Uitkeringen bij ziektekosten

Topic in 'Wonen & Werken' gestart door Stadla, 05-07-2020.

1. Wanneer je een verzekering afsluit, is het heel normaal dat je informatie ontvangt over de uitkeringen die de verzekeringsmaatschappij zal doen wanneer je een beroep doet op zo'n uitkering. Wanneer je in Tsjechië woont, ben je verplicht verzekerd tegen ziektekosten. Toen ik me bij de belangrijkste maatschappij aanmeldde en naar de voorwaarden vroeg, kreeg ik daarover geen informatie. In Nederland kun je heel gemakkelijk nagaan waar je op kunt rekenen. Vooreerst gaat het mij over een vergoeding van de medicijnen die ik gebruik. In Nederland betaal je, wanneer je geen andere kosten hebt afgezien van bezoeken aan de huisarts, de eerste 385 euro per jaar zelf. Ik vertelde dat wel eens bij een apotheek in Tsjechië. Nu ik verzekerd ben in Tsjechië dien ik alle medicijnen zelf te betalen. Dat komt mij gezien het feit dat de lonen hier lager liggen dan in Nederland vreemd voor. De prijzen van geneesmiddelen zullen toch niet veel afwijken van de internationaal gehanteerde prijzen.

2. wel een interessant thema.
    soms moet ik betalen en soms niet, heb ook geen idee hoe dit werkt.
    zelfde bij de tandarts.
    nooit echt over nagedacht.

3. kuurgast

kuurgast Donateur

4. Veel dank voor de tip! Zelfs bij meerdere contacten met de verzekeringsmaatschappij per e-mail, werd mij hier niet op gewezen. Wanneer ik de informatie nu snel heb gelezen, zijn er wel degelijk maxima aan wat je per jaar moet betalen voor medicijnen. Wanneer je de leeftijd van 70 jaar nog niet hebt bereikt, is die 5000 kronen. Indien wel is de grens 500 kronen.
    Zal eind van het jaar de rekeningen bij elkaar leggen en een claim indienen.
    Voor een korte behandeling in het ziekenhuis heb ik inderdaad 90 kronen betaald. Is natuurlijk een schijntje.

5. Zeker interessant thema. Alles zal denk ik ook wel ergens in een document staan en dus te verklaren zijn, maar ik als leek snap het soms ook niet altijd.

Mijn vrouw was voor een routinecontrole naar de gynaecoloog geweest en die vond dat ze extra vitamine D druppels moest nemen.
    Met het recept naar Benu en daar moest ze als eigen bijdrage 4,68 betalen, wat ze hebben afgerond naar 5 kronen.
    Een jaar later was ze bij de huisarts en zei: nu ik hier toch ben, mijn Vitamine D druppels zijn bijna op.
    Met het recept weer naar de apotheek >>> eigen bijdrage ongeveer 25 kronen.
    Een maand geleden hetzelfde verhaal>>> eigen bijdrage ongeveer 312 kronen.

Nog een ding wat me niet helemaal duidelijk is.
    Stadla, jij bent dus verzekerd bij een Tsjechische maatschappij. Dat ben ik ook (VZP), maar mijn verzekering loopt via het CAK en alle vergoedingen via het zilveren kruis in Nederland. Dat is verplicht zo voor mij. Bij jou niet dus?

En dan de 3e case....
    Ik ben ook voor een korte behandeling naar een ziekenhuis geweest (ik was gebeten door een hond).
    Dat was op een zondag en in een Duits ziekenhuis hier net over de grens. Daarvoor hoefde ik niets te betalen, dus ook geen 90 kronen of het equivalent daarvan in Euro's.

6. Mijn situatie is idem. Ik ben nog in contact met het Zilveren Kruis over medicijnen die in Tsjechië niet leverbaar zijn. Betaalde ik in Nederland zelf doordat ik niet over het eigen risico van 385 euro kwam. Medicijnen op recept van een professor in Groningen. Werken goed, dus die heeft een juiste diagnose gesteld.
    Ik stap over een paar dagen een kantoor van het VZP binnen om te vragen hoe ik een bijdrage aan mijn medicijnen kan claimen (alles is meegenomen; we betalen al genoeg).

7. De vitamine D druppels voor Uw vrouw zijn alle drie van de zelfde firma geweest?

8. Ja, 3 keer hetzelfde merk (vigantol) en 1 keer via de gynaecoloog en 2 keer via de huisarts, zei ze me.

Bewerkt door een moderator: 08-07-2020
  9. kuurgast

kuurgast Donateur

Met ingang van 1 januari 2020 wordt de jaarlijkse limiet voor in aanmerking komende supplementen voor voorgeschreven geneesmiddelen en levensmiddelen voor medisch gebruik, die gedeeltelijk door de ziektekostenverzekering worden gedekt en in Tsjechië worden afgegeven, als volgt bij de wet op de volksverzekeringen vastgesteld:
    1.000 Kč voor kinderen onder de 18 jaar en voor verzekerden ouder dan 65 jaar (altijd inclusief het kalenderjaar waarin zij het betreffende jaar hebben voltooid)
    500 Kč voor verzekerden ouder dan 70 jaar (inclusief kalenderjaar waarin zij 70 jaar zijn geworden).
    500 Kč voor verzekerden die een derdegraads invaliditeitspensioen ontvangen.
    5.000 Kč voor alle andere verzekerden.
    Bron vzp.cz.
    -----------------------------------
    Uitleg over hoe limiet medicijn bepaald wordt lecich.cz.
    Informatie over vergoedingen, prijzen en het bedrag van eventuele aanvullende betalingen voor geneesmiddelen die onder de basisverzekering vallen op mzcr.cz/leky.
    ----------------------------------------
    De toeslaglimiet wordt berekend op basis van de goedkoopste variant van het medicijn met dezelfde werkzame stof, dus het kan realistisch gezien lager zijn dan het bedrag dat de patiënt daadwerkelijk heeft betaald, vanwege de marge van de apotheek of als hij voor een duurdere variant van het medicijn koos.

Meestal krijgen mensen een kwitantie van de verzekeringsmaatschappij (per kwartaal), waarmee ze het bedrag bij het postkantoor kunnen innen. Voor degenen die erom vragen, sturen verzekeringsmaatschappijen geld rechtstreeks naar een bankrekening. Ook wordt overwogen of het geld niet zou worden geretourneerd, maar mensen zouden na het bereiken van de limiet de toeslag niet direct bij de apotheek hoeven te betalen.

10. Vandaag een bezoek gebracht aan het kantoor van de VZP in Turnov. Ik heb een vertaalster bij me zodat de communicatie gewaarborgd is. Blijkbaar brengt mijn vraag zoveel teweeg, dat het bezoek meer dan een half uur in beslag neemt. De juffrouw die helpt, hangt lang aan de telefoon en gebruikt soms zelfs twee telefoons tegelijk. Er wordt blijkbaar ook nog een fax gestuurd. Ze vindt geen declaratie van mijn huisarts en vindt dat vreemd. Uiteindelijk is het resultaat dat ik over 3 maanden nog maar eens terug moet komen. Ze heeft wel twee telefoonnummers genoteerd om zo nodig tussentijds contact op te nemen. Ook zal er nog contact plaatsvinden tussen mijn huisarts en de verzekering.

Deel deze pagina