Twee oude knarren in Kutna Hora

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Cor(te op het forum) en ik zijn 25 april voor een vakantie van een weekje naar Kutna Hora vertrokken.
De kofferbak van mijn auto was volgeladen met de naweeen van de meeting van november 2011: 6,5 lege bierkratten. Verder zat er nog een bijdrage in voor de leesgierige passanten op camping Papillon van Jan en Akkelien. Onze prive-bagage moest daardoor op de achterbank, maar dat is ook geen probleem.

DSCF3604.JPG

Na een voorspoedige reis (9,5 uur) bereikten we veilig hotel Kreta in Kutna Hora. We waren gereisd via de A38 (Dortmund - Kassel - Leipzig) in plaats van via de A2 (Hannover - Maagdenburg - Dresden). Over de A38 is toch meer dan 50 km langer en al kun je daar meestal veel langer ongestoord doorrijden, in denk dat Hannover maar weer op de favorietenlijst moet komen.
's Avonds gegeten bij Michaela (Restaurant U Kammaneho Domu). Heerlijke panenka (varkenshaas), eigenlijk te veel om echt op te kunnen.
Ter afsluiting nog even naar het cafe van onze vriending Blanka (U Franz Jozefa) om alle bekenden daar even gedag te zeggen. Om 23.00 uur werden we door Blanka weer bij ons hotel afgeleverd.
Donderdags wat aangekeuteld. Eerst de bierkratten ingeleverd! Zo, ruimte in de kofferbak! (voor alle andere rotzooi die daar al snel in verzeild raakt).
Daarna even bij Bert aangeweest (ArtKutnaHora op het forum) om de stand van zijn B&B te bespreken.
's Middags op bezoek geweest bij onze vriend Roman, zijn vrouw Michaela en hun zoontje Honza om de meegebrachte kaas en haring af te leveren. Een gezellig weerzien met allerlei Tsjechische hapjes. Daardoor is de avondmaaltijd in het gedrang gekomen. Wel nog afspraken kunnen maken omtrent omwisseling van mij slechte winterbanden.
's Avonds de zelfde procedure met het cafe van Blanka.
 
Vrijdag 27 april bleek onze afspraak voor de bandenwissel op een misverstand te berusten. Afspraak verschoven naar maandag om 09.00 uur.
De rest van de morgen stad en land afgereisd op zoek naar petunia's voor de tuin van het restaurant van Michaela. Overal: 2 weken te vroeg! Totdat bij de Hortis een groothandel 8 petunia's bracht die reeds aardig volwassen waren. Heb er meteen 6 gearresteerd! Helaas kennen ze er nog geen kwantumkorting (tenminste de baas wou er niet aan!), maar toch hangen ze nu mooi in de tuin! Daarna hebben we een bezoekje gebracht aan het Jezuitencollege. Daar in de Kavarna werkt een vriendinnetje en we zijn er even koffie wezen drinken.
Onderweg terug kwamen we ook nog een nest toeristen tegen op weg naar de ingang van de zilvermijn.

DSCF3605.JPG DSCF3609.JPG DSCF3611.JPG

's Middags een ritje door de omgeving gemaakt, o.m. langs de golfbaan. Onderweg kom je dan een pareltje tegen midden in de rimboe. Binnenin is er een mooi preekstoeltje en een altaartje. Cor moest toch even aan een touwtje trekken en toen ging het klokje luiden!

