Vakantie Stare Splavy en Dolni Morava 14-21 mei 2022

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedemiddag Ad Verschoor,

Dank u voor het compliment, ook wij zijn dankbaar dat wij dit nog hebben mogen doen.
En ja Ad, als ik u zo noemen mag? Weet jij als geen ander hoe druk je bent met het organiseren van de vakanties en wat je allemaal wil zien en bekijken.

Maar bedankt voor de info van Dolni Morava.

En Ad, iemand een compliment geven, kost niks meer als gisteren.

Dank Petra,

Ondanks dat het misschien duur is, willen wij toch nog een keer terug.
 
vervolg no 4 ( dinsdag )

Na de hele mooie dag gisteren , hebben wij het niet laat gemaakt en hebben wij vanochtend uitgeslapen
tot 07.30 uur aan de ontbijttafel .
Wij gaan vandaag naar Mlada Boleslav naar de Skoda museum ( excursie naar fabriek was nog steeds gesloten ) .
Waar om 11.00 uur een Tsjechische gids ( dame ) op ons wacht die Nederlands spreekt en ons rond leidt in het museum ,
en geweldige tekst en uitleg gaf
IMG-20220522-WA0187.jpg
IMG-20220522-WA0189.jpg

IMG-20220522-WA0198.jpg

IMG-20220522-WA0210.jpg

De gids maakt een hoop grapjes en verteld vrolijk over het ontstaan van Skoda ,
mijn kleindochter maakt foto's zodat wij de aandacht bij de gids kunnen houden .

De gids vroeg aan ons of wij wisten wat Skoda betekende ?
Wij vieren ontkennen het antwoordt en zij zei ....Jammer
Omdat wij het antwoordt niet wisten ?
Nee , dat was het antwoord . ( nooit van gehoord )
En moesten lachen een beetje beschamend dat wel .

DSCN6405.JPG

Er waren ook folders in het Nederlands .

In 2016 waren wij ook al eens in het museum geweest , omdat ik toen op de bonnefooi daar naar toe was gegaan ,
waren er geen gidsen beschikbaar en hebben toen zelf alles bekeken wat gezien mocht worden .

Maar met deze gids is het genieten en neemt ons mee naar buiten om in een ander gebouw wat andere auto's te bewonderen .
En alles achter slot en grendel , maar wij mochten naar binnen .

IMG-20220522-WA0217.jpg

IMG-20220522-WA0230.jpg

IMG-20220522-WA0221.jpg

De gids nam vriendelijk afscheid van ons en vroeg mij of ik ook een speciaal woord kende in het Tsjechisch
En volmondig zei ik ja ! Obimoet ( dit is mijn uitspraak ) en zei moest hard lachen en verbeterde mij met
te zeggen obejmout en geven elkaar een omhelzing wat een prachtige vrouw was dit , heb echt genoten van haar .

Wij lopen weer terug naar het restaurant in het Skoda museum waar wij gaan eten .
Om daarna terug te rijden naar Ciska Lipa om te winkelen ,
Wij wilde de middag rustig benutten om te ontspannen , want morgenochtend moeten wij vroeg op , wij gaan naar Praag .
En s,avonds spelen wij nog een spelletje Skipbo en om 23.15 uur gaan wij allen naar bed toe .

Wordt vervolgd .
 
Excuus excuus!

Ik heb een schrijffout gemaakt in no.4 van het Skoda museum.

Na het eten in het restaurant van de Skoda museum zijn wij aan de overkant van de parkeerplaats daar, het leek wel nieuw, het overdekte winkelcentrum in gelopen en hebben daar gewinkeld.
Dus niet in Ciska Lipa, dat was later in de week.
De avond blijft hetzelfde.

Grt. Wroeter
 
Beste Wroeter, wij kennen elkaar weliswaar (nog) niet echt maar evengoed ook van mijn kant de welgemeende condoleances. Wat een ongelofelijk gemis moet dat zijn wanneer je levenspartner je ontvalt.
Heel stoer wat jullie zoal hebben ondernomen. Vooral de ontberingen van Pravcicka Brana komen mij zo bekend voor. Maar het moet gezegd, eenmaal boven is het allemaal zo de moeite waard. Wat ik ook zo bijzonder vind is de keuze van het huis Mama. Ben daar zelf in 2018 en pas nog vorig jaar ook nog geweest, wat een geweldig huis is dat toch. Het heen en weer plaatsen van het hekje en het krappe aan en afrijden neem ik dan maar voor lief. En gelijk heb ik weer wat voor op mijn Tsjechië bucket list als ik zo de foto's van die brug zie. Geweldig :sterretjes:
 
Hoi Wroeter.
Wat een bijzonder verhaal.
In ieder geval heel veel sterkte gewenst.
Wat een mooi verslag, ben er echt van aan het genieten.
Ik verheug me op het vervolg.
Wij komen nooit in het noorden maar het is wel heel erg mooi.

Groet Luigi.
 
Bovenaan