Vakantie 2020 (Vysochina en Noord-Moravië)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zaterdag 25 juli 2020

In het verleden begon ik dit verslag analoog aan vorige verslagen. Bijna alsof je een willekeurig boek van Appie Baantjer las. Maar dit jaar is er toch wel iets bijzonders aan de hand. Door de hele Covid19 ellende heeft ons mooie Tsjechië een tijd lang, zeker voor ons Nederlanders, op slot gezeten. En was het maar de vraag of ook de zomervakantie in Tsjechië kon doorgaan. Maar door een opheffing van de lockdown per 15 juni 2020 leek een Tsjechië vakantie weer tot de mogelijkheden te behoren. Op het laatst leken regionale oplevingen van het virus opnieuw roet in het eten te gooien.

Maar dan toch eindelijk het vertrek in de nacht van 24 op 25 juli 2020 en daarmee was de Tsjechië vakantie 2020 een feit. Net als vorige jaren reden wij tot 5.30 u door een relatief rustig Duitsland. En die rust zette zich ook tot in Tsjechië door. Vreemd voor ons was natuurlijk het telkens dragen van een mondkapje in Duitsland, maar het stelde op een vreemd soort manier ook wel gerust. Iets wat ik in Nederland al weer een tijdje heb gemist. Maar ook in Tsjechië lijkt Corona al weer verleden tijd te zijn. In meerdere berichten op dit forum las ik dat al, maar inmiddels heb ik dat lakse gedrag helaas met eigen ogen moeten aanschouwen.

Eenmaal de grens gepasseerd laten wij het plan in Melnik te gaan lunchen varen. Het is inmiddels te druk op de weg en de D1 is net als het Tsjechische weer behoorlijk onvoorspelbaar. Achteraf blijkt dit een wijs besluit te zijn en komen wij na even zoeken zonder stress op ons vakantie adres aan. De foto’s van de reisorganisatie hebben een goed beeld van onze accommodatie gegeven.

Huis 1.jpg

Werkelijke een plaatje ons huis en inderdaad een voormalige boerenhoeve met veel oppervlakte voor ons alleen.

Huis 2.jpg Huis 3.jpg

Veel tijd om ervan te genieten hebben wij alleen niet, want er moet nog gegeten worden. Dit besluiten wij in Pelhrimov te doen en het uitgekozen restaurant bezorgt ons een prima avondeten.

Selfie zaterdag.jpg Eten zaterdag 1.jpg Eten zaterdag 3.jpg

Of wij hier nog zullen terugkeren weten wij nog niet. Éenmaal thuis Netflixen wij nog heel kort en vallen daarna als een blok in slaap.
 
Zondag 26 juli 2020

Gisteren viel het ons al op dat de afstanden naar de Lidl of anderszins hier behoorlijk zijn. Dit ligt met name aan de toch wel intensieve wegen, beetje te vergelijken met die van het Reuzengebergte. Voor boodschappen besluiten wij naar de Lidl van Humpolec te gaan, wat oorspronkelijk een gouden greep lijkt te zijn. Niettemin zijn wij toch een slordige 2,5 uur onderweg met de rit naar de Lidl en het vinden van een tankstation voor benzine en lpg. Vanwege de afstanden besluiten wij zeer uitgebreid boodschappen te doen. Thuisgekomen genieten wij van onder andere het lekkere brood en beleg en met de buikjes vol nemen wij allen een duik in het verwarmde zwembad. Tsjonge wat is het hier heerlijk toeven en wat een afzondering voor ons alleen. Lang geleden dat wij zo’n privé gelegen vakantiehuis hebben gehad.

Tegen het einde van de middag besluiten wij te gaan eten bij een uitgezocht restaurant. Maar aangezien deze geen pin betaling accepteert moeten wij op zoek naar een andere gelegenheid. Iets wat niet mee blijkt te vallen. Veel restaurants zijn hier op zondag gesloten. Ik kan mij dat niet van eerdere vakanties herinneren. Wellicht naweeën van Corona? Net wanneer wij denken er 1 gevonden te hebben blijkt dit een restaurant voor groepen te zijn. Evengoed is 1 van de medewerkers wel zo aardig ons een tip te geven van een gelegenheid die ook op zondag open is. En waar het goed eten is, want zelf gaat hij er ook vaak heen. En zo ploffen wij neer bij Hotel Farma.

Voor onze zekerheid nemen wij, ondanks ietwat dreigende luchten, plaats op het terras. Aangezien wij niet kenbaar hebben gemaakt de Tsjechische taal niet machtig te zijn is het even een gepuzzel wat wij zullen eten. Maar gelukkig biedt dochterlief uitkomst met Google Translate.

