Vakantie Brezova

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
@mazackova ik had toch al dat merkur museum en een boerderij doorgegeven. ;)
Met kleine kinderen wil je niet langer dan een 1/2 uur in de auto zitten om ergens heen te gaan, dus kan je beter zoeken binnen 30 km afstand van je verblijfsplaats. Zo is de dierentuin Dvůr Králové heel mooi, maar het is wel 1,2 uur rijden.
 
Vanmorgen hebben we eens lekker uitgeslapen, na al dat wandelen hadden we dat wel verdiend! Daarna heerlijk in de zon ontbeten, wat een prachtig weertje! We horen uit NL temperaturen van 35 graden en zijn blij dat het er hier 'maar' zo'n 25 zijn!
Tegen het middageten rijd ik met de meiden naar Broumov voor wat boodschappen en mijn man gaat met de jongens en de hond van de buren een stuk wandelen. Bij de Lidl zijn ze ook aan vakantie toe denk ik....
Na de middag vertrekken we naar Farma Wenet (www.wenet.cz). Bedankt voor de tip Kuurgast! Voor een prikje kun je je daar een hele tijd vermaken met dieren kijken (van poezen, geiten, ezels, kippen tot kamelen, alpaca's, lama's, stekelvarken, kangoeroe's etc... ) en lekker spelen in de twee kleine speeltuintjes. Zelf heb ik me vermaakt met het fotograferen van de dieren, de mooie bloemen en onze kids, en ook vooral door heerlijk in het gras te liggen in de zon en gewoon helemaal niks te moeten. De hokken van de dieren zijn netjes verzorgd en prachtig in elkaar gezet. De tuin er rond heen is prachtig aangelegd en overal staan bloeiende bloemen! Het prachtige huis van deze farm bestaat uit een woongedeelte en een stuk appartementen voor verhuur. Achterin de tuin heb je een mooi uitzicht naar Broumov en overal waar je kijkt zijn in de verte die mooie wazige blauwe bergen zichtbaar!
Rond etenstijd rijden we weer richting Brezova waar we een vuurtje stoken en daar worstjes boven braden. Wat een pech dat we de marshmellows vergeten zijn mee te nemen vanuit NL, want hier kan ik ze nergens vinden.... Na het eten wordt er nog voorgelezen bij het vuur en dan is het baddertijd... ze zijn zwart van het spelen.. :) Zoals elke avond horen we geen kik meer uit die kinderkamers... stiekem heerlijk ;) zodat wij met een bakkie koffie weer aanschuiven bij het opgeporde kampvuur. De hemel is strakblauw en veranderd continue van tint... knetteren van het vuur, de blaffende honden, krekels die sjirpen, vleermuizen die rondvliegen... wow vakantie!

Morgen richting de Poolse grens. We willen daar gaan wandelen op een hoog punt en de middag volmaken aan een Pools recreatiemeer... water zal morgenmiddag best aanlokkelijk zijn met deze temperaturen!

P1150700.JPG P1150721.JPG P1150750.JPG P1150843.JPG P1150857.JPG P1150902.JPG
 

kuurgast

Donateur
Je kan langs de Metuje wandelen to camping of bij Peklo.
Er zijn in de omgeving heel veel pramen/bron of studánka/welput zoals bv richting Polen czecot.cz.
Je ziet ze ook op mapy als icoontjes van waterschotel en de waterdruppels op tourmapy.cz.

Verder een Minizoo bij tuincentrum van Police nad Metují.
Koupaliště/zwembad AQA Land in Meziměstí en zwembad in Teplice nad Metují.

Enkele evenementen in de omgeving met wat googel vertaling:
25.8 - 26.8 Zámecký jarmark van Domov Dolní zámek in Teplice nad Metují.
Op beide dagen zal zijn op de tribunes te zien en te handgemaakte producten uit keramiek en natuurlijke materialen, mooie sieraden en diverse decoratieve objecten te kopen. Kom en geniet van de kermis vriendelijke sfeer op het platteland in de buurt van de historische gebouwen van het Lower Castle.

27 augustus 2016 Křinické dožínky = oogst festival.in Křinice bij Broumov.
Program
13:30 Dožínkový průvod = oogst parade
14:00 Dožínkový program = oogst programma
17:00 fotbalová utkání
19:00 Dožínková zábava v KD
 
Laatst bewerkt:
Je kan langs de Metuje wandelen to camping of bij Peklo.
Er zijn in de omgeving heel veel pramen/bron of studánka/welput zoals bv richting Polen czecot.cz.
Je ziet ze ook op mapy als icoontjes van waterschotel en de waterdruppels op tourmapy.cz.

Verder een Minizoo bij tuincentrum van Police nad Metují.
Koupaliště/zwembad AQA Land in Meziměstí en zwembad in Teplice nad Metují.

