Tuinen in Tjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Lees dat er hier velen zijn met een huis en tuin in Tjechie.
Waar aan planten te kopen en met mooie beschrijvingen hoe het gaat worden of hoe het al is.
Nu vraag ik mij af wat jullie zo planten.
Zijn er speciale soorten planten , struiken en bomen die typisch uit dit gebied zijn?
Of zetten jullie gewoon lekker tulpen neer .
Ben eigenlijk best nieuwschierig in de vegetatie al daar.
Heeft iemand misschien ook foto's ?
 
Wij zijn bezig met een beplantingsplan (hoewel dat misschien wel een heel groot woord is voor onze plannen!!). Een groot stuk blijft gras. Er komen wat bomen in en verder direct rondom het huis bodembedekkende planten. Het geheel moet zeer onderhoudsvriendelijk zijn, zodat onze "huisbewaarder" tijdens onze afwezigheid eigenlijk alleen zo nu en dan het gras hoeft te maaien. Welke planten we nemen wil ik volgende week bespreken als we in Tsjechië zijn.
 
De meegebrachte tulpen doen het elk jaar weer prima. We zijn nu bezig met een (hobby) tuinarchitekt een goed plan te maken. Het is in ieder geval duidelijk dat je rekening moet houden met lokale weersomstandigheden en daar je aankopen op moet afstemmen bij lokale bedrijven. We zijn overigens wel van plan om met bloem- en besdragende struiken aan de slag te gaan. Het blijkt 9 per e-mail bevestigd) dat Tuincentrum Bakker in Hillegom ook in Tsjechië levert. Levertijd in overleg en voor hetzelfde tarief als in Nederland. Daarnasat ben ik mij aan het oriënteren over het aanleggen van een vlechtheg over de langste lengte van het terrein als uiteindelijke vervanging van het huidige roestige hekwerk.
Op dit moment heeft de tuin diverse fruit- en notenbomen, verder framboos, aalbes, rabarber, sering, forsythia en de nodige soorten kleine den-achtigen. Ook een grote Hosta blijkt het eeuwige leven te hebben. Het diepste punt van onze tuin heeft een soort struikwerk waarvan ik de naam niet ken. Het draagt kleine witte bloemen in de lente, is doornachtig, woekert behoorlijk en draagt in de herfst paarse pruimachtige vruchtjes. Een prachtige schuilplaats overigens voor de mussen voor de aanwezige sperwers en andere jachtvogels.
 
De site ziet er zeer mooi uit Freddy .
Zelf heb ik niet zoveel verstand van planten en houd van wat wilderigs.vlinderbomen bv.
Het moeilijke vind ik dat je voor ieder seizoen dingen moet hebben en welke.
Heb ook dingen zo uit het wild uit de grond gehaald.
Ik weet niet of dat in Tjechie mag of dat planten beschermd zijn.
 
Apolonia,dat mag toch zeker in frankrijk ook niet,foei foei.
Ikzelf ben gek op tuinen en alles wat daar mee te maken heeft.
Enkele jaren terug waren we in Tjechie toen ergens langs reden waar 'n bord stond met iets van zharady erop.Ik zeg tegen manlief kom even kijken hoor wat ze hebben hierzo in Tjechie.Hij geloofde eigenlijk niet dat er planten of wat dan ook verkocht werden.Zo zag het er eerlijk gezegd ook niet uit.Het enige wat je zag was een groot groen dicht hek,Maar er zat wel een poort in.Die open geduwt en ik kon m'n ogen bijna niet geloven,zoveel planten, wel veel dezelfde zoals wij die hier in Nederland kennen.Toen we 'n minuutje of zo rondliepen,kwam er 'n vriendelijk,nog vrij jong grietje aan.Ze vroeg iets in het Tjechies, ik verstond er natuurlijk helemaal niets van.Toen we haar duidelijk maakte dat we uit Nederland kwamen begon ze ons rond te leiden,sprak heel goed engels.Ze praatte honderd uit,over haar bedrijfje dat ze samen had met haar man.
Ik vond het prachtig,wat was ik achteraf blij dat ik die poort door ben gegaan.
Ik hoop dat haar bedrijf 'n groot succes zal zijn.

Niet dat je ook maar iets hebt aan mjn verhaal,maar ik dacht er nu ineens weer aan.
 
...Nu vraag ik mij af wat jullie zo planten.
Zijn er speciale soorten planten , struiken en bomen die typisch uit dit gebied zijn?
Of zetten jullie gewoon lekker tulpen neer .
Ben eigenlijk best nieuwschierig in de vegetatie al daar.
Heeft iemand misschien ook foto's ?

Welke gebied bedoel je eigenlijk?
Het mooie aan Tsjechie is dat dit land zo gewarierd is. Je vint er alle soorten van gebieden aan - laag of hoog, nat of droog, warm of koud - en planten hebben verschielende eisen. Wij hebben er zelfs een stuk(je) duinen.
Ergens heb ik gelezen dat tulpen eerder in Tsjechie dan in Nederland gekweekt zijn (het is ook onder weg van Turkeie naar Nederland ;) )
Je kan bij vele kastelen ook botanische verzamelingen vinden maar mensen in hun tuinen meestal vruitbomen en struiken planten. En perken met groenten en aadbeien. Vroeger was in Tsjechie niet zo veel groenten en vruit in winkels te vinden en mensen wekten een of een ander in en in koude kelders bewaarden ze kistjes appels en aardappelen.
Als je een "oud" huis koopt of huurt vind je zeker verschielende soorten vruitbomen in de tuin. Het heeft iets aan als je onder een boom kan zitten of tusen er twee een net spannen en lekker luieren. Ik heb het weer - een vakantie gevoel.
Rena
 
Mooie site! Wij gaan komende zomer de tuin veranderen. We willen een terras en ik ga op jacht naar geschikte planten.
Heeft iemand ervaring met een tuin bedrijf (terras leggen, enz) in de buurt van ons huis? (Lichkov of Zamberk, Kralicky)
Ik ben bij ons in de buurt ook nog geen "tuincentrum" of iets waar je planten kan komen tegen gekomen? Wat is de Tsjechische naam voor "tuincentrum"?
 
Bovenaan