Eten zondag 1.jpg Eten zondag 2.jpg Eten zondag 3.jpg

Terwijl wij van het lekkere eten genieten, wordt het steeds vochtiger op het terras en op een gegeven moment zijn wij zo’n beetje de laatsten die buiten zitten. Daarbij vergezeld van verstokte rokers om ons heen. Want tja, binnen mag er natuurlijk niet gerookt worden. Desalniettemin zien wij ons hier nog wel eens terugkomen. Na het afrekenen spoeden wij ons naar de auto, want helemaal droog is het nog niet. En over ietwat glibberig aandoende wegen gaan wij richting Chysna. Onderweg passeren wij nog een ongeluk, wat mij doet besluiten nog voorzichtiger te zijn dan ik al doe in Tsjechie. Eenmaal thuis volgt het gebruikelijke tafereel, waarbij wij de dag afsluiten met het terugkijken van de “slimste mens” van afgelopen vrijdag. Gewoon omdat het kan. :deuk:
 
Maandag 27 juli 2020

Na een rustige zondag besluiten wij er vandaag weer op uit te gaan. Daarbij valt de keuze op Tabor en specifiek het chocolade en marsepein museum. Op de heenweg worden wij zoals wel vaker in Tsjechië geplaagd door een niet aangekondigde wegafsluiting. Hierdoor bedraagt de rit toch wel iets langer dan een uur, maar evengoed nog goed te doen. Bovendien gaat de rit langs enorm pitoreske dorpjes met mooie plaatjes.

In Tabor aangekomen is het even zoeken naar een parkeerplek vlakbij het museum en dat lukt aardig. Wijs geworden gaat Jelle niet in zijn rolstoel met ons mee maar loopt hij zelf. En dat blijkt een goede keuze. Na de klim richting het museum wachten ons in het museum diverse steile trappen.

Maar Jelle weert zich kranig. En dan het museum, tja met name leuk voor families met kleinere kinderen.

Museum.jpg

Verder is het ook wel prettig als men de Tsjechische taal beheerst.

Gangen museum 4.jpg Gangen museum 1.jpg Gangen museum 3.jpg

De meeste indruk maakte op ons toch wel de chocoladetrein.

Chocoladetrein.jpg

Er was ook nog de mogelijkheid deel te nemen aan workshops om zelf iets van marsepein in elkaar te frotten, maar dat hebben wij maar geskipped. De trap naar die verdieping was voor Jelle echt te hoog gegrepen.

Na het bezoek aan het museum gaan wij nog even naar het plein van Tabor.

Tabor 2.jpg

Gek genoeg nooit eerder geweest tijdens vorige vakanties. Op het plein strijken wij neer bij een alleraardigst restaurant

Tabor 1.jpg

en genieten daar van een overdadige maaltijd.

Selfie maandag.jpg Eten maandag 2.jpg Eten maandag 1.jpg

Daar redden wij het wel weer mee de rest van de dag. Ook hier in Tabor weer nauwelijks andere toeristen dan de Tsjechen zelf. Wel apart hoor, maar tegelijkertijd ook wel zo rustig. Vooral de Aziaten mis ik niet erg. De weg naar huis verloopt voorspoedig en éénmaal thuis Netflixen wij er nog even op los, terwijl mijn ogen regelmatig dichtvallen.
 

Pelhřimov

Donateur
hier een filmpje over Pelhrimov. Bij 3.45 kan je een iets zien over "Zlaté ceské rucicky" (gouden handjes). Dit is gevestigd in de dependance van het record- & rariteitenmuseum. Hier is een mooie expositie over dingen die gemaakt zijn van luciferhoutjes. Echt schitterend!!! (Er hangen Engelse vertalingen met uitleg bij de vitrines)
Bekijk bijlage 20725 Bekijk bijlage 20726

Ook het recordmuseum zelf, in één van de stadstorens, is leuk om te bezichtigen.

Vanaf de Bartolomeus-toren op het plein heb je een mooi uitzicht over de stad en omgeving.

Het spookmuseum zit onder Galerie M: bij de VVV is een Nederlandstalige folder verkrijgbaar over de spoken

virtuele kaart: Pelhrimov
@Franky, het is even geleden dat wij er waren maar dit schreef ik in 2012 elders.
Op het plein waar jullie gegeten hebben is een "griezelkelder"
De dependance van het record en rariteitenmuseum is goed bereikbaar voor Jelle want daar hebben ze een lift
 
Dinsdag 28 juli 2020

Het belooft vandaag een enorm warme dag te worden. Kortom vandaag geen uitstapjes tenzij naar en uit het zwembad. Wij hebben heel wat huizen gezien de afgelopen 9 jaar maar zoals dit huis hebben wij er nog geen gehad. Wat een rust en wat een privacy hier. Daar staat wel tegenover dat winkels er nagenoeg niet zijn in de nabije omgeving, maar ja je kunt nu eenmaal niet alles hebben. En aldus verloopt deze dag op een rustig tempo.

En nu wijfel ik een beetje de volgende ontboezeming te doen, maar ik doe het toch. Per saldo heb ik eerder heel persoonlijke zaken met jullie gedeeld. Het geval wil namelijk dat mijn levenspartner, mijn maatje op donderdag 16 juli 2020 een Tia heeft gehad. Waarvan zij overigens zeer goed is hersteld. De enige restverschijnselen zijn nog steeds een doof, prikkelend gevoel in haar linkerhand en een gedeelte van haar mond. Daarbij gaat het de ene dag beter dan de andere. Maar al te heftige ondernemingen zullen wij dit jaar natuurlijk niet gaan doen. Reden dat zij van de doktoren evengoed op vakantie heeft mogen gaan, is dat de bloedverdunners haar goed zullen beschermen. En verder heeft zij op vakantie meer rust dan thuis, daar zorg ik persoonlijk voor.

