Horeca Uit eten in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de nabijheid van Praha (Zapad) vind je een ontzettend leuk en goed restaurant " U tri sester".
Voor openingstijden, telefoonnummer (voor reserveren), menukaart en routesbeschrijving kijk dan even op hun site.

www.u3sester.cz

M
smile.gif
nique
 
Restaurants en meer in Praag

Beste allemaal,

Ik ga met mijn vrouw in mei 3 dagen naar Praag en ze zeggen dat het de mooiste tijd van het jaar is. Ik heb uiteraard de zoekbutton gebruikt maar kom niet dat tegen wat ik zoek.

Vraag 1:
Waar kan je lekker eten voor een redelijk bedrag. Ik las dat je het beste een restaurant kan zoeken in een kelder maar ja waar moet je dan op letten?

Vraag 2:
Wat moet ik beslist zien waar ik anders spijt van krijg?

Ik ben benieuwd naar de reacties.
smile.gif
 
Re: Restaurants en meer in Praag

Antwoord op vraag 1

- U Sedmi Svabu, Janssky Vrsek 14

Herberg die hier reeds ligt sinds de 16e eeuw. Prachtige gewelfde kelders, grote open haard, mooie dames in historische klederdracht, Zeer lekker bier (Krušovice) van de tap. Als U eens een speciaal drankje wil proberen, bestel dan eens het “Dragons Eye”. Deze kroeg ligt langs de trappen in een klein straatje links van de Nerudova richting Burcht. U kan de ingang herkennen aan een ridder op een houten bord. als u www.viacarolina.cz bezoekt kan u van daaruit verder naar de site van deze zaak


- La Fabrique, Uhelný Trh 2

In de gewelven van een oud herenhuis. Heel tof ingericht met veel baksteen, hout en metaal. DJ of livemuziek in het weekend en veel schoon volk. Supergrote keuze in dranken en niet overdreven duur. Ligt op hetzelfde pleintje als U Dvou Kocek. website www.lafabrique.cz , hier kan je ook de kaart bekijken.


- U Budovce, Tynská Ulice 7

Geweldig ingericht met tof personeel en een leuke kaart. Altijd goeie muziek en een losse sfeer. Een van de toekomstige places to be. Te bereiken door het steegje (gelegen aan het oude stadsplein) naast de Tynnkerk. Deze plaats zou ik vooral aanraden om aan te doen na het eten, voor een afzakkertje of zo.


- U Podhradi, Nerudova 8

In de bergop richting burcht dadelijk rechts. Een gezellig ingericht eethuis met een schitterende keuken. Probeer hier als aperitief de “Borovicka”. Heel knus.


- Restaurace Mucha, Melantrichova 5

Zeer goed restaurant (wel iets duurder) volledig ingericht in Art-Nouveau naar het voorbeeld van schilder Alphons Mucha. Een echte aanrader in het midden van het centrum. Vriendelijk en zeer correct personeel. Best even binnenlopen op voorhand om te reserveren.


29. U Sadlu, Klimentska 2

Prachtig middeleeuwse taveerne, in een uniek kader worden hier moderne en middeleeuwse gerechten geserveerd. Zeker de moeite waard, scherpe prijzen, fantastische sfeer en goede bediening. Voor meer info en raadplegen van de kaart : www.usadlu.cz


Dit zijn enkele van mijn persoonlijke favoriete restaurantjes, waar ik trouwens nog nooit iets op heb kunnen aanmerken. Ze zijn misschien niet dadelijk terug te vinden in de reisgidsen, maar daarom zeker niet minder de moeite waard en vaak veel "echter".

Op de tweede vraag is het iets moeilijker antwoorden, zoveel is er te zien in Praag. Als ik weet waar jullie interresses liggen kan ik misschien daar wat op verder gaan en als je graag een algemene wandeling hebt die langs de hoogtepunten komt, dan laat je maar iets weten.

Groetjes,

Miloš
 
Re: Restaurants en meer in Praag

oh ja, ook zeker een aanrader is de prachtige pas heropende (gelukkig maar) originele bierkelder (laat u niet misleiden door de naam) U Zlaté Konvice. Recht tegenover het astronomisch uurwerk op het Oude Stadsplein ligt de ingang van dit restaurant. U komt rechtstreeks in de kelder uit als je de trap neemt die zich daar (bijna onder de arcades) bevindt. www.ukonvice.cz geeft je wat meer info.

eigenlijk kan ik zo uren doorgaan...

maar dat ga ik niet doen want daar krijg ik alleen maar honger en heimwee van.

