Tweede korte vakantie 2018 (in Sedlec Prcice)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vrijdag 10 augustus 2018

Het is vandaag alweer de laatste volledige dag in Tsjechië en het plan was deze dag waardig af te sluiten met een bezoek aan 1 van de andere grote steden van Tsjechië, namelijk Ceske Budojovice. Maar bij het opstaan voelt Tamar zich helemaal niet lekker, misselijk en zo. Ik besluit het nog even aan te kijken, wetende hoe dat soms gaat bij Tamar. Maar in de loop van de ochtend verdwijnt de misselijkheid niet. “Change of plans”, dus en Jelle en ik gaan naar de Tesco en Lidl bij Tabor voor wat laatste boodschapjes, wat sowieso had gemoeten. Nu CB niet doorgaat eten wij ’s avonds gewoon thuis, wat mij gelijk de gelegenheid geeft vast op mijn gemak te gaan pakken. Want morgenochtend om 10.00 u is alweer de terugtocht. Wel een beetje jammer voor Jelle, die had graag nog een keer Pfeffer Steak gegeten, maar wie weet komt dat morgen ;)

Tsjonge wat is de tijd hier weer voorbijgevlogen, maar wat hebben wij het hier goed gehad. Ik alleen met de kids, wie had dat ooit kunnen bedenken.
 
Zaterdag 11 augustus 2018

De wekker is gezet om 7.00 u, want vandaag is immers de dag van vertrek. Ik douche op mijn gemak en haal pas hierna de kinderen uit bed. Na enige gevoelens van stress ben ik toch op tijd klaar als de auto van onze huisbazin arriveert. Het is hierna uitwisseling van de borg en de sleutels onder een hartelijk afscheid. Zo anders als 2 maanden terug. Ja we hebben oprecht geboft met dit huis. Zo je al een minpunt zou moeten verzinnen was dat het wespennest, maar heel erg veel last hebben wij nu ook weer niet gehad van die beestjes. Het was meer opletten geblazen.

Doorgaans halen wij na vertrek ons ontbijt bij de Lidl maar dit jaar heb ik besloten gewoon vroeg te ontbijten. Hierdoor kunnen wij rond middaguur uitgebreid dineren. En zo gezegd zo gedaan. Na het afscheid rijden wij langs een LPG pomp en hierna in 1 keer door naar Melnik. Om te dineren bij Pizzeria Tex Mek.

Pizzeria Tex Mex.jpg

Nog zo'n gelegenheid die gewoon goed is gebleven. Wij begroeten de jonge kelnerin in het Tsjechisch en krijgen dan ook de Tsjechische kaart. Het is even puzzelen, maar dankzij Jelle zijn wij er al snel uit. Tamar, die nog steeds niet helemaal lekker is, bestelt de Pizza Margarita

Eten Tamar.jpg
en Jelle en ik..... Juist dat en de foto's spreken boekdelen;)

Eten Jelle.jpg

Mijn eten.jpg
Rond 13.45 u vertrekken wij uit Melnik en rijden nog een klein uur in Tsjechië en hierna is de koek echt op. Bij vertrek uit Melnik bedroeg de rit nog 9 uur en zouden wij rond 23.30 (rekening houden met pauzes) thuis moeten kunnen zijn. Maar helaas, dit jaar is het wel heel bont met wegwerkzaamheden in Duitsland en arriveren wij rond 00.25 in Anna Paulowna. En daarmee komt nu echt een einde aan een heel bijzondere, speciale en uiterst gezellige reclame met de kids. En nu op naar de vakantie met het gezin naar Denemarken, maar dat is niet voor dit forum. Ahoj en tot volgend jaar mei (met broertje?) of wellicht als gezin ook juli/augustus. We gaan het zien:denk:
 
Weer even de jaarlijkse update. Er staan weer 2 weken Tsjechië gepland. Eén met broertje begin juni in de regio waar ik met de kids ook al was geweest vorig jaar. Dat wordt dus weer sowieso Praag en de rest ga ik de komende tijd uitdokteren.

En vervolgens ook nog een weekje heerlijk met ons 4 in augustus. En dat is een huis vlak onder Praag. Zoals gezegd is het maar een week en dat vanwege de mantelzorg van mijn vrouw. Vorig jaar gingen wij vanwege de afstand met ons vieren naar het dichterbij gelegen Denemarken. Nou, ik kan jullie zeggen dat NOOIT meer. Ten eerste was de reistijd naar ons huis in Denemarken zo mogelijk nog langer dan naar Tsjechië. Duitsland en met name in het noorden is werkelijk 1 "Baustelle" :kwaad: hebben wij ervaren. En dan wat te denken van de prijzen in Denemarken. Uit eten gaan in Denemarken is verre van grappig. Nog nooit zo vaak zelf gekookt op vakantie:lache:. Enige leuke was de goedkope drank in Duitsland. We zaten namelijk vlak over de grens
 
En vervolgens ook nog een weekje heerlijk met ons 4 in augustus. En dat is een huis vlak onder Praag. Zoals gezegd is het maar een week en dat vanwege de mantelzorg van mijn vrouw.

Inmiddels is april bijna voorbij en is e.e.a. de afgelopen maanden in een stroomversnelling geraakt. En dan doel ik met name op de gezondheid van mijn schoonvader. Zo heeft hij afgelopen januari nog redelijk fit zijn 93e verjaardag kunnen vieren maar is zijn gezondheid begin maart rap achteruit gehold. Met uiteindelijk zijn overlijden eind maart 2019 tot gevolg. Uiteraard een trieste gebeurtenis, zeker voor mijn vrouw, maar aan de andere kant een zegen voor de man zelf. En dat besef maakt het voor mijn vrouw nu nog heel draaglijk. De klap komt misschien nog.

Maar ja, nu de moraal van het verhaal: wij hebben dus nog een week kunnen bijboeken in het huis dan wij op het oog hadden. En dan verzand ik bijna in Cruyfiaanse bewoordingen :denk:Maar eerst de vakantie met mijn broertje over een kleine 6 weken inmiddels. Uit de vandaag ontvangen reisbescheiden begrijp ik dat het huis zich in een bosrijke omgeving bevindt in de omgeving van Cisovice. Kannie wachten:wow:
 
Bovenaan