Vakantie Stare Splavy en Dolni Morava 14-21 mei 2022

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Deel 1

Even wat dingen van te voren zeggen/schrijven. Ik heb weinig van mij laten horen vanaf 2018 nadat wij 50 jaar getrouwd waren op 7 mei 2018 in huis Nova Lenka in het plaatsje Blankartice.
Op 2 januari 2020 is mijn vrouw in haar slaap overleden. Wij waren op dat moment 51 jaar en 8 maanden getrouwd en hebben in alle rust haar kunnen cremeren. Daarna kwam de verschrikkelijke Covid 19 om de hoek kijken die bij heel veel mensen alleen maar verdriet gaf. Iedereen heeft wel iets meegemaakt met deze ziekte in zijn of haar directe omgeving.

Ondanks dat wij verschillende urnen hebben laten vullen, bleef er nog genoeg as over en hebben mijn kleindochter en ik besloten om het restant as wat nog in een gesloten en verzegelde bus zat, uit te strooien in Tsjechië.
In 2019 zijn wij niet geweest, in 2020 en 2021 kon het niet doorgaan wegens covid, maar nu in mei 2022 is het ons gelukt en hebben wij, mijn kleindochter en ik, ons aan ons woord gehouden. Mijn overleden vrouw heeft zo genoten van het beklimmen van de Pravicivka Brana in 2018 na jaren van ziekte , dat wij besloten hebben om het restant as daar uit te strooien.

Lees dit nog terug: Onze vakantie in Blankartice-Hermanov van 28/04 tot 12/05/2018

Dan kan ik nu beginnen met het schrijven van de vakantietopic en al onze belevenissen en hoop dat jullie er ook van genieten zoals wij het beleefd hebben.

Onze vakantie in Stare Splavy en naar Dolni Morava van 14-21 mei 2022.

Wij, mijn kleindochter met haar man een vriendin en ik, reizen vrijdagavond rond 23.30 uur met 2 auto's af vanaf midden Groningen. Eerste stop Lehrte DE, dan naar Grimma DE en door naar de Tesco Ustecka Decin waar wij om 07.30 uur onze benen strekken en wat broodjes halen en om te tanken.

Daarna rijden wij naar Jacincka 1350 winkelcentrum Olypiade in Mlada Boleslav, waar wij om 13.30 uur weer vertrekken om naar de Lidl in Doksy te gaan, en dan door naar Krale Vaclava IV 260 in Stare Splavy naar Huis Mamma waar wij rond 14.45 uur aankomen.

829_Tsjechie-Midden-Bohemen-Praag-Stare-Splavy.jpg 832_Tsjechie-Midden-Bohemen-Praag-Stare-Splavy 2.jpg

Met dank voor de foto's van de Bohemia site, was vergeten zelf foto's te maken van het vakantiehuis.

De sleutelbewaarster die twee huizen voor ons woont, kwam al aangelopen en was in mijn ogen erg zenuwachtig en riep gelijk borg en paspoort?
Na een kleine rondleiding in de woonkamer en links en rechts een slaapkamer, ging zij weg, wel met de woorden dat wij elke keer het ijzeren T-stuk van de wegafsluiting terug moesten plaatsen en op slot doen.

Na ons geïnstalleerd te hebben, gingen wij buitenom nog een slaapkamer bekijken met douchegelegenheid en besloten om hier geen gebruik van te maken, want wat je niet gebruikt hoef je ook niet schoon te maken.
Rond 19.00 uur gingen wij eten, kneddel met goulash die wij bij de Tesco hadden meegenomen. Na de koffie hebben wij de spullen voorbereid voor de asverstrooiing morgen en er spelen toch ook emoties op, wat zeer logisch is bij mij en mijn kleindochter, en gaan om 23.30 uur naar bed.

Wordt vervolgd
 
Deel 2 .

De voorbereidingen van onze vakantieplanning In Stare Splavy.
En ziet onze week er ongeveer zo uit met wat wij gaan doen:

Zondag naar de Pravicka brana

Maandag naar Dolni Morava ... Sky Bridge 721 (gereserveerd via de website)

Dinsdag naar het Skoda museum Mlada Boleslav (gereserveerd via de website)

Woensdag naar Praag met boot en de Zoo plus verrassing?

Donderdag naar Jicin Kerstballenfabriek + workshop (gereserveerd via de website)

Vrijdag naar Lindova glasfabriek, excursie en zelf bierglas blazen (gereserveerd via de website)

Zaterdag retour Nederland.

