TV kijken in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoe kijken jullie naar Nederlandse programma's op tv in Tsjechië? Via satelliet of op andere manieren? Welk kanaal kunnen jullie aanbevelen voor kleine kinderen (tot 5 jaar). Bedankt.
 
Hoi Amnien.

Ik denk dat er veel mogelijkheden zijn.
Wij hebben in Nederland een satellietturner staan met een harde schijf.
Via het internet maak ik vanuit Tsjechië (met Team viewer)een verbinding met mijn thuis netwerk.
Zo kan ik in de satellietturner opnames programmeren.
Later kopieer ik de opnames naar mijn pc in Tsjechië, welke ze afspeelt op mijn tv.
Het direct streamen is me nog niet gelukt. Mijn pc (staat altijd aan dus een zeer zuinige gekozen) in Nederland is veel te traag. Wie weet als je thuis een snelle pc hebt en een goede internet aansluiting dat het wel lukt.

Groet Luigi.
 
Hallo,

wij kijken via een chromecast op onze smart-tv, eenmalige aanschaf van die chromecast ordegrootte euro 40,-, en verbinding via een Ziggo-abonnement van een van de zonen in Nederland. Streamen via een smarttelefoon. Daarmee heb je ook de mogelijkheid via NPO start NLziet programma's terug te kijken.

groet

rob
 
Hoi Amnien.

Ik denk dat er veel mogelijkheden zijn.
Wij hebben in Nederland een satellietturner staan met een harde schijf.
Via het internet maak ik vanuit Tsjechië (met Team viewer)een verbinding met mijn thuis netwerk.
Zo kan ik in de satellietturner opnames programmeren.
Later kopieer ik de opnames naar mijn pc in Tsjechië, welke ze afspeelt op mijn tv.
Het direct streamen is me nog niet gelukt. Mijn pc (staat altijd aan dus een zeer zuinige gekozen) in Nederland is veel te traag. Wie weet als je thuis een snelle pc hebt en een goede internet aansluiting dat het wel lukt.

Groet Luigi.
enigma tv is leuk om mee te experimenteren.
 
Wij kijken tv via de app NLziet op de smart TV maar kan ook op je mobiel, tablet en computer, kost 7,50 euro per maand.
Je hebt dan alle standaard Nederlandse tv zender en je kan alles tot een week terug kijken.

Erg handig vinden we dat, vooral het terugkijken zonder reclame.
 
Installeer gewoon VPN op je computer (bijv. gratis via Opera of voor minder dan 3 euro p/m betaald). Dat kan ook op je laptop of tablet. Dan kun je vrijwel alles (Ned 1, 2 en 3, België 1 en 2 etc.) helemaal gratis bekijken, zowel "Life" uitzendingen (rechtstreeks) van NPO Start als ook het aanbod van "NPO Start uitzending gemist". Hetzelfde geldt voor België. Op Nederland is dit tegenwoordig nog maar tot 1 week gratis beschikbaar (lekker krenterig, dit was vroeger 3 weken), maar op België kun je hele series (vaak dezelfde als die in Nederland worden uitgezonden) vaak tot wel een maand of nog langer terug en soms zelfs vooruit bekijken. Maar voor dit alles heb je natuurlijk wel een internetaansluiting nodig in CZ.

Zo doe ik het zelf al jaren. Je kunt het vervolgens met een Chromecast dongel (25 euro, Marktplaats) streamen naar een domme TV met HDMI aansluiting of rechtstreeks naar je slimme TV. Eigenlijk zou het meeste sinds 1 april 2018 overal in Europa beschikbaar moeten zijn (wettelijk zo geregeld), maar dat werkt heel vaak nog niet heb ik gemerkt. België is bovendien veel verder met zijn internetsite dan Nederland. Daar stream je de uitzending (bijvoorbeeld via Chromecast) wel rechtstreeks vanaf je modem naar je TV zoals chromecast eigenlijk ook bedoelt is.

Maar in Nederland gebeurd dat casten nog vaak vanaf je laptop zelf i.p.v. vanaf je modem. Dat is vervelend, want dan kun je je laptop eigenlijk niet gelijktijdig gebruiken met je TV, zonder dat het beeld dan wat trager of wat vager wordt. Of je moet wel een hele snelle processor in je laptop hebben zitten. Bij de Belgen kun je je laptop gewoon dichtklappen en zelfs helemaal uitzetten en dan loopt de opgestarte en gecaste TV stream gewoon door vanaf je modem. De Belgische site is dus beduidend beter en veel verder wat ontwikkeling betreft. De Nederlandse NPO site is er op dit moment volgens mij vooral op gericht om je maar zo snel mogelijk naar NPO Start Plus te kunnen helpen (betaald dus, maar gelukkig niet zo erg duur).

Net zoals de commerciële zenders RTL4 en RTL5, waarbij je enkel de herhalingen maar kunt bekijken via RTLXL.NL (betaald dus). De zenders SBS6 en Net5 zijn wat herhalingen betreft nog wel gratis terug te kijken via internet zo lang als dit nog duurt.

We hebben zelf overigens ook nog steeds Canal Digitaal (een schotel) in CZ (en in Nederland) wat zijn prijzen in de afgelopen maanden soms echt met tientallen procenten heeft verhoogd (erg duur geworden in een jaar tijd). Daar zien ze de bui namelijk al hangen, omdat bijna het gehele buitengebied van Nederland momenteel versneld wordt aangesloten op glasvezelkabel (zoals wij) en iedereen dus overstapt van CD (schotel) naar glasvezel.

Als je een vakantiewoning in CZ hebt, dan kun je er ook voor kiezen om een draadloos modem van bijvoorbeeld TMobile te nemen (4G en niet zo erg duur in aanschaf). Daar kun je een telefoonkaart in drukken van hen die je enkel maar gebruikt als je daar ook daadwerkelijk bent. Je kunt er vaak met 4 personen tegelijk op internetten en je kunt het modem ook overal mee naar toe nemen of bijvoorbeeld uitlenen aan je vrienden. En je kunt er dus ook TV mee kijken via internet.

Over dit topic is overigens al het nodige over geschreven op dit Forum, waarbij echt heel veel mensen met allerlei mooie andere en goede oplossingen aan kwamen zetten om TV te kunnen bekijken in CZ. De moderator had het daar m.i. beter bij kunnen zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een langzame verbinding via een vaste telefoonlijn met internet. Navraag bij 'nlziet' en 'canal digitaal' gaf aan dat ze hierin niet voorzien. Duitse zenders hebben geen problemen met mijn langzame snelheid: prima beeld. Nederland stagneert af en toe maar is bruikbaar. De BBC gaf indertijd aan dat ze graag hadden dat ik een snellere verbinding zou realiseren.
 
Ik was het zat om geconfronteerd te worden met meldingen als dat je een programma achteraf alleen mag zien wanneer je je hebt aangemeld bij de npo om tegen betaling programma's te zien. Verder ook de ellende van regio-gebonden en soms dat je meer dan een dag moet wachten tot een programma is te bekijken. Daarom heb ik weer vpn ingesteld. Dan kan ik kijken wanneer ik dat wil. Ook npo weet van vpn en heeft hier opmerkingen over staan bij 'veel gestelde vragen'. Ze garanderen alleen niet dat je ongestoord kunt kijken. Nu dat neem ik op de koop toe.
Bij npo krijg je fatsoenlijk antwoord op vragen, bij bvn nemen ze niet eens de moeite om te reageren.
 
ik was alles ook zat en heb een iptv abonnement genomen. Nu kan ik overal waar internet is, alle zenders live bekijken op mobiel of laptop via de internet link. Heerlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan