Vánoce: Tsjechische kerstmuziek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zijn er hier nog fans van de kerstmis van Jan Jakub Ryba? Ik vind het een geweldig stuk, zowel de muziek als de tekst, maar het is in Nederland tamelijk onbekend. Helaas.
 
Dit is inderdaad een "must" voor ieder tsjech die van muziek houdt, ... en een kersttraditie in ere wil houden:
Er bestaat ook een Duitse vertaling van de tekst (als ik mij niet vergis, wordt deze "Böhmische Hirtenmesse" elk jaar tijdens de kerstdagen op een van de Duitse zenders uitgezonden)

Dit werk is inderdaad buiten de grenzen niet heel bekend, hoewel een paar jaar geleden ik verbaasd was over het feit dat een paar jaar geleden een Scheveningse Oratorium Vereniging (COV geloof ik) dit uitvoerde.

Maar er gaat niets boven de originele versie, in Tsjechie...
 
Klopt, van die Duitse vertaling en uitvoering. Duitsers doen alles in het Duits, ook Verdi, dus zeker ook Ryba. Supraphon heeft een paar jaar geleden een oude opname op CD gezet, maar het tekstboekje bevat niet de Tsjechische tekst, alleen de Duitse, Franse en Engelse vertaling. Gelukkig heb ik ook nog de oorspronkelijke grammofoonplaat mèt de Tsjechische tekst. Ooit hoop ik nog eens de partituur te kopen.
 
Ik zal eens denken, heb ooit een partiturenwinkel in Praag gezien, maar waar ook alweer...
Smajlík_M (Michal) onze bij Bratislava wonende moderator is de grootste muziekkenner hier!
 
dieter schreef:
Ik zal eens denken, heb ooit een partiturenwinkel in Praag gezien, maar waar ook alweer...
misschien was dat Talasko (wewewe.talaskupuntcezet), maar bij Broekmans en van Poppel in Amsterdam zijn die ook te bestellen (er zijn meerdere zettingen verkrijgbaar).

Voor wat betreft de Duitse versie, het was in die tijd normaal om naast de Italiaanse of anderstalige versie altijd een Duitse tekst erbij te schrijven (geldt voor de meeste libretti). Dus een Duitse Verdi is een beetje fout, maar een Duitse Ryba of een Figaro (ja, Mozart) was heel gebruikelijk in die tijd (en net zo "origineel").

De beste opname (subjectief) is met tenor Beno Blachut bij Supraphon... die latere opname (Opus geloof ik) is wat minder, maar dat is persoonlijk...
 
hallo beste Ryba liefhebbers !

Ook ik ben gevallen voor deze prachtige mis.
Ik heb de cd in Trutnov gekocht en de partituur gewoon in Nederland besteld bij Broekmans en van Poppel. Altijd goed! en je hebt het snel in huis.
Waar zou de mis opgevoerd worden dit jaar in de buurt van Odolov? in ieder geval in UFFO Trutnov 22 december. Ook in kasteel Ratiborice. Ik weet alleen niet wanneer. Wel een mooie entourage!
In Nederland?

groetjes Lion
 

Ad Verschoor

Donateur
Vánoce: Tsjechische kerstwerkjes om van te genieten

Het Tsjechische woord voor Kerstmis is Vánoce. Dat is in elk geval alvast een eerste gratis leermomentje voor wie luistert naar de cd Christmas in Czech Piano Music van Ksenia Kouzmenko uit Belarus (die lesgeeft aan het Haags conservatorium). In zes van de acht stukken komt het woord voor.

Het tweede leermoment is dat je je weer eens ten volle realiseert hoeveel mooie muziek er is geschreven door componisten wier namen je niet of nauwelijks kent, of die alweer zijn verdwenen in de mist van het schimmenrijk. Dat alleen al maakt van deze cd een mooi en bijzonder project.

763

Vánoce, Christmas in Czech Piano Music.

Josef Suk is er een uit de laatste categorie, hoewel hij is omarmd door de nieuwe chef van de Berliner Philharmoniker en er dus weer hoop voor hem gloort. Maar in Nederland wordt hij weinig meer gespeeld. Suk is een lyricus pur sang en zijn twee korte kerstwerkjes zijn een genot om naar te luisteren.

Dat geldt ook al voor Jaroslav Kvapil, een in Nederland totaal onbekende leerling van Leos Janácek, Vitezslav Novák (pupil van Dvorák) en Jaroslav Kricka (een pupil van Vítezslav Novák), die allen zeer toegankelijke muziek schreven, al kun je je afvragen in hoeverre hun kerstmuziek representatief is voor een heel oeuvre.

Maar luister je naar Kerstmis van Bohuslav Martinu, wiens werk algemeen bekender is, dan blijkt het heel goed mogelijk in een kort bestek een herkenbare persoonlijke taal te spreken.

