Tsjechische wintersport in de media

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Hierom wil je op wintersport in Tsjechië. We zetten het nog maar even op een rijtje.

wintersport-tsjechie.jpg


Ben je er nog niet over uit wat je volgende wintersportbestemming gaat zijn? Ga naar Tsjechië!

Het landschap
Wist je dat in dit Centraal-Europese land prachtige bergen zijn die winters vaak bedekt zijn met een dik pak sneeuw? De Tsjechische bergen zijn misschien wat minder hoog dan in de Alpen, maar nog steeds zijn ze ideaal voor wintersport.

Ideaal voor gezinnen met kinderen
De skigebieden in Tsjechië richten zich vooral op gezinnen met kinderen. In veel programma’s van reisorganisaties komt dan ook steeds vaker kindvriendelijke wintersport voor. Skiresort Lipno is een goed voorbeeld van een kindvriendelijk resort. Hier vind je namelijk brede pistes, uitstekende skischolen en veel activiteiten in de omgeving.

Bergen én stad
De stadjes die in de bergen van Tsjechië liggen zijn zeker een bezoek waard. Ze hebben vaak een rijke geschiedenis en je kunt er van alles doen. Denk aan prachtige gebouwen, dierentuinen en musea.

Goedkope wintersport
Nog een voordeel aan skiën in Tsjechië: de prijzen zijn aantrekkelijk. Je betaalt aanzienlijk minder voor zowel skiverhuur en skipassen als lunchen en dineren.

Sneeuwzeker
Ondanks dat de bergtoppen de 2000 meter niet halen, is er door de oostelijke ligging toch veel sneeuwzekerheid in Tsjechië. Het wintersportseizoen loopt er dan meestal ook van december tot en met april.

De hoogste bergen van Tsjechie vind je aan de grens van Polen. Dit gebergte, genaamd Reuzengebergte, biedt de meeste skigebieden van het land. Ook in het Ertsgebergte, aan de grens bij Duitsland, kun je skiën.

De meeste skigebieden in Tsjechië openen om 09.00 uur en enkele pistes zijn ’s avonds verlicht, waardoor je ook tot 19.00- of 21.00 uur kunt skiën.



Bron: travelrumors.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Wintersport in Tsjechië: 5 skigebieden op een rijtje

Een wintersport in Tsjechië is iets waar de meeste wintersporters niet meteen aan denken. Toch bieden de skigebieden in Tsjechië voldoende mogelijkheden voor een wintersport. De prijs voor accommodaties, maaltijden, drankjes en skipassen is een stuk lager dan in de Alpen. Daarnaast vind je hier goede lesfaciliteiten en tal van andere winterse activiteiten. Wil je graag op wintersport naar Tsjechië, maar weet je niet waarheen? Wij zetten vijf fijne skigebieden op een rijtje.

Wintersport in Tsjechië
Een wintersport in Tsjechië is heel anders dan een wintersport in de Alpen. Allereerst natuurlijk de taal en uitspraak van de skigebiednamen, maar ook het landschap en de cultuur. De skigebieden zijn over het algemeen niet groot, maar wel perfect voor prijsbewuste gezinnen en beginners. In alle rust kun je hier het skiën onder de knie krijgen en dat allemaal voor een aangename prijs. Ook qua hoogte zijn de skigebieden in Tsjechië heel anders. Een maximale hoogte tussen de 1100 en 1600 meter is hier heel gewoon. Dat zie je ook terug in het landschap. Het is heuvelachtig en je skiet veelal tussen de bomen.

1. Cerná Hora – Pec
Met 44 km aan pistes is Cerná Hora – Pec het grootste skigebied van Tsjechië. De pistes zijn verdeeld over meerdere deelskigebieden en die zijn met een skibusverbinding aan elkaar verbonden. Ondanks dat deze skiregio in het Reuzengebergte ligt, reiken de pistes tot een maximale hoogte van 1603 meter. Cerná Hora – Pec biedt pistes voor alle niveaus en ook kun je hier in de avonduren van de pistes afdalen. Eén van de hoogtepunten vind je in deelskigebied Janske Lazne. Hier kun je afdalen van de langste piste in Tsjechië, deze is 3 km lang.
  • Afstand vanaf Utrecht: 945 km rijden
  • Prijs voor een skipas van 6 dagen: 4280 CZK (volwassene) en 3640 CZK (kind) in het hoogseizoen.
TIPS: avondskiën, rodelen en een bezoek aan ZOO Dvur Kralove of de oorsprong van de rivier de Elbe

2. Spindleruv Mlyn
Eén van de meest bekende skigebieden in Tsjechië is Spindleruv Mlyn. Het gebied bestaat uit twee gedeeltes die aan weerszijden van het dorp liggen: Medvedin/Horni Misecky en Svaty Petr. Samen goed voor ruim 27 km aan pistes. Het merendeel van de afdalingen is rood, maar echt moeilijk wordt het hier nooit. De pistes van Spindleruv Mlyn reiken tot een maximale hoogte van 1235 meter.
  • Afstand vanaf Utrecht: 945 km rijden
  • Prijs voor een skipas van 6 dagen: 5120 CZK (volwassene) en 3230 (kind) in het hoogseizoen
TIPS: proef de lokale keuken, avondskiën, snowtuben en rodelen

Meer informatie over Spindleruv Mlyn

3. Rokytnice nad Jizerou
Rokytnice nad Jizerou ligt in het meest westelijke gedeelte van het Reuzengebergte. Ondanks dat deze naam vrij groots klinkt, bereikt het skigebied een maximale hoogte van 1320 meter. Het gebied telt 21 km aan pistes en biedt voldoende mogelijkheden voor beginners en gevorderden. De omgeving is bosrijk, met een prachtige natuur. Naast skiën kun je hier ook goed langlaufen.
  • Afstand vanaf Utrecht: 893 km rijden
  • Prijs voor een skipas voor 6 dagen: 1980 CZK (volwassene) en 1920 CZK (kind) in het hoogseizoen
TIPS: langlaufen, avondskiën, bowlen, snowtuben en een tocht met een paardenslee

Meer informatie over Rokytnice nad Jizerou

4. Klínovec
Klínovec ligt in het Tsjechische Ertsgebergte en bereikt een maximale hoogte van 1244 meter. Het skigebied telt ruim 29 km aan pistes en daarvan is rood en blauw bijna gelijk verdeeld. Maar liefst 90% van de pistes kan kunstmatig worden besneeuwd en dat maakt dat je hier ook prima kunt skiën als Koning Winter het laat afweten. Ook leuk: je kunt vanaf hier gratis met de skibus naar het nabijgelegen Duitse skigebied Fichtelberg.
  • Afstand vanaf Utrecht: 751 km rijden
  • Prijs voor een skipas van 6 dagen: 3540 (volwassenen) en 2860 (kind) in het hoogseizoen
TIPS: ski de 3 km lange Jachymovka piste en neem een kijkje in het funpark

Meer informatie over Klínovec

5. Sněžka
De 1603 meter hoge Sněžka is de hoogste berg in Tsjechië. Deze rotsachtige piek ligt op de grens van Polen en Tsjechië, in een gebied dat ruim 30 hectare beslaat. Het skigebied telt iets meer dan 10 km aan pistes. Ideaal voor beginners en families met kinderen. Leuk om te weten: voordat de berg in 1823 haar naam kreeg, werd ze ook regelmatig sneeuwwitje genoemd.
  • Afstand vanaf Utrecht: 935 km rijden
  • Prijs voor een skipas van 6 dagen: 3650 CZK (volwassene) en 2560 (kind) in het hoogseizoen
TIPS: geniet van het uitzicht op het Krkonoše gebergte en avondskiën

Meer informatie over Sněžka

Sneeuwzeker
Ondanks de geringe hoogte, hoef je je geen zorgen te maken over de sneeuwzekerheid. Als moeder natuur het niet laat sneeuwen, zijn er altijd voldoende sneeuwkanonnen om het gat mee op te vullen. De skigebieden hebben de laatste jaren flink geïnvesteerd in sneeuwkanonnen.

