Vakantie in de buurt van Decin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We ( ik m'n man, bert en onze kinderen van 9 en 12 jaar) zijn alweer zo'n 2 weken terug uit Tsjechie. Dit was onze derde vakantie in tsjechie, want we vinden het een zalig land om te zijn( ongerepte natuur, vriendelijke mensen geen pretparken en nu nog bijna geen macdonaldsen, veel ruines en kastelen enz.)
Voorheen hebben in huisjes gezeten. Het eerste jaar bij het lipnomeer (geen landall, gelukkig,dat lijkt wel opgepakt te zijn uit nederland en daar aan het water gedropt, zonde van het landschap, maar dat is mijn mening daarover).Het jaar daarna bij pribram in de buurt en bij Pilsn.
Maar dit jaar werd het kamperen en in de buurt van Decin op kamping ceske Brana in Stara Oleska. De camping was oke, alleen jammer dat er geen kampvuur gemaakt mag worden, maar de kinderen hadden dat opgelost met het verzamelen van hars van de bomen en zo hebben we met een zakdoek aan repen gescheurd een fakkel gemaakt.
Het gebied tussen Usti nad Labem Decin, Ceska Kamenice en de duitse grens hebben we helemaal uitgekamt en het is er prachtig. De eerste dag was ik nog niet gewend aan de hoogte verschillen en was de wandeling van 11 km. ( bij Jetrichovice) een beetje heftig.Om het leuk te houden voor de kinderen , hebben we Falkenstein (ruine) aangedaan, die overigens niet te beklimmen was( er was brand geweest) en Trplaslici Jeskyne ,Sneeuwwitje en de 7 dwergen in een rotspartij bij Rynartice . Verder een hele leuke Wandel- en boottochtje tussen Mezni Louka en Hrensko, andersom is ie ook te doen maar dan mag ja als laatste traject zo,n 3,4 km jezelf naar boven hijsen langs de balustrade van de 'trap', we waren blij dat we niet in Hrensko waren begonnen
Er is een heel leuk treinritje tussen Kaminicky Senov en Cecka Kamenice . Panska Skala natuurlijk gezien, wat me een beetje tegenviel . Ik in de veronderstelling dat dat mooi midden in de natuur zou liggen, maar het ligt pal langs de weg, maar toch wel leuk.
Bij Jeretin pod Jedlovou is een hele mooie kruisweg te bewonderen
en in Tisa een stukje Reuzengebergte, heel mooi.
Natuurlijk hebben we een aantal uitkijktorens beklommen en in Usti en Decin de dierentuin bezocht. Ook hebben met een groep medekampeerders een ondergrondse vliegtuigfabriek bezocht (Janska)
wat wel veel indruk maakte op iedereen, de rondleiding werd gegeven door een hele gepassioneerde Pensionhouder uit het dorp die daar al hun vrije tijd in stoppen en alles weer aan het herstellen zijn.
Elke dag zijn we op pad geweest en het waren 2 hele leuke weken, maar volgend jaar trekken we toch wer naar het zuiden, waarschijnlijk richting Moravie, zodat de kinderen hun kantochtje weer kunnen hebben en er gefiets kan worden, fietsen was bijna niet te doen in die omgeving, als ik tijd heb zal ik proberen wat foto's op de site te zetten.
En o,ja in Sbrska Kamenice hebben we op gegeven moment een ijsje gekocht voor de kinderen bij een oudere man die enigszins wat Nederlands sprak en zei dat hij de opa van Michaela Krajicek was, we weten nog steeds niet of we dat moeten geloven, misschien weet iemand hier iets meer over.
En we hebben het lekkerst gegeten bij Pension- Restaurant Vesna ookj in Sbrska Kamenice
Nou hier laat ik het bij . Ik ga me voor volgend jaar orrienteren op richting Jindichuv Hradec, tips zijn altijd welkom (campings e.d).
groetjes Jane
 
gelukkig hebben jullie het leuk gehad, die brand was trouwens vorig jaar in juli ofzo geweest, maar kan zijn dat er dit jaar weer een is geweest ik ben namelijk ook daar op vakantie geweest. en die ruine het stelde niet veel voor. het eerste jaar gingen we hem beklimmen maar het was best saai niks te zien. ik was er vorig jaar net een week na de bosbrand we zagen alle linten enzo nog hangen het gebied was geloof ik net vrijgegeven.
 

Freddy2005

† In Memoriam
jane schreef:
En o,ja in Sbrska Kamenice hebben we op gegeven moment een ijsje gekocht voor de kinderen bij een oudere man die enigszins wat Nederlands sprak en zei dat hij de opa van Michaela Krajicek was
Dan moet dat wel een heel oud mannetje geweest zijn want vader Petr Krajicek is nu ongeveer 66 jaar.

Sbrska Kamenice moet zijn Srbská Kamenice.
 
Freddy2005 schreef:
Dan moet dat wel een heel oud mannetje geweest zijn want vader Petr Krajicek is nu ongeveer 66 jaar.
Maar hoe oud is Michaela's moeder, Freddy? Het kan immers ook de opa van moederskant zijn en gezien Michaela's leeftijd is haar moeder een stuk jonger dan papa Krajicek.
:lezen:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dat zal het zijn Punk, mama Pavlina is nu zo'n 43 jaar !

Zijn 39-jarige vrouw Pavlina: 'Nu moet Petr zich verweren tegen de leugen dat hij Misa als kind van drie een racket in haar handjes heeft geduwd. De waarheid is dat Petr juist niet wilde dat Misa ging tennissen. (Volkskrant mei 2003)
 
Bovenaan