Tsjechoslowaakse wolfhond

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wolfhonden en babys

Heel interessant jouw ervaringen, Borat. Ik heb zelf geen honden maar ik vind dit onderwerp ontzettend boeiend. Ik had verwacht dat de Tsjeschische Wolfhond net zo schuw of bang zou zijn als de Saarloose Wolfhond. De fokkers hebben dus sterk daarop gelet en naar een evenwichtig karakter gestreefd?
Onze dieren slapen op de slaapkamer en waarom ? Omdat ze graag bij de Alfa in huis willen zijn. Ik heb 30 jaar ervaring met herders, rotweilers en bouviers, maar zou eerder mij Tsjechen bij een baby laten, dan de "normale' honden.
Ja, wolven, zelfs mannetjes, zorgen ook voor jonkies van een ander roedel, zag ik eens op televisie. Ze zijn sowieso zachtmoedig. Ik zelf zou banger voor een Rottweiler zijn dan voor een echte wolf.
 
Dit imposante ras heeft mij ook enthousiast gemaakt van wat ik tot nu toe gelezen en bekeken heb.
Ik wil mij eerst nog meer gaan orienteren en verschillende tjechen in het echt zien voordat wij er een in huis gaan nemen.

Maar zijn ze in Tjechie nou veel te vinden, wat betreft fokkers?
 
Zoek de verschillen
Dit is Pax, de wolfhond die dus géén wolf is: 'Echt een allemansvriend'


Bron: RTLnieuws.nl - 7 november 2022

1.jpeg
Pax en baasje Elise. Beeld © RTL Nieuws / EditieNL

Op social media gaat een filmpje rond van een wolf die wel heel dicht bij fietsende kinderen op een fietspad kwam. Maar wat blijkt: dat was helemaal geen wolf. "Het is onze lieve, sociale hond Pax. Echt een allemansvriend", zegt zijn baasje.

Hondeneigenaar Elise uit het Friese dorp Donkerbroek baalde wel toen ze de beelden zag. Het filmpje was zaterdagavond ook te zien in de uitzending van RTL Nieuws. Ten onrechte.

"Dit moet worden rechtgezet", vertelt Elise aan RTL Nieuws. "Op social media worden allemaal nare dingen gezegd over onze hond. Dat hij dood moet. Echt niet fijn om te lezen. Pax is een Tsjechoslowaakse wolfhond. Een lieve sociale hond, lief voor kinderen, lief voor iedereen."

De beelden die rondgaan:
Elise vertelt wat er is gebeurd. "Mijn kinderen kwamen thuis van school en hebben het hek niet goed dichtgedaan."

De hond nam de benen en is naar het fietspad in de buurt gelopen. "Hij heeft kennelijk de kinderen gehoord en dacht de kinderen tegemoet te lopen. Iemand heeft dat gefilmd en het verhaal begon een eigen leven te leiden. Je ziet ook dat Pax een halsband draagt."

'Mensen hebben geen idee'
Elise snapt het wel. "Veel mensen weten niet hoe een wolf eruitziet. Mensen staan zo ver van de natuur af, dat ze geen idee hebben."

De laatste tijd is in het nieuws veel aandacht voor de wolf. Critici zeggen dat het er te veel worden, dat de wolf te dicht bij de mens komt. Elise zegt erover: "Wat je mening ook is, een wolf zou nooit zomaar tussen fietsers gaan lopen. Die is te schuw daarvoor. De wolfhond is juist een ondernemende hond."

Pax is wel een hond die volgens Elise 'niet iedereen zou kunnen hebben'. "Het is een dier dat de ruimte nodig heeft, en niet graag alleen is. Je moet veel met een wolfhond erop uit, hij loopt ook bij ons los op het erf. Als je 'm goed opvoedt, is het een lieve, sociale hond die niet iemand kwaad doet."

wolfshond en schaap.jpg
Wolfhond Pax besnuffelt een schaap. © Eigen foto

Tahira Tarquini herkent zich enorm in het verhaal van Elise. Ze heeft ook wat zij noemt 'Tsjechs', en was in het verleden werkzaam bij de Nederlandse Vereniging voor Tsjechoslowaakse Wolfhonden. "Toen wij bij de grens met Duitsland woonden, was een hond van ons ook eens weggelopen", vertelt ze.

Politie aan de deur
Mensen hadden het dier gezien en het alarmnummer gebeld, omdat ze dachten dat het een wolf was. "Dat werd een heel gedoe, we kregen zelfs de politie aan de deur. Mensen zeiden dat er een wolf in onze tuin zat."

De verwarring is niet onlogisch. Want het dier heeft wolven-DNA. Een bioloog kreeg ruim een halve eeuw geleden de opdracht wolven te kruisen met Duitse herders, en zo is de Tsjechoslowaakse wolfhond ontstaan. Een dier dat tegen een stootje kan en ook als legerhond kon worden ingezet.

tahira.jpg
Tahira met haar honden. © Eigen foto

Dus overeenkomsten met de wolf zijn er zeker, maar tegelijkertijd zijn er ook veel verschillen. Tarquini somt er een aantal op: "De bouw is anders. De torso is minder grof en breed dan die van een wolf. De wolf heeft ook een bredere kop. De hond is over het algemeen slanker."

Grijs, niet bruin
De 'Tsjech' heeft meestal ook een andere kleur. "Wolven hebben vaak een bruine of crèmeachtige kleur, de honden hebben een meer grijze kleur."

Zo zijn er meer uiterlijke verschillen: de oren zijn bij de hond langer en kleiner. De ogen zijn amberkleurig en niet geel, en zijn minder naar buiten gericht. De staart van de 'Tsjech' is langer en heeft een minder dikke vacht.

Maar Tarquini begrijpt het als mensen het verschil niet zien. "Er is gewoonweg niet genoeg kennis bij mensen over de verschillen, mensen weten ook niet precies hoe een wolf eruit ziet. En de Tsjech kan net als de wolf een licht loopje hebben, en dat kan ook verwarring veroorzaken."

Deuren dicht
En de ene hond is de andere niet. Er zijn 'Tsjechen' die meer van een Duitse herder weg hebben, en andere lijken meer op een wolf. Maar de karakters zijn wel anders. "De hond maakt veel meer contact en zijn enorm nieuwsgierig en ondernemend. Een fiets kan leuk zijn om achteraan te gaan. Ze hebben ook meer de drang om weg te lopen, als ze de kans krijgen. Je moet echt hekken en deuren goed dicht houden."

Maar kunnen ze ook gevaarlijk zijn? Tarquini benadrukt dat eigenaren wel moeten weten waar ze aan beginnen met deze hond. "Ze kunnen heel lief en ongelooflijk trouw zijn, maar hebben wel aandacht nodig. Het is van nature een hond die z'n territorium zou beschermen. De honden moeten goed opgevoed worden, maar dat geldt voor veel meer honden."
 
Ben bang dat deze fantastische hond door de media aandacht weer een "modehond" gaat worden met alle gevolgen van dien, louche fokkers, gehouden door simpelen op een kamer drie hoog achter, slecht opgevoed, enz enz. Het dier de dupe,
 
Bovenaan