Bron: skiinformatie.nl
 
Het artikel klopt ook niet. Ze doen alsof je kan skiën langs de 1603 meter hoge Sněžka, maar dat gaat helemaal niet. Ja, er zijn natuurlijk pistes in Pec Pod Snezkou, maar die komen tot een maximale hoogte van 1215 meter.

Verder mis ik natuurlijk ook Vrchlabí. Een fijn stadje met prima pistes, vooral voor gezinnen ideaal !
 
Ik heb een webcam van Spindleruv Mlyn tot vele weken nadat mijn kinderen daar waren in de gaten gehouden. Je kunt daar nog steeds skiën ook al zijn we verderop in Tsjechië de sneeuw al lang vergeten.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wintersport in Tsjechië met kinderen; zes redenen waarom dat een goed idee is!

Wintersport in Tsjechië met kinderen is niet het eerste waar je aan denkt bij een skivakantie. Toch heeft Tsjechië heel veel te bieden aan gezinnen die op wintersport willen. Blogger Fieke ging met haar gezin naar Tsjechië en deelt in in dit blog waarom zij enthousiast is over wintersport in Tsjechië!


Reden 1: Tsjechië is goed bereikbaar vanuit Nederland
De meeste Nederlandse gezinnen die op wintersport gaan zijn aangewezen op de kerst- of voorjaarsvakantie. En als we met zijn allen op hetzelfde moment op wintersport gaan, betekent dat vaak drukte op de wegen richting de Alpen. Tsjechië ligt oostelijker dan Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Dit zorgt er voor dat je minder last hebt van al het andere wintersportverkeer op de weg.

Zo rijden wij in alle rust eerst richting Berlijn en zakken later via Dresden af naar het Reuzengebergte in Tsjechië. Dat ligt op de noordgrens tussen Tsjechië, Duitsland en Polen. De route gaat door het redelijk vlakke Duitse landschap. Het valt ons op hoe rustig het op de weg is.

Vanaf Utrecht is het een kleine 900 kilometer rijden. Prima in één dag te doen, maar wij kiezen voor een relaxte start van de vakantie en rijden op vrijdag naar Dresden waar we net buiten het centrum overnachten. De volgende dag rijden we in nog geen twee uurtjes naar onze wintersportbestemming in Tsjechië.

De Lipno-regio ligt in het zuidwesten van Tsjechië. Bij een wintersportvakantie in die regio reis je dus ook westelijker dan de meeste wintersportgangers.


We overnachten in Dresden. Dat is een bezoek meer dan waard.

Reden 2: Mooie skigebieden voor gezinnen en beginnende skiërs
Het is alweer een flink aantal jaar geleden dat mijn partner en ik op de ski’s hebben gestaan. De kinderen gaan voor het eerst op wintersport en moeten het skiën nog leren. Tijdens de skiles van de kinderen wil ik zelf lekker kunnen skiën, maar ik wil ook in de buurt blijven van de kinderen. Zo kan ik tussendoor even kijken hoe het gaat. Na de skiles willen we met zijn vijven skiën.

De skigebieden in Tsjechië passen goed bij onze wensen. Doordat de bergen in Tsjechië niet zo hoog zijn als in de Alpen, vind je er vooral blauwe en rode pistes. Na tien jaar niet skiën kan ik me hier lekker uitleven.

Na de tweede dag skiles lukt het de kinderen ook al om een mooie blauwe afdaling te maken. Het valt ons op dat de pistes breed zijn. De beginnende skiër heeft vrij zicht en kan rustig bochten maken. De gevorderde skiër heeft alle ruimte om langs de beginners te gaan.

De skigebieden in Tsjechië zijn niet groot. Ik vind ze fijn overzichtelijk. Voldoende pistes om te verkennen tijdens de les van de kinderen. In twee uur tijd ben je toch niet in staat om honderd kilometer aan piste te verkennen. Ook de kinderen hebben snel door hoe het gebied er uit ziet en hoe ze van de verschillende pistes af moeten.

Mocht je toch wat meer kilometer aan pistes willen hebben, dan zijn skigebieden met elkaar te combineren. Zo hebben wij in het Reuzengebergte meerdere skigebieden bezocht die op een kwartier afstand van elkaar liggen.


In Tsjechië komen we veel mooie brede skipistes tegen. Ideaal voor skiles en beginnende skiërs.


Er zijn mooie blauwe en rode pistes en de pistes zijn overzichtelijk voor kinderen.

Reden 3: Privé-skiles voor de prijs van groepslessen
Onze kinderen gaan voor het eerste skiën en moeten dus op skiles. De prijzen in Tsjechië liggen een flink stuk lager dan in bijvoorbeeld Oostenrijk. Met een skiklasje is natuurlijk helemaal niets mis. Gezellig met een groep kinderen skiles krijgen. Maar ik weet uit ervaring dat ik zelf het snelste vooruit ga met skiën tijdens privélessen. Alle aandacht voor jou, passend bij wat je wel en niet kunt. En niet afhankelijk zijn van wat de anderen kunnen.

De privé-skiles in Tsjechië komt qua prijs overeen met de prijs van skiles in de andere wintersportlanden. Onze kinderen krijgen samen privéles. Ik ben verbaasd over wat de meiden in vier ochtenden leren. De laatste dag skiën ze mij lachend voorbij. Ook onze jongste heeft de slag goed te pakken, terwijl hij de week wat angstig begon. Na een eerste week wintersport in Tsjechië komen ze alledrie de blauwe pistes goed af.

De skilessen zijn vaak niet in het Nederlands. Dat blijkt voor onze kinderen geen enkel probleem, de aanwijzingen zijn prima te volgen. Wanneer we de meiden na een dag privéles ophalen, vertellen ze ons uitgebreid over hun skileraar. Met een beetje Engels en handen en voeten zijn ze veel over hem te weten gekomen.

Om een prijsindicatie te geven: de prijs van privé-skilessen in Rokytnice nad Jizerou zijn voor drie hele dagen (bij twee personen) 160 euro per persoon (prijspeil 2019). Je kunt ook voor halve dagen kiezen, zoals wij hebben gedaan.


De kinderen gaan met sprongen vooruit tijdens de privé-skiles.

Reden 4: Geen massatoerisme tijdens de wintersport in Tsjechië
Doordat Tsjechië niet echt bekend is als wintersportland is het er veel minder druk dan in de bekendere wintersportlanden. Zo kunnen we gewoon onderaan de pistes parkeren als we daar ’s ochtends met de auto aan komen. En ook later op de dag lukt het ons nog om een parkeerplaats vlakbij de lift te vinden.

Op de piste zelf hebben we alle ruimte om te skiën. Ik merk dat de meiden heel rustig hun bochten kunnen oefenen, zonder dat ze op alle andere skiërs moeten letten. En wat altijd fijn is: we staan niet lang te wachten in de rij voor de liften. We kunnen ook de skiles van onze jongste op het allerlaatste moment nog aanpassen. De klasjes en skileraren zijn niet volgeboekt.

