TV kijken in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik kende het eerlijk gezegd nog niet, maar begrijp inmiddels al wel hoe het precies werkt (IP). Dat heb ik zojuist even opgezocht. Maar wat iedereen, denk ik, nu vooral van je wil weten; wat kost het IPTV abonnement dan wel (t.o.v. bijvoorbeeld CD)? En kun je de uitzending ook gewoon afspelen op een smart tv of kun je het ook gewoon casten naar je grotere TV (ik begrijp van IPTV uit hun tekst, enkel maar naar een smart/internet tv en niet naar bijvoorbeeld een chromestick).

Volgens mij kun je namelijk het meeste nu ook gewoon realtime bekijken via internet (NED 1, 2, 3, België 1, Canvas, een hele hoop Duitse zenders etc.). Alleen voor de Nederlandse RTL, SBS, Net 5 etc. moet je een apart abonnement afsluiten (John de Mol). Naar alle andere 900 beschikbare zenders van bijvoorbeeld Canaal Digitaal kijkt volgens mij nu ook vrijwel geen hond, maar misschien vergis ik me nu wel. Dus ik weet niet hoeveel zenders IPTV dan wel beschikbaar heeft, maar ook heel erg veel als ik je verhaal een beetje begrijp.

Ik snap al die verhalen over allerlei appjes eerlijk gezegd ook nooit zo erg goed. Als je de site van "Stichting Nederlandse Omroep" of de site "www./vrt.be/vrtnu/" opent (met diezelfde laptop van je), dan kun je nu ook gewoon live tv kijken m.b.v. VPN (gratis of al vanaf 2,50 per maand). In het buitenland dus. Zo doe ik het zelf echt al vele jaren en dat kun je zelf wel gewoon casten naar een TV.

Maar als je alle Nederlandse publieke zenders incl. de commerciële zenders kunt ontvangen voor minder dan ongeveer 40 euro (dus het internetabonnement + het IPTV abonnement samen), dan is dit wellicht interessant voor sommigen onder ons. Want een internetabonnement kost al snel 25 euro in CZ en Canaal Digitaal kost ook zo iets (niet het goedkope recreatiepakket dus). Zeker voor mensen die nu al internet beschikbaar hebben en ook daarnaast Canal Digitaal (schotel) hebben. Dus vandaar de vraag: wat kost IPTV op maandbasis?
 
Hallo
Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Je hebt een internetverbinding nodig, en dan heb je automatisch een ip adres, zodat je internet kunt ontvangen.
Bij ip tv is je licentie dus gekoppeld aan je ip adres.
Voor tv kijken heb je dan een ontvanger nodig, die op internet wordt aangesloten. Dat kan draadloos met bijv de kastjes van KPN, die in het stopcontact gaan en via de elektradraden het tv signaal doorgeven van meterkast (internetrouter) naar kamer op plek van de tv.
Dat kastje wat ik heb, moest door de leverancier worden geprogrammeerd en kreeg ik daarna opgestuurd.
Per tv heb je dus 1 kastje nodig...
Verder heb ik een licentie gekocht zonder kastje. Die licentie werkt via een link op internet. Waar ik ook ben, kan ik via internet tv kijken als ik een verbinding met internet heb( utp kabel of wifi) Je kunt ook op straat kijken, maar dat gaat wel van je bundel af dan..... Deze licentie kun je maar op 1 apparaat tegelijk gebruiken, anders blokkeert ie.
Ik betaalde voor internet , telefoon en tv en Ziggo F1, en dat kostte mij behoorlijk wat per maand. En dan wil je nog Tsjechische tv voor het vrouwtje.........
Dat liep in de papieren.
Nu heb ik alleen internet en telefoon van KPN, die levert dat.
Daarna moest ik even investeren. 2 kastjes a 95 euro per stuk. ( Formuler Z+) (eenmalig) En 3 licenties a 150 euro per stuk per jaar.
Alleen de internet licentie ( dus kijken via computer of laptop of mobiel) kost mij dus 150 euro per jaar. Moet je wel in 1 x betalen. delen door 12 is dat ong 12 euro per maand. Ik kan dus kiezen voor ALLE landen van de wereld. Is veel te veel, deed ik niet. Aan ned zenders heb ik alle normale zenders, plus fox en ziggo en film1 en alle regionale zenders, kinderzenders, enz enz plus radiozenders, in totaal...166 stuks, waarvan zo'n 40 radiozenders.
Ik kan nu dus in elk land via internet gewoon nederlandse tv kijken of tsjechische, maakt niet uit.
Mijn vrouw kan zo'n 90 tsjechische zenders bekijken, das genoeg dunkt me....

