Twee huizen en belastingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Misschien niet de juiste titel voor deze vraag.

Als je in Nederland woont en werkt en je hebt 2 huizen (1 in Nederland en 1 in Tsjechië), dan betaal je in Nederland o.a. huurwaardeforfait voor je huis en wordt het huis in Tsjechië als vermogen gezien in box 3.

Maar hoe zit het nou als je jezelf laat uitschrijven in Nederland en in Tsjechië gaat wonen, maar je wilt wel beide huizen aanhouden? Gaat de Nederlandse belastingdienst er zich nog steeds mee bemoeien (bijvoorbeeld huurwaardeforfait heffen) of valt dan alles onder de Tsjechische belastingwet?
 
Uitschrijven is een wat vage term, maar ik denk dat je bedoelt "emigreren".

Zoals het bij mij bekend is (ik leef als in de situatie die jij beschrijft):

Onder de aanname dat je geen inkomen in Nederland geniet (daar zeg je niks over en dat is erg bepalend), heb je in dat geval bij emigratie niks meer met de NL Belastingdienst te maken en valt alles onder de CZ-Belastingwet. Zolang je maar minimaal 10 jaar lang geëmigreerd bent. Als je voor die tijd namelijk terug naar NL gaat, dan zegt de belastingdienst dat je niet "echt" geëmigreerd was en kunnen ze gaan kijken of je nog belasting had moeten betalen. Is mij verteld.

Je bent dus belastingplichtig in CZ en niet in NL. Dat houdt dus in dat je met huurwaardeforfait en hypotheekrenteaftrek in NL niks te maken hebt, maar dat de CZ regels gaan gelden. Maar goed, als je geen inkomen in NL geniet, dan heb je ook niks om eventuele hypotheekrenteaftrek mee te verrekenen. Ik weet niet hoe de CZ wet omgaat met een huis in het buitenland.

NL heeft een belastingovereenkomst met CZ die inhoudt dat als je in CZ belasting plichtig bent, de NL-belastingdienst niet ook nog eens komt heffen. Bij Amerikanen is dat bijvoorbeeld anders. Een Amerikaanse vriend van mij betaalt belasting hier in CZ en ook aan de US-belastingdienst.
 
Bedankt voor je reactie Stephanovitz.

Ik had dus eigenlijk ook iets over inkomen moeten zeggen.
Werk niet meer, ga met pensioen echter.... dat is pensioen van het ABP, dus staatspensioen en dat wordt altijd in Nederland belast.
De vraag is dan dus of dit dan het enige is en het voor de rest is zoals jij beschrijft. Hypotheekaftrek is er niet (meer) bij emigratie.
 
dat is pensioen van het ABP, dus staatspensioen en dat wordt altijd in Nederland belast.
Helaas wordt het ABP pensioen niet alleen in Nederland belast, maar ook in Tsjechië. Alle inkomsten bv. AOW + ABP pensioen worden bij elkaar opgeteld en daar wordt de belasting over berekend. Dan mag je van dat bedrag alleen het bedrag aftrekken wat je in Nederland aan belasting hebt betaald over het ABP pensioen. De rest moet je in Tsjechië betalen.
Hiervoor moet een aparte bijlage ingevuld worden bij het belastingformulier:
S E Z N A M
pro poplatníky uplatňující nárok na vyloučení dvojího zdanění podle § 38f odst. 10 zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon)

In Tsjechië kan je tot een bepaald bedrag ook de hypotheekrente aftrekken. Over de rente op spaargelden moet echter weer belasting betaald worden.
 
Dank je Marwa voor je reactie.

Aangezien in Tsjechië een flat tax geldt van15% en je de betaalde belasting in Nederland in mindering mag brengen op de te betalen belasting in Tsjechië denk ik dat je dan echt niet zo veel meer hoeft te betalen, mogelijk zelfs niets meer, zeker niet zo lang je alleen ABP pensioen krijgt zonder AOW.

ver de rente op spaargelden moet echter weer belasting betaald worden.
de CSOB heeft altijd zelf 25% ingehouden van de rente op de spaarrekening.
 
Tot en met de 2e belastingschijf betaal je in Nederland minder belasting dan in Tsjechië.
De tarieven voor 2016 zijn:
1 € 0 tot € 19.922 8,4%
2 € 19.922 tot € 33.715 12,25%

De verschillen zijn wel kleiner geworden. In 2012 betaalde ik nog 1,95% in de eerste schijf.
De belasting over spaarrente geld ook voor Nederlands spaargeld. Het belastingkantoor in Tsjechië krijgt altijd keurig bericht uit Nederland over hoeveel rente er ontvangen is.
 
kan er niets anders van maken.
Toen wij ons huis aan het bouwen waren er ons budget bij die bank op de rekening stond was de rente nog wel de moeite waard en er werd gewoon 25% ingehouden.
 
Mmm... heeft iemand soortgelijke ervaring? Klinkt mij echt vreemd in de oren. Een bank die 25% van de rente inhoudt namens de CZ-belastingdienst?
In nederland doet de bank dit als je op aandelen dividend ontvangt. Er is dan 27 % dividend belasting ingehouden.
Dit zie je overigens keurig terug op je belastingaanslag onder het kopje dividend belasting.
Waarschijnlijk is in CZ een soortgelijke regeling.
 
Als je in Nederland woont en werkt en je hebt 2 huizen (1 in Nederland en 1 in Tsjechië), dan betaal je in Nederland o.a. huurwaardeforfait voor je huis en wordt het huis in Tsjechië als vermogen gezien in box 3.
Ik geef mijn (tweede) huis in Tsjechië niet aan in box 3 in NL. Dat hoeft volgens mijn accountant niet.
Ik heb even gegoogeld en las dit ter verduidelijking (niet mijn accountant, overigens):

http://www.jongbloed-fiscaaljuriste...iewoning_buitenland/tweede_woning_buitenland/
 
Klopt helemaal wat er staat.
Wel opgeven in box 3, maar ter voorkoming van dubbele belasting tegelijk vrijstelling aanvragen.
Ik had hem eerst ook niet opgegeven, maar werd wel door de belastingdienst op mijn vingers getikt.
 
Bovenaan