Zoals hierboven geschreven vertrekken wij zondags na een goede nachtrust en het ontbijt richting Rhensko.
De man van mijn kleindochter noem ik verder de kleinzoon Wesley. En de vriendin noem ik na nu gewoon Wil. Zij zijn onbekend in Tsjechië, dus die willen wij, mijn kleindochter Kimberley en ik, zoveel mogelijk laten zien en beleven .
Bij de Parkeerplaats in Rhensko lopen wij naar het toiletgebouw om daarna naar de Soutesky Klammen te lopen voor de pleziertocht met de boot om daarna onze wandeling te beginnen.

DSCN6212.JPG DSCN6213.JPG

Wij lopen richting Mezna wat verschrikkelijk tegenviel met al die traptreden. Wil en ik hadden echt ademtekort en moesten steeds weer op adem komen, wat een hoop tijd in beslag nam. Doorlopen naar Mezni Louka zou veel teveel tijd in beslag gaan nemen, dus besloten wij gezamenlijk om maar linksaf naar de Brana te lopen.

Bij de ingang van de Brana zou de volgende klim naar boven beginnen, maar na 100 meter kon Wil niet meer en heeft besloten op haar gemak na te rusten, naar de parkeerplaats te lopen en in de auto te gaan zitten.
Ikzelf had het ook heel zwaar, had inmiddels ook blaren onder mijn voeten, maar moest door! Wij hadden een missie te volbrengen.

Boven waar de scheiding plaatsvindt voor de afslag naar Menzi Louka en rechtdoor naar de Brana, hebben wij een mooie plaats opgezocht waar wij in 2018 mooie foto's van mijn vrouw hadden gemaakt. Op deze mooie en zonnige plek hebben wij haar restant as uitgestrooid en hebben mijn kleindochter en ik ieder voor zich dingen gezegd in gedachten en weer waardig afscheid genomen.

De kleinzoon Wesley heeft foto's en een filmpje gemaakt waar wij heel blij van werden.
En steeds opletten of er iemand aankomt, want je wil niet gestoord worden.
Ik hoop dat u begrijpt dat ik hier geen foto's van plaats, die hou ik voor ons.

Verdrietig om het gemis en ook opgelucht, lopen wij verder richting het restaurant om wat te eten en te drinken, waarna wij gedrieën naar boven lopen voor het horizontale uitzicht, maar die kolere traptreden braken mij op. Ik ben kapot en kan niet meer, zei ik tegen Kimberley en Wesley. Bekijken jullie maar alles op je gemak, ik blijf hier midden op het stenen plateau zitten en geniet ervan.

Inmiddels is het 17.30 uur als wij teruglopen naar beneden en Wil gebeld. Die stond met de auto bij de ingang, dat scheelde het hele stuk lopen naar de parkeerplaats.
Ondanks mijn blaren ga ik achter het stuur zitten en vertrek naar de Tesco in Decin, boodschappen halen voor morgen, want dan gaan wij naar Dolni Morava toe.
Dan rij ik naar Restaurant Sea of Blue op de Kamenicky 657/155 in Decin, waar mijn vrouw heerlijk gegeten had met ons, en sluiten zo onze missie tot tevredenheid af. Het was een lange en vermoeiende dag.

We rijden terug naar Stare Splavy waar wij napraten en om 23.00 uur naar bed gaan.

Wordt vervolgd
 
Deel 3

Goedemorgen allemaal!
Goed geslapen, vroeg op 07.00 uur en wij beginnen met ons allen aan het ontbijt en de koffie en thee.
Maar eerst Wesley feliciteren, die is jarig vandaag en we geven hem de cadeautjes.

Wesley had van collega's gehoord dat er in Praag ook middeleeuwse feesten waren tijdens het eten. Wij hadden het opgezocht en hem verteld dat je dan ruim van tevoren moest boeken. Ooh zei Wesley, dan goed voor de volgende keer en zweeg toen. Voor Wil en mij een mooie gelegenheid om voor 4 personen te boeken op de woensdagavond, want dan zijn wij toch in Praag (leuk cadeau toch?).

Wij gaan om 08.45 uur weg naar Dolni Morava. Het is bijna 3 uur rijden, ver ja! (maar ik geniet ook van het autorijden)

“”Maar wat ik gelezen had van Ad Verschoor en Kuurgast over de sky bridge “”
Daar liep het water van in onze mond , ik wilde de bridge in Duitsland gaan lopen en die is iets van 500 meter, maar 1 dag voor ons vertrek naar Tsjechië ging de sky bridge open, dus hebben wij op 08 mei 4 tickets geboekt voor 12 mei via de website.

Met Google Maps de omgeving bekeken en parkeren ingevuld moest ik bij parkeerplaats C zijn.