( en dan hebben we hier ook nog schotelontvangst met Skylink abo)

Voor de mobiel gebruik ik de app IPTV Extreme Pro ( 1,19)

en voor computer of laptop gebruik ik https://www.malavida.com/en/soft/ip-tv-player/

in beide programma's moet je dan de link typen ( of kopiéren/plakken) en klaar.

laptop programma helemaal werkend krijgen was ietwat lastig, maar wel te doen.

Beetje investeren, maar ik kan nu wel echt alles kijken en de aanschaf van het kastje is in principe niet elk jaar.
(tenzij kastje kapot gaat...haha)

KPN is ideaal, ik betaal voor internet en voor 16.50/maand kan ik 24/7 onbeperkt bellen naar 80 landen.
Kinderen in Praag laten hier telefoon overgaan en wij bellen vrijwel voor niets terug.
Ik weet precies wat ik elke maand moet betalen.
 
Laatst bewerkt:
Een goed en duidelijk verhaal. Als je o.a. Tsjechische tv wilt kijken, dan is dit inderdaad een oplossing. CD heeft maar 1 of 2 Tsjechische zenders (CT24?) volgens mij in hun pakket, maar op het internet vind je er natuurlijk veel meer. Die kun je ook vaak gewoon realtime bekijken op je laptop en casten naar je TV indien gewenst.

Je verhaal klinkt een beetje als dat van iemand (Feertje) die er wel eens wat over heeft geschreven op dit Forum wat TV kijken in CZ betreft. Die had het toen over een soort van blackbox die gekoppeld was aan internet en waarmee je dan alle zenders kon ontvangen en waarvoor je 80 euro (?, even uit het blote hoofd) per jaar betaalde. Ook goedkoop dus.

Er zitten ook een paar nadelen aan IPTV. Je hebt een internet TV nodig, want anders werkt dit systeem (nog) niet op je TV. Wel op je laptop, PC of telefoon etc. Volgens mij werkt het via je modem (je IP adres dus). Als je cast vanaf je laptop doe je eigenlijk precies hetzelfde. Je geeft het modem dan opdracht om een bepaalde data stream door te zenden naar je intelligente (smart) TV. Je kunt desgewenst je modem daarvoor rechtsstreek koppelen met een UTP kabel aan je TV, als deze ook een UTP aansluiting heeft (dan werkt het iets sneller en wat minder storingsgevoelig dan draadloos). In jouw geval doet dat "kastje/blackbox" dat allemaal voor je en bovendien heb je veel meer zenders meteen ter beschikking die vrij toegankelijk zijn.

Er kan voor sommige mensen die altijd maar vrij kort in CZ zijn misschien ook nog een ander probleem opduiken voor deze manier van TV kijken. In Tsjechië gaan de ontwikkelingen zo hard op IT gebied dat op een gegeven moment alle nog beschikbare en vrije ip adressen op waren (ik denk een jaar of 6 a 7 geleden). Die heeft men toen doodleuk weer herverdeeld over de gebruikers. Daar heb ik zelf toen ook wel eens wat mee te maken gehad, want toen draaiden alle ip camera's ineens niet meer. Dat noemen ze in vakjargon "zwevende ip adressen". Toen ik dus daar weer ter plaatse was in CZ en "what is my ip address" intikte, had ik dus ineens een ander ip adres (nummer) gekregen. De 88 nummers waren op en inmiddels zitten we aan de 109 nummers. Ik denk dat ze toen gewoon hebben gekeken welke modems (dus uitgegeven IP adressen) niet of nauwelijks werden gebruikt (bijvoorbeeld op vakantieadressen). Mocht je dat ooit overkomen, dan werkt je systeem dus (even) niet meer. Dan moet je het denk ik eerst weer aan laten passen door de provider. Maar gelukkig gebeurd dat herverdelen natuurlijk zelden of nooit. In Nederland is dit ook wel eens gebeurd met de kengetallen van telefoonnummers.

