Tsjechische wolven

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

A.U.B. en er loopen hier van ales vrij rond! Laatst met de sneeuw zulke groote spooren gezien... Het was mischien van een groote hond maar dennoch was het een beetje eng. Reintje de Vos komt ook met regelmaat twee keer daags langs.
 
In de "Saechssische Zeitung" leest men regelmaatig over wolven die in het Muskauer Forst rondloopen en dat is een 100km hier van daan.Dus ik weet het niet meer zo zeeker waar die spooren hier in de verse sneeuw van geweest zijn. Houden wij het op hond. Maar bij de Cooperatie-boerderij hier verder boven op de berg werden de doode beesten gewoon buiten achter de schuur gelegt tot de krengvrachtwagen ze komt ophaalen....dan heeft men niet veel fantasie noodig.....
 
Maar ik ben niet bang, ik ik vind het juist een beetje spannend. De afgeloopen zoomer heeft bij ons een keer s'nachts een roedel wilde varkens door de groententuin geloopen en ik dacht eerst s'ochtends dat het dronken keerels zijn geweest die de boerenkoolen platgeloopen hebbentoen ik de ravage zag, maar later zag ik de omgewoelde aardappels en bietjes en toen wist ik beeter.Voor de vijligheid heb ik alemaal doorentakken van de rozebottels om de tuin gelegt.De varkens zijn bij ons niet weer geweest, wel bij de buurman.
 
Ohh, gelukkig. ;) Ik vind het ook erg interessant. Elders op het forum staan een aantal topic's over de linx en de adelaar, beide ook ooit uitgestorven in Tsjechië maar nu weer terug in zeer kleine getale.
 

kuurgast

Donateur
Laat je niet bang maken. In Tsjechië leven slechts een paar roedels wolven, voornamelijk in Beskydy en Zuid-Bohemen.
Afgelopen jaren waren daar wel minder wolven gesignaleerd.Bron:wiki.
Onlangs is er een wolf op een webcam gezien in het natuurgebied Břehyně –Pecopala nabij Doksy.
Zie ook artikel radio.cz/en + radio.cz/de.

020639_50_111784.jpg
 
Zojuist kwamen de buren melden dat in het aangrenzende bos een aantal wasbeerhonden zijn waargenomen (psik myvalovity).

upload_2014-10-5_15-4-7.jpeg

Men was nogal onder de indruk. De jagersvereniging gaat zich nu beraden omdat ze "schadelijk" zouden zijn.
Is men niet op zoek naar Reintje de Vos, dan gaat men nu voor de Exoten.
Ik ga maar eens wat aas ophangen en mijn camera plaatsen.
 

kuurgast

Donateur
Zien er lief uit maar zijn het niet.
Ze grommen en kunnen mensen aanvallen en hondsdolheid verspreiden.
Oorspronkelijk kwamen ze niet in Tsjechië voor maar zijn vanuit Rusland gekomen.
Deze dieren hebben in Tsjechië geen natuurlijke vijand en verspreiden zich vrij snel.
Hun vijand is de wolf maar die zijn nog niet zoveel aanwezig om een gevaar voor de wasbeerhond te zijn.
Info op wiki en enviweb.cz.
 
Nou, wasberen zijn niet zo leuk hoor Pauline! Mijn neef in Canada heeft ze in de tuin, ze proberen huis huis via het kattenluik binnen te komen. Maken overal een grote bende en vallen de katten aan.

Maar idd,ze zien er schattig uit...
 

kuurgast

Donateur
Er is verschil tussen wasbeerHOND waar zapalky over schreef en de gewone wasbeer van het filmpje die zo te zien tussen mensen is opgevoed.
De wasbeerHond heeft geen ringen om zijn staart en vermenigvuldigd zich sneller door grotere nesten met jongen.
Probeer in het wild levende wasbeerhonden en gewone wasberen nooit te aaien want ondanks hun lieve uiterlijk zullen ze je hele hand proberen te verslinden.

Nudíte se? Kupte si medvídka mývala!
 

kuurgast

Donateur
Inmiddels 6 jaar verder... de wolvenpopulatie neemt toe in Tsjechië.

Boeren in het Tsjechisch-Poolse grensgebied melden meer aanvallen van wolven op landbouwhuisdieren.

De wolven blijven zich verspreiden in Tsjechië. Dit verhoogt ook het aantal aanvallen op landbouwhuisdieren. Bovenal klagen boeren over toenemende aanvallen in de regio rond Broumov in het noordoosten van Tsjechië, waar de wolven al vijf jaar leven.

Het district Hradec Králové moet eind juli meer dan 1,4 miljoen kronen (52.600 euro) aan boeren betalen om de schade die in het najaar van 2019 is gemeld, te compenseren. Het aantal aanvallen is toegenomen in vergelijking met het voorgaande jaar, vertelden vertegenwoordigers van de kring het persbureau ČTK. Volgens hen vormen de wolven niet alleen een gevaar voor schapen, maar ook voor andere boerderijdieren in het Tsjechisch-Poolse grensgebied.
Bron deutsch.radio.cz
---------------------------------------
Volgens de voorzitter van de fokkerijvereniging, Tomáš Havrlant, worden jaarlijks 100 tot 200 boerderijdieren door wolven verscheurd.
Bron deutsch.radio.cz
--------------------------------------------------
08872e4f92625cc72c377573044aec1c.jpg


De wolvenpopulatie groeit sinds 2014 toen de eerste wolvenroedels in Tsjechië waren, de eerste kwamen terug in de jaren negentig. Nu zijn er ongeveer 18 wolvengebieden, die tenminste gedeeltelijk op Tsjechisch grondgebied liggen en men verwacht dat hun aantal de komende jaren verder zal groeien.