DSCF3641.JPG

's Avonds zouden we in het hotel spare ribs eten. 750 gram voor de somma van Czk 109, inclusief brood en een sausje:D. Maar voordat dat zover was, nog een incidentje. Cor kwam me halen op de kamer. Ik zat achter de laptop. Hij zegt: "Ik mot ook nog ff pissen". Ik sluit de laptop af, ga de kamer uit en doe hem op slot. Ik loop naar Cor's kamer en klop. Geen antwoord. Ik denk die is al naar beneden, dus ik ook naar beneden. Geen Cor, ook niet na 5 minuten. Ik terug naar boven naar de kamer van Cor. Op kloppen geen antwoord. Wel lawaai uit de buurt van mijn kamer. Had ik Cor ingesloten in mijn kamer toen hij in de badplamer plassen was. Hij was ietwat pissig :kwaad: .
De spare ribs waren overigens voortreffelijk. Lekker primitief kluiven met de blote jatten, het sap rond de bek:toppie:

Na het eten naar het cafe van Blanka en daar onder meer een afspraak gemaakt om ons door een vriend (die we de Majoor" noemen, omdat hij een gepensioneerd politieman is) te laten rijden naar de meeting in Dolni Lanov de volgende week woensdag. Hij gaat als chauffeur mee, kunnen wij een slokje drinken.

De Majoor overigens klust nog een beetje bij in een handeltje met dierenvoer. Zo was hij vrijdag naar Praag geweest om in te kopen: Onder meer 50 levende witte muizen en enkele dozen wormen. Was een van die dozen niet goed afgesloten en waren er honderden wormen uit de doos gekropen en die zaten in, tussen, op, over de bekleding van zijn auto! Hij was er niet blij mee! Met een papieren schepje heeft hij de meeste wormen weer in de doos gekregen. Die avond een beetje vroeg per taxi naar het hotel terug omdat we moe waren.
 

Tabe

† In Memoriam
Tja, de knarren doen het maar goed!!!
Het blijkt maar weer dat een gepensioneerde politieman altijd moet bijklussen om te overleven.

Mannen, maak er wat van en dat jullie maar veel "koffie mogen drinken".
 
Wat ik nog was vergeten te vertellen (weinig indruk gemaakt misschien?) is dat we woensdagavond, direct na aankomst in ons hotel Kreta in Kutna Hora weer vertrokken naar ons oude vertrouwde adres hotel U Kata. Daar waren we (via Facebook overigens, dus gewoon openbaar voor volgers van U Kata) uitgenodigd voor een vernissage, een opening van een kunstexpositie. Deze keer van een amateurfotograaf uit Kutna Hora. Zijn foto's hingen in de wintertuin van U Kata. In deze ruimte wordt iedere 2 maanden opnieuw een expositie gehouden. Met een korte toespraak (in het Tsjechisch en niet echt te verstaan voor mij) werd met een hapje en een drankje de expositie ingewijd. Ik heb van de spreekster wel een samenvatting in het Engels gekregen. Maar veel meer dan dat de fotograaf een enthousiast amatuer was kreeg ik er niet uit. Wel waren de objecten op de foto's voor een belangrijk deel voor mij herkenbaar als monumenten in Kutna Hora. (Had ik daar al niet eens iets mee?) De auto hebben we maar bij U Kata laten staan tot de volgende morgen. Tsjechie kent immers 0 % op alcoholgebied en in de wijn zat meer!

Zaterdagmiddag waren we bij onze vriendin Blanka en haar man Robert thuis uitgenodigd om mee te gaan naar de voetbalwedstrijd van hun zoontje van alweer 7 jaar. Ze wonen in een dorpje net buiten Kutna Hora: Kresetice. We waren daar al eerder voor onder meer regionale brandweerwedstrijden. Nou, dat voetballen van 7 en 8-jarigen (jongens en meisjes door elkaar) ging op de bekende manier: 2 x 5 spelers achter de bal aan en 2 keepers bijna werkloos in hun doel. Toch werd de uitslag na 3 x een kwartier spelen nog 3-5, met penalties erbij 6 - 6. Iedereen in z'n nopjes!! Wat opviel was het verschil in gedrag van de kinderen voor tussen en na de wedstrijddelen. Die uit Sedlec (de uit-ploeg) werden strak aan de lijn gehouden, liepen gestructureerd op te warmen, tegen een balletje te trappen, de keeper in te schieten, etc. Zij waren jonge volwasenen. De kinderen uit Kresetice (de thuisploeg) liepen dartel achter elkaar en een bal aan tijdens de voorbereidingen. Zij stoeiden er lustig op los. Ze waren kinderen!
Zaterdagavond hadden we een afspraak met bekenden om te eten bij Michaela. Het was een gezellig weerzien in een heel andere omgeving dan normaal. De petunia's waren inmiddels hersteld van hun wat ongemakkelijke reis in mij auto en hingen mooi te wezen.

