Vakantie en huizenjacht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook deze keer zijn wij weer met frisse moed aan onze zoekvakantie begonnen.Zondag aangekomen zijn we dinsdag aan onze eerste bezichtiging begonnen. Mooi huis maar niet helemaal de streek waar we willen zitten. Een tweede huis er achteraan maar dat was niet wat we zochten. Op eigen houtje verder gezocht, echter niets als lof over onze makelaar Pavlina van eureality die alls uit de kast haalde om maar iets te kunnen bekijken.Eindelijk in het geboorte dorp van mijn moeder een leuk huis gevonden en met de mensen om de tafel. Na een middag bomen zijn wij er bijna uit. Volgende dag nog een paar details en toen kwam de zeeper. Ineens nieuwe eisen en andere voorstellen voorlopig afgeknapt wachten we nu weer even op bericht uit Tsjechie. Dezelfde dag ontmoeten wij een oude klasgenoot van mijn moeder 85 jaar waar we spontaan op de koffie werden gevraagd, koffie met prut onderin echt Tsjechisch. Daarna kwamen wij de burgermeester tegen die ons herkende van een vorig bezoek en vroeg ons gastvrij ook op de koffie. Kortom de Tsjechesche mensen zijn vriendelijk behulpzaam en gastvrij, echter zaken doen is moeizaam. Maar we zijn de moed niet verloren en gaan gewoon door tot we een huisje naar ons zin hebben gevonden. Als alles lukt gaan we in augustus weer op pad.
smiley20.gif

emmy en peter
 
hallo ik wil je niet ontmoedigen maar mogen mensen van buiten tsjechie de eerste 5 jaar nog wel een huis kopen in tsjechie ik dacht dat dat naar 1mei verandert was of heb ik het mis?
yeah.gif
 
Hallo Hans Peter,
Leuk verhaal om te volgen hoe jullie het huizen kijken ervaren, wij hebben ook een huis gekocht via eureality. Wij zijn nu aan het verbouwen en gaan van de winter open, want wij gaan een pension beginnen in het reuzengebergte. Heb ook heel veel gezien hier in Tsjechie toen we op zoek waren en hebben ons droomhuis gevonden, ik wens jullie heel veel sukses en hou ons allen op de hoogte.
Groetjes Albert
 
was er inderdaad geen verplichting om een SRO op te richten samen met een Tsjech alvorens je een huis kan kopen (kwestie van de voornamelijk duitse opkopers tegen te houden)
 
davy schreef:
hallo ik wil je niet ontmoedigen maar mogen mensen van buiten tsjechie de eerste 5 jaar nog wel een huis kopen in tsjechie ik dacht dat dat naar 1mei verandert was of heb ik het mis?
yeah.gif
Ik heb inderdaad ook iets dergelijks gelezen. De precieze details weet ik niet meer (zal binnenkort eens even op zoek gaan), maar er zijn i.i.g. bepaalde maatregelen genomen om te voorkomen dat buitenlanders allerlei onroerend goed kopen om mee te speculeren.
 
hallo, even een reactie op het kopen van huizen.
Basisregel is dat er geen huis gekocht mag worden door privé-personen. Uitzonderingen laat maar even voor wat ze zijn. Met behulp van het starten van een economische activiteit kun je alsnog aan een huis kopen. De eenvoudigste wijze is dan: het oprichten van een Tsjechische BV.

De kunst is bij zo'n huizenjacht van te voren zoveel mogelijk huizen in een regio geselecteerd te hebben. Van de foto ziet een huis er meestal toch net even anders uit dan in realiteit. En wat zakendoen betreft Hans Peter: als er nog geen contract is, is een toenemende mate van belanstelling een uitnodiging tot creatief prijverhogen. Wees dan zelf ook creatief.. Succes met zoeken, het kan de moeite waard zijn; wij wonen & werken reeds sinds jaren met heel veel plezier in ons droomhuis in Tsjechië!
 
Hallo Alberto
Leuk wij hebben jou al een hele tijd gevolgd op het forum ,het leuke is dat we jou droomhuis nog zijn gaan bekijken .
Het ziet er inderdaad heel prachig uit ook weten wij n.a.l. hoe het er uit zag voor de verbouwing .
Wij hebben nog gekeken of je al open was maar helaas anders hadden we even wat bij je gedronken .
Maar misschien van de winter wij gaan in ieder geval in september en van de winter ook weer op pad eens moet het toch lukken .
Als jij nog tips voor ons hebt die zien we graag tegemoet .
Groeten Peter en Emmy
 
Estrabella schreef:
De eenvoudigste wijze is dan: het oprichten van een Tsjechische BV.
Heet in het Tsjechisch S.R.O.
Bedenk wel, dat het Kc 20.000 kost en enkele maanden duurt voordat de BV is opgericht. Verder heb je een “jednatel” (zaakvoerder) nodig, die het e.e.a. ter plaatse moet regelen.
 
Vašek schreef:
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Estrabella</font><hr />

De eenvoudigste wijze is dan: het oprichten van een Tsjechische BV.
Bedenk wel, dat het Kc 20.000 kost.

[/ QUOTE ]

De BV kost geen 20.000 czk, maar diegene die het werk doet, dus ja dit is de eenvoudigste manier. Voor de rest heb je natuurlijk gelijk Vašek. En dan is er nog wel meer te noemen ook... Maar de topic was "huizenjacht". Als we geen huis kunnen vinden hebben we ook niets aan een BV, toch..? En degene die reeds een huis hebben, kunen bevestigen dat ook de verplichting van de BV hen niet heeft tegengehouden. Alhoewel daar de nodige anekdotes wel over zullen zijn..
 
Hallo Davy,

Je kunt nog steeds een huis kopen alleen je moet een z.g. sro oprichten en een jednatel erbij nemen dus het is allemaal goed te doen en wij zijn dan ook lekker aan het zoeken.
groetjes peter
 
Hallo Estrabella.

bedankt voor je reactie wij zijn inmiddels tot de conclusie geomen dat je inderdaad niet te enthousiast moet zijn want dan word de preis rap opgedreven. Maar we gaan gewoon lekker verder en hebben inmiddels een hoop geleerd

groetjes Peter
 
Bovenaan