Enkele evenementen in de omgeving met wat googel vertaling:
25.8 - 26.8 Zámecký jarmark van Domov Dolní zámek in Teplice nad Metují.
Op beide dagen zal zijn op de tribunes te zien en te handgemaakte producten uit keramiek en natuurlijke materialen, mooie sieraden en diverse decoratieve objecten te kopen. Kom en geniet van de kermis vriendelijke sfeer op het platteland in de buurt van de historische gebouwen van het Lower Castle.

27 augustus 2016 Křinické dožínky = oogst festival.in Křinice bij Broumov.
Program
13:30 Dožínkový průvod = oogst parade
14:00 Dožínkový program = oogst programma
17:00 fotbalová utkání
19:00 Dožínková zábava v KD

dankjewel!!
 
Alweer een dag voorbij! Wat gaat de tijd snel hier in Tsjechië :p terwijl je soms bij jezelf denkt: heeft de tijd hier stilgestaan ofzo? ... als je sommige huizen, auto's, mensen ziet.... die verschillen blijven heel apart! Het ene huis is prachtig, netjes onderhouden en geschilderd, het huis ernaast is tranentrekkend... maar het geeft ook wel weer een soort van charme...

Vanmorgen zijn wij in de auto gestapt en de tomtom opdracht gegeven ons naar Radkow in Polen te loodsen. We wilden naar de hoogste berg daar in de buurt, 919 meter, met de naam Szczeliniec Wielkie. We reden eerst door redelijk bekende dorpjes inmiddels. Na een tijdje werd het wat onbekender en na nog een tijdje gaf de tomtom aan dat we een weg in moesten die volgens het bordje doodloopt... wat nu? Voorzichtig doorgereden. Het asfalt gaf al tekenen van goed gebruik aan, maar even later hield het asfalt op en werd het grint, ofwel kuilen met nog wat grint.... We wilden juist maar omkeren omdat we dachten dat Tom in de war was, toen er met volle vaart een Tsjechische Audi uit het bos kwam rijden, die heel galant een noodstop voor ons maakte toen wij met de kaart naar hem zwaaiden. Ja ja we waren toch echt helemaal op de goede weg! Doorrijden en links aanhouden... Voorzichtig, om onze banden te sparen, reden we verder. Na zo'n 3 minuten gaan we toch nog eens op de kaart kijken of het echt wel kan kloppen, maar op datzelfde moment komt dezelfde Audi met volle vaart langs en uit het raampje komt een hand die wenkt: doorrijden!! :D De weg werd even later iets beter, en toegegeven: ik had het voor geen goud willen missen, want wow, wat prachtig was het daar onderweg! We kropen de berg op en hadden een prachtig uitzicht, een watervalletje langs de weg, haarspeldbochten enzo meer!

We gingen eerst nog wat Pools geld pinnen omdat we gelezen hadden dat je voor het parkeren en bovenop de berg wat geld moest betalen. Uiteindelijk had de parkingdame liever Tjechse kronen omdat ze niet kon wisselen, en bij de wc evenzo... die Poolse Zloty's hadden dus niet gehoeven. Maar het plein in Radkow waar we wat geld uit de muur haalden was wel erg mooi! Niet getreurd dus. De overige Poolse en Tsjechische centen kunnen we inleveren bij de huiseigenaar. Toen de auto geparkeerd was en alles nog even geplast had gingen we de berg op. Het is daar erg toeristisch en daar hou ik niet zo van. Gelukkig was het niet heel druk onderweg. Het ging echt steil de berg op met allemaal trapjes. het uitzicht boven was echt prachtig! (sorry volgens mij staat er in elk dagverslag nogal vaak prachtig, maar het is gewoon erg mooi hier ;) ) Na een tijdje van het uitzicht te hebben genoten, zijn we naar beneden gelopen langs een andere route. Een stukje geel en een stuk blauw. Er was het eerste stuk geen pad maar het was gewoon naar beneden klauteren over rotsen en boomwortels! heerlijk! Na een tijdje kwam er nog een recht stuk pad en waren we binnen het uur weer bij onze auto. Terug naar Radkow gereden, daar is nl een zwemmeer. Dat was voor de kids erg leuk en lekker verfrissend. Nu zijn wij Noordzee en Oosterscheldewater gewend dus we vonden het water nogal vies... de entourage rond het meer was dan wel weer erg mooi! We besloten om daar te gaan eten in een eettent daar: Pod Kotwica. We bestelden een simpele friet en broodje hamburger. Het smaakte prima maar het was jammer dat we er een half uur op moesten wachten terwijl het niet eens heel druk was...
TomTom bedacht voor de terugweg een andere route, dat vond ik niet heel erg gezien ik moest rijden... die halve liters smaken hier zo lekker zegt mijn manlief... :D ! De zon was aan het ondergaan en dat gaf weer mooie uitzichten! prachtig, wat een land!

Morgen gaan we rustig aan doen en zwemmen in Mezimesti. Hoewel ik ook nog wel wil kijken bij dat oogstfestival wat Kuurgast tipte!

