Václav Havel (75) overleden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Hart van neonlicht in Brussel ter herinnering aan Havel

Met dank overgenomen van Europees Parlement, gepubliceerd op dinsdag 18 december 2012

viveztmo4kyq

Bron: Wereldomroep

"Waarheid en liefde moeten leugens en haat overwinnen!" Dat was het motto van Václav Havel, de dissident die later president van Tsjechoslowakije en nog later van Tsjechië werd. Ter nagedachtenis aan zijn bijdrage aan de vrijheid, werd een jaar na zijn overlijden een licht in hartvorm aangestoken op de gevel van het Europees Parlement in Brussel. Oldřich Vlasák, ondervoorzitter van het Parlement, beschreef Havel als "symbool van de strijd voor vrijheid en democratie".

Het hart verwijst naar het kleine hartje dat Havel altijd aan zijn handtekening toevoegde. Het was al eerder te zien geweest op de Praagse burcht eind 2002, als afscheid toen zijn presidentiële mandaat voorbij was. Het hart blijft zichtbaar op het Altiero Spinelligebouw van het EP in Brussel tot eind januari 2013.

Vlasák zei bij de onthulling, "Václav Havel is voor mij een symbool voor de strijd voor vrijheid en democratie, de strijd tegen het totalitarisme en het communisme. De Republiek Tsjechië is, mede dankzij Havel, naar Europa teruggekeerd. Hij is zeker een persoonlijkheid van Europees, zelfs mondiaal belang, die heeft bijgedragen aan het einde van de Koude Oorlog en de sloop van de muur tussen Oost en West."
 

kuurgast

Donateur
Vaclav Havel-prijs naar dissident in Wit-Rusland.

De eerste Vaclav Havel-prijs, vernoemd naar de beroemde dissident en schrijver die na de val van het communisme president van Tsjechië werd, is toegekend aan Ales Bialiatski. Deze dissident in Wit-Rusland werd in november 2011 tot 4,5 jaar cel veroordeeld voor het openen van een bankrekening. Zijn vrouw nam de prijs, 60.000 euro, in ontvangst.

De Vaclav Havel Mensenrechten-prijs is in het leven geroepen door de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa (niet te verwarren met de Europese Unie). Dit instituut heeft een lange geschiedenis als het gaat om het bevorderen van mensenrechten en het verbeteren van levensomstandigheden voor Europeanen.

De prijs wordt toegekend aan burgers die zich op een uitzonderlijke manier inzetten voor mensenrechten.
Bron: joop.nl.

6824659043_5bf9120623.jpg

Ales Bialiatski met Václav Havel, enkele dagen voor de laatste overleed.
 

kuurgast

Donateur

Ad Verschoor

Donateur
Radka, wij zijn 6 mei a.s. in Litomysl. Ik zie er naar uit het monument te zien. Vorig jaar vonden er nog veel werkzaamheden rond en aan het kasteel plaats. Neem aan dat deze zijn afgerond. In ieder geval bedankt voor de tip.
 

kuurgast

Donateur
Kunstwerk Vaclav Havel’s Place in Den Haag.

havlova_lavicka.jpg


Ook Den Haag krijgt het kunstwerk Vaclav Havel’s Place. Het wordt zaterdag 8 november aan de Groenmarkt onthuld door burgemeester Jozias van Aartsen en ambassadeur Jaroslav Horák van de Tsjechische Republiek.

Het originele idee voor het kunstwerk kwam van de Tsjechische ambassadeur in de Verenigde Staten Petr Gandalovič. Hij nodigde Bořek Šípek, een architect en designer, uit om een publiek kunststuk te ontwerpen met president Václav Havel en zijn democratische gedachten in het achterhoofd. Bořek Šípek was in de jaren negentig een persoonlijke vriend van de Tsjechische president.

Šípek kwam met een simpel design dat het ‘democratisch debat’ symboliseert. Twee metalen stoelen verbonden door een tafel met een gat, waarin de Tsjechische nationale boom, de linde zal groeien. Het idee is zo ruimte te scheppen voor dialoog, discussie en vrijheid van meningsuiting. Het kunstwerk staat al in verschillende andere steden waaronder Washington, Dublin, Barcelona , Venetië en in Praag ,Hradec Králové en České Budějovice.
Binnenkort verschijnen deze kunstwerken in Oxford, Brussel, Nový Bor, Liberec en Karlovy Vary.
Bronnen oa denhaagfm.nl en wiki.
 

kuurgast

Donateur
....twee Blokker stoeltjes en een tafel met een gat er in....
Dan lees je niet goed Kukel deze stoelen met tafel is van Bořek Šípek.
De linde is over nagedacht want de bladeren zijn hartvormig wat de handtekening van Václav Havel symboliseert.
Het mooie van deze kunstwerken is dat het als een lint over de wereld gaat om mensen samen te brengen in gesprek wat Václav Havel zelf graag deed. Onderstaand een foto van "zijn" vliegveld.

20111227-Havel%20Vaclav%20Airport%20SIGNATURE.jpg
 
Ik heb het wel goed gelezen.ik vind het gewoon een armzalig iets.
Er wordt een verhaaltje bij verzonnen en dan is het blijkbaar goed.
Zijn handtekening heb ik nog steeds.
Ik heb hem ontmoet.
Ergens heb ik het beschreven.

Groet van een kunstminnende Kukel.
 

kuurgast

Donateur
Den Václava Havla.

Morgen, 18 december, zal de herdenkingsdag van Vaclav Havel zijn. In het verlengde van deze dag kunnen mensen lid worden van de Vaclav Havel Kratke Kalhoty/Korte Broeken initiatief. Iedereen die besluit om dit initiatief te steunen kan morgen zijn of haar broek oprollen als herinnering aan Vaclav Havel. De ambassadeur van het Koninkrijk der Nederland Ed Hoeks en ook zijn plaatsvervanger Peter Keulers zijn beide supporters.

10517312_875342279176753_3430911792630320992_o.jpg

Foto van facebook.com/AmbassadePraag.
 
Bovenaan