Maar gelukkig is het ook niet zo dat we als enige op de piste zijn. Er zijn mensen uit Duitsland, Nederland en Tsjechië op de piste te vinden. De berghutten en de terrassen zijn gezellig druk. Ik krijg echt wel het wintersportgevoel tijdens onze wintersport in Tsjechië.


Ook tijdens de schoolvakanties is het heerlijk rustig op de skipistes in Tsjechië.

Reden 5: Combinatie wintersport en andere uitstapjes
De meeste mensen staan tijdens een week wintersport de hele week op de ski’s. Dat vind ik ook lekker, de hele dag buiten zijn. Maar het is ook leuk om het skiën af te wisselen met wat anders. Zeker als er mensen in je reisgezelschap zijn die niet willen of kunnen skiën.

Wanneer je dure skipassen heb, wil je daar waarschijnlijk optimaal gebruik van maken. Doordat de skipassen in Tsjechië relatief goedkoop zijn, is de drempel wat lager om een (mid)dagje niet te gaan skiën. Als je in meerdere kleine gebieden gaat skiën, kun je besluiten een dag tussendoor even wat anders te doen.

In de regio Liberec wisselen wij het skiën af met een stadsbezoek aan Liberec. We bezoeken het kindvriendelijke IQlandia, Dinoland en gaan zwemmen in een groot zwembad. Tijdens het skiën in Rokytnice Nad Jizerou bezoeken we een fabriek waar kerstversiering wordt gemaakt. De kinderen mogen hun eigen kerstversiering maken. De middelste en ik gaan naar een kleine museum over een violenbouwer. Even een break tussen het skiën door.


We gaan ook naar glasblazerij Rautis, waar kerstversiering gemaakt wordt.

Reden 6: De lage prijs van wintersport in Tsjechië
Hoe je het wendt of keert, wintersport is geen goedkope vakantie. Zeker met kinderen niet. Naast verblijfskosten heb je te maken met kosten voor skikleding, skipassen en skilessen. En natuurlijk moet er op vakantie ook gegeten worden.

Een paar jaar geleden verbaasde ik mij al over de prijzen in Tsjechië tijdens een vakantie aan het Lipnomeer. Maar hoe zouden de prijzen van wintersport in Tsjechië zijn, vroeg ik mijzelf af. Zouden die ook veel lager zijn? Het antwoord op die vraag is: ja!

Zo betalen wij in Rokytnice nad Jizerou voor drie dagen skihuur (skischoenen, ski’s, stokken en helmen) voor vijf personen 120 euro. De skipassen kosten voor drie dagen 66 euro per volwassenen en 46 euro per kind. Skiles in een skiklas (max. acht personen) kost voor drie dagen 108 euro (prijspeil 2019).

Maar ook het eten en drinken op de piste is een stuk goedkoper. We betalen voor een drankje 1 euro. En de boodschappen in de supermarkt en het uit eten gaan zijn ook goedkoper dan in Nederland en in andere wintersportlanden.

De prijzen van accommodaties liggen ook lager. Bij een wintersport in Tsjechië is er een ruime keus uit hotels, appartementen, vakantiehuizen en pensions. Een vierpersoonsappartement voor een week in de voorjaarsvakantie kost zo’n 600 euro (prijspeil 2019).

Wij verblijven in pension Samohel middenin Rokytnice nad Jizerou. Iedere dag staat er een heerlijk ontbijtje voor ons klaar. En als we ’s avonds mee willen eten, moeten we dat even aangeven. Een pension is niet zo luxe als een hotel, maar prima als je de hele dag op de ski’s staat en er alleen ’s avonds bent.


Het huren van skimateriaal kan in alle skigebieden.


Wij verblijven in een pension in Rokytnice nad Jizerou.

Meer informatie over wintersport in Tsjechië vind je op de website van Czech Tourism.

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met het Tsjechisch Bureau voor Toerisme. Zoals je van ons gewend bent, delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.

Bron: kidseropuit.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Mount-Jested.jpg


REISVERSLAG: Skiën in het IJzergebergte in Tsjechië
Een reisverhaal van Thiery Thielemans

De Tsjechische stad Praag kennen we allemaal maar Tsjechië heeft zoveel meer moois te bieden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een wintersportvakantie in het IJzergebergte? Naast het feit dat het er spotgoedkoop is, is het er ook nog eens verrassend mooi en er zijn wintersportmogelijkheden alom. Ik bezocht de Liberec regio en ontdekte de vele schoonheden van een bij Nederlanders en Belgen nog vrij onbekend gebied.

JIZERSKÉ HORY
Het Reuzengebergte, met gebieden als Spindleruv Mlyn, Harrachov en Rokytnice , zijn bij onze landgenoten meestal wel bekend. Je kunt er voor weinig geld een hele leuke wintersportvakantie hebben. Maar Tsjechië heeft nóg een bijzonder mooi gebergte: de Jizerské Hory oftewel het IJzergebergte. De skigebieden zijn er niet heel groot, hoog en steil maar de kosten voor een skipas, accommodatie en het onderhouden van de inwendige mens zijn er een feestje!

VAN AMSTERDAM NAAR PRAAG EN VERDER
Mijn winterreis naar het IJzergebergte begon op luchthaven Schiphol. De vlucht van Czech Airlines bracht me in nog geen anderhalf uur naar de luchthaven van Praag. Bij aankomst scheen de zon en er was geen sneeuw te bekennen. Het gaf me enerzijds een lentegevoel maar anderzijds wist ik dat er ergens verderop toch echt sneeuw moest zijn. Het was immers een winterreis met winterse activiteiten op het programma. Voor mij en de andere deelnemers aan deze winterreis stond er een busje klaar maar als individuele reiziger kan je voor nog geen € 100,- per week een degelijke auto huren voor je trip door het IJzergebergte. Een absolute must want vanaf de luchthaven in Praag ben je nog zo’n anderhalf uur onderweg naar de plaats Liberec, het centrale punt waar vanuit de skigebieden van het IJzergebergte makkelijk te bereiken zijn.

LUNCH IN EEN BIJZONDERE GROT
Onderweg van de luchthaven in Praag naar Liberec stopten we bij een statig gebouw aan de doorgaande weg. Het bleek een erg bijzonder restaurant te zijn. Via een lange donkere gang kwamen we in een door monniken uitgehakte rots uit de 12e eeuw. Door de constante temperatuur werd de grot gebruikt voor het brouwen van het Klášterbier. Vandaag de dag wordt er nog steeds bier gebrouwen en tevens huist er restaurant Skála en hotel Malý Pivovar. We genoten er van een heerlijke lunch in een bijzondere omgeving. Kijk voor meer info eens op www.restauraceskala.cz


Restaurant Skála in een door monniken uitgehakte grot

LIBEREC
We vervolgden onze weg naar Liberec waar we incheckten in één van de meest luxueuze hotels in Liberec: Pytloun Grand Hotel Imperial. Dit hotel biedt unieke designrooms aan, ieder ontworpen door een andere Tsjechische ontwerper. Daarnaast is het hotel gelegen in het stadscentrum van Liberec. Een ideale plek waar vanuit je eenvoudig het stadscentrum kan gaan verkennen of op weg kan gaan naar de skigebieden in de regio. In Liberec stond gids David Pastva voor ons klaar voor een uitgebreide tour door de stad. Het werd een indrukwekkende stadstour waarbij mijn stappenteller overuren maakte en ik ondergedompeld werd in de geschiedenis van de Noord-Boheemse stad Liberec. Zo leerde ik dat Liberec al sinds de Middeleeuwen het centrum van de textielnijverheid is. Het hart van Liberec wordt gevormd door het plein námĕstí Dr. E. Beneše en het daaraan gelegen stadhuis dat rond 1890 in neorenaissancestijl gebouwd werd door Franz Neumann. We beklommen de toren van het stadhuis en zagen voor het eerst tijdens deze winterreis in de verte de besneeuwde berghellingen. Het ging helemaal goed komen met de winterse activiteiten, zo wist ik vanaf dat moment zeker. Wel fijn voor een snowreporter!