Maar goed, aan het einde van deze warme dag gingen wij dus richting Ponte di Pietra in Pelhrimov. Het vinden van een parkeerplaats lukte minder gunstig dan doorgaans en moest hij best een aardig stukje lopen, maar ook vandaag hield Jelle zich kranig. Uit “Corona voorzorg” namen wij plaats op het terras, echter het weer gooide roet in het eten. Gelet op het naderende noodweer werden wij dan ook heel vriendelijk verzocht binnen plaats te nemen en dat ging heel goed. Want druk was het alleszins en al met al hebben wij heerlijk authentiek Italiaans gegeten.

Eten dinsdag 1.jpg Eten dinsdag 3.jpg Eten dinsdag 2.jpg

Na het dessert gingen wij richting de auto en sloten wij thuis gezamenlijk al Netflixend de dag af.
 

Pelhřimov

Donateur
..... Het geval wil namelijk dat mijn levenspartner, mijn maatje op donderdag 16 juli 2020 een Tia heeft gehad. Waarvan zij overigens zeer goed is hersteld. .....
Sterkte en een heel voorspoedig herstel gewenst voor je partner. :bloem:
Op 16 juli 2017 (wat een toeval wat datum betreft), we waren net een weekje thuis na 3 weken lesgeven aan de Poolse marine in Gdynia met aansluitend 3 weken vakantie in Polen en Tsjechië, heeft ook mijn partner een TIA gekregen en in de maand erna nog 2. Gelukkig is ook hij goed hersteld. Maar lesgeven in het buitenland doet hij niet meer want zijn energieniveau is wel verminderd.
 
Franky heel veel sterkte met de gezondheid van je levensgezel en hopelijk komt alles goed.
Op 16 juli 2017 ..... heeft ook mijn partner een TIA gekregen en in de maand erna nog 2. Gelukkig is ook hij goed hersteld. Maar lesgeven in het buitenland doet hij niet meer, want zijn energieniveau is wel verminderd.
Gelukkig is bij je partner alles goed gekomen.
 
Dank jullie allen voor de lieve reacties. En inderdaad laten we hopen op een spoedig herstel. Aan deze Tsjechië vakantie zal het in ieder geval niet liggen. Wat boffen wij met het weer en sowieso dat Tsjechië 2020 al met al toch mogelijk is gebleken. Ik hoop dit van harte ook zo voor allen die nog gaan.
Op 16 juli 2017 (wat een toeval wat datum betreft) ..... heeft ook mijn partner een TIA gekregen en in de maand erna nog 2. Gelukkig is ook hij goed hersteld. .....
Ook jij heel hartelijk dank voor je openheid:bloem:
 
Woensdag 29 juli 2020

Ook vandaag lopen de temperaturen in Chysna lekker hoog op. Veel tijd brengen wij vandaag dan ook door in het heerlijke zwembad. In de middag besluiten wij vandaag niet uit eten te gaan maar lekker thuis te blijven met een BBQ. Maar ja, daarvoor moet er dan boodschappen gedaan worden en aldus gaan vader en zoon er op uit richting de Lidl van Pehlrimov, inmiddels een bekend ritje. Eenmaal bij de Lidl aangekomen besluiten wij allebei het mondkapje te gebruiken. Geen idee of het helpt, maar baat het niet…..

Thuisgekomen maken wij alles klaar voor de BBQ en heerlijk gegeten dat wij hebben. Kennelijk hadden wij allen behoefte aan een rustig dagje thuis. En met de kinderen even op afstand voor ons beiden de ideale gelegenheid elkaar in het zwembad nader te ontmoeten. Dat zijn zeker met oudere kinderen soms de zeldzame momenten. Deze dag geen foto’s, soms zeggen woorden meer dan beelden.
 
Donderdag 30 juli 2020

Vandaag wordt het dan eindelijk een volledige rustdag. Allen hebben wij daar behoefte aan en zeker niet om er op uit te gaan. Daar leent het weer zich ook uitstekend voor. Herhaaldelijk nemen wij dan ook een duik in het geweldige zwembad.

Zwembad 1.jpg Zwembad 2.jpg

Tegen het einde van de middag gaan wij nog weer even naar de Lidl in Pelhrimov voor inslaan van brood. Dat missen wij wel een beetje hier, een buurtwinkel met reguliere openingstijden. Bij de Coop hier moet je sowieso van te voren je bestelling doorgeven en dan nog zijn ze niet alle dagen van de week open. Hoe anders herinner ik me dat in Valmez. Hopen dat dat bij hetzelfde is gebleven.

Na de boodschapjes gaan wij weer eens eten bij Hotel Farma. Dit blijkt opnieuw een goede keuze te zijn. Wat een vriendelijk personeel aldaar en opnieuw weer heel lekker gegeten.

Selfie donderdag.jpg Eten donderdag 1.jpg Eten donderdag 2jpg.jpg
 
Bovenaan