DSCN6400.JPG

Daar mochten wij echter niet parkeren en wij werden beneden naar een andere parkeerplek verwezen door de verkeersregelaars die er stonden.
Parkeerplaats C was voor de mensen van de hotels en was allemaal gereserveerd. Hou hier rekening mee als u hier naartoe gaat, want het is nog een hele klim naar boven van ruim 35 minuten.

Ook zit er op het kaartje een tijdslot van 30 minuten als je met de kabelbaan omhoog gaat (van 12.30 - 13.00 uur). Ik weet dan niet wat er dan gebeurd en of je later nog naar boven mag als je te laat bent? Wij waren nog net op tijd (had het lopen van parkeerplek naar boven niet meegerekend).

DSCN6396.JPG DSCN6399.JPG
Bonnen gisteren gefotografeerd.

Het ticket kost +– € 50,00 pp. Moest 4920,00 Kc betalen voor 4 personen.
Daar krijg je de kabelbaan heen voor, de Skywalk en de Skybridge, en de kabelbaan terug naar beneden.
Ook kan je er voor kiezen om met de rodelbaan naar beneden te gaan, maar dat kost 350 kc of + – € 14.00 pp extra per rit.

DSCN6214.JPG DSCN6217.JPG DSCN6215.JPG DSCN6219.JPG DSCN6220.JPG

Wordt vervolgd.
 
vervolg deel 3 no. 2

Het is mooi met de kabelbaan naar boven, wij genieten, ook van het mooie weer, het is bijna windvrij.

DSCN6221.JPG DSCN6223.JPG DSCN6225.JPG DSCN6227.JPG

Zo nu wij boven zijn moeten wij eerst even plassen en daarna gaan we eten en drinken en genieten van het uitzicht. Hhet is er zo mooi.

Dan besluiten wij toch om eerst de Sky Walk te lopen en zo gezegd niet zomaar gedaan. Wij stralen alle 4 wat een horizontaal uitzicht elke ronde hoger,
mijn blaren spelen ook weer op wat het lopen bemoeilijkt, maar ik moet doorgaan, niet zeuren.

DSCN6231.JPG DSCN6232.JPG

En daar ligt hij dan de Sky Bridge.

DSCN6233.JPG

Zoals ik al zei, het was 26 graden en bijna windstil, de zon brandde lekker op onze huid (eindelijk weer een kleurtje). Boven gekomen genieten wij nog veel meer, het was lekker rustig en weinig mensen.

DSCN6237.JPG DSCN6240.JPG

Wat mijn kleindochter deed, dat durfde ik niet...

P5160011.JPG

Op het netje dat maar 500 kg kan verdragen, ik wil nog langer mee Hahahahaha.
Boven kon je gratis een foto maken en dan scannen. Wij hebben dat een paar keer geprobeerd, maar het werkte niet, jammer!
Natuurlijk hebben wij foto's gemaakt, maar deze camera hing 3 meter hoger.

En op ons dooie gemak lopen wij weer terug om naar de Sky Bridge 721 te gaan. Maar gaan eerst nog even plassen en wat drinken en mijn blaren weer behandelen,
want omhoog kan ik wel handelen, maar naar beneden lopen dan komt er zoveel druk op dat ik rechts en links naast mijn schoenen ga lopen en echt niet van verwaandheid.

Wordt vervolgd.
 
Vervolg 3 no. 3

Daar komt de beschrijving en beleving van de Sky Bridge 721 zoals wij dat ervaren hebben .

Na de verzorging van ons natje en droogje en schone pleisters , lopen wij naar de Sky bridge 721 toe ,
ver lopen hoef je boven niet want het ligt pal bij elkaar .

DSCN6241.JPG dan de tickets scannen en de brug op

P5160013.JPG P5160014.JPG DSCN6242.JPG Kim en Wesley

Je staat dan aan de andere kant van de ingang en ik bemerk bij mij toch een raar gevoel .
Angst ! Nee , ik heb geen last van hoogtevrees , maar eerder het onbekende en kijk naar de overkant
en zie maar heel weinig mensen op de brug .
Daar gaan wij dan , wij lopen over roosters en de ondergrond voelt heel vertrouwd en na 2 meter loop je alsof je dit al jaren gedaan hebt .
Wij lopen en stoppen maken foto's genieten van het uitzicht en worden ingehaald door andere mensen , die ook weer foto's maken
en dan wacht je rustig af tot ook deze mensen klaar zijn en loop je verder .

