Vakantie Brezova

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

..... hoe krijg ik al die leestekens boven de letters op mijn NL'se toetsenbord voor elkaar?
Als je het Tsjechische toetsenbord downloadt en installeert, zal het goed moeten komen.
Ga naar:
1- Configuratiescherm
2- Land en taal
3- Toetsenborden en talen
4- Toetsenborden wijzigen
Zoek het Tsjechisch op en klik op "toevoegen"

Alles opslaan.
Rechtsonder op je werkbalk staat de taal van het toetsenbord.
als je Shift / Alt indrukt, verandert de toetsenbordtaal.
Dan wordt het een kwestie van uitzoeken hoe je alle tekens etc krijgt.

Succes
 

Pelhřimov

Donateur
Let goed op welk lettertype je wilt gebruiken, want sommige fotoboeken kunnen namelijk niet omgaan met de Tsjechische leestekens in bepaalde lettertypes. Het beste kan je eerst een probeertekst maken met alle speciale lettertekens en kijken of deze niet veranderen in je boek, voordat je aan je boek begint. Verder kan je gewoon tekstjes maken in Word en dan deze tekst knippen of kopiëren naar je fotoalbum.

upload_2016-9-9_11-47-0.png

Er zijn ook sneltoetsen voor Tsjechische letters met leestekens die je in Word kunt gebruiken:

upload_2016-9-9_9-53-24.png

Heel veel plezier met het maken van je fotoboek.
Jeanne
 
Laatst bewerkt:
wederom zegt me dat jullie daar al eens geweest zijn? mooi daar? volgens Google wel! Ik ben heel benieuwd naar het Tsjechisch Zwitserland! Hrensko is ook aan te rijden. daar wilde we deze zomer al heen maar is niet heel gelukt. En veel wandelen.... dus wie mooie kindvriendelijke maar wel uitdagende en mooie wandelingen weet... graag!
 

Pelhřimov

Donateur
Deze wandelingen hebben we afgelopen jaren gedaan vanuit het pension van onze vrienden in Chribska

* wandeling naar de Pravcicka brána (zie dag 13)
* wandeling van Mezni Louka langs het water naar Hrensko en varen door de 2 klammen
* wandeling naar Šaunštejn naar de Malá Pravčická Brána
* wandeling door het Pavlina Udoli
* wandeling naar de Kuhstall en Kleinsteinhohle (zie dag 12 - deze liggen net over de grens in Duitsland)
* de Bastei (ook net over de grens)

(in deze topic, in deel 3, 4 en 10, worden ook enkele van mijn wandelingen besproken)
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Ik ben heel benieuwd naar het Tsjechisch Zwitserland!

In de 2e week van mei 2017 verblijven wij in Mikulasovice, vlakbij Horni Poustevna. Voor ons staat op het programma een dag Dresden en de vesting Koenigstein. In 2013 bezochten wij de Bastei per boot vanuit Hrensko naar Koenigstein. en in 2010 de Edmundskloof in Hrensko, die wij herhaalden in 2012. Heel leuk ook voor kinderen zijn natuurlijk de boottochtjes, zowel in Hrensko als die naar Koenigstein. Je kunt ook per trein naar Koenigstein met een overstap in Bad Schandau, of uiteraard per auto. De wandelingen van Pelhrimov zijn van harte aan te bevelen.
 
dankjulliewel! daar ga ik heel wat aan hebben! de Pravkicka Brána staat uiteraard op onze lijst en de Edmundsklamm zag ik al mooie beelden van....

Prachtige foto's Pelhrimov.. even snel gekeken. maar die verslagen heb ik 's avonds pas tijd voor... heerlijk om te lezen en te bekijken!!

bedankt allebei!
 
Laatst bewerkt:
wederom zegt me dat jullie daar al eens geweest zijn? mooi daar? volgens Google wel! Ik ben heel benieuwd naar het Tsjechisch Zwitserland! Hrensko is ook aan te rijden. daar wilde we deze zomer al heen maar is niet heel gelukt. En veel wandelen.... dus wie mooie kindvriendelijke maar wel uitdagende en mooie wandelingen weet... graag!

Elisemier,

Dit is het derde jaar dat wij hier naar toe gaan, het is er prachtig.

Omgeving is heel mooi en bijvoorbeeld de Bastei brucke is ook een aanrader.
Ook is het kort bij de Tsjechische grens dus we kunnen zo oversteken.
Hiervoor zijn wij 4 jaar achter elkaar naar Tsjechie geweest.
 
Bovenaan