Het stadhuis van Liberec – Ladislav Renner

LANGLAUFEN IN BEDRICHOV
Na een rustige nacht stond onze eerste winterse activiteit op het programma: Langlaufen in de Jizera Mountains, in Bedrichov om precies te zijn. Tsjechen zijn echte langlaufers en er zijn dan ook heel erg veel langlaufroutes. Persoonlijk had ik nog nooit gelanglaufd en eerlijk gezegd had ik er een oubollige gedachte bij. Maar na een ochtend actief te zijn geweest op de lange smalle latten en in de prachtige natuur van Bedrichov ben ik daar helemaal op terug gekomen. Als je de juiste slag eenmaal te pakken hebt (ik moet toegeven dat dit voor mij als èchte alpineskiër niet meeviel) en het lukt je om in de juiste flow en loipes te blijven dan lukt het je zelfs om enorm te genieten van de mooie natuur en zie je ook de vele voordelen van langlaufen. Zo is langlaufen een sport die vrijwel niets kost en waarbij je met je hele gezin kan genieten van de sneeuwrijke omgeving. Daarnaast raak je bekend met spieren waarvan je vooraf niet eens wist dat je ze had. Wat is dát hard werken zeg! Volgens onze Tsjechische begeleidster had ik aan het eind van de tocht een mooie stijl te pakken en was ik er nog aardig goed in ook. Dat compliment stak ik vol trots in mijn zak!


Langlaufen in Bedrichov

STOERE MANNEN
Als beloning voor het harde werken tijdens het langlaufen stonden er na afloop twee stoere mannen met hun sneeuwscooters voor ons klaar voor een rondje uitwaaien achterop. Wat was dat leuk en wat ging het snel! Hierna volgde een smakelijke lunch in een schattige Tsjechische berghut waar ze duidelijk nog niet op toeristen waren ingericht. De Tsjechische menukaart was éen en al abacadabra maar gelukkig begreep de markant uitziende ober het woord ‘schnitzel’ wel. De inmiddels verloren calorieën werden weer gretig aangevuld! Na nog een ontspannend tochtje per paardenkoets door het wit besneeuwde landschap van Bedrichov en omgeving en een ontspannend samenzijn in de bar van ons designhotel, volgde een onvergetelijke avond op een prachtige plek.

MOUNT JEŠTED
De berg Ješted is hèt symbool van het IJzergebergte. Het is met 1012 meter de hoogste berg van het IJzergebergte en bovenop deze berg staat een uniek stukje architectuur: de Ješted televisietoren met daarin ook een luxe restaurant en hotel gevestigd. Het verhaal van de Ješted toren is bijzonder. Zo bijzonder dat je binnenkort op MountainReporters het uitgebreide verhaal achter de Ješted toren kan lezen. Via een mooie slingerende weg bereikten wij net na zonsondergang de Ješted toren. Een gebouw dat enerzijds wat weg heeft van de Eiffeltoren in Parijs en me anderzijds aan de schotel van een ruimteschip deed denken. Na binnenkomst werden we ontvangen en begeleid naar de salon van het restaurant. Een imposante tafel met sfeervolle stoelen en volgens de serveerster echte Hollandse tulpen lachten ons toe. We kregen uitgebreid de geschiedenis van de Ješted toren uitgelegd en vervolgden onze avond met een smakelijk diner. Er werd ons verteld dat dit één van de duurdere restaurants van Tsjechië was en daar kon ik me gezien de ligging en de sfeer absoluut iets bij voorstellen. De menukaart vertelde ons daarna dat de prijzen voor een voorgerecht tussen de € 2,- en € 6,- lagen en de prijs voor een hoofdgerecht tussen de € 8,- en € 19,-. Naar onze maatstaven is dat niet duur maar als ik je vertel dat ieder restaurant in Tsjechië een dagmenu voor nog geen € 4,- aanbiedt, dan is dit naar hun maatstaven wel prijzig. Het eten bij Hotel Ješted was heerlijk!


De imposante tafel en mijn diner in Hotel Jested

TANVALDSKY ŠPICÁK
De volgende ochtend stond onze volgende winterse activiteit op het programma: We gingen eindelijk skiën! Op slechts een half uurtje rijden van Liberec bereikten we via een mooie tocht het skigebied van Tanvaldský Špicák. Het gebied heeft negen pistes die overwegend blauw en rood zijn. Het schilderachtige skigebied kent een hoogte van 830 meter en is erg overzichtelijk. De pistes worden dagelijks met de meest moderne apparatuur geprepareerd en indien nodig ook onderhouden met sneeuwkanonnen. het gebied heeft één vierpersoons stoeltjeslift en daarnaast zijn er sleepliften. Het was er heerlijk skiën onder de stralende zon en een strakblauwe lucht.


Eindelijk skiën

SKIËN IN HET IJZERGEBERGTE
De wintersportgebieden in het IJzergebergte zijn uitermate geschikt voor een betaalbare gezinsvakantie in de sneeuw. Dankzij haar zacht glooiende hellingen en brede pistes is het zeker voor beginnende skiërs een aanrader. De gevorderde en vergevorderde skiërs onder ons zullen zich op de pistes in het IJzergebergte ook zeker vermaken maar naar verwachting zullen zij al na een dag uitgekeken zijn op een skigebiedje met slechts 12 km aan afdalingen. Voor hen is een tour door het IJzergebergte dan ook een erg leuk idee waarbij men iedere dag vanuit één centraal punt zoals bijvoorbeeld de stad Liberec, een ander skigebied aan kan doen. In het IJzergebergte liggen zeven skigebieden: Rejdice-Kořenov, Černá Říčka, Bedřichov, Ješted, Severák, Tanvaldský Špičák en Javorník. Zeven dagen skiplezier in steeds weer een ander skigebied. Wie wil dat nou niet? Voor slechts € 20,- per dag heb je al een skipas!

SNOW & FUN IN JIZERSKÉ HORY
Het was een mooie en goed georganiseerde winterreis naar het IJzergebergte in Tsjechië waar ik kennis maakte met de stad Liberec en haar winterse omgeving. Speciale dank aan CzechTourism en LiberecRegion. Mocht je meer informatie willen over een wintersportvakantie in Tsjechië schroom dan niet om contact op te nemen!

Bron: snowrepublic.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië, geüpgraded wintersportaanbod

Dat Tsjechië al decennialang scoort op het gebied van betaalbare accommodaties en liftpassen is een feit. Maar wist je ook dat er al geruime tijd een moderniseringsslag aan de gang is? Van professionele skischolen tot kunstmatige besneeuwde pistes met gloednieuwe liften. We geven een update over dit uiterst aanrijdvriendelijke wintersportland.

