Vakantie in Marenice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Beterschap voor je vrouw.

groet vanuit een net zo rustig België, waar af en toe een traktortje voorbij tuft, of een wielrennertje, die de bocht vergeet te maken en het weiland in rijdt. Maar ja, zijn vader riep eerst rechts - waar geen weg is - en toen links en toen wist hij het ook niet meer... :deuk:
 
Dank jullie wel, namens Wilma voor alle beterschapswensen; gisteren overdag ging het alweer wat beter; een dik vest aan en we zijn 's avonds alweer wat gaan eten bij onze vriend in de Ceska Hospoda.
Tis hier weer koud, 8 °C en bewolkt en weer mistig, zoals elke ochtend. Gisteren was weer een droge dag, ongelooflijk he, eerst 3 dagen regen tot vorige week dinsdag en daarna gewoon droog :D. Het bleef wel bewolkt en koud; hier Marenice niet warmer dan 14 °C. Heb maar een lekker flesje Moravische wijn soldaat gemaakt :D.
We zijn dus verder niet weggeweest, alleen weer even de Pennymarkt in Cvikov.

Vandaag willen we naar de zoo in Decin, is niet zo groot, dus mooi te doen; we zijn er nog nooit geweest en we bezoeken altijd wel een keer per jaar een dierentuin in Tsjechië, dus na Liberec vorig jaar nu Decin :D.

Morgen, op onze laatste dag alweer, willen we de ruine van Tolstejn bezoeken;is ook nog niet veel over geschreven he op dit forum....:oeps:

Ahoi allemaal vanuit Marenice :D
 

Pelhřimov

Donateur
Aad, de Tolstejn ruïne zelf stelt niet zo veel voor, maar je hebt er een weids uitzicht en het is heel goed te bereiken met de auto.

In de buurt bij de ruïne ligt ook de kruisweg van Jiřetín pod Jedlovou.
Het dorp telt 580 inwoners. Bekendste bezienswaardigheid is de Křížová hora ofwel Kruisgang. Daarnaast is op de ruïne Tolstejn een geliefde uitkijkplek op de top van een berg. Omgeving is zeer geschikt voor wandelen en´s winters om te skiën. De oost route E3 van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella loopt hier ook doorheen.

Vóór 1945 had Jiřetín pod Jedlovou een Duitstalige bevolking en had het de naam Sankt Georgenthal. Sankt Georgenthal had stadsrechten en telde ongeveer 2500 inwoners. Na de verdrijving van de Duitsers liep de bevolking terug tot onder de 600 en raakte het de stadsrechten kwijt.

Iets verder het bos in staat bij de skilift ook nog een uitkijktoren, de Rozhledna Jedlová. Als je hier naar de skilift loopt heb je ook een mooi uitzicht zonder dat je de toren hoeft te beklimmen.


Rozhledna Jedlová

upload_2014-9-11_8-17-45.png

kaartje
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen allemaal, vandaag onze laatste vakantiedag alweer in Marenice voor dit jaar. Het lijkt erop te eindigen zoals we zijn begonnen met het weer......... Het is gisteren aan t eind van de middag gaan regenen en dat doet het nog steeds bij nu zo'n 12 °C. Gisteren was op zich een mooie dag; veel zon met wat wolken tot max 20 °C. Later ging het regenen en koelde behoorlijk af helaas, maar toen waren we alweer thuis.
Zoals gezegd gisteren naar de Zoo van Decin geweest. Leuke weg ernaar toe en kwamen oa langs de Panska Skala, waar we vorig jaar al waren geweest. nu stond er een bus op t parkeerterrein en volgens mij stond de complete buslading bovenop de Panska........:D. In Decin was weer eea afgesloten maar mbt Tommie de Labe over en aangekomen bij de toegangsweg naar de Zoo. Ook fijn dat ze daar van die fantastische bordjes hebben naar allerlei bestemmingen in Decin, volgens mij redelijk en nieuw en perfect leesbaar vanuit de auto........:tong:, niet dus; zo klein geschreven dat het niet leesbaar is tenzij je stopt en uitstapt :stout:. Maar Tommie bracht er ons dus....... tjonge, volgens mij nog nooit zo'n steil stuk weg gehad, was bijna bang dat we achterover zouden vallen ......:deuk:, maar de Jetta bracht ons boven; ik denk dat de oude Astra hier had geprotesteerd......:stout:. Konden parkeren op 20 m van de kassa, haha ja bijna binnen. Kaartje voor80 Kroontjes en 20 Kroon voor parkeren. We waren voor ons gevoel bijna de enigste bezoekers, kwamen later nog een stel met een kindje tegen en dat was t :D. Het was een redelijke Zoo, niet zo groot, redelijk wat dieren, maar ja ........ we zagen er alleen niet zoveel..... de meeste waren (hopelijk voor hun..) binnen :stout:. Het was sterk verouderd, maar wel aardig wat personeel die bezig was met het voeren en schoonmaken van de hokken. Het lijkt een beetje op Wissel bij Epe, maar een stuk heuvelachtiger.....:D. Ik zou een 6 willen geven :D.
Daarna nog wat rondgereden door Decin en van wat uitzichten genoten, wel mooi.
Daarna weer richting Marenice.
Onderweg nog wat eten gekocht voor de avond. Haha hier hadden we toch wel wat grappigs; we kochten bij een Penny wat gegrild vlees wat ze daar hadden liggen. Ik zag wel lekkers; we dachten aan een soort slavink of zoiets, maar ....... na het opwarmen in de oven bleek het gegrilde kipfilet te zijn in een soort rolletje gevuld met (ik hoop :stout:) kippenvlees en ......... zuurkool:stout:. haha dat was lachen en ...... het was heerlijk :top:. Alleen deze combi nog nooit gegeten.

Nou, het regent dus nog steeds, dus ik denk niet dat t Tolstejn wordt vandaag, maar we zien wel. Nog een laatste ronde langs de Globus (bier en drank etc) en misschien nog langs Ajeto om de laatste Kronen stuk te slaan :D.

Ik weet niet of ik morgen nog tijd heb voor een stukkie; moeten vroeg op om eea schoon te maken en de Jetta vol te stouwen met al het gekochte ............... pffff zal me een puzzel worden.

Tot morgen of tot later :D
 
Aad en Wilma we wensen jullie een goede reis terug. En fijne laatste dag bij Anna.

Hier is het goed weer, sinds gisteren middag niet meer geregend. Vanmorgen met mijn ronde met Jago was het erg koud. Maar het is droog. We moeten afwachten wat het vandaag wordt. De ene app zegt max, 8 graden en volgens de andere moet het 17 graden worden!
 
Alvast mijn voorlopig laatste bericht; het weer is opgeknapt, af en toe zon en wat wolken, maar nog steeds droog, ca 18 °C.
Iedereen bedankt voor de goede wensen en tot ziens. We doen er 2 dagen over en hopen dan zondagmiddag ergens weer thuis te zijn. Ik zal Maandag wel een afsluitend verhaaltje maken :D.
Ivm de zeer dichte mist vanmorgen niet naar de ruïne van Tolstejn geweest; volgend jaar dan maar weer....... :stout:.
We hebben dan maar een ronde langs diverse winkels gedaan om nog eea in te slaan en zoals gezegd de laatste kronen stuk te slaan. Vanavond weer lekker eten bij onze vriend in Hermanice en dan morgen vroeg op en afscheid van Anna en haar man nemen en dan op weg.

Tot Maandag :top:
 
Bovenaan