Na Zdraví
 
Re: Restaurants en meer in Praag

Miloš,

Geweldig bedankt voor je informatie.
smiley20.gif
Ik lees bij je prive gegevens dat je stadsgids bent, misschien kunnen we wat afspreken met de groep? We gaan met een groep van +- 50-80 man, via mijn werk, dat wil niet zeggen dat we ook allemaal dezelfde activiteiten willen/gaan doen. Wel de stadstoer die is inclusief (voor zo ver ik heb gehoord)

Ja waar houden wij van, in pak weg 2/3 dagen kan je niet zoveel bekijken natuurlijk, we vertrekken op zaterdag 9.00 uur dus eer dat wij in Praag zijn zal het een uur of 1 's middags zijn denk ik. Het zal hier op neer komen, dag 1 is een halve dag, dag 2 een hele waar we een stadstour gaan doen en dag 3 zal ook weer een halve dag zijn. Ik heb me laten vertellen dat het openbaar vervoer heel erg goed te doen is voor toeristen.

De "brug" zal een onderdeel zijn en ik heb via vrienden iets laten vertellen over een joods begraafplaats, dat zou erg indrukwekkend zijn maar verder maakt het ons niet veel uit. Onze interesse is zeer breed te noemen.
 
Re: Restaurants en meer in Praag

Hallo.
Die ene site met de menukaart was erg leuk om te zien.
Weet nu ook dat je er wel Amaretto kunt krijgen en dat het ook gewoon zo heet daar, is erg handig!
bye.gif
 
Re: Restaurants en meer in Praag

Tja, heel erg veel tijd hebben jullie dus niet dan.

Aangezien er een stadstour voorzien is (het hangt er vanaf welke en met wie) maak je dus best dat je het volgende zeker gezien hebt:

- Praagse Burcht met de prachtige gotieke Vladislavzaal (Beneden deze zaal in de originele Romaanse gewelven is er momenteel een tentoonstelling over de praagse burcht met nu en dan enkele speciale of zeer zeldzame expo's - zoals bijv. de kroonjuwelen)
- St.-Vituskathedraal (op het derde burchtplein,kan je niet naast kijken) met zijn Wenceslaskapel
- Strahovklooster (machtig mooie barokke kerk en bibliotheekzalen)
- St.-Nicolaaskerk van Malá Strána (kleine zijde)één van de mooiste barokvoorbeelden van Europa
- Oude stadsplein met zijn astronomisch uurwerk
- Het oude Joodse Kerkhof (vrij duur maar absoluut doen!!!!!!) met zijn synagoges en vrij pakkende tentoonstelling. best in de voormiddag doen deze.Als de Joodse cultuur je interresseert, combineer dit bezoek dan met de Spanelska Synagoga.
- Kruittoren (met ernaast het magistrale representatiehuis alwaar in het Art-Nouveau café iets kan gedronken worden terwijl je ogen genieten van al die grandeur)
- Wenceslasplein ( het actuele kloppende hart van Praag, waar je -evenals op Na Prikope- vele winkels vindt. Het wordt gedomineerd door het Nationaal Museum.
* Als je van de Kleine Zijde komt en je wandelt richting Karelsbrug, sla dan in de Mostecká even rechtsaf (Lázenská) om in een uniek en sfeervol stukje Praag terecht te komen alwaar je achter elke hoek en kant word overvallen door een bepaalde sfeer.
Hier ligt rechts het mooie Maltezerpleintje en links de kerk van Maria onder de ketting. (heel speciaal) als je zo dan verder wandelt, kom je terecht op het Velkoprevorsképlein met zijn toch wel beroemde "Lennonmuur", een eerbetoon aan John Lennon, toch wel het symbool van de vrijheid van gedachten. Een beetje verder dan die muur ligt er een klein brugje waar je nog een oude watermolen kan zien. over de brug naar links en zo kom je dan op het Kampaplein (zeer gezellig).
En hier heb je de keuze, als je naar rechts gaat dan kan je even tot aan de oever van de rivier gaan vanwaar je de massa mensen die zich op de Karelsbrug bevinden even kan observeren, of je gaat naar links de trappen op en je mengt je tussen de net vernoemde mensenzee.
- Karelsbrug (in de bruggetoren aan de kant van de oude stad is momenteel een expositie (met een film) handelend over het hoe, wanneer en waarom van de brug, echt wel interresant) Als je stroomopwaarts kijkt dan zie je op de linkse kade een groot gebouw met een gouden dak, dat is het nationaal theater. Een beetje verderop aan dezelfde kant staat Het dansende huis, een pop-art gebouw in de volksmond "Ginger en Fred" genoemd.

- De toren (rechts) boven op de groene Petrinheuvel is een eerbetoon aan Gustav Eiffel en werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1891. Frapant is dat het hoogste punt (bekeken vanaf de zeespiegel) van deze toren exact even hoog is dan die van Parijs.
- De televisietoren is het raketachtige "(on)ding" dat je vanuit elke ooghoek ziet staan. dat was de laatste krachtinspanning van de communisten. je kan hem bezoeken en je hebt bovenaan een (niet zo denderend goed) restaurant en een (best wel leuk) cafeetje met, zoals je wel dacht' een enorm indrukwekkend vergezicht.
- Vyšehrad, de geboorteplaats van de natie (alwaar volgens de legendes Princes Libuše een visioen kreeg over een stad wiens naam en faam tot aan de sterren zal reiken) Deze drie laatste dingen zou ik persoonlijk de tweede keer doen als je in Praag komt, want je gaat nu al zoveel moois te zien krijgen en anders wordt het je misschien wat teveel.