Het droomlandschap van Bohemen
In het westen van Tsjechië, in het droomlandschap van Bohemen, vind je de meeste en tevens grootste skigebieden van het land. In Zuid-Bohemen ligt bijvoorbeeld het familievriendelijke skigebied Lipno met 11,8 km aan veelal blauwe, brede pistes. Er is een gezellig kidspark en 's winters wordt het Lipnomeer omgetoverd tot een grote natuurschaatsbaan van 11 km.


Goede sneeuw en mooie pistes

Grootste gebied van Tsjechië
In het Reuzengebergte ligt ‘s lands grootste skigebied: SkiResort Černá hora-Pec heeft 50 liften en bijna evenveel pistekilometers. Hier vind je de enige Tsjechische achtpersoonsstoeltjeslift.
Ook andere veel bezochte wintersportgebieden liggen in het Reuzengebergte. Het populaire skicentrum Harrachov maakt deel uit van een van de grootse skipasverbonden in het land, goed voor 40,5 km piste. De meerdaagse skipassen bieden naast Harrachov ook toegang tot Rokytnice nad Jizerou en Paseky nad Jizerou.
Andere bekende wintersportgebieden zijn Špindlerův Mlýn, Herlíkovice, Pec pod Sněžkou en Janské Lázně.


Jeseniky

Wintersport gecombineerd met cultuur
Skiareal Ještěd en skigebied Monínec liggen vlakbij de culturele stad Praag, dus een uitstapje is zo gemaakt.
Maar ook in het langlaufvriendelijke Beskidengebergte, op de grens van Slowakije, liggen bijvoorbeeld de skigebieden Kohútka, Bílá en Kyčerka, uitstekend te combineren met een culturele uitstap naar de stad Kroměříž.
Op de rand van het Jeseník-gebergte vind je Skiareal Dolní Morava (10,8 km piste), het hier aanwezige boomkroonpad biedt spectaculaire uitzichten over de boomtoppen en de omgeving. Andere boomkroonpaden kun je vinden in Lipno en in Janské Lázně in het Reuzengebergte.


Meer info op czechtourism.com.


Het Ertsgebergte ideaal voor families met kinderen

Ertsgebergte
Het Ertsgebergte ligt op slechts 750 km rijden vanaf Utrecht.
De hoogste berg en het grootste wintersportcentrum van de regio is Klínovec (1.244 m). Samen met het nabijgelegen Neklid en Boží Dar biedt het een gezamenlijke skipas met 31,5 km piste, waarvan meer dan de helft wordt bijgestaan door sneeuwkanonnen.
De langste lift is Jáchymov die uitkomt bij een van de breedste (50-100 m) en langste pistes (2.950 m) van Tsjechië. Er is een samenwerking met het Duitse buurgebied Fichtelberg: Interregio Klínovec-Fichtelberg. Wie een liftpas koopt voor minimaal anderhalve dag kan ook aan de Duitse zijde terecht, goed voor zeven stoeltjesliften, een gondel en een op en neer pendelende skibus. Er is in totaal 47 km aan piste, inclusief modern snowpark.
Ook Neklid heeft een snowpark. Langlaufers beschikken er over 50 km aan loipes.
Boží Dar – de hoogst gelegen plaats in Midden-Europa – is ideaal voor families met kinderen. Naast het ruime skilerarenaanbod vind je er namelijk ook diverse alternatieve winteractiviteiten, zoals snowtubing, snowkiting en hondensleeën. Langlaufliefhebbers kunnen rekenen op 55 km loipe.
Plešivec is het jongste skicentrum van Tsjechië. Het biedt 12 km piste van verschillende moeilijkheidsgraden. De pistes zijn breed (50-80 m) en de langste piste is 4.2 km.
Andere kleinere familievriendelijke skicentra in de regio zijn Bublava, Nové Hamry, Potůcky, Střibrné en Aš.

Meer info: www.zivykraj.cz


Jested in de Liberec-regio

Liberec-regio
In de regio rondom de stad Liberec ten noorden van Praag zijn er ook diverse alternatieve wintersportactiviteiten. Denk aan winterwandelpaden, hondensleetochten, snowtubing, snowkiten (zowel op ski’s als snowboard), sneeuwsteppen of indoor klimmen.
In Harrachov is de Happy World-bobsleebaan een aanrader.
Langlaufen heeft in Tsjechië een lange traditie. In Liberec is de langlaufroute Jizerská magistrála favoriet. Het biedt meer dan 180 km aan loipes met 22 instapplaatsen.
Verder kent de regio momenteel acht toerskiroutes die zowel op gemarkeerde wandelpaden als daarbuiten lopen.
Richting de grens met Duitsland en Polen ligt het IJzergebergte. Hier ligt het populaire skicentrum Ještěd met zijn iconische televisietoren bovenop de gelijknamige bergtop. Het heeft meer dan 9 km aan pistes van alle niveaus en een Snow Kidz Park.
De skigebieden Tanvaldský Špičák, Severák en Bedřichov vormen samen Skiarény Jizerky met 18 km piste. Er is een gezamenlijke skipas en een skibus verbindt de gebieden. De pistes in Bedřichov zijn ruim opgezet en ideaal voor kinderen en beginners.

Meer info: www.liberec-region.cz

Bron: wintersport.nl
 

kuurgast

Donateur
Pelhřimov linkt naar en.mapy. cz maar let op....de winterkaart van Černá hora ziet er anders uit!
Al die blauwe lijnen zijn ski trails voor langlaufen, zie naast de kaart onderaan bij "Legend"

winter mapy 1.PNG
winter mapy 2.PNG
Daarom zal je met wintersportreizen naar Tsjechië niet de kortste route op tomtom kunnen volgen want dan loop je vast in de bergen.
De grote doorgaande wegen worden onderhouden, maar de lokale wegen in de bergen mogen niet met zout behandeld worden maar met een zand/grind mengsel vanwege de beschermde natuur.
Winterbanden verplicht en vergeet je sneeuwkettingen niet.

Mapy heeft ook een goede routeplanner voor Černá Hora geeft die de prima route aan via Weissenberg Liberec etc.
Maar naar het nabij gelegen Pec pod Sněžkou geeft die aan via Dresden > Polen Jelenia Góra ???
Als je de plus gebruikt en Cerna Hora toevoegt krijg je wel de bekende route , maar 20 minuten langer rijden.

Vraagje aan mensen die bekend zijn met de route over Jelenia Góra; heb je in de winter geen last van vastgelopen vrachtauto's bij de grensovergang naar Tsjechië of is dat alleen bij de grensovergang nabij Harrachov?
 
Allen,

In antwoord op verschillende vragen / opmerkingen:

1. Het artikel van Wintersport.nl is wat verwarrend. In het artikel wordt gesproken over 'Andere bekende wintersportgebieden zijn Špindlerův Mlýn, Herlíkovice, Pec pod Sněžkou en Janské Lázně.' (einde citaat)
Dit is echter één en hetzelfde gebied als Cerna Hora-Pec (skiresort) welke aangegeven is met de link. Cerna Hora (Zwarte berg) verwijst naar het hoogste punt van het dorp Janske Lazne, daar waar de gondel eindigt. En Pec verwijst naar het dorp Pec Pod Snezkou. De gebieden zijn met elkaar verbonden. Zie de website voor meer informatie.