Als je enkel maar naar een paar Nederlandse en Belgische publieke zenders wilt kijken gedurende een tijdelijk verblijf in het buitenland (bijv. een vakantie), dan is mijn manier van TV kijken wel beduidend goedkoper. Maar het is zeker wel een oplossing voor mensen die veel zenders willen hebben en langer of permanent in het buitenland verblijven en van dat dure CD abonnement (inmiddels weer veel duurder geworden) af willen komen.

Rest mij nog 1 vraag. Zit bij dit systeem er ook een afstandsbediening bij? Zelf schat ik in dat deze er nu nog niet bij zit, omdat IPTV nog niet goed werkt op een normale smart TV. Maar op een internet TV kun je dit waarschijnlijk gewoon regelen met de afstandsbediening van je TV zelf.
 
even snel....
Uiteraard heeft de Formuler Z+ een afstandsbediening (vind je wel op Google).
De Formuler Z+ zit met een HDMI-kabel verbonden aan de tv (als ik die kabel aansluit op de dvd-recorder, kan ik alles nog opnemen ook, alleen moet de recorder aanstaan als ik dan tv wil kijken, of ik moet kabels gaan wisselen).
Ik kan het kastje niet meenemen op vakantie, omdat hij geregistreerd staat op mijn ip-adres in Nederland. Maar de internet link (om te kijken via laptop of mobiel of....) kan ik overal gebruiken en dan maakt het ip-adres NIET uit, in welk land ik ook ben. Als ik maar toegang heb tot internet.

Blokkering is verder niet aan de orde, dit komt uit Spanje waar alle daar wonende Nederlanders hier gebruik van maken en het is vertrouwd; de provider is een vriend van mij, die een dergelijk bedrijf heeft in Spanje.

En verder: ik vind gewoon dat ik in het buitenland rechtstreeks Nederlands nieuws moet kunnen kijken.
En als ik zwaar betaal voor F1 en ik ben buiten Nederland, dan wil ik ook kunnen kijken, ik heb ervoor betaald.
Dat kon allemaal niet.
 
Niet duur en wel een goede oplossing voor CD, mits je ook internet hebt. Maar zoals al gezegd (o.a. ook door rowib hier boven),ik kan ook gewoon naar alle publieke zenders kijken (zowel live, als herhaald) middels VPN en dat kan echt al vele jaren zo en dat kost me echt niks behalve de internetaansluiting. Maar dan heb je natuurlijk geen afstandbediening tot je beschikking en moet je het e.e.a. altijd opstarten vanuit je mobiel of laptop (ook zo gebeurd). Dit werkt natuurlijk wel handiger en je hebt meteen alle zenders tot je beschikking. Maar als je bijvoorbeeld de Engelse zenders wilt bekijken om maar iets te noemen (BBC en de commerciële zenders), die zijn allemaal al jaren (sinds het HD tijdperk) realtime beschikbaar en kun je ook streamen naar je Chromecast. Vrijwel alle HD TV (digitaal) is gewoon op internet te vinden, benaderbaar en te bekijken. Dus waarom CD zo vreselijk duur is geworden (het HD signaal komt binnen via een satelliet en niet via je ISDN huisaansluiting of 4G) is mij een volstrekt raadsel, het zijn namelijk nog steeds allemaal dezelfde bytes en bites waarmee je uiteindelijk naar je TV kijkt. Volgens mij gaat straks het meeste gewoon via 5G en is bijvoorbeeld glasvezel alweer achterhaald. Mensen willen geen gedoe meer met kabels (glasvezel, ISDN, HDMI of COAX etc.).
 
Bovenaan