Twee weken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dag 1

we zitten nu voor het eerst in Tsjechië, voor een vakantie van 2 weken.

de heenreis goed gepland allemaal wegen zonder baustellen, tenminste dat dachten we, afijn via Hannover, Madeburg en Dresden richting Beroun, onze nieuw aangeschafte navigatie bracht ons binnen no time midden in het centrum van Hannover, dat was dus niet de bedoeling. :lmfao:

na de weg weer teruggevonden te hebben, de ene baustelle na de andere, wel kleintjes, maar ja, elke keer terug van 140 naar 60 km per uur schiet niet op. na toch een voorspoedige reis kwamen we bij de Tsjechische grens, vignetje gekocht en verder richting Praag.

aan het eind van de snelweg ging ons navigatiesysteem weer een geheel eigen leven leiden, de snelste route voerde ons door het prachtige bergachtige binnenland van Tsjechië. ik moet hierbij zeggen dat we echt hebben genoten van het uitzicht. waarschijnlijk had ik Praag of Beroun moeten invoeren en niet onze eindbestemming. maar na 10 uur onderweg te zijn (incl. de nodige stops) zit je niet echt te wachten op een tour door Tsjechië, dus de kaart er maar bij gepakt en ja hoor, binnen no time weer op de juiste weg. had ik maar op die kaart vertrouwd.

Afijn, na een uurtje spoorzoeken kwamen we (ondanks, maar ook dankzij onze navigatie) om 13:30 uur aan op onze bestemming (via een route die waarschijnlijk nog nooit iemand heeft gereden). mooi huisje, grote tuin en een vriendelijke ontvangst, gelukkig was het zaterdag maar 32 graden, de rest van de drie dagen bbrrrrrrrrrrr

Henk&Yvonne
 
dag 2 Praag

Zaterdag avond vroeg in bed, nog even snel naar de albert voor wat ontbijtbenodigdheden en dan lekker slapen, zondag nog even uitgeslapen, de plaatselijke brandweer had gister hun jaarlijkse feestje en in een dorp van 20 huizen wordt dat zeer uitbundig gevierd, de zoon van de eigenaresse was een van de organisators en zou die avond in het privé gedeelte blijven slapen, 's morgens zou hij het internet voor ons installeren, de jongedame die ons ontving kreeg het niet voor elkaar (de eigenaresse zat bleek later in Italië), na best wel een gezellige zondagochtend met een aantal zeer katerige Tsjechen, was rond 13:00 uur het internet geregeld, na nog wat alarm problemen ( hij ging steeds af als we weg wilden rijden, ook prima opgelost) vertrokken we richting slot Karlstein.gelukkig was het nu pas 35 graden, na (dankzij de navigatie ) weer een onnodig ritje door de bergen (ook weer mijn fout had het kasteel ingevoerd en daar kun je met de auto helemaal niet komen gewoon het dorp invoeren) het kasteel bezocht, mooi en interessant maar geen tweede bezoekje waard, 's avonds lekker aan de pasta en weer vroeg naar bed
 
dag 3 Praag

Vandaag lekker vroeg op, we gaan naar Praag, de auto geparkeerd(gratis, kijk daar ben je nou Hollander voor) bij het winkelcentrum Metropole bij Zlicin, daar de metro naar Mustek gepakt,

bij de aangename ;) temperatuur van 38 graden door de stad gewandeld, je komt ogen tekort, overal staat wel een standbeeld historisch gebouw of andere bezienswaardigheid.
dankzij onze zoon van 13 een prachtige route gelopen (met af en toe een pauze in een parkje onder de brug) die ons twee keer over de rivier voerde, waarvan 1 keer natuurlijk over de Karelsbrug, De Karelsbrug vond ik tegenvallen wel leuk hoor die "Franse" kunstenaars maar veel en veel te druk,Daarna op het plein met de klok nog wat gedronken, Omdat het echt te warm was (de kinderen waren uitgeput (wij ook trouwens)) snel weer naar de metro (ondertussen was het 16:30), in Zlicin nog wat winkels bekeken, wat avondeten bij elkaar gesprokkeld en lekker naar de koele tuin.
 
dag 4 effe rustig aan

Om de blaren en de vermoeide spieren rust te geven vandaag in de buurt gebleven, 's ochtends het centrum van Beroun bezocht, niet groot maar wel erg mooi, ik moest nieuwe sandalen hebben en aangezien we gehoord hadden dat dit in Tsjechië goedkoper was, greep ik mijn kans, dat viel dus tegen:kwaad:, waar kleding inderdaad een stuk goedkoper is zijn schoenen dat dus niet. afijn bij de plaatselijke Bata toch geslaagd, daarna even naar Kaufland, lol ik zou willen dat we dat de eerste dag gedaan hadden, hiermee vergeleken is de Albert super een buurtwinkeltje, veel meer keus, ( ook de Lidl viel erg tegen) wat stok brood en lekkere dingetjes gekocht vandaag een makkelijke dag in de tuin ( oh ja had ik al verteld dat het gehele dorp de gehele dag zonder stroom zit):D
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
Het origineel van de karelsbrug is in Pisek .

Wencesclaus had eerst opdracht gegeven aan de architekt om de brug in Pisek te bouwen .Toen dit goed ging mocht hij in praag de kopie bouwen.
In Pisek kan je in alle rust voor de beelden poseren:wow:

Verder nog veel plezier in tsjechie gewenst

Persoonlijk is Praag voor mij het dieptepunt van Tsjechië, te duur en veels te druk .

