Tsjechische taal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben hier nu 2 1/2 jaar ( eerst vanuit Nederland uitgezonden geweest voor mijn werk) ., maar officieel vorig jaar Mei geëmigreerd, ben getrouwd met een Tsjechische vrouw.
Huis gekocht hier in Velke Brezno.
Wat leuk om te horen! Wij zitten hier dus echt pas een paar maanden maar het bevalt ons goed. Behalve de taal is wel wat lastig maar daar gaan we deze winter aan werken. Hoe doe jij dat met de taal? Kun je dit al aardig goed?

[EDIT] Bericht plus reacties daarop hierheen verplaatst vanuit ander topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb elke week les en heb natuurlijk een Tsjechische vrouw inclusief familie en veel vrienden.
Nu spreken mijn vrouw en ik meestal Engels thuis ( ze spreekt vloeiend Engels) maar vaak ook het zogenaamde Czenglish....
Tsjechisch en Engels doorelkaar....
Het begrijpen en verstaan van de taal gaat vooral de laatste paar maanden erg snel. Het spreken blijft het moeilijkste maar dit gaat ook beter.
 
Eind volgend jaar verhuizen wij. Ik heb mezelf voorgenomen, al is het maar op kinderniveau, binnen een jaar mij te kunnen behelpen. Begrijpen gaat aardig, nu nog spreken. Maar als we eenmaal in Tsjechie wonen, zal de taal in huis vooral Tsjechisch worden, zodat ik gepushed wordt om de taal te spreken. Al doende leert men.
 
Het gaat snel.....wij hebben 5 kids die wij bewust op de reguliere dorpsschool en gymnasium hebben gezet. Zij beginnen al behoorlijk wat Tsjechisch te spreken en helpen ons dan weer met de uitspraak ect. Soms echt lachen! De vriendjes en vriendinnetjes moeten ook steeds lachen om het Jip en Janneke Tsjechisch van ons (lees, woord voor woord zonder nog vervoegen) maar ik grinnik weer bij hun pogingen Engels.
Zelf ga ik elke week naar Praag (2 uur reizen) voor de les, probeer alles uit en de dorpsbewoners spreken Tsjechisch (tenzij wij echt niet begrijpen wat ze bedoelen, dan wat Duits, Engels mixachtig iets of met handen en voeten). Het wordt enorm gewaardeerd dat er moeite gedaan wordt voor de taal, daarbij zou ik ook niet anders willen. Verwachtte dat tenslotte ook van de immigranten toen ik nog in Nederlandstalige landen woonde.
Maar, na 8 weken ondergedompeld kom je toch al heel ver hoor ;)
 
Bovenaan