DSCF3663.JPG DSCF3664.JPG

We zijn na het eten nog even door het centrum gewandeld. Je kon er een kanon afschieten en nog niemand raken. Er was geen kip te zien! Zelfs in ons hotel was niets, maar dan ook niets te doen!!We lagen om 11 uur in bed! En dat op zaterdag!
 
Kuurgast, die bouwput is de aanleg van de tuin achter het Jezuiten College in Kutna Hora, inclusief watervallen, openlucht theater, concertruimte, etc.. Daar worden met millioenen Euri steun van de EU allerlei opgravingen en bouwwerken uitgevoerd. Niet te geloven wat daar nog kan waarvoor in Nederland al in geen eeuwen meer een cent is te krijgen. Ik ben niet jaloers, al zou je het hierdoor wel kunnen worden...
 
Ik kan nu wel verklappen wie die bekenden waren waarmee we zaterdagavond een eet-afspraak hadden. Dat waren Jan en Annie Schilder, nieuwe leden van het forum. Die logeerden in de B&B van onze korfbalvriend Bert (Kutna Hora op het forum).

Zondag hadden we een beetje een baaldag. Eigenlijk geen plannen. Ik herinnerde me echter de mooie nieuwe trappen in Hradec Kralove tegenover het Ijshockey stadion. En een bezoekje aan de Albert Hypermarkt zou ook wel passen. Op naar HK.

De Hypermarket was nog steeds megagroot voor NL-begrippen.

De trappen waren mooi, maar te vermoeiend voor mij om te beklimmen.

DSCF3615.JPG DSCF1520.JPG

Dus dan maar met de auto omhoog gereden naar het plein. Daar kun je nog gratis parkeren, midden in de stad!! Op naar restaurant U Rytire, daar hadden ze nu een groot terras.
We zagen openige afstand allerlei mensen lopen in mooie kleren, van die jurken met hoepelrokken enz. En kinderen in leuke jurkjes en pakjes. Op ons terras streken ook 2 verklede dames neer. En ik zou Keesi niet zijn als ik niet wilde weten waarom die verkleedpartij er was. Dus op de dames afgestapt en gevraagd of ze Engels spraken, Duits mischien? Nee. Dus ik in mijn beste Tsjechisch gevraagd naar de reden voor hun mooie kleren. "Het is vandaag Karnaval in Hradec Kralove". Op 29 april? Ja. Of ik een foto mocht nemen? Mocht. Ik gedaan. Er kwam nog een derde dame bijzitten, ook op de foto gezet.

DSCF3617.JPG DSCF3619.JPG

Toen kwam er ook een heer. Hij begreep onze belangstwelling en bood aan zijn accordeon te halen. Zagen wij wel zitten. Hij weg en wij even foto's gemaakt in het restaurant:

DSCF3620.JPG DSCF3621.JPG DSCF3622.JPG DSCF3623.JPG

Een harnas voor de deur, een harnas in de vensterbank. Op de deur van het herentoilet een ridderhandschoen, op de deur van het damestoilet een kuisheidsgordel.

Onze muziekant was terug met accordeon, maar zei geen Hollandse liedjes te kennen. We hebben hem uit de droom geholpen. "Tulpen uit Amsterdam"en "Kleine cafe aan de haven" bleek hij heel goed te kennnen. De dames zongen mee! Toen nog wat Tsjecjhische liedjes en de swing kwam erin op het terras. Ook de wandelaars op het plein kwamen meeluisteren. Weldra waren we onringd door een kring luisteraars en kijkers.
Zo zorgden 2 ouwe Hollandse knarren zomaar voor een heleboel opwinding op een eerst zo stil terras midden op het plein in Hradec kralove. "We made it happen!!".