2. De snelste en makkelijkste route vanuit Nederland is via Dresden, Jelenia Gora, Kowary (via weg nr. 367) naar Mala Upa (CZ) (via weg nrs. 369 > 368) Dit is een kleine overgang welke ook in de winter prima te rijden is. Hij wordt prima vrijgemaakt van losse sneeuw. Zodra je vanuit Mala Upa weer naar beneden bent gereden, ligt skigebied Cerna Hora-Pec aan je voeten...(linksaf opstappen in Janske Lazne, rechtsaf voor Pec Pod Snezkou)

3. Vrachtwagens mogen over deze pas niet rijden i.v.m. een gewichtsbeperking van 15t.
 

Ad Verschoor

Donateur
Regio Liberec: een topbestemming voor families met kinderen

De skigebieden in de Tsjechische regio Liberec bieden een berg aan plezier, spanning, diversiteit en uitdagingen aan voor families met kinderen. De wintersportbestemmingen bevinden zich in twee gebergtes; het IJzergebergte en het Reuzengebergte. De skicentra zijn geschikt voor liefhebbers van wintersport, maar ook voor degene die houden van romantische winteruitzichten en wandelingen of langlaufen
.

liberec-foto-ondrej-prosicky.jpg


Skicentra in het IJzergebergte
Het IJzergebergte (Tsjechisch: Jizerské hory) grenst aan Duitsland en Polen. Het is het kleinste gebergte van Tsjechië en loopt ongemerkt over in het Reuzengebergte. In het IJzergebergte vind je diverse kleine skigebieden met één of twee liften, zoals bij Javorník. Hier is een vierpersoons stoeltjeslift met een 900 meter blauwe piste, een snowpark en een kinderpark met touwlift. De skigebieden Tanvaldský Špičák, Severák en Bedřichov vormen samen Skiarény Jizerky. Er is een gezamenlijke skipas en een skibus verbindt de gebieden.

Skiarény Jizerky heeft in totaal 18 km piste en er zijn 21 liften, 1 kabelbaan en 3 rollende tapijten. In Špičák zijn pistes van alle moeilijkheidsgraden. Bedřichov is geschikt voor beginners en wordt veel bezocht door families met kinderen. Severák biedt een rariteit aan; de lift en pistes gaan over een brug en een autoweg. In de regio is er op veel plekken verhuur van skimateriaal, mogelijkheid tot nachtskiën, zijn er kunstmatige sneeuwhellingen, skischolen, skibussen en diverse accommodatie en restaurants.

skialpy-foto-jizerske-hory.jpg

www.azfotky.cz

Het icoon van het IJzergebergte: Ještěd
In het IJzergebergte ligt het populaire skicentrum Ještěd, vernoemd naar de hoogste berg van het gebied. Het heeft meer dan 9 km aan pistes van alle moeilijkheidsgraden. Er zijn moderne zitliften en ook klassieke sleepliften. Voor kinderen is er een Snow Kidz Park, waar de kleinste niet alleen kunnen leren skiën, maar ook kunnen sleeën.

Het icoon van Ještěd is de televisietoren op de bergtop. Een kabelbaan verbindt de toren met het skigebied. Vanaf de top (1012 m) kun je prachtige langlaufroutes volgen, maar je kunt ook Tsjechische gerechten proeven in het restaurant, gevestigd in de televisietoren.

jestedfoto-liberecregion.jpg


Skicentra in het Reuzengebergte
De meest bezochte wintersportgebieden van Tsjechië liggen in het Reuzengebergte (Tsjechisch: Krkonoše). De bekendste zijn Špindlerův Mlýn, Herlíkovice, Rokytnice nad Jizerou, Pec pod Sněžkou en Janské Lázně. Skiareál Harrachov behoort dankzij zijn 2 kilometer lang blauwe skipiste ook bij deze lijst.

rodina-jizerkyfoto-liberecregion.jpg

www.azfotky.cz

In Harrachov zijn pistes voor gevorderden wintersporters, zoals de 1200 meter lange zwarte piste. Skicentrum Harrachov maakt deel uit van een van de grootse skigebieden in Tsjechië bekend als SKIREGION.cz. De skigebieden liggen op de grens van het Reuzengebergte en het IJzergebergte. Wintersporters kunnen gebruik maken van twee skipassen voor de wintercentra Harrachov, Rokytnice nad Jizerou, Paseky nad Jizerou, Příchovice en Rejdice. De 14 km aan pistes in Rokytnice nad Jizerou bieden veel mogelijkheden voor skiërs en snowboarders van alle leeftijden en niveaus. Andere geschikte wintersportcentra zijn Svatý Petr in Špindlerův Mlýn, Herlíkovice of de kleinere plaatsen als Rejdice of Paseky nad Jizerou.

planefoto-liberecregion.jpg


Plezier naast de piste voor jong en oud
De regio Liberec heeft niet alleen een breed aanbod aan skigebieden, maar is ook aantrekkelijk vanwege de vele activiteiten die je buiten de piste kunt doen. In het centrum van de stad Liberec, vlakbij skigebied Ještěd, bevindt zich de klimmuur Hannibal. Het is de grootste kunstmatig ijsmuur muur in Midden-Europa, de hoogte is 28 meter. Kinderen vanaf 120 cm en beginners kunnen onder toezicht van ervaren instructeurs klimmen. In de stad Liberec vind je tevens een DinoPark, Aquapark Babylon en het interactieve museum IQLandia. Snowtubing is mogelijk in Špindlerův Mlýn of Bedřichov, hier kun je ook de nieuwste activiteit sneeuwstepppen doen.

In Harrachov is de Happy World bobsleebaan met volledige verwarming populair. Een hondensledetocht wordt in diverse skicentra aangeboden. Na een korte briefing kun je samen met de honden glijden door het winterse landschap.

Langlaufen en sneeuw(schoen)wandelen in de Liberec regio
Langlaufen heeft in Tsjechië een lange traditie. In de Liberec regio is de langlaufroute Jizeraská magistrála favoriet. Het biedt meer dan 180 km aan loipes met 22 instapplaatsen. Onderweg zijn er prachtige uitzichten, bijvoorbeeld vanaf uitkijktoren Štěpánka. Bovendien kun je stoppen bij diverse restaurants met typische Tsjechische gastronomie. Een andere bekende langlaufroute is de Krkonošská magistrála in het Reuzengebergte. In het geval van goede sneeuwomstandigheden zijn er ook routes in Boheems Paradijs. Met sneeuwschoenen zijn deze paden ook begaanbaar.

Meer info:
www.liberec-region.com
www.skijizerky.cz
Insta:@regionliberec
Youtube: Region Liberec

hruboskalsko-foto-liberecregion.jpg

www.azfotky.cz

Bron: verkeersbureaus.info
 
2. De snelste en makkelijkste route vanuit Nederland is via Dresden, Jelenia Gora, Kowary (via weg nr. 367) naar Mala Upa (CZ) (via weg nrs. 369 > 368) Dit is een kleine overgang welke ook in de winter prima te rijden is. Hij wordt prima vrijgemaakt van losse sneeuw. Zodra je vanuit Mala Upa weer naar beneden bent gereden, ligt skigebied Cerna Hora-Pec aan je voeten...(linksaf opstappen in Janske Lazne, rechtsaf voor Pec Pod Snezkou)

Deze route is denk ik sterk afhankelijk van je eindbestemming, of deze "snelste en makkelijkste" is. En zeker ook van de hoeveelheid sneeuw(val).
Als je bij Mala Upa of in de buurt moet zijn, zal het meestal wel snel zijn. Moet je echter minimaal een half uur verder zijn, vanuit Mala Upa een zuidelijke richting, dan zal het weinig verschil maken met de route Dresden - Weissenberg - Liberec etc.
Je ziet dit ook in google maps als je de routes een beetje versleept, dat het in KMs en reistijd weinig verschil maakt, of soms sneller is.

