Vakantie 2022 omgeving Tyn nad Vltavou

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tja, wie had dat kunnen denken. Toch weer de vakantie in het mooie Tsjechië geboekt. Moet zeggen, het had niet veel gescheeld of het was Schotland geworden. Wellicht volgend jaar met ons 2. Overigens zal het dit jaar niet de "gewone" vakantie worden, met ons 4 bedoel ik dan. Nee, dochterlief haakt af. Die gaat zelf met vriendinnen, na haar examens, Praag onveilig maken. Tsjonge, wat worden ze toch snel groot die kids :denk:. Dus de komende tijd ga ik me maar eens verdiepen wat er zoal te doen is in het zuiden van Tsjechië. Waar wij overigens in 2015 nog zijn geweest. Dit keer wel weer een huis met een echt zwembad. Dat kikkerbad van vorig jaar viel wel erg tegen.
 

kuurgast

Donateur
Franky da's een mooi bericht :toppie: en je kan alvast zien wat het weer daar doet via de webcams tnv.cz/webkamery.
Het Natuurhistorisch museum Semenec heeft informatieve website.
Vltavotýnský pivovar=brouwerij van Týn nad Vltavou, 5 jaar geleden weer in ere hersteld.
Het bier van de pivovar is op de tap van Restaurace Plzeňka, kan je alvast het menu gaan vertalen.
Zámecká Restaurace lijkt me ouderwets goed Tsjechisch eten.
Lê's Restaurant schijnt een goede Vietnamees te zijn, ook voor afhaal.
Natuurlijk zijn er pizeria's en een kebab zaakje.
In Týn nad Vltavou zijn alle supermarkten terno.cz + lidl.cz + penny.cz zijn dichtbij elkaar.
Er is daar ook een slager voor BBQvlees.
Iets verder is lekkers met aardbeien Bavorovské jahody.
Als je van vis houdt rij dan naar Třeboň en stop bij Bistro U Kapra. Daar hebben ze verse Kapří hranolky=visfriet van karper, lekker met tatarská-omáčka.
Třeboň is beroemd om zijn visvijvers en heb daar ruim 20 jaar geleden bij die bistro mijn eerste kapří hranolky gegeten.

Bij het toeristeninformatiecentrum Týn nad Vltavou zijn e-bike's te huur voor 300 Kč per dag, en voor 55+ en gehandicapten 200 Kč per dag. Wel een contante borg van 1000 Kč. Ze hebben ook verhuur elektrokoloběžky=e-scooters, lijkt op een e-step met zadel, 190 Kč per uur. De gewone step is 100 Kč per uur.
Týn nad Vltavou wordt doorgesneden door de rivier Vltava ook wel Moldau genoemd.
Daardoor veel watersport met moterbootverhuur tot Paddleboard verhuur.
Dračí lodě Týn nad Vlt. =drakenboten en drakenbootraces.

In de omgeving zijn veel historische bezienswaardigheden en steden zoals Bechyně, České Budějovice, Týn nad Vltavou, Písek, Jindřichův Hradec,Tábor en Hluboká nad Vltavou.
Het klinkt voor ons vreemd maar in Tsjechië is een excursie naar Kerncentrale Temelín heel normaal.
 
Reisverslag Tsjechië 2022

Vertrek (14 augustus 2022)


En toen was het eindelijk weer zover. Toch weer een Tsjechië vakantie, terwijl lange tijd de ogen gericht waren op een vakantie naar Schotland. Maar vooral het gunstige weer van Tsjechië, in tegenstelling tot het doorgaans gure van Schotland, hebben de doorslag gegeven. En aangezien wij al sinds 2015 niet meer in Zuid-Bohemen waren was de keuze gauw gemaakt.

En zo lieten wij weer een nachtelijk Anna Paulowna achter ons, maar dit keer wel op zondag. En dat was te merken. Het eerste uur kwam ons een enkele tegenligger tegemoet en sowieso verliep de hele reis uiterst geriefelijk. Nauwelijks vrachtverkeer, geen gedoe meer het bemachtigen van een vignet en verder ook in Duitsland nauwelijks vertraging vanwege wegwerkzaamheden. Waarbij de snelheid zonder dakkoffer rustig naar de 160 en meer kon gaan. Tja, nu dochterlief niet mee gaat past alles gewoon in de auto.

Onderweg.jpg

En doordat wij Tsjechië zonder noemenswaardige vertraging binnenrijden kan ons plan om het middageten in Melnik te gebruiken dan ook gewoon doorgang vinden.

