Vakantie in West Bohemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Afgelopen week waren Roel, mijn man, de honden en ik een weekje in Tsjechië. Tsjechië werkt ondertussen echt verslavend, dit is nu de 3e keer dat we er zijn geweest. Omdat ik geen rijbewijs heb, rijden we het stuk van zo'n 900 km in twee dagen. De eerste dag hebben we in een hotel in het Harz overnacht, lekker middenin de bossen, hondjes konden fijn hun gang gaan, alleen was de kamer erg klein. Op zaterdag 22 september hebben we het grootste stuk, naar ons huisje in Javorna, vlak tegen het Sumava National Park gereden.

Het uitzicht vanaf onze tuin:
t1.jpg


Het huisje zelf, groot genoeg, we hebben alleen de benedenverdieping gebruikt:
t2.jpg


De tuin, waar Haggis en Meghan zich al snel thuis voelden en heerlijk hun gang konden gaan:
t3.jpg


Het huisje lag halverwege een heuveltje, 300 m. naar beneden lag een restaurant waar we elke dag heerlijk hebben gegeten. Nadat we zaterdag zo rond 15.30 uur waren aangekomen hebben we de tassen uitgepakt, alles even onderzocht (incl. de enorme houtkachel) en zijn dus lekker gaan eten. Daarna uitbuiken op het bed/bankstel in de woonkamer en een beetje tv gekeken.

Zondag.
Een beetje rondtoeren in de buurt. Ik wilde graag naar de Joodse begraafplaats in Nyrsko, maar die konden we niet vinden. Kasteel Klenová is gemakkelijker gelokaliseerd.

Het uitzicht vanaf het kasteel:
t4.jpg


Tegenwoordig doet het kasteel vooral dienst als kunstgalerie. Ik ben niet zo dol op die tegenstelling tussen modern en oud, ik houd meer van de echte oude 'meuk':
t5.jpg


Kasteel Klenová:
t6.jpg


Lekker geluncht in Klatovy, het grootste stadje bij ons in de buurt met een prachtig pleintje met mooie gebouwen:
t7.jpg


Maandag
Omdat op maandag veel dicht is gaan we naar het Sumava National Park. SNP is zo'n 68.000 ha groot, met watertjes, veengebieden en heel veel bos. Onze navigatie houdt van grapjes, ze stuurt ons weliswaar over een 'verharde' weg, maar wel midden door een weiland, incl. afwateringsbeekjes, enorme takken die de weg versperren en veel hobbels en bobbels. Omkeren gaat niet zonder het risico te lopen vast te komen zitten, dus doorploeteren maar, het is maar 4,5 km ... Na een uur staan we op een parkeerplaats in het bos, gelukkig vlak bij een doorgaande weg. Op dat moment komt er een enorme tractor + wagen aan die het weggetje inslaat waar wij net uitkomen. Gelukkig was hij niet een kwartiertje eerder .... Voortaan vertrouwen we onze "Truus" maar niet meer blindelings ;)

Het is prachtig weer, zo'n 22 gr., dus de honden zijn blij met de verkoeling van stromend water:
t8.jpg


Hier kan ik zo van genieten:
t9.jpg


Een groene oase:
t10.jpg


Semi-natuurlijke kunst:
t11.jpg


Dinsdag
Nog mooier weer!
Het plan is om naar kasteel Rabi te gaan, onderweg stoppen we ergens in de middle of nowhere voor een bakkie zelf meegebrachte koffie:
t12.jpg


Bij kasteel Rabi is het om 10.00 's morgens al warm, erg warm ... Te warm om de honden lang in de auto te laten, we maken dus even snel een rondje buitenom en beloven onszelf terug te komen, het is n.l. wel een prachtig kasteel:
t13.jpg

t14.jpg


Maar lekker verder toeren dus, met de raampjes open is het fijn rijden. Er was ons al verteld dat het een prima paddenstoelenseizoen was, we hebben zondags dus al veel Tsjechen in het bos zien huppelen met hun mandjes vol. Maar in Tsjechië staan ook overal appelbomen langs de weg, waar iedereen van kan en mag plukken. Hier een mooi weggetje met knoestige appelbomen:
t15.jpg


De rest van de middag doen we het rustig aan vanwege de warmte, ik heb zowaar nog liggen zonnebaden in de tuin, wat een rust daar!

