Tuincentra bruisen in Tsjechië (een verslag)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Praag bruist!
Een week lang met de International Garden Center Association naar Praag toe: wat heb je daar aan? Goede vraag en lastig te beantwoorden. Maar alle Nederlandse deelnemers die mee waren, hebben een hoop geleerd en kunnen aan de slag met het verbeteren van hun bedrijf. Wat ik zelf meeneem uit Praag naar het Garden Connect kantoor in Zwanenburg deel ik graag met je.

Wie denkt aan nieuwe retailconcepten denkt aan London, New York, Amsterdam en eigenlijk aan iedere andere stad in Europa dan Praag. Maar Praag bruist enorm en kent heel veel leuke, mooie winkels. Schoenen/lifestylewinkel Vnitroblock met kunst & gezellig café (foto hieronder) en designshoppingmail Stockist, zijn twee voorbeelden van winkels die een aansprekend concept hebben. Het zijn geen standaard winkels en ze zouden niet misstaan in de eerdergenoemde steden.



Tuincentra bruisen
Qua tuincentra bruist het ook, daar in Tsjechië. De winkels zijn jong, fris en hebben geen ver verleden, aangezien het fenomeen ‘tuincentrum’ daar pas sinds 1989 bestaat. Dat betekent dat de tuincentra enorm bezig zijn met vernieuwing en verandering en dat is goed te zien. Nee, het zijn geen Intratuins of GroenRijks, maar ze kijken goed om zich heen, bezoeken veel tuincentra en congressen en vrijwel iedere winkel verbaast of verrast.
Een paar voorbeelden:
  • Garden Centre Lisy heeft een geweldige designtuin aangelegd, waar jaarlijks zo'n 25 feesten en huwelijken plaatsvinden.
  • Chladek Garden Centre, met haar vestiging midden in Praag. Een geweldige buitenafdeling en op basis van eerdere IGCA trips hebben zij een toprestaurant gebouwd, dat sinds de opening een enorm succes is.
  • Libeznice Garden Centre, waar dit voorjaar meer dan 2.500 pot/plantcombinaties zijn verkocht via de webshop à €40 per stuk.
Ja, ik was vooraf sceptisch maar ieder bezoek gaf meer dan genoeg input om over na te denken. Inspirerend!

Praag shopt online
We hebben ook een bezoek gebracht aan Starkl, een van de grootste webshops in tuinartikelen en groen van Midden-Europa. De rondleiding die we kregen door hun logistieke centrum was leuk en maakte duidelijk dat online shopping ook in Praag & omgeving toeneemt. Deze webshop verkoopt heel veel planten: het kan dus wel, als je het maar wilt!

Praag inspireert
Maar de meeste inspiratie komt toch uit de gesprekken die je hebt met collega's uit het buitenland. Op de Interactive Tour zijn er iedere dag thema's waarover gesproken wordt.
Good old John Stanley had natuurlijk voldoende voer voor discussie en onder leiding van "onze" Ronald Brand hebben we het urenlang over e-commerce en online marketing gehad. Heel leerzaam om te horen hoe de Chinese aanwezigen het voor elkaar krijgen om een webshop te runnen waar inmiddels 80 (!) man op de online afdeling zit. De Duitse ondernemers deelden hun ervaringen met de gezamenlijke webshop, die de tuinbranche daar heeft opgezet (hint: het werkt voor geen meter). De Engelsen zijn erg open over hun problemen, omzetten en uitdagingen rondom e-commerce.



Ook ik zit in de bus om kennis te delen en praat dus open over dingen die wel of niet werken, deel handige tools en informatie. De sfeer die er is nodigt uit om open te zijn en is uniek, want iedereen doet mee aan de gesprekken en deelt zijn ervaringen. En weet je, het is best leuk om over je vak te vertellen!
Bijzonder was ook het verhaal van Guy Topping die naast zijn tuincentra Barton Grange (UK) een indoor pretpark heeft gemaakt met indoor golf, bowlingbanen, hotel en wat al niet meer. Een échte ondernemer waar iedereen van leren kan.

"Waarom ga je eigenlijk mee?"
Als leverancier lijkt het vreemd om mee te gaan met de IGCA, maar het is meer dan de moeite waard. Het is leuk als het klanten oplevert, maar voor mij is het belangrijker om te weten wat er leeft en speelt bij ondernemers. Des te beter ik ze ken, des te beter ik onze klanten kan helpen. Ik heb dus serieus geen enkel visitekaartje uitgedeeld.
Het eerste resultaat? De komende maanden komen er twee (jonge) ondernemers uit Engeland en Duitsland een dag stage lopen bij ons op kantoor in Zwanenburg. Wij delen onze kennis met ze en zij zullen toelichten waar zij in hun bedrijf tegenaan lopen. Dat helpt mij & mijn team natuurlijk enorm, want een betere bron om te leren wat er beter kan is er niet. Zelf gaan we ook bij een aantal tuincentra een dag meelopen, om in de praktijk te ervaren wat wij beter kunnen doen.

IGCA%20Praag(1).jpg

Van links naar rechts een deel van de Interactive Tour bus: Jessica Mauk (Mauk Pflanzen, DE), Sandro Rottin (Italiaanse Tuinbranche Vereniging), Edwin Meijer, Jiri Chladek (Chladek Garden Centre, CZ), Matt Tanner (Klondike/Strikes Garden Centres, UK), Piet Heinemann (Gronfingers Rostock, DE), Mietta van der Horst (Acorn Nursery, AUS).

Bron: floranews.com
 
Bovenaan