Utopenci/ Worstje drenkeling

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

2 kg worst (bijvoorbeeld rookworst, is geschikt)
800 g uien
0,75 l water
0,5 l azijn
sniepje peper
2 lepels suiker
16 stukjes hele peper

16 stukjes hele nieuwe kruiden (als het neit goed is laat het weten)

8 pittige paprika's (feferones of hoe zeg je dat- sorry
blush.gif
)

Snij de rookworst in de helft, maak de uien schoon en snij ze op kleine strookjes. Alles moet in een fles/pot van 3 l (uien, worst, uien, worst ect.) en begiet het met klaar gemaakte saus.(?)

Saus; vater, azijn, suiker en paprikaatjes. Zet het alles aan de kook en laat het afkoelen. Giet het dan in het pot met de uien en worst en voeg de kruiden toe. Laat het ongeveer meer dan 1 week uitleggen.
 
Ja, vasku, weet ik, maar je kan niet alles letterlijk vertalen, maar deze (als hij dan echt in gebruik is) vind ik toch een supervoorbeeld van grappige letterlijke vertaling
smiley20.gif
. applaus voor de persoon die het bedacht heeft!!!
 
Ja, ik kon geen ander naam bedenken voor dit lekker etentje, dus heb ik het zo vertaald.

Even paar aanwijzingen. Hele peper is dus hele peper en geen paprika. Pittige paprika wordt bedoeld peperoni. Ik weet niet hoe ik Nove Koreni kan vertalen dus die heb ik letterlijk vertaald. Heb het nagevraagd maar niemand wist het. Weet het iemand, laat het dan hier horen, ik leer het graag.

Kvetinka
 
Utopenci kan ook vertaald worden als " gedrenkte worst " of als " opgelegde worst ".
Hele peper bij ons kan zijn: paprika of peperbollen en ik denk dat het het laatste is aangezien je geen paprika gebruikt samen met peperoni.
Onder " nove koreni " versta ik " verse kruiden ".
Dat kunnen takjes tijm ,rozemarijn, dille, peterselie, dragon, basilicum... zijn, ook verse blaadjes laurier en dus ook de hele peperbollen.
 
Rontje, heb ik al uitgelegd
58.gif
.

Alles snijden in de pot doen en die saus overheen. Hoe je die saus maakt staat boven!

Het recept is goed behalve dat ik daar paar dingen niet zo goed gezet had. Hele peper, peperoni dat heb je nodig en die Nove Koreni, dat weet ik niet hoe het in Nederlands heet. Heb naar gevraagd maar kreeg geen vertaling. Als ik het weet laat ik me horen. Tsjechen weten wat het is, of wat ik bedoel, voor Nederlandse mensen zal het lastig zijn. Dus als ik het weet weet je het dan ook.
 
Rontje, met het recept van Kvetinka is niets mis mee
smiley20.gif
, maar ik zal het iets anders opschrijven. Alvast wat info:

Feferonky zijn gewone rode spaanse (hete) pepers. In Tsjechië vaak ingemaakt in blikje of pot. Dat komt nog van vroeger, toen de verse pepers niet te krijgen waren. Let wel, als je de verse pepers gebruikt, is 8 stuks aan de hoge kant.

Nové koření is Piment. Het is een bes van de Jamaicaanse Mirtboom. Ze zijn geelbruin tot bruin en een beetje gerimpeld. Piment is te koop als korrel of gemalen. Het is ook te verkrijgen onder de naam allspice, lontai of Jamaica-peper.
 
2 kg worst (zonder vel)
800 g uien
4-8 hete spaanse pepers (feferonky)
0,75 l water
0,5 l azijn
beetje zout
2 eetlepels suiker
16 peperkorrels
16 korrels Piment (nové koření)
3 laurier blaadjes
afsluitbare glazen pot van 3 liter (wekfles/inmaakpot)

Doe het water, azijn, zout, suiker, peperkorrels, piment en laurierblad in de pan en breng het geheel aan de kook. Doe de deksel op de pan en laat het 2 minuten sudderen. Haal de pan van het vuur en laat het afkoelen.

Maak intussen de uien schoon en snij ze in ringen, snij ook de worst in grote stukken.

Leg op de boden van een glazen pot een laag uien, een laag worst, weer uien, en weer worst, met tussendoor de spaanse pepers, tot de pot vol zit. Giet de afgekoelde vloeistof in de pot en sluit deze goed af. Zet de pot koel weg voor ongeveer 1 week.
 

Bijlagen

  • 19628-Utopenci.jpg
    19628-Utopenci.jpg
    20,8 KB · Bekeken: 22
Vasek,
Erg bedankt voor nove koreni.
aangenaam.gif


Ik koop altijd een voorraadje in Tsjechie want ik kon hem hier nergens vinden - ik wist de naam niet.
Weer een dingetje uit mijn boodschappenlijst weggestreept.
yeah.gif
 
Bedankt Vasek, met die nove koreni zat ik echt erg. Rontje vroeg me nog wat ik bedoel met hele peper. Hele is niet gemalen. Dus peperkorrels. Zo goed gezegd.

Nou ik denk dat ik geen recepten ga plaatsen na 11 uur 's avonds, hahahah.........dan denkt het me niet zo goed meer. Is normaal bij me en nog na hele dag praten.......ik moest ze gewoon plaatsen, kon niet wachten tot volgend dag.

Bedankt Vasek.
Kvetinka

P.S. Kmín = kummel??? Is dat goed????
 
Bovenaan