Ik vind het trouwens geweldig, al die tips! superfijn!

P1150909.JPG P1150928.JPG P1150929.JPG P1150930.JPG P1150952.JPG P1150979.JPG P1150984.JPG P1150990.JPG P1150991.JPG P1160001.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nu kan ik mij herinneren dat er ooit een paar jaartjes geleden iemand die daar bij Broumov ook een vakantiehus in de aanbieding heeft "Juliana-tochten"georganisiert heeft. Dat zijn uitstapjes of wandeltochten geweest naar het vakantiehuis waar Emma met de noch kleine Juliana voor de 2.wereloorlog verbeven zijn...
 
Even een wat korte versie... de tijd vliegt hier en het weekend hebben we geen spectaculaire dingen gedaan.

Zaterdag zijn we naar Mezimesti naar het zwembad geweest. Het was er erg druk, we moesten onze auto aan de andere kant van het spoor zetten. Gelukkig hadden we hem aan de kant van het station in de berm gezet en niet op de stoep zoals een hele rij andere auto's, want daar zat bij allemaal een bon onder de ruitenwissers toe we terugkwamen.. Het zwembad was leuk maar vrij klein. De kids vonden het natuurlijk wel geweldig, want het was warm en het water lekker koud. Er is een bad waar je baantjes kan zwemmen. Daarnaast een diep bad met 2 glijbanen en dan is er nog een kinderbadje wat bestaat uit 2 verschillende waterhoogtes, maar verbonden door een soort van glijbaan.

Zondag zijn we thuis geweest en hebben we ons vermaakt in de grote tuin met zwembad/trampoline ed...

Vandaag zijn we weer naar Polen gereden naar het Ksiaz Castle http://www.ksiaz.walbrzych.pl/en/. We wilden eerst naar het concentratiekamp Gross Rosen, maar dat bleek verder weg dan we dachten. Daarom voor het Kasteel gekozen. Een goede keuze voor dit jaar. De beelden die we in het kasteel van Gross Rosen zagen waren vrij heftig voor onze kids. Dus dat stellen we uit tot later...
Het kasteel is prachtig! Vanaf de parking loop je eerst naar een uitzichtspunt waarop je het kasteel mooi kan zien liggen. Vandaar naar het kasteel. Als je van antiek houdt moet je hier echt eens geweest zijn!! Prachtige kamers, veel antieke voorwerpen, ook veel te koop! Er was een tentoonstelling van de kostuums die in de film zijn gebruikt die is opgenomen in Ksiaz Castle (als ik de info goed begrepen heb). Er waren 3 kostuums die de kinderen mochten passen, dat was erg leuk. inclusief zwaard en groot zwaar geweer :)! hilarisch was het wel met die veel te grote kleren.
Via het kasteel kun je ook de tuin bekijken, mooi aangelegd, jammer dat alle fonteinen uit waren. Na de tuinen zijn we naar de officiële stallen gegaan. Zoveel tijd en werk er in het kasteel gestopt is, zo weinig in de stallen. Dat viel erg op en was dan ook wel jammer. Bij het Kasteel en de Stallen hoort ook het Palmhouse. Dat is zo'n 3 km verderop. Als je erg van Palmbomen en Kaktussen houdt is het misschien erg leuk. Wij hadden het zo bekeken en ook hiervoor geldt wel een beetje dat de bomen best mooi waren, maar de aankleding minder.
Al met al een leuke dag. O ja, doe wel goede schoenen aan want in en rond het kasteel loop je echt heel veel!

Toen op zoek naar een restaurant... schijnbaar zijn er veel dicht op maandag...?! We hebben er 3 gehad en bij de 4e stonden we eindelijk niet voor een gesloten deur.. ;) We kwamen terecht bij: http://www.restaurant-gritz.cz/ in Broumov. Allereerst een dikke pluim!! Veel en heerlijk eten, nette en snelle bediening, kaart in het Duits en Tsjechisch, en spotgoedkoop voor de porties die je krijgt!

Met dikke buiken reden we terug naar Brezova waar we met een tevreden gevoel heerlijk op de bank zaten uit te rusten van alweer een mooie dag!

Morgen op naar Dvur Kralove nad Labem! The Zoo! ook al is het wat verder weg, we willen de dierentuin toch niet missen!

P1160169.JPG P1160197.JPG P1160295.JPG P1160327.JPG P1160333.JPG P1160354.JPG P1160362.JPG P1160379.JPG P1160394.JPG P1160401.JPG
 
We kwamen terecht bij: http://www.restaurant-gritz.cz/ in Broumov. Allereerst een dikke pluim!! Veel en heerlijk eten, nette en snelle bediening, kaart in het Duits en Tsjechisch, en spotgoedkoop voor de porties die je krijgt!

Wij hebben daar vorig jaar ook een goede ervaring opgedaan en zijn er dit jaar weer speciaal naar toe gereden en opnieuw heerlijk gegeten!
 
Bovenaan