Uitbreiding Praag Václav Havel Airport

Topic in 'Vervoer' gestart door kuurgast, 27-11-2019.

  1. kuurgast

    kuurgast Donateur



    Luchthaven Praag verhoogt capaciteit tot circa 30 miljoen reizigers tegen 2035

    Praag Václav Havel Airport is de vijfde snelst groeiende luchthaven in Europa. Dit jaar verwerkt het 17,7 miljoen mensen, een stijging van 5,8% op jaarbasis, hoewel het al met capaciteitsproblemen kampt. Volgens Václav Řehoř, voorzitter van de Tsjechische raad van bestuur van Aeroholding, moest tien procent van de aankomsten in Terminal 1 deze zomer worden geweigerd. Het aantal passagiers groeit sinds 2013 continu. De vereisten om de luchthavencapaciteit te vergroten zijn de aanleg van een parallelle landingsbaan, de centralisatie van beveiligingscontroles en de bouw van nieuwe instapsecties D en E. Sectie D moet worden gebouwd in Terminal 2 tegen 2029 en sectie E tegen 2036.

    De ontwikkelingen op de luchthaven Praag Václav Havel zullen de regio nieuwe werkgelegenheid en zakelijke kansen bieden; toerisme en directe verbindingen aanmoedigen, met bijzondere nadruk op langeafstandsvluchten; sneller inchecken en meer comfort voor passagiers mogelijk maken dankzij de integratie van moderne technologie; en het verbeteren van internationale en nationale zakelijke relaties.

    De Tsjechische minister van Financiën, Alena Schillerová, zei: “De ontwikkeling zal worden gefinancierd uit de middelen van de luchthaven en zal op geen enkele manier de nationale begroting belasten. De projecten zullen leiden tot de modernisering van de luchthaven en het transport efficiënter maken om een hoog passagierscomfort te behouden."

    Na de aanleg van de startbaan moeten ook nachtvluchten op Prague Airport volledig worden verminderd. De luchthaven heeft echter nog niet alle benodigde grond gekocht en onderhandelt momenteel met de weinige overgebleven eigenaren.

    De ontwikkeling van de luchthaven moet ook de aansluiting op een spoorlijn omvatten. Die treindienst zou in 2028 moeten beginnen. Dan kan men iedere 10 minuten per trein in 25 minuten van het vliegveld naar Praag Centraal Station reizen.

    Bronnen oa praguemorning.cz, news.expats.cz + radio.cz/en.
     
  2. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Babiš presenteerde de flop als een groot succes op de luchthaven.

    Premier Babiš en minister van Financiën Schillerová hielden een persconferentie op de luchthaven van Praag om de belangrijkste ontwikkelingsplannen van de luchthaven te presenteren. Deze omvatten de aanleg van een parallelle landingsbaan en een substantiële uitbreiding van Terminal 2. De bouw begint in 2025 en wordt voltooid in 2028. In hetzelfde jaar arriveert de eerste passagierstrein bij de luchthaventerminals. De premier presenteerde de plannen als een grote overwinning van zijn regering.

    Maar het is precies het tegenovergestelde. Dit is een voorbeeld van het feit dat deze overheid, wat luchthavens betreft, dezelfde inactieve taal gebruikt als elke andere taal. Babiš beheert al meer dan vijf jaar de luchthaven, althans voor dezelfde tijd wordt gezegd dat de luchthaven op zijn grenzen opereert. Hoe is het mogelijk dat in vijf jaar niets is gedaan voor de bovengenoemde projecten, waarbij de capaciteit slechts gedeeltelijke aanpassingen betrof, zoals veiligheidscontroles? Waarom begon aanleg startbaan niet lang geleden? En waarom wordt het de komende vijf jaar niet gebouwd?

    Het luchthavenmanagement loopt een groot risico nooit te bouwen. Laten we de feiten samenvatten. De luchthaven ontving in oktober 2011 de belangrijkste goedkeuring voor de startbaan in het MER-proces na een lang en complex proces; het gebeurde bij de tweede poging. Op dat moment werd verwacht dat de nieuwe startbaan vliegtuigen zal gaan bedienen in 2014 of 2015. En het zal negen miljard kosten. Het huidige management is er net in geslaagd om de goedkeuring van het MER tegen eind 2016 met nog eens vijf jaar te verlengen.

    Zelfs de uitbreiding is niet vanzelfsprekend, het ministerie van Milieu heeft verschillende maanden onderzocht of de omstandigheden zijn veranderd. Nu is het advies geldig tot oktober 2021. Wat zal dan onzeker zijn. Nadat het advies begin 2017 was uitgebreid, had het luchthavenmanagement het al over de aanleg van een start- en landingsbaan in 2022. Het is nu 2025. Hoe langer elke grote infrastructuurconstructie wordt uitgesteld, hoe moeilijker het in het Europa van vandaag is om het naar de grond te brengen. En het neemt ook toe, vandaag heeft de baan het over de kosten van 15 miljard.