DSCF3626.JPG DSCF3628.JPG

's Zondagsavonds weer gegeten met de Schildertjes en Bert en andere gasten bij Michaela.
 
Maandag werd de bandenwissel afgeblazen. Er zijn nieuwe banden besteld. Die komen woensdag. Ik zal worden gebeld als ze er zijn. De reis naar Dolni Lanov komt niet in gevaar.
Die dag hebben we met de auto een rondje rondom Kutna Hora gereden met de Schildertjes. Via Roztez (de golfbaan), Malesov (de burcht) naar Caslav (1e foto). Daar op het plein geprobeerd wat te drinken. Maar het hotelterras zat bomvol en het andere cafeterras was niet open. Zoals veel niet open bleek later.
Dan maar door naar Filipov met zijn mooi gerestaureerde kasteeltje met een supermodern bejaardentehuis in de oude voorraadschuren. Met zwembad, squashhal, welness centrum, etc.
In de tuin bij een huis daar stond een oude tractor. Een paar jaar geleden hebben we gezien, dat ze er openhaardhout mee uit de bossen vervoerden. Starten met een trektouwtje rond de poulie. Antiek!

DSCF3642.JPG DSCF2162.JPG DSCF2165.JPG DSCF3645.JPG

Door naar Zleby voor het kasteel. Daar zijn wel cafe's om iets te drinken. Mooi niet! Allemaal gesloten, deels omdat maandag rustdag was en deels omdat het de dag van de heksenverbranding was (30 april). Dan is het merendeel van de mensen vrij en bijna alle zaken gesloten Ook de musea , kastelen, etc. zijn op maandag dicht.

DSCF3646.JPG

We hebben maar een ijsje gekocht in een potraviny in Zleby.
Dan naar Kacina, dat heeft een kavarna en er tegenover zit een hospoda, daar moet iets te drinken zijn!
Helaas, Kacina , het muzeum is 's maandags gesloten en de kavarna dus ook. De hospoda ertegenover is sinds september 2011 "under reconstruction" en dus ook gesloten.

DSCF0660.JPG DSCF0661.JPG DSCF0662.JPG



Op naar U Kata voor een kop soep en een Dabelsky toast.

DSCF3275.JPG DSCF3285.JPG

's Avonds buiten bij de Dacicky Bar gegeten. Deze keer een kolena, een varkensknie (eigenlijk bovenarm) aan een spit op een plankje op tafel.. Lekker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Helaas geen fototoestel meegenomen.
 
Dinsdag 1 mei was in Tsjechie een vrije dag, maar dan zijn wel de muzea etc. open.
We zijn 's morgens op fototoer geweest bij de Vlassky Dvur, het Italiaanse Hof.
Erachter is een uitzichtspunt waar je een mooi uitzicht hebt op de Barbara en het Jezuiten College en ook op het park in de vallei van de Vrchli, waar 's zomers allerlei festiviteiten plaatsvinden zoals de zilverfeesten.
Binnen op het plein een bron met een mijnwerker en boven de ingang fraaie gotische versieringen.

DSCF3649.JPG DSCF3651.JPG DSCF3654.JPG DSCF3655.JPG

Daarna zijn we weer naar ons vriendinnetje in de de kavarna in het Jezuiten College geweest en hebben we de toneel/concert/presentatiezaal ernaast ook bekeken. Daar zijn prachtige plafondschilderingen gerestaureerd.

DSCF3658.JPG DSCF3659.JPG DSCF3660.JPG

's Avonds zijn we bij vriend Roman thuis geweest voor een barbecue.
Het is goed toeven in zijn tuin en Roman kan erg goed met een bbq overweg.