Kortom: erg afhankelijk van je eindbestemming in CZ !
 

Ad Verschoor

Donateur
Beleef een culturele wintervakantie in Tsjechië

Combineer een wintersport met een culturele vakantie. In Tsjechië liggen diverse steden in de buurt van skigebieden, waardoor het mogelijk is om in de ochtend te skiën en ‘s middags te genieten van rijke architectuur en musea. De vier volgende Tsjechische bestemmingen zijn ideaal voor een ski & citytrip.


tsjechie-ski-piste.jpeg


1. IJzergebergte
Het IJzergebergte ligt ten noorden van Praag en is een paradijs voor wintersporters. Ondanks dat dit het kleinste gebergte is van Tsjechië zijn er diverse skicentra, die vooral bij families en beginners populair zijn. Skiarény Jizerky, bestaande uit de skigebieden Tanvaldský Špičák, Severák en Bedřichov, is het grootste gebied. De gezamenlijke skipas biedt toegang tot 18 km aan piste. Een ander bekend gebied in het IJzergebergte is skicentrum Ještěd. Het heeft meer dan 9 km aan pistes van alle moeilijkheidsgraden. Het skigebied is vernoemd naar de hoogste bergtop (1012 m) waar tevens een uniek gebouw is gevestigd. De Ještěd toren is een televisietoren, hotel en restaurant en is gebouwd in de jaren 80. Skiarény Jizerky en skicentrum Ještěd liggen vlakbij de stad Liberec. Het dalstation van skicentrum Ještěd kun je zelfs bereiken met de tram vanuit het centrum van de stad. Liberec is een geweldige bestemming voor kinderen. In het centrum van de stad bevindt zich de klimmuur Hannibal. Het is de grootste kunstmatig ijsmuur in Midden-Europa met een hoogte van 28 meter. Kinderen vanaf 120 cm en beginners kunnen onder toezicht van ervaren instructeurs klimmen. In de stad vind je tevens een DinoPark, Aquapark Babylon en het interactieve science museum IQLandia. Een ander leuk uitstapje is naar één van de glasblazerijen in de regio. Noord-Bohemen staat namelijk bekend om haar Boheemse glas. Maak bij Rautis je eigen kerstversieringen, bezoek in Jablonec nad Nisou het glasmuseum of bewonder de kunst van het glasblazen.

2. Reuzengebergte
Het Reuzengebergte (Tsjechisch: Krkonoše) heeft de grootste en bekendste skigebieden van het land. Je kunt er dagen doorbrengen op de piste. SkiResort Černá Hora – Pec is het grootste skigebied van Tsjechië. Het bestaat uit vijf gebieden die een gemeenschappelijke skipas hebben, waardoor je bijna 50 km aan pistes ter beschikking hebt. Ook de skigebieden Špindlerův Mlýn, Rokytnice nad Jizerou en Harrachov zijn aantrekkelijke winterbestemmingen. De skicentra bieden brede oefenpistes aan, maar ook pittige hellingen voor gevorderden. Naast avontuurlijke winteractiviteiten, zoals snowtubing, langlaufen en snowkiting, kun je leuke culturele uitstapjes maken in het Reuzengebergte. De stad Trutnov ligt aan de voet van het Reuzengebergte en heeft een charmant plein en tal van leuke restaurants en winkels. Op een half uurtje van deze stad vind je safaripark Dvůr Králové. Ook leuk is het boomkroonpad in Janské Lázně. In de plaats Harrachov is een glasfabriek en in Špindlerův Mlýn kun je waterpret hebben in het aquapark.

tsjechie-winter-boomkroonpad.jpeg


3. Ertsgebergte
In het westen van Tsjechië ligt het Ertsgebergte met het moderne skiresort Klínovec en het gemoedelijke skigebied Boží Dar. Het skicomplex Klínovec biedt 31,4 pistekilometer aan in alle moeilijkheidsgraden. Er is een kinderskipark, een snowpark met obstakels en je kunt het skigebied combineren met het Duitse Fichtelberg. Op een half uurtje rijden van Klínovec ligt de mooie stad Karlovy Vary. Een kuuroord met prachtige gebouwen en heilzame warmwaterbronnen. Slenter langs de luxe winkels, restaurants, de rivier Teplá en drink een kopje koffie in Grandhotel Pupp waar de James Bond film Casino Royale is opgenomen. Op het plein kun je zien welke beroemdheden nog meer in deze stad zijn geweest. In Karlovy Vary wordt jaarlijks het International Film Festival georganiseerd. Vanaf het centrum kun je met een kabelbaan naar het uitzichtpunt Diana gaan. Je hebt hier een mooi uitzicht over de stad en de omgeving. In het Becherovka museum, gevestigd in het centrum van Karlovy Vary, word je geïnformeerd over de nationale sterke drank die hier ontstaan is. Het Moser glasmuseum kun je tevens bezoeken. Niet ver van Karlovy Vary vandaan ligt de charmante plaats Loket. Het heeft kronkelige straten, fotogenieke huizen, een kasteel en is gelegen langs de rivier Eger.

tsjechie-karlovy-vary.jpeg


4. Lipno
In het zuiden van Tsjechië ligt het familievriendelijke skigebied Lipno. Skicentrum Lipno heeft zich in de jaren ontpopt tot familiebestemming nummer 1. Het gebied is ideaal voor families met jonge kinderen en is het modernste onderwijsskigebied in Tsjechië. Er is een kinderskipark, een animatieprogramma met de mascotte Fox de Vos en je kunt schaatsen op het Lipnomeer. Als het ijs dik genoeg is ontstaat er een natuurschaatsbaan van maar liefst 11 kilometer. Op een half uurtje rijden van Lipno ligt de plaats Český Krumlov. Deze stad staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en is betoverend mooi. Het historische centrum heeft een middeleeuwse karakter en het kasteel met schilderachtige renaissance-architectuur is een must om te bezoeken. Een bezoek aan Český Krumlov is alsof je even terug in de tijd gaat.

tsjechie-winter-loket.jpeg


Meer informatie: winter.czechtourism.com
Gratis wintersportbrochure aanvragen via amsterdam@czechtourism.com

Bron: verkeersbureaus.info
 

kuurgast

Donateur
winterbrochure2020.jpg.aspx

Winterbrochure 2019-2020
De Tsjechische skigebieden in één boekje.

Nog niet zeker waar de wintersportvakantie naartoe gaat? Vraag onze nieuwe wintersportbrochure aan om inspiratie op te doen.

De nieuwe winterbrochure 2019-2020 is een handige brochure waarin alle Tsjechische skigebieden staan vermeld. Een overzichtelijke kaart van Tsjechië laat zien waar de skicentra zich bevinden.

De meeste skicentra liggen in het Reuzengebergte, het hoogste en tevens grootste gebergte in Tsjechië.
In het westen aan de Duitse grens ligt het Ertsgebergte en ook hier zijn enkele skimogelijkheden.
Lipno is een favoriet onder families met kinderen en ligt in het zuiden van Tsjechië, vlakbij de Oostenrijkse grens.
In het Adelaarsgebergte, Beskiden gebergte en aan de Slowaakse grens zijn tevens skicentra.

