Václav Havel (75) overleden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Langere treinen en meer bussen

Op donderdag en vrijdag gaan langere treinen naar Praag en rijden er meer bussen, zowel van de Tsjechische steden als uit omringende landen.

Op de luchthaven van Praag zullen op vrijdagochtend 30 regeringsvliegtuigen landen.

iDNES
 
NOS heeft de programmering alweer gewijzigd:

De uitvaartdienst voor de afgelopen zondag overleden Tsjechische oud-president Václav Havel is vrijdag 23 december van 11.50 tot 14.00 uur rechtstreeks te volgen bij de NOS via Nederland 2.
Er worden tientallen hoogwaardigheidsbekleders verwacht voor de plechtigheid in Praag, onder wie de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Clinton. Nederland wordt vertegenwoordigd door prins Willem-Alexander en de minister van Buitenlandse Zaken, Uri Rosenthal. Presentator Rob Trip. ontvangt oud-premier Wim Kok, die Havel persoonlijk heeft gekend. De uitzending is behalve op Nederland 2 ook te volgen via Journaal24 en nos.nl. ...


Hoe dan ook, de Tsjechische zenders beginnen al om 9:00 uur met de uitzending.
 

kuurgast

Donateur
Vrijdag wordt in Palác Lucerna een multicultureel eerbetoon gehouden van 17:30 tot 23:30 uur ter nagedachtenis aan Václav Havel. Alle kaarten hiervoor zijn uitverkocht, maar op het Wenceslasplein komt een groot scherm waar dit ook te zien zal zijn. Op ČT1 en ČT24 wordt het ook uitgezonden.
Bron: ceskatelevize.cz.
 
Bedankt Jeanne, dat is niet nodig. De film heb ik, de begrafenis niet. Maar ik zie het dan volgende week in Tsjechië, mijn moeder heeft het ook opgenomen.

Maar het is altijd leuk om Nederlandse comentaar te horen. Is toch anders.....
 
Zou iemand mij kunnen vertellen /vertalen wat Václav Havel zegt, als hij uit een vijver opduikt tussen waterlelie- bladeren, op het filmpje "MY TRIBUTE TO VACLAV HAVEL", helemaal aan het eind?
Het moet erg geestig zijn, want je hoort een heleboel gelach.
Uit het fragment op YouTube:

Děkuji Vám, že jste měli vypnuty mobilní telefony.
Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí.
Zapněte si telefony.

Ik dank U voor uitgezette mobiele telefoons.
Waarheid en liefde zullen het winnen boven leugens en haat.
Zet Uw telefoons weer aan.

In maart 2011 bij première van zijn film "Odcházení" heeft Václav Havel al dit gezegd:

Děkuji, že jste přišli.
Děkuji za vlídné přijetí a také děkuji, že jste měli vypnuté mobilní telefony.
Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí.
A zapněte si telefony."

Bedankt voor Uw komst.
Bedankt ook voor warm welkom en ook bedankt voor uitgezette mobiele telefoons.
Waarheid en liefde zullen het winnen boven leugens en haat.
Zet je mobiel weer aan.
 
Ik zag een klein stukje van de begrafenis.
Havel was de man van en voor het volk.
De begrafenis was gekaapt door de katholieke kerk en hoogwaardigheidsbekleders.
Ik zie nog zo de beelden voor me in 1990 (?) toen Havel rondreed en langs de bevolking kwam, ik stond ertussen.
Iedereen razend enthousiast.
Wat zou het mooi geweest zijn als ZIJN volk hem de laatste eer gegeven had.
Maaruh, hij rust in vrede.
 
De uitvaartdienst van de Tsjechische oud-president Václav Havel vrijdag in Praag, heeft in Nederland 123.000 kijkers getrokken. Dat blijkt uit gepubliceerde kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek.

ANP
 
Nog niet zo lang geleden op Hollandnet de drie uur durende documentaire "Občan Havel" gezien waarin de camera hem met tussenpozen zo'n beetje 13 jaar volgde. Zijn aantreden in de regering, de gesprekken met zijn adviseurs, zijn omgang met de gewone mensen maar ook met de groten der aarde, het moddergooien door de oppositie naar hem, de intriges, het overlijden van Olga enz. Hier werd een beeld van een uitzonderlijk man geschetst. Met de dood van Václav Havel heeft Tsjechië een van haar grootste zonen verloren.

Daar heb ik ook over zitten denken. Volgens mij niet.
Maar een staatsbegrafenis is nou eenmaal met (gewapende) soldaten.
Zijn vrouw heeft daar mee ingestemd.
Het was een normale staatsbegrafenis die Havel ten deel viel, niks mis mee. Havel was niet tenslotte niet alleen een gewone burger maar ook de ex-president van Tsjechië. Hier is hem de eer betoond door het land die hem toekwam. Geen overmatig militair vertoon, kortom een respectvolle begrafenis.
 

kuurgast

Donateur
Zaterdag wordt Václav Havels laatste reis symbolisch afgesloten. Om 10:00 uur vertrekt een boot met alle bloemen die vorige week bij zijn kist stonden. De boot vaart over de Vltava/Moldau en Labe/Elbe van Praag Holešovice, Mělník, Roudnici nad Labem, Litoměřice, Lovosice, Ústí nad Labem naar Děčín.
Bron: idnes.cz.
 
Bovenaan