Vakantie 2020 (Vysochina en Noord-Moravië)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

:dank2:
Dikke dank!

Bijzonder stimulerend om verhalen te lezen van mensen die, juist nu, onder deze condities toch naar Tsjechie gaan.
Naar mijn mening: Géén betere plek.

Een verademing!

Fijn dat jullie er zijn, en er hopelijk nog even blijven, maar in ieder geval: geniet.
Zo te zien lukt dat best.
Nog heel veel plezier in dit mooie land.
Groet van een vaste bewoner!
Zapalky.
: Nooit te beroerd om wat te stoken.
 
Bijzonder stimulerend om verhalen te lezen van mensen die, juist nu, onder deze condities toch naar Tsjechie gaan.
Naar mijn mening: Géén betere plek.
Zo hebben wij Tsjechië anno 2020 ook inderdaad ervaren. Er zijn zelfs momenten geweest dat het woord Covid niet in ons opkwam. En afstand houden kwam enkel in de supermarkten aan de orde hebben wij gemerkt.

En al de anderen ook bedankt voor de leuke reacties, maar intussen volgt het verslag(je) van de vrijdag en zaterdag en zondag nog. Want, zoals gezegd, dit keer reizen wij op ons dooie akkertje richting Anna Paulowna
 
Vrijdag 7 augustus 2020

Eindelijk is het vandaag zo ver. Want het brood is op en gisteren niet langs een Lidl gereden. Ik bedoel met eindelijk het loopje naar de Coop op 15 minuten afstand. In werkelijkheid duurt de terugweg een stuk langer, want het gaat steil omhoog. Ongelooflijk dat ik dat in 2016 bijna dagelijks deed. Kortom, je wordt ouder papa :(

Het is dan vandaag weliswaar de laatste dag in onze villa, maar tegelijkertijd ook de warmste dag tot dusver. Wellicht eindelijk zwemmen vandaag?

Maar eerst gaat het na het ontbijt voor een laatste keer en route voor boodschapjes doen. En dit keer voor de verandering bij de Billa. Dus navigatie via de telefoon gevolgd, maar oh jee op de plek staat nu een carcas van wat ooit de Billa was :slik:.
Dan maar naar de Lidl en aldus daar ingeslagen voor de terugreis morgen. En uiteraard het nodige aan gedestileerd meegenomen. Hierna nog even langs de wasstraat en de auto even in een wasbox gezet. Voor een slordige 50 kronen scheen de auto hierna weer als nieuw.

Thuisgekomen heel voorzichtig het zwembad geprobeerd en deze was ondanks de tropische waarden nog best koud met 18 graden. Maar niet zeuren en toch samen met dochterlief nog eventjes gaan ballen. Tot mijn spieren echt te koud begonnen te worden. Voor het eten zakken wij voor nog 1 keer af naar Hotel restaurant Rajka.

Hotel Rajka.jpg

Om daar zoals gewoonlijk weer heerlijk te eten. In tegenstelling tot de eerste keer is het dan enorm druk, leek wel een bedrijfsfeestje aan de gang te zijn.

Eten Rajka vrijdag.jpg Eten Rajka vrijdag 2.jpg
 
Zaterdag 8 augustus 2020

En dan is het toch weer zover. Onze laatste dag in het nog steeds geweldige Tsjechië. En wie weet, misschien nu echt wel voor het laatst als gezin. Jelle is inmiddels 21 en steeds mobieler met zijn eigen auto

Auto Jelle.jpg

en Tamar gaat richting de 16 en heeft het steeds vaker over een vakantie met haar vriendinnen. Waarschijnlijk eerst nog in Nederland, maar ook tijdens deze vakantie beginnen wij al te merken dat zij haar eigen “space” nodig heeft. Eigenlijk niet anders dan thuis, dan zie je haar soms ook hele avonden niet. Maar dat weet je nooit met ons.

Gelet op het geplande vertrek zijn wij 2 vroeg op, ondanks dat de auto gisteren al voor een groot is ingepakt. Het is dan ook met name de dakkoffer die moet worden gevuld. Evengoed voel ik mij een beetje opgejaagd, want de tuin-klusjesman is er al vroeg. Terwijl hij bezig is met de schoonmaak van het zwembad ruim ik dan zo snel mogelijk de auto in. Eénmaal klaar volgt hierna dan het afscheid. In een paar woordjes Tsjechisch en met hulp van Google Translate delen wij nog een en ander. Zoals dat de inhoud van de koelkast voor hem is en wat de rekening van de elektra bedraagt. Maar kennelijk net als in 2016 is de huurprijs volledig inclusief en hoeven wij niets bij te betalen. Geweldig!

En dan is het echt gedaan met ons verblijf in Valmez, maar nog niet het einde van onze vakantie. Wij zullen dit keer namelijk Tsjechië op ons dooie akkertje verlaten. Dat betekent eerst richting Melnik om daar weer lekker te gaan lunchen bij Pizzerie Mex.

Door een navigatieblunder mijnerzijds komen wij daar weliswaar met een uur vertraging aan, maar evengoed smaakt het eten ons daar weer erg goed. En zoals altijd is de bediening alleraardigst met jonge, goed Engels sprekende Tsjechen.

