Twee oude knarren in Kutna Hora

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ik ben hier nieuw en zocht naar verhalen over Kutna Hora om in mijn fotoboek te gebruiken, nou dat lukt aardig dankzij jou prachtige verhalen, mijn fotoboek schiet niet erg op, nu ik hier op het forum zit te lezen. Ik geniet ervan. Heerlijk. Heb je ook nog de familie Kinsky mogen ontmoeten? In hotel Obora of in het kasteel van Chlumec nad Cidlinou? Wij hebben de jonge graaf Franscesco gesproken. Een vriendelijke jonge man die in Wageningen had gestudeerd en het leuk vond om eventjes Hollands te kunnen praten.
Robbetje, In Chlumec waren we enkele jaren geleden. De graaf kennen we niet. Zoek je nog meer info over Kutna Hora, kijk dan eens in het topic elders opo het forum: De monumenten van Kutna Hora: een bloemlezing.
 
..... Een wandeling door het centrum van Kutna Hora. Dat leverde meteen al een spectaculair voorval op.
"Een gat in de markt" noemde Bert het al.
Door niet opgehelderde oorzaak was er zo maart een gat van wel 10 kubieke meter ontstaan in het plein bij de pestzuil. ..... Alsof het een grote schat was waren er 2 bewakers aanwezig om erop toe te zien dat er rondom dit gat geen rare dingen gebeurden. .....
Kutna Hora gat op het plein..JPG

Hier het bewuste gat in de weg in Kutna Hora, er stond ALTIJD een politieauto bij met twee agenten in dat weekend dat wij er waren.
 
Hendrikus, het zijn wel 2 andere knarren, hoor.
Deze keer ga ik een week met mijn broer Johan (75).
Korfbalmaatje Cor durft het niet meer aan nu ik daar moet dialyseren.
Neem ik hem niet kwalijk, heb ik begrip voor.

We gaan 18 - 25 april naar hotel U Kata.
Dialyseren doe ik 3 x (op maandag, woensdag en vrijdag van 18.00 - 22.00 uur) in het dialyse centrum behorende bij het ziekenhuis in Kolin.
Ik was daar 5 jaar geleden al wezen kijken.
Ziet er wat anders uit dan in Apeldoorn, maar er stonden wel de zelfde machines.
Ga ervan uit, dat alles goed gaat.
Laat nog wel wat van me horen.
 
Zondagmorgen eerst op de koffie geweest bij onze korfbalvriend Bert van 't Hoenderdaal, die in Kutna Hora zijn bed en breakfest "Art Kutna Hora" runt.
Daar waren, zoals we wisten, nog 10 Apeldoornse korfbalfanaten (60+) voor een week te logeren. Het welkom was hartelijk :D.
Na de koffie met z'n allen naar Kaufland vertrokken voor het doen van wat gebruikelijke inkopen en het eten van een hapje in de broodjeswinkel voorin de supermarkt. Ik moet zeggen dat het heerlijk smaakte.

Terwijl we heerlijk zaten te smikkelen roept Cor opeens: Kees, kijk daar! Ik kijk en zie tot mijn verbazing Marcella lopen, de vrouw van Jirka, waarvan we meenden te weten dat ze de hele week in hun chata vlak bij Zbraslavice zouden zitten. Ik achter Marcella aan werd door haar heel hartelijk (kus, kus) begroet in het zicht van de hollandse meute. Dat leverde onmiddellijk commentaar op!! Toen ook Jirka verscheen en toen Cor zich bij ons voegde en Jirka ons beide omarmde, was het commentaar helemaal niet te missen. We kennen Jirka en Marcella al een jaar of 8 uit het cafe van Blanka, een andere vriendin. We waren al eens te gast in hun chata. Cor is met Jirk al eens paddenstoelen zoeken geweest en kreeg 3 kilo mee naar Nederland.
We spraken af elkaar dinsdagmiddag te ontmoeten in hotel U Kata.

De hollandse meute wilde uiteraard weten wie die mensen waren en dat hebben we (een beetje trots) verteld (zij verbaasden zich altijd erover wat wij toch altijd maar in Kutna Hora gingen doen en hadden geen idee dat we er veel kennissen en vrienden hebben. We komen er al meer dan 20 jaar en soms kwam ik er met Cor wel 5 keer per jaar een week).

's Avonds hebben we met de hollandse meute gegeten in restaurant Dacicky. Was gezellig en het eten was goed.
Terug in ons hotel nog een slaapmutsje en dan naar bed.
 
Wat ik vergat te vermelden is dat ik onderweg naar Tsjechie in de auto een aantal sms-jes heb verstuurd aan de mensen die we graag willen ontmoeten met de vraag waar en wanneer. Dat levert ons inzicht in wie thuis is of bv op vakantie (2).

Wat ik ook vergat te melden is dat enkelen van jullie onze vriend Jirka misschien kennen. Hij heeft ons 2x als chauffeur naar de meeting in Dolni Lavov bij Jan en Akkelien gebracht en daar meegegeten (hij blijft dan nuchter en wij kunnen een biertje (of wat) drinken).

De sms-jes leverden in ieder geval een lunchafspraak op voor maandagmiddag bij Roman in zijn restaurant. Hij is (mede)eigenaar van Restaurace Pritoky. We kennen Roman via de voetbal in Kutna Hora (veel kennissen met korfballers) en kwamen al vaak bij hem thuis om te bbq-en.
En er was een melding van vriendin Blanka dat we haar dagelijks konden treffen op haar werk: restaurace Na Baste in Kank.

Nu moeten we even weg. Wordt vervolgd.
 
Bovenaan