Eten Melnik 1.jpg
Eten Melnik 2.jpg

Na het verorberen van de Pfeffer steak e.d. vingen wij het laatste stukje naar Neznasov aan. En ook dat ging wonderwel.

Bij het huis aangekomen het gebruikelijke ritueel. Uitleg van en rondgang door het huis in voornamelijk Tsjechisch door een bevallige beheerster. En ook de cadeautjes uit Holland ontbraken natuurlijk niet.

Na enigszins te zijn bijgekomen togen wij 2 naar de Lidl in Tyn nad Vltavou en daar weer zoals altijd een feest van herkenning. Grappig was wel dat ik nog dacht de enige Nederlander te zijn en wat ik hoor en zie ik? Een aantal Nederlandse gezinnen met hossende kinderen door de Lidl. Eenmaal thuis kijken wij nog wat tv en netflixen wij nog wat tot in ieder geval mijn ogen niet langer open blijven staan. Einde van een eerste geweldige dag in Neznasov.
 
Maandag 15 augustus 2022

Ondanks de vermoeiende dag van gisteren ben ik toch al om 7.00 u wakker. Maar ik besluit er niet aan toe te geven en draai mij nog een paar keer om. En zo staan wij gezamenlijk rond een uurtje of 9 op en maken wij weer een kostelijk ontbijt met het lekkere brood van hier.

Om vervolgens hierna een plons te maken in het geweldige zwembad. Wel nog wat koud, vooral voor mij, maar ik weer mij kranig. Een poosje. Tegen begin van de middag besluiten wij voor vandaag het nog rustig aan te doen en gaan wij naar Tyn nad Vltavou.
Het centrum oogt bekend met tal van kinderhoofdjes en dankzij de IP kaart is een parkeerplaats gauw gevonden. Met weinig kleingeld lukt het mij net om de auto voor 30 minuten te parkeren en dus togen wij naar een winkel voor het bemachtigen van kleingeld. Maar dan gooit het Tsjechische weer roet in het eten en zien wij ons zomaar genoodzaakt een uur in de plaatselijke drogist te schuilen. Gelukkig doet het personeel daar helemaal niet moeilijk over, maar ik maak mij wel een beetje zorgen over het inmiddels illegaal geparkeerd staan van onze auto.
Maar ook dat is weer goed afgelopen, kennelijk hebben ook de parkeerwachten geschuild voor het enorme pak regen. Ik zag dan ook pas vanmorgen op dit forum de vooraankondiging van het noodweer. Nou, dat hebben wij dan ook gemerkt. En zo ook de drogist waar wij gisteren mochten schuilen. Keer op keer moesten zij de ingang watervrij maken.
Enfin, gewapend met bij de drogist aangeschafte paraplu’s gingen wij richting de auto en hierna naar de Lidl. Het plan om te ’s avonds te gaan bbq’en lieten wij maar varen en in plaats daarvan werden het broodjes voor ons en kant en klare spaghetti voor Jelle. Hierna verliep de avond volgens inmiddels vakantieritueel. Leuk filmpje en hierna kooien.
 
Dinsdag 16 augustus 2022

Inmiddels worden wij beiden wat later wakker en maak ik mijn verslagje van gisteren af. Om vervolgens hierna het programma voor de komende dagen wat uit te breiden. Immers morgen is al bekend, maar dat verklap ik nog even niet. Ik vind op het forum een handige site met allerlei activiteiten over heel Tsjechië, maar verklein de zoekfunctie naar max. 60 minuten reistijd en kom aldus allerlei heel aardige activiteiten tegen. Aldus boek ik, rekening houdend met het ietwat mindere weer, een excursie voor de donderdag. Maar ook daarover meer.

Maar vandaag gaat het weer naar de Stezka van Lipno. Ook daar waren wij voor het laatst in 2015 nadat wij het bomenpad ook al vlak na de opening 2012 bezochten. De rit erheen voert ons afwisselend over snel- en autowegen alsook liefelijke wegen door dorpjes. Daarbij steeds letten op de snelheid, zoals in dorpjes aangegeven. Op een gegeven moment komen wij op een weg naar boven enkel wandelaars en geen auto’s tegen en dat voelt niet goed. Toen maar omgekeerd en nog eens goed het adres erbij gepakt en na nog wat zoeken naar de juiste parkeerplaats geraakt. Hierna vinden wij al snel de toegang waar de kaartjes, inmiddels ook online, kunnen worden besteld. Hierna gaat het met de kabelbaan omhoog naar de Stezka, altijd weer een geweldige ervaring.