In de brochure staat er over elk skiresort een korte Nederlandse tekst over de faciliteiten, de hoogte van het gebied, de prijzen en het aantal kilometer piste. Bij elk skigebied is tevens een kaart toegevoegd waarop de pistes en liften zijn te zien.
Naast een brochure met alle skicentra is er ook een Engelstalige brochure "Czech Mountains". In deze brochure staan prachtige winterse beelden van Tsjechië, maar ook handige informatie over leuke activiteiten om te doen in de winter. Je vindt er informatie over de langlaufroutes in Tsjechië, de plekken waar je een hondensleetocht kunt maken en welke winterse maaltijden typisch Tsjechisch zijn.

De gratis wintersportbrochure kan men per e-mail aanvragen bij het Tsjechisch Bureau voor Toerisme - CzechTourism Benelux in Amsterdam, zie contactgegevens op czechtourism.com/p/nl-winterbrochure.
Andere brochures zoals bv "Destination Manual 2020 – Cities, Chateaux and Castles" zijn te downloaden, zie czechtourism.com/brochures.
 

Ad Verschoor

Donateur
Skiplezier in het Ertsgebergte in Tsjechië

Op ongeveer 750 kilometer rijden vanaf Utrecht ligt het Ertsgebergte. De bergen vormen de grens tussen Duitsland en Tsjechië en zijn het ideale landschap voor wintersport. Je vindt er diverse skiresorts met tientallen pistes, langlaufloipes en gezellige restaurants en accommodaties.

ore-mountains-winter-foto-jakub-rund.jpg


De skicentra zijn zeer geschikt voor families en ook de gevorderde wintersporter. Bovendien zijn de steden Karlovy Vary en Loket vlakbij. Ontdek de regio Karlovy Vary in de winter!

UNESCO in het Ertsgebergte
Het Ertsgebergte (Tsjechisch: Krušné hory) vormt voor 150 kilometer de grens tussen Duitsland en Tsjechië. Het is een gebied met jonge bossen, vanwege de mijnbouw dat hier 800 jaar actief was. Door de unieke en innovatieve kennis van mijnbouwtechnieken en waterbeheersystemen zijn enkele mijngebieden in het Ertsgebergte zelfs op de Werelderfgoedlijst van UNESCO gezet in 2019. Ondanks de verwoestingen van de bossen in de jaren zeventig en tachtig is het gebergte tegenwoordig een populair recreatiegebied.

Skiën, langlaufen en winterpret in het Ertsgebergte
In het Ertsgebergte kun je volop winterpret beleven. Er zijn moderne skicentra, een breed aanbod aan winteractiviteiten en het is een redelijk sneeuwzeker gebied. Er zijn diverse skigebieden, waarvan Klínovec de bekendste en grootste is. Dit gebied is vernoemd naar de hoogste berg van het gebied. Naar de bergtop Klínovec (1244 m) gaan diverse liften, zowel moderne zitliften als sleepliften.

kaart-ski-resort-klinovec.jpg


Vanaf de top kun je prachtige pistes volgen door de bossen. Vlakbij Klínovec ligt het kleinere skigebied Boží Dar en Plešivec, het jongste skicentrum van Tsjechië. In de winter worden veel fiets- en wandelpaden omgetoverd tot langlaufloipes. Langlaufers kunnen rekenen op tweehonderd kilometer aan verzorgde loipes in het Ertsgebergte. Een populair startpunt is Boží Dar. Vanaf hier kun je langlaufroutes volgen van 4 tot 25 kilometer. Het langste traject is de Krušnohorská magistrála. Een langlaufroute van 41 kilometer door de bergketen.

snowboarding-klinovec.jpg


Grensoverschrijdend skiplezier
Skicentrum Klínovec is één van de grootste skigebieden van Tsjechië. De gebieden Klínovec, Neklid en Boží Dar zijn met elkaar verbonden en bieden in totaal 31,4 kilometer aan piste. De helft hiervan is voorzien van sneeuwkanonnen. De langste piste is Jáchymovká van drie kilometer en overbrugt een hoogteverschil van 500 meter. Het gebied heeft in totaal 21 skiliften, waarvan vijf stoeltjesliften. Wat Klínovec extra aantrekkelijk maakt is de samenwerking met het Duitse skiresort Fichtelberg. De twee gebieden staan bekend als Interregio Klínovec-Fichtelberg. Door een gezamenlijke skipas kunnen bezoekers zowel aan Tsjechische als Duitse kant skiën. Wie een skipas koopt voor minimaal 1,5 dag kan gebruik maken van 47 km aan piste inclusief modern snowpark. Het Tsjechische een Duitse skigebied kun je bereiken met een gratis skibus die elke 10 minuten rijdt. Bij de skigebieden vind je bovendien diverse restaurants, après-ski bars en accommodaties op een paar kilometer afstand van de piste.

ore-mountins.jpg


Familiegebieden Boží Dar en Plešivec
De gebieden Boží Dar en Plešivec zijn een stuk kleiner als het skigebied Klínovec, maar de plaatsen zijn zeer geschikt voor beginners en families. Er zijn brede pistes, kinderparken, rolbanden en in Boží Dar staat er elke dag een team van skileraren klaar om les te geven. Daarnaast is er een ruim aanbod van winteractiviteiten, zoals snowtubing, snowkiting en hondensleeën. Boží Dar is de hoogstgelegen plaats in Midden-Europa en hierdoor redelijk sneeuwzeker. Wintersportcentrum Plešivec heeft 12 km piste van verschillende moeilijkheidsgraden. De pistes zijn breed (50-80 m) en de langste piste is 4.2 km. De kinderen kunnen skiën in het kidspark met vier bewegende tapijten, terwijl ouders genieten van een drankje in één van de skibars en restaurants. Kleinere skicentra die geschikt zijn voor families zijn in Bublava, Nové Hamry, Potůcky, Střibrné en Aš.

winterpret-bozi-dar-foto-stepan-latal.jpg

berg-ski-artery-ore-mountains-foto-stepan-latal-.jpg


Wintersteden Karlovy Vary en Loket
Het Ertsgebergte is een ideale bestemming voor wie wintersport met cultuur wilt combineren. Op een half uurtje rijden van Klínovec vind je de mooie stad Karlovy Vary. Karlovy Vary is een belangrijk kuuroord en door de eeuwen heen verbleven hier vele belangrijke personen voor de heilzame warmwaterbronnen. Je kunt het warme water proeven door middel van speciale waterkannetjes. Karlovy Vary beschikt over prachtige architectuur en vanaf de Diana uitkijktoren heb je een mooi uitzicht over de stad en de omgeving. De lokale spawafel (Karlovarské oplatky) mag je niet vergeten te proeven, net als de lokale sterke drank Becherovka. Een andere mooie plaats ligt op een kwartiertje rijden van Karlovy Vary is. De middeleeuwse stad Loket is gelegen aan de rivier de Eger en wordt bijna geheel door een meander van deze rivier omsloten (Loket betekent elleboog). Loket is een schilderachtige plaats en heeft een hooggelegen burcht, kronkelstraatjes, huizen met prachtige gevels en een brouwerij.

winter-karlovy-vary-foto-petr-miksicek.jpg


Meer info: winter.czechtourism.com, interskiregion.com en klinovec.cz/en

Bron: verkeersbureaus.info
 
Bovenaan