TV-programma "Ik vertrek" zoekt kandidaten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Plannen om te emigreren? 'Ik vertrek' zoekt nog kandidaten

Ben je van plan binnenkort te gaan emigreren om in Zuid-Frankrijk of Tsjechië een bed & breakfast te starten? Geef je dan op voor Ik Vertrek, want het populaire programma zoekt nog kandidaten voor het nieuwe seizoen.

8lp85pdiq3ks_home_landscape_top_article_630x325.jpg


Geluk beproeven
In het programma Ik vertrek worden stelletjes en gezinnen gevolgd die een nieuw leven gaan beginnen in het buitenland. ‘Gewone’ Nederlanders die hun geluk ergens anders op de wereld gaan beproeven. De een start een bed & breakfast in Zuid-Frankrijk, terwijl het andere gezin gaat proberen een nudistencamping op te zetten in Slowakije.

Onderneming starten
Ga jij binnenkort emigreren en het lijkt het je fantastisch om tijdens de reis gevolgd te worden door camera’s om de hele gebeurtenis vast te laten leggen? Geef je dan nu op voor een nieuw seizoen van Ik vertrek. Het populaire programma van AVROTROS is namelijk op zoek naar enthousiaste koppels of gezinnen die een onderneming gaan starten in het buitenland.

Interesse? Via deze link kun je je aanmelden voor het nieuwe seizoen.

Bron: libelle.nl
 
Ik ga weer terug; bestaat dit programma al, of komt dat nog? Voor jaren terug, tijdens een bezoek aan de sauna in een hotel hier in het dorp, hoorden we een discussie onder Tsjechische bezoekers met als thema "buitenlanders kopen hier alles op".
Alles wat overdreven, de feiten: in die tijd werden er drie huizen bewoond door buitenlanders, door ons en twee door Duitsers, in die tijd waren er ongeveer 300 vaste Tsjechische bewoners, dus die verhouding viel wel mee.
Inmiddels zijn er veel jonge Tsjechische bewoners vertrokken naar elders omdat hier weinig werk is, en ouderen wegens gezondheid.
Die Duitsers zijn ook weer vertrokken, "Heim ins Reich", zo gaat dat met Duitsers, dat ene stel. Oost-Duitsers hadden een motto, "Tsjechen zijn allemaal dom", met die instelling wordt het natuurlijk moeilijk in het buitenland.
Het andere stel waar we wat meer contact mee hadden, was eerst super tevreden hier, maar in de loop der jaren werd dat minder en minder, hij was een ontslagen voorman uit de bouw, die hier vorstelijk leefde van een uitkering uit Duitsland, steeds op zoek naar toehoorders, die zijn mening voor waar wilden aannemen.
Beiden kampten met een slechte gezondheid, veroorzaakt door veel zitten, niets doen, drinken en roken, waardoor we veel verhalen moesten aanhoren over ziekteverzekeringen, slechte Tsjechische artsen en prijzen van pillen.
Inmiddels wonen ze weer in Duitsland, hun mooie huis hier ingeruild voor een oud huis in de heimat, want daar is alles toch veel beter. Dus zijn wij, bij mijn weten, nog de enige buitenlanders in het dorp.
Nog een raad aan allen die willen vertrekken naar een buitenland; zoek een bezigheid, een hobby, werkzaamheden. De tijd doorbrengen met uitstapjes maken, gaat op den duur vervelen.
 
Natuurlijk, we willen geen geluk en normaal denken. We willen drama, verdriet, als het kan een enge dodelijke ziekte, iemand die ze bedonderd, een aannemer die afhaakt, geschreeuw, ruzie ( onder elkaar en met anderen), een depressie en drank (drank doet het altijd goed), heimwee (bijna vergeten), en op het einde het grote falen. En dit alles overgoten met een buitenlands sausje.
 
Nog een raad aan allen die willen vertrekken naar een buitenland; zoek een bezigheid, een hobby, werkzaamheden, de tijd doorbrengen met uitstapjes maken, gaat op den duur vervelen.

Het beste advies, aanbeveling en voorstel dat ik niet beter onder woorden had kunnen brengen.
Binnenkort ga ik mijn 150 jaar oude Skoda aambeeld weer in gebruik nemen.
 
Bovenaan