Liftje naar de Stezka.jpg

rolstoel in liftje.jpg
Zoals gebruikelijk gaat Jelle's rolstoel ons vooruit

Zoals gezegd bestaat de Stezka inmiddels 10 jaar en is er de afgelopen jaar een etage bij gemaakt. Deze is enkel per trap bereikbaar, maar het zouden de Tsjechen niet zijn als zij de toegankelijkheid toch niet hadden geoptimaliseerd.

Traplift Jelle.jpg

Eénmaal boven genieten wij van het uitzicht

Stezka 2.jpg

Uitzicht 1.jpg

Man van de lift.jpg
De geweldig aardige medewerker van de lift die gewoon rustig op ons bleef wachten tot wij klaar waren

en gaan wij hierna in alle rust naar beneden. Het plan om bij 1 van onze favorieten restaurants uit 2015 leidt schipbreuk aangezien deze pas weer op donderdag open is. Ook een gevolg van Corona? En als het vervolgens niet lukt om een alternatief restaurant te vinden nemen wij uit nood onze toevlucht tot 1 van de vestigingen van M. Ach, het moest er een keer van komen en al met al was het best te doen. Evengoed onze eerste dag met een gouden randje.
 
Woensdag 17 augustus 2022

Na flink te hebben uitgeslapen nemen wij allen na het ontbijt een duik in ons geweldige zwembad. Daarna check ik nog één en ander voor ons uitje naar de Budvar brouwerij in Ceske Budejovice. Daarbij heb ik in Nederland nog verzocht om een privétour. Niets is vervelender voor Jelle als hij merkt dat hij een gezelschap op houdt en sowieso is een privé tour wel zo relaxed. En zo maken wij de korte rit naar Ceske Budejovice waarbij wij vlak langs de torens van de kerncentrale van Temelin rijden. Heel indrukwekkend moet ik zeggen.

Temelin.jpg

Wij zijn redelijk op tijd vertrokken en kunnen nog in alle rust LPG tanken. Daarna gaat het laatste stukje naar de brouwerij van Budvar. Eénmaal binnen betalen wij voor de tour en verwelkomt onze gids Jakob ons. Door zijn jeugdige enthousiasme wordt het voor ons een zeer aangename kennismaking met het hele proces rondom bier brouwen. Voor mij is het weliswaar niet de eerste keer na een eerdere tour in 2019 in de brouwerij van Pilsen. Maar ik moet zeggen Budvar heeft zich technisch een stuk verder ontwikkeld.

Omdat ik van te voren de beperking van Jelle heb gemeld lukt het Jelle om zeg maar 90% van de tour mee te maken. Na het begin vanaf de opslag buiten

Brouwerij buiten.jpg
leidt Jakob ons via de ketels

Ketels.jpg

naar de kelders (jassen hebben wij mee!)
kelders1.jpg

waar proeven van het bier uiteraard niet kan worden over geslagen.

proeven.jpg
Daarna gaat het naar de productie lijn.
Produktielijn inpakken.jpg

Produktielijn flesjes.jpg
Heel interessant maar ook confronterend om te zien hoe weinig mensen daar nog werken. Bijna alles is geautomatiseerd via robots. Maar dan komt aan de rondleiding van bijna anderhalf uur een einde en kopen wij nog wat souvenirs in de shop.

Voor het avondeten heeft Jakob ons een aan de brouwerij gelieerd restaurant in C.B. aanbevolen en vol verwachting schuiven wij daar dan ook aan.
Selfie eten CB.jpg

En het moet gezegd, we hebben best goed gegeten aldaar, maar of wij daar nog eens heen zullen gaan? Vooral de bediening heb ik qua vriendelijkheid wel beter meegemaakt. En dan wordt het weer tijd om huiswaarts te gaan. Weer een dag met een nog dikker gouden randje.
 
Donderdag 18 augustus 2022

Ook vandaag gaan wij weer voor een uitje. Maar voor wij gaan, nemen wij nog weer eerst even een duik in het zwembad. Daarna gaan wij richting Tyn nad Vltavou waar ik online een boottripje heb besteld. Daar worden wij opgewacht door een jongedame die aangeeft dat wij 10 minuten van te voren aanwezig moeten zijn

wachten op de boot.jpg

en iets na 13.00 u meert er een boot aan. Onze groep bestaat slechts uit 7 personen, waarvan 3 niet Tsjechen. Als de boot eenmaal op stoom” is, voert deze ons over een klein gedeelte van de mooie Moldau.

Boottripje 1.jpg

Boottripje 3.jpg
Inmiddels schijnt het zonnetje toch uitbundiger dan verwacht en ik ben dan ook blij met mijn Budvar pet.