    Er zijn meer haken rond de startbaan. De EIA-documentatie spreekt bijvoorbeeld van een maximale capaciteit van 21 miljoen passagiers. Het luchthavenbeheer is echter tot 30 miljoen per jaar. Zal er een nieuwe MER worden gemaakt?

    Concluderend heeft de regering van Babiš niet veel gedaan om de luchthaven te ontwikkelen, maar het lijkt erop dat het de voorbereidingen heeft besteed die het heeft geërfd. De luchthaven dient alleen als een automatisch werkende dividendspaarpot, die de Schatkist elk jaar krachtig rapporteert. Dankzij de hausse waar de overheid geen invloed op heeft, werkt het tot nu toe. Het ministerie van Financiën heeft deze week ook aangekondigd dat de luchthaven miljarden miljarden investeringen uit zijn middelen zal betalen. Echt waar? Klinkt een beetje als een gotspe.

    Net zoals hij dezelfde plannen wil presenteren als het hete nieuws. We hoorden dezelfde toespraak uit dezelfde mond met veel kortere deadlines, bijvoorbeeld in april 2017, toen de luchthaven 80 jaar vierde van het verhaal eerste lijn.
    Bron zdopravy.cz.
     
  3. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Penta-groep probeert de aanleg van een parallelle landingsbaan in Ruzyně voor de rechtbank te blokkeren.

    Vodochody Airport, die tot de Penta-groep behoort, probeert de geplande uitbreiding van de luchthaven van Praag te blokkeren in de vorm van een parallelle baanconstructie.
    De voorbereiding van miljarden kostende constructie kan dus enkele jaren duren. In het verleden heeft Penta aanzienlijk geprofiteerd van de voorbereidingen voor de nieuwe start- en landingsbaan toen het de bouwgrond verkocht aan de luchthaven met een winst van enkele miljarden.

    Vodochody Airport heeft een voorstel ingediend om maatregelen van algemene aard af te schaffen - 2e update van de Principles of Territorial Development of the Central Bohemian Region. “Indiener is het niet eens met de definitie van de constructie voor algemeen nut VPS D300 - het ontwikkelingsgebied van de luchthaven Praag / Ruzyně (Václav Havel Airport Praag), dat moet worden aangewezen voor een nieuwe startbaan vanwege de mogelijke toename van geluidsoverlast op grond die hij bezit. Hij maakt bezwaar dat het plan complicaties kan veroorzaken bij de geplande bouw en capaciteitsontwikkeling van de luchthaven Praag / Vodochody, "zei de woordvoerder van de Midden-Boheemse regio, Helena Frintová.

    De grond die nodig was voor de aanleg van de start- en landingsbaan werd in 2009 door Penta verkocht aan Prague Airport. Vroeger had dezelfde grond veel goedkoper op Prague Airport kunnen worden gekocht. Toen de luchthaven werd gerund door Martin Kačur, werd de aankoop geweigerd. Kačur heeft de leiding over het Vodochody-luchthavenproject van Penta.
    Bron zdopravy.cz.
     
  4. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Darum fliegen nun immer mehr Sachsen ab Prag!
    Daarom vliegen steeds meer Saksen uit Praag!

    Artikel over de vele voordelen voor passagiers uit het Duitse grensgebied om vanaf Praag te vliegen op tag24.de + tag24.de.
    (schermpje omzeilen en op betreffende tekst klikken van website)
     
  5. nog steeds belachelijk dat ze geen treinverbinding hebben.
     
  6. Waarom? eerder belachelijk dat ze de metro niet doorgetrokken hebben langs het vliegveld en dan naar Kladno. Maar een busverbinding die om de 3 minuten rijdt heb ik in nederland nog niet gezien (wat niet zegt dat die er niet is).
    De trein staat in Tsjechie niet op hetzelfde voetstuk als in nederland. De bus is goedkoper en vaak ook sneller.
     
  7. helaas kom ik regelmatig in Praag , en het verkeer staat altijd vast .
    daarbij nog de stank van de vele voertuigen. als je uit andere delen van het land komt is de trein super ,zeker regiojet.
    om dan weer over te stappen met je koffers naar de metro ,en dan naar een bus .....
     
  8. alsof iedere trein dan via het vliegveld rijd om overstappen te voorkomen??En de laatste keer dat ik in Praag was viel het verkeer reuze mee. eigenlijk geen vertraging.
     
  9. dennuzzz

    dennuzzz Donateur

    Zeker in de spits komt het weleens voor dat de aebus er te lang over doet en de trein is dan net vertrokken....laat de trein maar komen.
     
  10. En is dan 119 naar veleslavin metro niet sneller? Volgens idos ben je een minuut sneller, maar dan sleep je wel met je koffer.
     
    dennuzzz vindt dit leuk.
  11. dennuzzz

    dennuzzz Donateur

    Zou kunnen, maar een extra overstap met volle bepakking liever niet.
     

Deel deze pagina