Turnov en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kan mijn wat vertellen over de omgeving Turnov?
Kan je daar in de buurt ook skiën of langlaufen? En wat is er in de zomer te zien?
Ik kan er niets over vinden. Graag hoor ik jullie reacties.
Alvast bedankt.
 
Turnov is een drukbezocht uitgangspunt voor trektochten door Český Ráj (Boheems Paradijs).
Dit kleine nationale park werd in 1955 als eerste tot beschermd natuurgebied verklaard en ligt ongeveer in de driehoek Turnov-Jičín-Mnichovo Hradiště.

Het aantrekkelijkste deel van het paradijs wordt gevormd door de rotsen van Prachov (Prachovské Skály) met een dicht net van goed gemarkeerde wandelwegen (kaarten overal in Turnov te verkrijgen). Ook de moeite waard zijn de ruïnes van de burcht Trosky, waar op twee hoog uitstekende basaltkegels de torens Panna (57meter) en Baba (47meter) staan. De burcht dateert uit de 14e eeuw.

Burcht Kost is een van de best bewaard gebleven middeleeuwse vestingen van Bohemen. Ze werd in de 14e eeuw gebouwd en is een bezoekje meer dan waard.

In Český Ráj (met name in de berg Kozákov) wordt trouwens ook al sinds de 18e eeuw amethyst, agaat en granaat gewonnen. Edelstenen die vooral in Turnov worden geslepen en verwerkt tot juwelen. In het stadscentrum ligt een streekmuseum dat hier veel aandacht aan besteed.

Ook kan je hier een mooie kerk uit de 17e eeuw en een stadhuis uit 1526 bezoeken.

Voor de rest is dit stadje een gewone typische Oost-Boheemse stad.

Jičín is ook een goed vertrekpunt voor een bezoek aan de oostzijde van Český Ráj. Het heeft zelf een kasteel annex museum, een stadsplein omringd door mooie oude patriciërshuizen met arcaden, enkele fonteinen en een pestzuil.

In het een beetje verder gelegen Mnichovo Hradiště ligt de bekende veldheer Wallenstein begraven in de Annakapel van de barokke slotkerk.

Het wintersportgebied begint eigenlijk enkele kilometers verder, in het Reuzengebergte Krkonoše.

Zo, ik hoop dat je hier alvast iets aan hebt, en probeer trouwens de zoekfunctie op dit forum ook eens, kom je misschien nog wel iets tegen.

Groeten,

Miloš
 
Milos, hier heb ik zeker weten iets aan, ik had gekeken bij de zoekfunctie maar kon daar niets vinden.
Een heel duidelijk verhaal en heb het ook opgeslagen en ga daar zeker iets mee doen.
Groeten Cleo
 
Prachtige buurt daar bij Turnov. Ga zeker ook eens naar Hruba Skala. Vandaaruit zijn er ook verschillende mooie bewegwijzerde wandelingen. Mijn favoriet is die naar Valdstejn, burcht-ruine, een wandeling met magnifieke uitzichten!
Je moet zeker eens de moeite doen om te gaan wandelen in alle vroegte en dan vooral opletten op de weiden... je komt er gegarandeerd herten enz. tegen.
 
Inderdaad, Hrubá Skála is ook de moeite waard, de ruine van kasteel Valdštejn is ook mooi en heeft best wel het een en ander te maken met de Boheemse geschiedenis. Over deze veldheer is ook veel te vertellen. Zie ook het Wallensteinpaleis in Praha.

In elk geval, de streek waar jij naartoe gaat is gewoon prachtig en heeft een bepaalde sfeer, dus genieten zal je wel.

ciao,

Miloš
 
Hallo,

We gaan over een paar weken naar Pribyslavice. Weet er iemand leuke en interessante dingen in de omgeving? Ik heb al wat ge-googled, maar mijn Tsjechisch is niet zo goed :confused: dus ik hoop dat er iemand me wat op weg kan helpen.

Alvast bedankt!!

Jurgen
 
Hoi Jurgen, welkom op het forum! :groet:

Je hebt een schitterende omgeving uitgekozen voor je vakantie! Wij hebben daar al een paar keer een huisje gehuurd in Vselibice (een paar kilometer van Pribyslavice) en onze ogen uitgekeken.
Als je naar de Fotogalerij gaat, dan Noord Bohemen kiest en vervolgens "Vselibice" of "Liberec" intiept in de zoekfunctie, krijg je aardig wat foto's van de omgeving te zien.
Als voorproefje hier een paar van mijn foto's.