Het echte mooie Tsjechië ligt buiten Praag ,goedkoop en zo mooi:dank2:
 
Persoonlijk is Praag voor mij het dieptepunt van Tsjechië, te duur en veels te druk .

Het echte mooie Tsjechië ligt buiten Praag ,goedkoop en zo mooi
Jonathan, Praag is eigenlijk een land in een land. De mentaliteit is er anders de prijzen zijn er hoger en de sfeer is er ook anders. Maar is dat ook in Amsterdam niet zo? En in welke willekeurige andere hoofdstad?
 
dag 5 toch weer Praag

vanmorgen iets bewolking dus vroeg op en snel naar praag voordat het weer te warm word,
Weer met de metro natuurlijk, uitgestapt op Hraddcanska vandaar uit een leuke wandeling naar beneden, De burcht bekeken en natuurlijk de kathedraal, zeer indrukwekkend wat een mooie gebouwen staan er hier in dit gebied, beneden aan het begin van de Karelsbrug lekker gegeten, varkensbout/kluif met noedels en een glas bier, de kinderen wilden schnitzel met friet, hier kwamen we erachter dat de Tsjechen niet van weinig houden, de kids kregen ieder 2 behoorlijk stukken vlees voor zich, onze porties waren van dien aard dat we ze ook niet konden helpen:D erg lekker en zelfs voor Praag nog goed betaalbaar 1500 chk voor 5 personen incl. drinken. aangezien we nog niet echt wisten waar je goed kon eten gewoon het volste terras (buiten de Pizzeria om dan) gepakt, prima keus geweest.

we liepen onze overburen tegen het lijf die voor de pizzeria hadden gekozen Die waren dus iets duurder uit:shock:
Samen nog even de Karelsbrug overgelopen , alwaar onze kids een heel leuk (en duur) fluitje hebben gekocht, Daar ging mijn winst:fool:
(ik wordt nu al gek van dat gefluit)

Daarna zijn we richting de Joodse buurt gegaan, waarschijnlijk ergens een verkeerde afslag genomen want de enige bezienswaardigheden waren Gucci , Prada ,Cartier en Louis Vuiton, rechts zagen we wel de leuke straatjes maar aangezien de temperatuur alweer opgelopen was tot 35 graden in de schaduw, was onze route naar de metro snel uitgestippeld , nu lekker in de tuin, met een koude Pivo type ik dit berichtje, we hebben wat lekkere worstjes kaasjes en broodjes :top:meegenomen en gaan zo lekker eten,

groetjes uit een warm Tsjechië


morgen naar de grotten en dan thuis BBQen'
 

Ad Verschoor

Donateur
Henk, Pisek is echt een aardige plaats. Ik heb een aantal foto,s in mijn galerij staan.
Ik kan het van harte aanbevelen. Natuurlijk niet vergeten Hluboka nad Vltavou met z'n Windsor kasteel en eventueel voor de kinderen de dierentuin daar.
Prettige vakantie nog.
 
dag 6 en dag 7

Vannacht hadden we noodweer het heeft hier van 22.30 uur tot 02.30 aan een stuk door gebliksemd en geplensd, de kids hebben met matrassen in de huiskamer geslapen, ze vonden het doodeng.
Alleen onze jongste dochter niet ( 11 jaar), die vond het in haar eigen woorden "vet cool".:top:
In de morgen hebben we niet veel gedaan het was de bedoeling een dagje thuis te blijven maar doordat de temperatuur zo snel omhoog ging zijn we opzoek gegaan naar een plek waar het iets koeler zou zijn.
We zijn naar de druipsteengrotten in Konepruske geweest dit was erg indrukwekkend.
Het enige nadeel is dat de rondleidingen alleen in het Tsjechisch gedaan worden, je kunt bij de kassa hier een vertaling van krijgen maar de print is erg vaag en moeilijk te lezen in de schemer. een klein lampje kan uitkomst bieden. O, ja wil je foto's maken of filmen in de grotten moet je hier bij de kassa voor betalen, dan krijg je een sticker dat scheelt een hoop gezeur en het kost weinig 40 kcz.

's avonds lekker de bbq aangestoken, vlees kost hier echt niets, weer veel te veel gehaald natuurlijk en de bbq gaat mee naar NL (geintje) wat een pracht apparaat.

Dag 7
Onze laatse dag in Lhotka u Beroun morgen naar Porezanky.
Vandaag al vast wat spullen ingepakt en tegen de middag naar Plzen
Dit was geen slimme zet, het was gewoon veel te heet om naar de stad te gaan.
Een beetje door de stad gekuierd een terrasje gepakt en een koel winkelcentrum in gedoken. Daar wordt je hier trouwens mee doodgegooid. Langs elke rondweg om de stad vindt je er wel een stuk of vier.
's Avonds heerlijk gegeten in Beroun op het marktplein.
O, ja voor dat we gingen eten nog een telefoontje met een medewerker van de ANWB gepleegd, het uitlaatgas controle lampje bleef branden. Valt allemaal gelukkig mee het is een computer storing we laten hem maandag bij de opel even uitlezen en resetten.
We nemen nu nog lekker een borreltje voor het slapen gaan.

Vanaf morgen zullen de verslagen wat spaarzamer worden want we hebben dan zelf geen internet.
Waarschijnlijk wel in een hotel in de buurt maar dat moeten we nog even uitzoeken.
 
Bovenaan