Bier & Wijn U Fleku, de zwarte brouwerij, Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tot de vele bezienswaardigheden in Praag behoren niet alleen de Karelsbrug, de Joodse wijk en Stare Mesto (de oude stad), maar ook U Fleku, een kleine brouwerij die gelegen is in het centrum van de stad.
De geschiedenis van U Fleku voert terug tot 1499 en is - behalve in de communistische tijd - altijd in particulier bezit geweest. De gebouwen zijn de laatste jaren gerestaureerd en omvatten behalve de brouwerij zelf een aantal zalen, een restaurant en een terras op het binnenterrein.
U Fleku produceert een zwaar, donker bier, volgens geheim familierecept gebrouwen.
De rondleiding met proeverij is zeer de moeite waard, zeker in combinatie met een bezoek aan het restaurant, waar men stevige Tsjechische kost serveert. Een aanrader is de Flekosvka basta, een combinatie van eend, varkensvlees en dumplings. Een stevige wandeling is vervolgens wel aan te raden; de overige bezienswaardigheden van deze mooie stad liggen echter op loopafstand.

www.ufleku.cz

adres:
Pivovar a Restaurace "U Fleků"
Křemencova 11
Praha 1
 
Wij hebben niet zo'n goede ervaring hier. We wilden een biertje drinken maar er werd zonder wat te vragen voordat ons bestelde bier kwam een Becherovka op tafel gezet toen we zeiden dat we deze niet besteld hadden en dus ook niet wilden betalen werd men behoorlijk kwaad. Wij zijn dan ook opgestapt zonder iets te drinken.
 
Ik ben daar vaak geweest in de vroege jaren zestig, de communistische tijdperk dus.
Het zag wel anders uit dan nu, maar bier smaakte beter dan nu.

Zelfde herinnering had ik ook toen ik er nog eens was, ook alweer jaren terug. In de jaren tachtig smaakte het me daar ook beter. En was het ook minder een toeristenuitdragerij.
 
Ach vroeger mocht ik er wel in, in 1981. Alleen een goede plek kreeg ik niet. Naast de latrines in de biertuin, aan tafel met een stel dronken Russische soldaten. Echt zo'n plek, waar niemand wilde zitten. Maar goed zonder zitplaats was je nergens in die tijd, zonder stoel geen bediening. En zitplaatsen waren op rantsoen in de Praagse binnenstad. Dus al die nadelen, ik was jong een niet te stoppen.
Jaren later een keer terug geweest. Het enige verschil was dat ik meer mocht betalen voor dezelfde onvriendelijkheid. En 'n betere plaats. Maar naast Iwan en Igor bij de latrines was me toch liever.
Nooit meer terug gegaan.
 
Bovenaan