buiten zoveel muggen vlogen en ik genoodzaakt was om mijn trui aan te doen.

- wordt vervolgd -
 
Bovenaan