Twee heerlijke weken in Oost Bohemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Allereerst voor iedereen een geweldig, knallend en vrolijk 2007! Ik wens ook iedereen een fantastisch gezond jaar toe. Tevens wens ik iedereen de jackpot van de lotto toe.

Op Vrijdag 22 December zijn wij bepakt vertrokken voor twee weken Oost-bohemen. Nouja Oost bohemen? Zeg maar oostelijk van Trutnov. De reis voorliep spoedig. Om 17:00 uur vertrokken en om 04:30 gearriveerd bij ons gehuurde huisje in Dedov (vlakbij Teplice nad metuji). Nou ja voorspoedig ?! We hadden om circa 19:00 uur wat oponthoud, omdat onze kids perse naar MC D moesten.

Eenmaal in het huisje, moesten we eerst maar even wat slaap inhalen. Die bewuste zaterdag zijn we (dankzij corrct advies van Esthertje) nog gaan winkelen voor de kerstdagen in Trutnov bij de pennymarkt. 's avonds "lekker" gedineerd bij Hotel Bouda (om de hoek). We konden kiezen uit Schnitzel, vis met gekookte aardappelen of gebakken kaas. Nouja doe maar een Schnitzel dan. 280 Kronen voor vier maaltijden en vier drankjes. Geweldig toch!

De eerste dagen was het behoorlijk mistig. Omdat het hard vroor, vormde er zich ijs op de takken van de bomen enzo. Waanzinnig om te zien. Vooral toen dat ijs van de bomen afviel (1e kerstdag) dachten we eerst dat het gesneeuwd had. Niet dus..... Onze hoop op sneeuw was al verloren. Maar.....ik had de kaarten vrijdag's nog eens goed bekeken....

2e kerstdag 'smorgens, werden we wakker in een witte wereld. dat kan toch niet? Het zou niet gaan sneeuwen. En dat klopte ook, het had niet gesneeuw, de mist had "uitgesneeuwd". Praktisch hetzelfde, maar theoretisch dus niet. Maakt niet uit! Het was wit!

Prachtige wandelingen hebben we vervolgens gemaakt in Ostas, Chata Hvezda bij Police nad Metuji, Adrspach en verder. Ik heb enkele foto's ge-uploaded in mijn fotogallerij.

Twee dagen voor oud/nieuw was het dan zover.... Wij gingen eens een kijkje nemen in Cerny Dul. Volgend jaar willen we gaan skiën. Ik heb zelf al vaker geskiëd (zo'n 28 keer), maar de kids moeten het ook maar eens gaan leren. Tot mijn verbazing sneeuwde het daar. Wel erg druk op die ene piste met z'n tweeduizenden....Een perfecte lunch (hertenbief en/of ree) in hotel Postas sloot hier prima op aan. Afsluitend met een bezoekje aan Esthertje (die het ontzettend druk had, sorry Es, wij komen van de zomer nog eens bij jou langs.) gingen we weer naar huis.

En toen 's avonds..... SNEEUW !!! en hoe! een ware blizzard. De volgende ochtend bleek dat er slechts een centimeter of 5 lag. Onze kids vonden het prachtig. Super!

Vervolgens ben ik een wandeling gaan doen...off road. niet over de uitgestippelde route, maar gewoon de berg omhoog. Prachtig! Herten, zwijnen en....sporen van de kleine bruine beer. Een beetje paranoia snel doorstappend, was ik al gauw op de top gekomen. Prachtige vergezichten en besneeuwde bomen.

Vier dagen hebben we mogen genieten van deze sneeuw. Toen kregen we regen. Om sneeuw te vinden, moesten we naar een hoogte van 750 meter. Die vonden we dan in het plaatse Javornichy. Dit dorpje ligt net boven Broumov, op de poolse grens. Effe een stapje in polen zetten danmaar. Hier lag een 15 tot 20 cm sneeuw. Ook gewoon super voor de kids.

Na nog een dagje trutnov, zat onze vakantie er alweer op. Mijn tips voor deze regio:

1. Chata Hvezda (prachtige wandelroutes, mooier dan Adrspach)
2. Ostas (prachtige wandelroute, klein, prima voor de allerkleinste)
3. Adrspach (heb ik nu al vier keer gezien, maar blijft mooi)

Ik heb wederom genoten van de Tsjechiesche gastvrijheid en de mooie natuur. Een ding moet me echter van het hart.... Er zijn nederlanders die niet proberen zich aan te passen en in een restaurant gewoon "twee koffie" roepen tegen de ober. Beste mensen, als een chinees hier in nederland "ching li hu" tegen je roept en hij wordt boos op jouw en zet jou te kijk bij zijn vrienden, wordt jij toch ook niet vrolijk van? Let eens op de kaart, daar staat ergens cava. Eenvoudig toch? twee vingers erbij en de ober blijft vrolijk.

Van de zomer ga ik nog eens kamperen in het reuzengebergte en voor komende kerst ben ik al op zoek......

Alien.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ha Alien, we hebben je (kaarten) gemist! Mooi verhaal en vooral de laatste alinea: helemaal mee eens, ik heb ook wel eens met kromme tenen van plaatsvervangende schaamte gezeten...
Fijn dat jullie zo genoten hebben.
En nu graag de sneeuwvoorspelling voor de week na 16 februari:deuk: !!
 
Hallo Alien,

Als je deze zomer in het Reuzengebergte wilt kamperen dan kun je wel bij ons komen. Op de binnenplaats komt bij ons een weerglas te hangen zodat je de luchtdruk kunt weten. De zwaluwen hebben nestjes dus die vliegen er ook. Zo weet je of er regen ( misschien wel sneeuw ) komt. De Elbe stroomt achter de camping, dus ook daar kun je kijken of het in het Reuzengebergte geregend heeft.
Als klap op de vuurpijl hebben wij voor onze gasten a.s. zomer internet
zodat je de voorspellingen ook nog door kunt geven.
 
Beste Jan,

Nee dankje, ik gebruik een zeer geavanceerde weerstok.

Deze stok plaats je achter in de tuin. Als hij nat is, dan regent het. Als hij droog is en warm, dan schijnt de zon. Is hij koud danvriest het en als hij wit is dan sneeuwt het.

Alien.
 
Da's nog een stukje te ver weg, maar mijn bijdragen (indien gewenst) inzake het weer zal ik zeker nog doen...
Indien gewenst????? Hoe kan je daar nu over twijfelen! Ik heb lang niet zo aan Tsjechie.net gehangen als toen voor de kerstvakantie. Ik heb nu zelfs al weer geleerd dat we eerste Kerstdag geen sneeuw hebben gefotografeerd maar "neergevallen mist". Wat zal ik in achting stijgen bij m'n vrienden zeg!:lmfao:
 
Bovenaan