Selfie boottripje.jpg
Het is weliswaar een kort maar wel aangenaam tripje. Vanaf de kant wordt regelmatig naar ons gezwaaid

Boottripje 2.jpg

Na een klein half uur keert de boot om en gaat het weer richting de aanmeer plek. Het is nog vroeg, maar nog steeds warm dus gaan wij nog even richting ons huis.

Pas later in de middag, bijna avond, gaan wij een restaurant in Tyn nad Vltavou proberen. Grappig genoeg blijkt deze vlak bij de plek van “ons” bootje te liggen. We schrikken wel even van de enorme trap naar het restaurant maar uiteindelijk is deze toch goed te doen voor Jelle. En kennelijk is het restaurant werkelijk zo goed als de recensies vermelden, want het is druk op het terras. Na enig gepuzzel met Google translate bestellen wij onder al enigszins dreigend weer ons eten.
Maar dan moeten wij toch echt naar binnen verkassen en krijgen wij ons eten binnen geserveerd. Ook niet verkeerd, want de binnenkant van het restaurant kent een heerlijk authentieke inrichting. Terwijl wij van ons eten genieten

Eten Tyn.jpg

besluiten wij dat dit restaurant ons Konske (zie voor uitleg en betekening verslag vakantie 2015} voor deze vakantie kan worden. Om de enorme trap dit keer te ontlopen zet ik de auto op een ander, dichterbij gelegen parkeerterrein neer. Weer een geweldige dag in Zuid Bohemen.
 
Vrijdag 19 augustus 2022

Vandaag gaan wij naar het mooie kasteel Hluboka. Daar waren wij eerder in 2012, toen pas onze 2e Tsjechië vakantie. En feitelijk ook DE vakantie waardoor wij zo verknocht zijn geraakt aan het mooie Tsjechië. En op zich best wel bijzonder door alles waar wij tegenaan liepen tijdens onze vakantie van 2011. Toen was het nog, Tsjechië, eens maar nooit meer.

De Engelse tour, waarvoor ik online kaarten heb besteld, is pas om 13.45 u, dus vandaag doen wij het rustig aan. Dus ’s morgens weer lekker zwemmen, wasje draaien en zo. En dan gaan wij en route richting Hluboka nad Vltavou. Het is maar een klein ritje, maar evengoed wil ik niet stressen en dus vertrekken wij op tijd. En weer gaat de tocht langs de enorme torens van Temelin.

Maar éénmaal in Hluboka aangekomen maak ik een inschattingsfout door niet op de plek van het “kasteeltreintje” naar boven te parkeren. Hierdoor moeten wij eerst omlaag lopen en kunnen wij pas het treintje van 14.00 u nemen waardoor wij toch nog onze geboekte tour missen. Balen, denk ik nog. Eénmaal bij het geweldige mooie slot aangekomen

Hluboka 1.jpg
bestel ik een volgende tour, welke dan wel in Tsjechisch is. Nou jammer dan, dan doen wij het wel met een Engelse of Duitse handout.

Hluboka 2.jpg
Hluboka 3.jpg
Hluboka 4.jpg

Maar dan stuit ik wel op iets heel vervelends. De geweldige traploper, waardoor Jelle in 2012 nog de hele tour kon meemaken, wordt niet meer ingezet. En zo kunnen wij enkel de helft van de tour meemaken. Heel jammer dit en ik ga hier zeker werk van maken. Vooral omdat Zuid-Bohemen het belang van “barrier free” zo enorm uitdraagt.

Enfin, behoorlijk teleurgesteld dalen wij af naar de auto. Gelukkig kan dit zonder gebruik te hoeven maken van het treintje. Nu wij toch redelijk in de buurt zijn, besluiten wij ons favoriete restaurant uit 2015 nog eens te proberen. En gelukkig blijkt daar alles nog wel het oude te zijn.

Konske 1.jpg

Het moet gezegd, de kaart is behoorlijk klein geworden, maar wat wij bestellen is nog steeds heerlijk. Al met al toch wel weer een geweldige dag.

Konske Jelle.jpg

Een soortgelijke foto van Jelle (uit 2015) hangt bij ons op de overloop. Zo grappig.
 

kuurgast

Donateur
traploper......ik ga hier zeker werk van maken. Vooral omdat Zuid-Bohemen het belang van “barrier free” zo enorm uitdraagt.
Zeker werk van maken. Het is een prachtig kasteel en iedereen moet de mogelijkheid hebben om dit mooie kasteel juist van binnen te bekijken.
Fijn om iedere dag jullie vakantie te volgen. Veel plezier verder........
 
Bovenaan