En hier kan je een vakantieverslag lezen van idur uit Budikov, een buurdorpje van Vselibice. Er worden door idur aardig wat dingen genoemd die de moeite van het bezoeken waard zijn.
 
We gaan over een paar weken naar Pribyslavice. Weet er iemand leuke en interessante dingen in de omgeving?
Google eens Hrad Kost, Hrad Trosky. Glasmuseum van Zelezny Brod (goed en betaalbaar eten? Garden Hotel Stary Mlyn Zelezny Brod).
Het noorden rond Harachov is zeker de moeite waard. De reis naar Praag is zeker te doen. Makkelijk bewaakt parkeren: Sparta stadion en je loopt zo naar het centrum.
Hans
 
Wij gaan voor het eerst naar Tsjechie (gezin met 3 kinderen van 10 tot 18 jaar).
Wij gaan naar Turnov en naar Rokytnice nad Jizerou.
Wie kan er tips geven over dingen die we beslist gezien of gedaan moeten hebben in de omgeving?
En wat is de beste manier van vervoer van en naar Praag vanuit dit gebied? Per auto of per trein?
 
In de buurt van Turnov zijn een paar burchten. Er zijn buiten Turnov mooie wandelingen te maken. Koop een wandelkaart in een boekenwinkel of bij de toeristsche informatie. Naar Praag: met de auto naar een van de grote parkeerplaatsen buiten Praag en verder met de metro.
 
We gaan 3 nachten naar Pension Rianka in Kobyly Vlak bij Turnov (via een forumlid). Het is dat mijn broer en schoonzusje niet langer op vakantie willen, anders hadden we ook hier langer willen blijven. Ook dit gebied is voor ons vrij onbekend.

Jullie hebben vast wel leuke tips voor mij :)
 
Natuurlijk mag je Cesky Raj niet overslaan.
Mocht het niet zulk goed weer zijn heb je in Liberec Babylon, waar je onder andere 'n groot zwemparadijs hebt.
Ook de dierentuin in Dvur Kralove moet heel erg mooi zijn.
En doe dan niet net als wij. Als je voor de poort staat denken dat het niets is, want ik heb er al heel wat prachtige foto's van gezien en heb nog steeds spijt dat wij er niet naar binnen zijn gegaan.
 
Ja dat klimmen en klauteren had ik al zo'n idee van. Eens kijken of me dat gaat lukken :slik:

Maar ga het zeker proberen, ben al extra aan het trainen in de sportschool:)

nee, niet met klimmen en klauteren :lache:
 
Oja dat is waar, had even geen rekening gehouden met je knieen.
Ik weet nog wel dat ik het behoorlijk vermoeiend vond en het is inderdaad best wat klimmen.
Het vervelende is dat waar wij zijn geweest je maar een kant op kon, ook omdat het er vrij smal was, maar misschien dat er hier iemand weet of er ook routes zijn dat je gewoon op en neer kunt zodat je om kunt keren als het te zwaar wordt.
 
We hebben ook een keer de lange Adrspach route gelopen. Was toen ook veel klimmen (wel trapjes e.d).

Die route was behoorlijk zwaar voor mij, maar met veel rusten tussen door ging dat nog best wel (kon daarna geen trap meer zien, maaja zeker de moeite waard).

Dus als het daarmee te vergelijken is dan zou ik het wel proberen :)
 
Ik weet niet of het daarmee te vergelijken is, daar zijn wij nog nooit geweest.
Ik vroeg net wel effe aan Marcel of hij wist of je in Cesky Raj ook op en neer mocht lopen zodat je als je moe bent om kunt draaien.
Hij wist niet precies waar ik het over had, tot ik zei, je weet wel daar met die rotsen, toen ik zo moe was dat ik er chagerijnig van werd. Toen wist ie meteen weer waar ik het over had.:lache:
Hij dacht trouwens wel dat het ook mogelijk was om van twee kanten de route te lopen dus is het ook mogelijk om om te keren als het niet meer lukt (had ik dat toen ook maar gedaan). :bloos2:
 
Bovenaan