Kouzmenko speelt alle stukken met gezag, een mooie aansprekende retoriek, een prachtige toon en een prettige ritmische impuls, waardoor je 67 minuten geboeid blijft en je het betreurt dat je zo slecht zit in je Tsjechische componisten.

Bron: parool.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Jakub Jan Ryba - Česká mše vánoční (Boheemse kerstmis)

Ook dit jaar kunt u weer rekenen op het geliefde kerstconcert dat het Tsjechisch Centrum Rotterdam in samenwerking met de Ambassade van de Tsjechische Republiek organiseert.


We hebben een moeilijk jaar achter de rug en daarom willen we graag de naderende feestdagen en het einde van het jaar op deze manier samen met u vieren. Nog altijd laat de situatie het niet toe om samen te komen, dus brengen we deze muziekvoorstelling bij u in de huiskamer. We verheugen ons op het virtuele samenzijn.

Het concert dat we voor u hebben voorbereid, is dat van de Česká mše vánoční (Boheemse kerstmis) van Jakub Jan Ryba (1765-1815). Dit stuk is onlosmakelijk verbonden met de Tsjechische kerstdagen, maar wordt eveneens nog altijd wereldwijd ten gehore gebracht. Česká mše vánoční is het bekendste werk van Jakub Jan Ryba, een van de best geletterde Tsjechische onderwijzers en muzikanten van zijn tijd, die zijn levenslot verbond aan het kleine stadje Rožmitál pod Třemšínem in midden Bohemen, tachtig kilometer ten zuidwesten van Praag.

In het barok kerkje Povýšení sv. Kříže in dit plaatsje, waar het stuk tijdens de kerst van 1796 haar première beleefde, werd dit concert opgenomen.
1.jpg

U kunt geweldige solisten verwachten samen met het koor onder leiding van dirigent Libor Pešek, begeleid door de klanken van het originele barok orgel uit 1750, waarop Jakub Jan Ryba 27 jaar lang elke zondag speelde. Het concert zal worden aangevuld met beelden van de unieke Probošt kerststal van Třebechovice die in 1999 als enige kerststal in Tsjechië werd uitgeroepen tot nationaal cultureel monument. De kerststal werd in zijn geheel, inclusief het mechanisme, meer dan honderd jaar geleden vervaardigd uit hout. Op een oppervlakte van 6,9 x 1,9 x 2,2 meter bevinden zich maar liefst meer dan 2000 uitgehouwen stukjes en figuurtjes.

Jakub Jan Ryba – Česká mše vánoční (Boheemse kerstmis)
Donderdag 17 december 2020 om 19.00 uur
Facebookpagina Tsjechisch Centrum Rotterdam


Dirigent: Libor Pešek
Dvořáks kamerorkest en Kühns kamerkoor (koorleider: Pavel Kühn)
Orgel: František Xaver Thuri
Solisten: Jitka Soběhartová, Marie Mrázová, Vladimír Doležal, Richard Novák

Regie: Jan Bonaventura
Duur: 46 min.
 
Dit is een heel mooie opname in een mooie setting. Leuk al die houten figuren. Gelukkig is de opname uit 1986 zodat men nog niets wist van corona.
 

kuurgast

Donateur
Was interessant om eens te zien/horen, maar zou daar normaal niet zomaar heen gaan.
De beelden van houten figuren zijn opgenomen in Třebechovické muzeum betlémů nabij Hradec Králové.

Komende dagen Připravovaná živá vysílání = Aankomende live-uitzendingen op mall.tv/zive.
Pěvecký sbor ČVUT Praha & Smíchovská komorní filharmonie = Koor CTU Praag & Smíchov Chamber Philharmonic Jakub Jan Ryba - Tsjechische kerstmis.
Tři sestry = Drie zussen Bijzonder concert en lancering van het nieuwe album.
Piana do škol = Piano's voor scholen Adventconcert - Ivo Kahánek, Ondřej Brousek en kinderen van kunstacademies.
Český národní symfonický orchestr = Tsjechisch Nationaal Symfonie Orkest Kerst online festival - van Bach tot moderne kerstliederen.
Daaronder op mall.tv/zive eerdere uitzendingen.
 

kuurgast

Donateur
Er staat weer een video op mall.tv/kulturazije.
Kerstconcert Tsjechische kerstmis door Jakub Jan Ryba vanuit het kasteel in Průhonice.
Gemengd koor van ČVUT – Jan Steyer
SMIKOF orkest – Josef Vondráček
Solisten:
Soňa Godarská sopraan,
Jana Kubicová alt,
Vaclav Barth tenor,
Rostislav Florian bas

Er was een inzameling voor goed doel, seniorenfonds.
 
Bovenaan