kuurgast
Donateur
Venetië verrast met schitterende verfilming van The Painted Bird
Zaterdag worden de prijzen uitgereikt. Nu al is duidelijk dat Venetië nieuw bloed mist. Maar er waren geweldige films. De grootste verrassing, en controversieel, is The Painted Bird, naar het beroemde oorlogsboek van Jerzy Kosinski.
Geverfde vogel -The Painted Bird; het bijna drie uur durende meesterwerk van de Tsjechische regisseur Václav Marhoul, naar de bekende roman van Jerzy Kosinski. De film gaat over de lotgevallen van een jongetje dat tijdens de Tweede Wereldoorlog op de vlucht is op het platteland van een niet precies aangeduid Centraal-Europees land. Hij zou joods kunnen zijn, maar ook een Roma. De jongen wordt getroffen door alle mogelijke plagen en gruwelijkheden, in Marhouls diepe bespiegeling over goed en kwaad en de menselijke natuur. De regisseur heeft de vaak bizarre, imposante beelden uit de roman van Kosinski voortreffelijk weten te vangen in zijn epische zwart-witfilm.
Scenario, acteerwerk, cameravoering, montage – The Painted Bird is op alle niveaus een klasse apart. Maar de film is ook zeer controversieel op het Lido. Tientallen bezoekers verlieten bij de perspremière de zaal vanwege het grove geweld in sommige scènes, door Marhoul overigens niet grof in beeld gebracht. Daarom is het goed mogelijk dat The Painted Bird ook de jury, onder leiding van de Argentijnse regisseur Lucrecia Martel, verdeelt. Dan zou een compromisfilm zaterdagavond wel eens met de Gouden Leeuw naar huis kunnen gaan. Maar dat zou eeuwig zonde zijn.
The Painted Bird is de derde speelfilm van de Tsjechische filmmaker en oud-acteur Václav Marhoul, die buiten zijn land niet heel bekend is. Tegen een journalist in Venetië, die zijn voornaam verkeerd uitspreekt: ‘Mijn naam zeg je als dat liedje van Tina Turner, What’s love got to do with it. Václav – what’s love.’
The Painted Bird is aangekocht door een Nederlandse filmdistributeur. Wanneer het drama in de bioscoop verschijnt, is nog niet bekend.
Bronnen volkskrant.nl + nrc.nl.
Zaterdag worden de prijzen uitgereikt. Nu al is duidelijk dat Venetië nieuw bloed mist. Maar er waren geweldige films. De grootste verrassing, en controversieel, is The Painted Bird, naar het beroemde oorlogsboek van Jerzy Kosinski.
Geverfde vogel -The Painted Bird; het bijna drie uur durende meesterwerk van de Tsjechische regisseur Václav Marhoul, naar de bekende roman van Jerzy Kosinski. De film gaat over de lotgevallen van een jongetje dat tijdens de Tweede Wereldoorlog op de vlucht is op het platteland van een niet precies aangeduid Centraal-Europees land. Hij zou joods kunnen zijn, maar ook een Roma. De jongen wordt getroffen door alle mogelijke plagen en gruwelijkheden, in Marhouls diepe bespiegeling over goed en kwaad en de menselijke natuur. De regisseur heeft de vaak bizarre, imposante beelden uit de roman van Kosinski voortreffelijk weten te vangen in zijn epische zwart-witfilm.
Scenario, acteerwerk, cameravoering, montage – The Painted Bird is op alle niveaus een klasse apart. Maar de film is ook zeer controversieel op het Lido. Tientallen bezoekers verlieten bij de perspremière de zaal vanwege het grove geweld in sommige scènes, door Marhoul overigens niet grof in beeld gebracht. Daarom is het goed mogelijk dat The Painted Bird ook de jury, onder leiding van de Argentijnse regisseur Lucrecia Martel, verdeelt. Dan zou een compromisfilm zaterdagavond wel eens met de Gouden Leeuw naar huis kunnen gaan. Maar dat zou eeuwig zonde zijn.
The Painted Bird is de derde speelfilm van de Tsjechische filmmaker en oud-acteur Václav Marhoul, die buiten zijn land niet heel bekend is. Tegen een journalist in Venetië, die zijn voornaam verkeerd uitspreekt: ‘Mijn naam zeg je als dat liedje van Tina Turner, What’s love got to do with it. Václav – what’s love.’
The Painted Bird is aangekocht door een Nederlandse filmdistributeur. Wanneer het drama in de bioscoop verschijnt, is nog niet bekend.
Bronnen volkskrant.nl + nrc.nl.