DSCN6245.JPG Wil en ik

De Bridge bewoog haast niet , geen resumeren van geluid of andere bewegingen het zit goed met kabels vast .
Je loopt eerst naar beneden wat haast niet opvalt , dan komt de bocht en loop je schuin omhoog , maar dat valt 100% mee .
Ondertussen ben je nieuwsgierig wat er onder je voeten gebeurd !
Totaal niks , je kan beter over de leuningen kijken en door het stalen netwerk en je hebt geen benul dat je 100 meter boven de grond loop .
Wel heel mooi is en blijft het uitzicht en een bijzondere ervaring die men ons niet meer afpakken .

Maar ik weet niet wat de brug doet als het druk is wij hadden misschien dan mazzel omdat de mei vakanties over waren

P5160018.JPG P5160019.JPG foto van af de Bridge P5160017.JPG

Tja , en zoals altijd komt er ook een eind aan en sta je aan de overkant van de Sky bridge 721

P5160021.JPG P5160023.JPG

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Vervolg 3 no. 4

U begrijpt dat ik zoveel mogelijk wil laten zien ,maar er mogen telkens maar 10 foto's op
vandaar al die onderbrekingen .

Aan de overkant van de Sky bridge kan men lopend terug wat wij ook deden ,
je moet dan linksaf waar een groot bord staat met info .

P5160022.JPG

Daarna loop je het pad op ik schrijf pad op ! Het gaat omhoog en ik kijk wat voor mij de beste optie is om te lopen
want er ligt grof stuk gemalen steen ( grof grit ) en ik heb daar last van .
En maken nog foto's van de omgeving .

P5160024.JPG P5160025.JPG

Over een wandeling van + - 2 km staan er borden en kunnen kinderen leren en moet er een scan gemaakt worden
hoe dat precies gaat hebben wij niet bekeken , er moet voor andere bezoekers toch ook prikkelingen zijn
om naar Dolni Morava te gaan en het zelf gaan ervaren .
Bijna aan het einde van de wandeling kom je in tweestrijd , neem je de korte route via een hele schuine helling naar beneden
over gras met hobbels met inmiddels olifantenpaadjes of loop je de laatste lus nog in de rondte .
Wij nemen de korte route en ik krijg spijt want de druk onder mijn voeten wordt zeer groot .
En toen ik beneden was wist ik niet goed hoe ik lopen moest ( als of ik een broek vol met ......aan had .

Wil en ik besloten om met de gondelbaan naar beneden te gaan .
Kimberley en Wesley gingen via de grote roddelbaan terug naar beneden en hebben genoten van de rit .
Tegen 18.00 uur lopen wij terug naar de parkeerplaats en trek ik andere schoenen aan ,
en keren voor de 3 uur rijdende rit huiswaarts naar Stare Splavy .

Al weer een hele mooie dag voorbij , en allen zijn blij met deze ervaring / belevenis .
Het was de rit en het geld beslist waard .

Wordt vervolgd.
 
Beste Wroeter en familie, allereerst gecondoleerd met het grote verlies.
Een mooi gebaar en ontroerend ook wat jullie hebben gedaan daar op die top.

Ik heb jullie even mogen leren kennen bij de rondleiding en kerstballen schilderen in Jicin bij de kerstballenshop/fabriekje.
Volgens mij hebben we het allemaal erg naar onze zin gehad.
Ik lees dat het verhaal er nog aan gaat komen. Ik ben erg benieuwd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Goedemorgen Wroeter, vanmorgen na het opstaan ontdekte ik je verhaal en was meteen geboeid aan het lezen. Wat een mooie manier om zo om te gaan met het verlies van je vrouw en dat samen met naasten en je kleindochter.
Stare Plavy betekende voor ons de kennismaking met Tsjechie. In 2007 waren we hier, met een 8-daagse reis van de firma Bolderman in hotel Bezdez. Het land maakte op ons zo,n indruk dat we er onze jaarlijkse vakantie van hebben gemaakt. Ook voor dit jaar heb ik alweer de pensions/hotels gereserveerd in de periode half augustus tot half september. Voor die tijd geniet ik van alle verhalen op dit forum waaronder die van jouw.
 
Wat een mooi gebaar kreeg er kippenvel van.
Een aantal jaar geleden zijn wij deze skywalk ook gaan beklimmen en ook toen al stonden wij behoorlijk ver van de lift af. Vonden toen dat ze het eigenlijk beter aan mochten geven dat je nog een eind omhoog moest lopen voordat je bij de lift was. En wij schrokken van de prijs van de lift en skywalk, voor Tsjechische begrippen was dat toen ook al erg hoog. Maar het uitzicht was toen ook super mooi. Wij gaan zekers ook de brug nog een keer doen🤩.
 
Bovenaan