Ook hier kan ik uren over blijven doorbomen maar mijn vingers zijn zowat aan het verkrampen.

Jullie zullen waarschijnlijk wel hetzelfde ondervinden als de meesten : WIE EENMAAL IN PRAAG GEWEEST IS WIL ER ABSOLUUT TERUGKOMEN!

Als je voor de rest (want het is nog wel even vooraleer jullie vertrekken) nog ergens een specifieke vraag hebt ofzo dan hoor ik het wel he,

Vele groetjes en bye bye

Miloš
 
Re: Restaurants en meer in Praag

Geweldig Milos wat een info. Ja Peter wat kan ik hier nog aan toevoegen. Ik weet nog wel wat persoonlijk favoriete restaurants (maar dat zijn geen typisch tsjechische restaurants) dus ik weet niet of je daar na deze fantastische lijst van Milos wel behoefte aan hebt.
In ieder geval wens ik je veel plezier in Praag maar dat gaat vast lukken. Het zonnetje schijnt inmiddels al volop en het is "lekker" druk in de stad.
laugh.gif
smile.gif
 
Re: Restaurants en meer in Praag

het interieur in dit restaurant (Flambée) is trouwens ontworpen door de bekende Zwitserse designer P. Stark.

Inderdaad lekker (vooral de licht gekruide tonijnfilets met rode wijnsaus en shi-také's) maar inderdaad vrij prijzig en nogal internationaal.
 
Re: Restaurants en meer in Praag

Miloš schreef:
- U Sedmi Svabu, Janssky Vrsek 14

Herberg die hier reeds ligt sinds de 16e eeuw. Prachtige gewelfde kelders, grote open haard, mooie dames in historische klederdracht, Zeer lekker bier (Krušovice) van de tap. Als U eens een speciaal drankje wil proberen, bestel dan eens het “Dragons Eye”. Deze kroeg ligt langs de trappen in een klein straatje links van de Nerudova richting Burcht. U kan de ingang herkennen aan een ridder op een houten bord. als u www.viacarolina.cz bezoekt kan u van daaruit verder naar de site van deze zaak
Deze had ik ook al in een andere topic in deze rubriek aanbevolen. Inderdaad een aanrader! Zeer de moeite waard en goed betaalbaar...

PuNkEnStEiN schreef:
Welnee. Mits genoeg gedronken, telt bier als hoofdgerecht, hoor...
grin.gif


Ik vind het moeilijk om een keus te maken. Bijna alle Tsjechische gerechten gaan er bij mij in als koek. Maar ik weet wel dat ik in dit restaurant, U sedmi Švábů in Praag, meermaals heerlijk en (gezien de locatie) niet te duur gegeten en gedronken heb. Echt een aanrader, ook vanwege de ligging (tussen de Karelsbrug en de Burcht) en het interieur!
 
Re: Restaurants en meer in Praag

Leuke tips!
Zelf heb ik de neiging om iedere keer in Praag weer de vaste adressen te bezoeken - nostalgie en sentimental reasons. Maar die middeleeuws-achtige gelegenheden wil ik ook eens proberen.
Enne die Flambee.cz is wel erg duur, EUR 90 per persoon.. dan krijg ik gelijk huisarrest van m'n Praagse schoonmoeder als ik dat opbiecht...
 
Re: Restaurants en meer in Praag

tsjonge jonge wat een info, ik ga alles eerst maar eens kopieren en plakken in een word document zodat ik het op mijn gemak kan lezen.

Allen bedankt voor de info en met name Miloš
worshippy.gif
 
Re: Restaurants en meer in Praag

Een paar keer in U Cerneho vola geweest, zwart bier en knoflooksoep, geweldig lekker.
Elke keer weer ontmoet ik hier leuke mensen.
Kale houten banken en tafels en steeds de bierspetters in je nek van de ober die voorbij komt met overvolle glazen.
Ik besef wel dat het handig is als je hier een paar woorden tsjechisch spreekt.
Je vindt het aan de Lorentanske namesti(vanuit het wachthuisje naar boven, links).
 
Ga er maar gerust van uit dat jouw ervaringen niet juist zijn, rico. :)
Voor wie in Praag de moeite neemt om de achterafstraatjes buiten de toeristenroutes in te duiken, of voor wie net even buiten het centrum gaat, is er volop keus in lekker en goedkoop eten.
 
Het stikt er van. Overal. Zelfs in het centrum. Ik heb een paar vaste adresjes (oa in Liben en Smichov) maar kom er steeds weer nieuwe tegen.

De gewone buurtrestaurantjes waar de Pragenaar voor zijn bier en middagmaal gaat.
 
Bovenaan