Selfie Pizzerie Mex.jpg Eten Pizzerie Mex 1.jpg Eten Pizzerie Mex 2jpg.jpg Eten Pizzerie Mex 3jpg.jpg

Als het zo tegen vieren loopt, rekenen wij af voor het hervatten van de reis, het tweede gedeelte van vandaag zeg maar. Daarbij is het einddoel Maagdenburg in Duitsland. Afgelopen dinsdag heb ik daar online een tweetal hotelkamers geboekt. Heel benieuwd hoe dat uit zal pakken. Aangezien de reis maar kort is, net aan 4 uur, zijn stopjes enkel nodig voor tanken en plassen. Het zoeft dan ook lekker door over de Duitse Autobahn. Nauwelijks oponthoud in vergelijking met vorige jaren. Het lijkt er een beetje op alsof Duitsland het grootste gedeelte van het achterstallig wegenonderhoud achter de rug heeft. Alleen in Maagdenburg moeten wij even Google Maps inschakelen om bij het hotel te komen.

Tot onze verbazing blijkt het een zeer luxe hotel te zijn. Wij voelen ons dan ook een beetje sjofel in ons vakantieklofje.

Hotel Maritim.jpg

Na enige uitleg gaat het naar onze hotelkamers. Na enig opfrissen zitten wij nog even met ons 4 tjes bij elkaar en eten nog wat broodjes van de Lidl in Maagdenburg. Hierna is het echt bedtijd, want voor het ontbijt in dit hotel worden wij tussen 6.30 en 7.30 u verwacht.
 
En goed om te zien dat jullie ook qua eten niets tekort gekomen zijn! :D
Je zou inderdaad bijna denken dat wij niets anders gedaan hebben. Deels is dat ook zo, in die zin dat het restaurant bezoek een vast onderdeel van de dag was. Maar gelet op de TIA van mijn vrouw is deze vakantie iets rustiger geweest. Geen lange autoritten bijvoorbeeld en veel rust gepakt. Zeker de eerste week is dat goed gelukt.
 
Zondag 9 augustus 2020

Het ontbijt in een hotel blijft altijd nog iets heel bijzonders. Zoals gezegd vonden wij de begintijd van 7.30 nogal aan de vroege kant, maar kennelijk dachten de overige hotelgasten daar heel anders over. Zo stil als het in het hotel en op de gangen was, we dachten even 1 van de weinige gasten te zijn, zo druk is het aan het ontbijt. Moet ook wel stellen dat het ontbijt ook wel van de categorie zeer overdadig was.

Aangezien wij het met ontbijt ook tot thuis moeten doen nemen wij het er dan ook goed van. Hierna gaat het, nog steeds met mondkap gewapend, even richting de hotelkamer, waarna het kortstondige verblijf in dit riante hotel tot een einde komt. Daarna begint de laatste rit richting Nederland. Al met al een kleine 4 uur en met slechts enkele stopjes rijden wij rond 15.00 u onze straat binnen.
 
Epiloog

Inmiddels is het alweer woensdag en hebben wij inmiddels alle wasjes gedaan, de dakkoffer weer schoon opgeborgen en kijken wij terug op wellicht de vreemdste Tsjechië vakantie ooit. Vreemd vanwege de aanloop er naar toe, want tot voor 15 juni 2020 was het nog maar de vraag OF er een vakantie naar Tsjechië in zou zitten. En dan een week voor vertrek mijn echtgenote die met vliegende vaandels naar het ziekenhuis moest. En opnieuw die onzekerheid OF een Tsjechië vakantie er dit jaar wel in zou zitten.

En toen wij uiteindelijk op 25 juli daadwerkelijk in de auto zaten begon met name ik weer een beetje vertrouwen in het Tsjechië avontuur te krijgen.
Verder bleek achteraf bezien het boeken van 2 (heel verschillende!) huizen een gouden greep. Zo konden we de 1e week naar hartenlust zwemmen en genieten van enorm veel privacy in het huis met de enorme hoeve.

Huis Chysna 1.jpg Huis Chysna 2.jpg Huis Chysna 3.jpg

In week 2 was het weliswaar geen zwemweer, maar hadden wij de beschikking over een heerlijk warm huis qua inrichting. Verder ook nauwelijks reistijd naar winkels en restaurants zoals bij huis 1.

Huis Valmez 1.jpg Huis Valmez 2.jpg Huis Valmez 3.jpg Huis Valmez 4.jpg

En 2021? Wie zal het zeggen…Voor nu in ieder geval Ahoj:zwaai2:
 
Bedankt voor het reisverslag !
Zo te zien een hele fijne relaxte vakantie in Tsjechië.
Ook goed om te lezen dat jullie een fijne terugreis gehad hebben.

Na onze zomervakantie in Tsjechië vorig jaar wisten we eigenlijk al zeker dat we vaker in de zomer naar Tsjechië zullen gaan.
Het lezen van deze reisverslagen bevestigt dat alleen maar. :)
In het verleden ben ik één keer met mijn ouders in de zomer geweest en voor de rest elk jaar op wintersportvakantie.
 
Bovenaan