DSCF3671.JPG DSCF3674.JPG
 
Bijna iedere dag hebben we afgesloten in het restaurantje van onze vriendin Blanka. Dat restaurantje vervult ook de rol van stamkroeg voor een aantal buurtbewoners, waarvan we er al aardig wat kennen. Daar hebben we ook "de kapitein" Jirka en zijn vrouw Marcella leren kennen en ook "Catweazel" Pavel, de slotenmaker.
Jirka hoorde dat we woensdag naar Dolni Lanov wilden en problemen hadden met wie rijdt en wie drinkt. Een aanvraag voor de kosten van een taxi werd door de centrale beantwoord met ca Czk 4500. 180 euro voor een middagje meeting leek ons wat te gortig. Een bevriend taxichauffeur gaf ons zijn prive nummer en wilde het wel doen voor Czk 3000. 120 euro is nog duur. Toen bood Jirka aan om ons te rijden in mijn auto tegen betaling van zijn maaltijd. Dat hebben we aangenomen. Zijn vrouw Marcella wilde ook wel mee naar Krkonose en dat werd toegejuicht.
Dus zijn we woensdag vorstelijk vervoerd naar de meeting in Dolni Lanov. Prive chauffeur Jirka en Marcella zijn in Dolni Lanov gaan wandelen en hebben naar ze Blanka vertelden een fijne dag gehad. Een foto van de kroeg-groep treft u hieronder aan.
V.l.n.r: Vaclav, Pavel (Catweazel), Cor, Jirka (Majoor), Marcella.
Op de 2e foto Blanka bij haar thuis aan de bbq.

DSCF3677.JPG DSCF3077.JPG

Meestal arriveerden we per taxi bij het restaurant en werden we na sluitingstijd door Blanka hoogstpersoonlijk met haar oude krakende Skoda Favoriet naar ons hotel teruggebracht. Een avond werd de tap aan Jirka overgedragen en bracht Blanka ons -omdat ik erg moe was- vroeger naar het hotel terwijl de kroeg ook zonder haar doordraaide. Persoonlijke service voor de Holandiani.
 
Woensdag was de dag voor de bandenwissel. Om 10 uur was de planning, ik zou gebeld worden als de banden er waren.
Eerst maar even geld pinnen en afscheid nemen van Michaela en Lukas. Toen er om 10.30 uur nog geen telefoon was zijn we maar naar de garage toegereden.
Geen banden aanwezig. Ja, maandag en dinsdag waren feestdagen dus is deze woensdag eigenlijk de eerste werkdag van de week. Dan kun je van de leverancier ook niet verwachten dat de banden zo vroeg worden geleverd. (Tsjechische filosofie??).
Dan moet morgen het wisselen maar voordat we terug gaan naar Nederland.

Dan maar op de oude banden naar Dolni Lanov. Dus naar Blanka om onze particulier chauffeur Jirka en zijn vrouw Marcella op te halen. Eerst een soepje en toen op weg. Jirka had nooit in een automaat gereden, dus dat was even wennen. Maar hij pakte het snel op, ook later het schakelen op de hellingen naar beneden. "Een auto voor luie oude heren, nog niks voormij" zei Jirka (ook 67 jaar oud).
Maar zo werden we comfortabel in 1,5 uur naar Dolni Kalna vervoerd, waar we even aan gingen bij Lau en Miranda in hun sprookjesmolen. Even de voortgang van de verbouwingen bekeken. Daarna door naar Dolni Lanov naar Jan en Akkelien.
Heerlijk om daar weer te zijn!
Ik heb van de meeting genoten!! Op een foto van Miranda is dat wel te zien!! Al miste ik wel een aantal oude vertrouwde gasten. Jammer.
(En om 14.30 belde de garage dat de banden waren gearriveerd!)

's Avonds heeft Jirka ons weer veilig in ons hotel afgeleverd. Daarna nog even samen met hen naar Blanka en toen met Blanka naar het hotel terug.
Net in het hotel aangekomen brak het noodweer los, dat we op de terugreis de hele tijd voor ons hadden gezien. De eerste regen in 9 dagen, eigenlijk een heerlijke verfrissing al ging het wel hard!!.
 
Bovenaan