Wolven hebben in Tsjechië geen natuurlijke vijanden. Ze hebben interactie met beren en lynxen, maar dat is geen directe beperkende factor. De belangrijkste beperkende factor is de hoeveelheid prooien en sterfte veroorzaakt door mensen, zoals botsingen met auto's, enzovoort.

Een internationale studie door Europese wetenschappers waarschuwt voor het groeiende aantal wolfhondhybriden in Europa, die zeggen dat deze kruisingen de Europese wolvenpopulatie zouden kunnen doen verdwijnen. Een toename van de kruising, gedreven door vernietiging van habitats en menselijke invasie van de territoria van wolven, brengt hen in contact met vrij rondlopende honden.
In Tsjechië is minstens één wolfhondhybride gedetecteerd die in de toekomst een probleem kan zijn.
Het is vooral een probleem voor de wolfensoort, omdat het met de introductie van hondengenen in de wolvenpopulatie een probleem kan zijn in termen van gedrag, ecologie of de instandhoudingswaarde van deze soort en het kan mogelijk conflicten veroorzaken in de wolvenroedels omdat hybriden andere gedragskenmerken kunnen hebben dan raszuivere wolven.
"Dit is nog niet goed gedocumenteerd omdat het onderzoek vrij nieuw is, maar voor zover we weten, hebben hybriden niet zo'n angst voor mensen als wolven, dus er kan een groter probleem zijn in termen van conflicten met betrekking tot vee enzovoort," volgens Miroslav Kutal van Palackeho University in Olomouc.
Bron english.radio.cz
 
Ook bij ons in Bernartice lopen er wolven rond.
Vorig jaar zijn er bij een boer een aantal reeën doodgebeten en in het voorjaar stond onze buurman oog in oog met een wolf. Zelf hebben we in de sneeuw pootafdrukken gevonden die vermoedelijk van een wolf waren.
 
In Šumava leven minstens twee roedels wolven in het wild

Minstens twee roedels wolven verplaatsen zich in het centrale deel van Šumava. Het exacte aantal wolven is niet vast te stellen, schattingen spreken van 10 tot 15. De bewegingen en het aantal wolven worden door experts gevolgd aan de hand van sporenpaden, genetische monsters en fotovallen. De wolven gedijen goed in Šumava, dus het is mogelijk dat er dit jaar al een derde roedel is gevormd. De beesten keren sinds 2015 terug naar Šumava.

Wolf


In Šumava komen al meer dan drie decennia wilde wolven voor, die zich op natuurlijke wijze vanuit de buurlanden naar de Tsjechische Republiek hebben verspreid. Maar ze zijn sinds 2015 echt permanent in Šumava. In 2017 werd voor het eerst in de moderne geschiedenis voortplanting bevestigd. Hoewel sporadische directe menselijke waarnemingen van de wolf hebben plaatsgevonden en nog steeds plaatsvinden, zijn alle belangrijke bevindingen afkomstig van monitoring met behulp van fotovallen en andere woonsporen. Wolven zijn alert en wantrouwend tegenover nieuwe dingen in het veld. Zeker als ze geluid maken. Daarom is het fotograferen of fotograferen van een roedel nog steeds uniek.

Wolvenfamilies "praatten" met de hond
wolf in het bos


Er zijn nu aantoonbaar twee wolvenfamilies in het nationale park. Een van hen maakt voornamelijk gebruik van de bossen tussen Finsterau en Srní. Het tweede peloton verschijnt tussen de Frauenau-dam en Železná Ruda. In het Srní-gebied hebben zoölogen zogende wolven geregistreerd, een dier waarvan de melkklieren vol zijn, wat een duidelijk teken is van zorg voor nakomelingen. Een andere fotoval in het gebied registreerde vier wolven. Bovendien voerde de NP-administratie een "akoestisch experiment" uit met een speciaal getrainde hond - in het gebied met het bevestigde voorkomen van wolven, huilde de hond en beide roedels antwoordden hem van een afstand. Het was zelfs mogelijk om te onderscheiden dat de jongen van dit jaar in beide wolvenfamilies aanwezig zijn .

De wolven verblijven daarom voornamelijk in het westelijke deel van het Šumava-gebergte , dus trekken ze ook het Beierse Woud in . En sinds december 2020 heeft de Šumava National Park Administration kennis van een wolf of wolven in het zuidelijke deel van de Šumava. Dit echter nog niet bevestigd.

De jonge wolf kreeg een halsband
wolvenjacht


In december vorig jaar (2020) wisten de beheerders van het Nationaal Park een driejarige wolf te vangen, die vervolgens een halsband omkreeg. De verdedigers denken dat ze lid is van een roedel die tussen 2015 en 2016 in Šumava gespot is door een man uit Italië met een vrouw uit de grensstreek van Polen en Duitsland. De jonge wolf kan dus tot deze eerste wolvenfamilie behoren die in Šumava verscheen. Dankzij de telemetriehalsband krijgen wetenschappers nauwkeurige gegevens over waar wolven jagen, hoe ze leven en hoeveel tijd ze besteden aan het bezoeken van boerderijen met vee in vergelijking met het jagen op wilde prooien. De belangrijkste prooien van wolven zijn vooral hoefdieren, waaronder bijvoorbeeld reeën, edelherten en wilde varkens vallen, en die aanzienlijke schade oplevert bij boswachters en boeren. Ze vormen ongeveer 98 procent van het dieet van de wolf.

bron: kudyznudy.cz
 
Bovenaan