Woensdag
Weer een hele dag toeren door de omgeving. Via Zelezna Ruda steken we de Duitse grens over en gaan het Beierse woud in, via Lohberg en Fürth im Wald gaan we weer naar Tsjechië en rijden via Domazlice naar Klatovy, waar we op het plein lunchen met salade en macaroni. Daarna hebben we nog de tijd om naar kasteel Velhartice te gaan:
t16.jpg


Kasteel Velhartice bestaat uit een oud en een nieuw gedeelte, wij hebben alleen het oude gedeelte bezocht.

t17.jpg


Muren van zo'n 3 m. dik!
t18.jpg


Uitzicht bij het kasteel:
t19.jpg
 
Donderdag

Het regent! Niet hard en niet lang en ach, we moeten toch eerst in de file staan ...
t20.jpg


Omdat het nu gelukkig bewolkt is en een aangename 15 gr. de gelegenheid om kasteel Rabi van binnen te bekijken!
t21.jpg


Omdat ik uiteraard overal tig foto's van wil maken, heb ik nogal de neiging om achter te blijven in de groep, gevolg ...
t22.jpg


Gelukkig werd ik bevrijd en kon ik verder genieten van de ongelooflijke ruigheid van dit kasteel:
t23.jpg


Op 26 m. hoogte is dit het zicht op het trappenhuis, zou Escher hier zijn ideeën vandaan hebben?
t24.jpg


Overzicht van veel van de kasteelruimtes:
t25.jpg


Dit trappetje naar de (gevangenis)kelder maakte echt indruk op me, het is zo ontzettend uitgesleten, je hoort bijna de ridders langs je heen lopen:
t26.jpg


Verder nog een rondje gereden van Straconice - Volyne - Cestice naar Susice, wat alweer een prachtig pleintje bezit.

Vrijdag

Tijd om weer lekker een stuk te gaan toeren. We gaan weer door het Sumava Woud naar het Beierse Woud, nu via ander weggetjes en andersom, dan na een pizza in Zelezna Ruda naar Vimperk en weer terug naar ons huisje, waar het alweer tijd is om in te gaan pakken.

Het Beierse Woud:
t27.jpg


Vietnamese markt in Zelezna Ruda:
t28.jpg


Bomen, bomen en nog eens bomen in het Sumava NP:
t29.jpg


We hadden het grootste gedeelte van onze vakantie dus prachtig weer, je zag de bomen elke dag weer een stukje meer verkleuren:
t31.jpg


En nog gewoon wat mooie plaatjes van Tsjechië:
t30.jpg

t32.jpg

t33.jpg

t34.jpg

t35.jpg

t36.jpg

t37.jpg


Op zaterdag zijn we weer naar een (ander) hotel in het Harzgebergte gereden. In totaal zijn we zo'n 6x de grens tussen Tsjechië en Duitsland gepasseerd en we zijn geen enkele keer aangehouden. Tot we een Duitse snelweg oprijden en er opeens getoeter achter ons klinkt. Oeps, Deutsche Zoll die ons wel zeer grondig controleert, incl een drugstest en de auto wordt half ondersteboven gegooid. Aangezien ze uiteraard geen vreemde dingen bij ons vinden, mogen we na zo'n 10 minuten verder rijden. Om een uur of 15.00 zijn we bij ons hotel, waar we nog een eindje met de honden lopen over een rodelbaan, met zonsondergang hadden we hier een echt Bob Ross uitzicht, helaas lag de camera in onze kamer, dus ik heb het niet vast kunnen leggen.

Zondagmorgen vertrekken we na het ontbijt weer richting huis, waar we rond 14.00 uur aankomen, altijd weer even vreemd om thuis te zijn. Helaas is de oudste kat (18 jaar) in de vakantie bezweken, maar dat zagen we al aankomen, ik had de oppas al gewaarschuwd en zij had Dennis netjes begraven. Gelukkig is met de rest van de beestenboel alles in orde en na het tassen uitpakken en de eerste was draaien, valt alles weer een beetje op z'n plekje. Het is even wennen om weer op de vlakte te zijn en niet tussen de heuvels. Het was een supervakantie en ik kan niet wachten tot we weer naar Tsjechië gaan!
 

Ad Verschoor

Donateur
Craigie, ik mag zeggen dat ik in deze streek toch redelijk bekend ben (zie mijn reisverslagen).
Dit jaar zijn we er niet geweest, maar na het lezen van je verhaal en het zien van je foto's begint het toch weer aardig te prikkelen. Bedankt, ik vond het fantastisch.
 
Heerlijke vakantie, wat wil je nog meer.
ik zou zeggen, stuur dit verhaal met foto's eens naar de ANWB kampioen
daar schrijven ze veel te weinig over dit mooie land
beetje reclame voor dit land kan geen kwaad

sonja
 
Bovenaan